Gå til innhold

Beredskapslager. Tilfelle en katastrofe inntreffer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Jytte said:

Huff, det hadde jeg glemt. 

Tror ikke jeg er så forberedt som jeg kunne være. Regner med at folk hjelper hverandre langt på vei. Hadde vel gått til en eller annen jeg kjenner som har vedfyring og tatt med en sekk ved. 

Hvis det er en atomulykke, skal du helst holde deg innendørs. Det er noe av problemet.

Anonymkode: ac418...6cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en atomulykke, skal du helst holde deg innendørs. Det er noe av problemet.

Anonymkode: ac418...6cd

Jo, det blir et problem. Hvorfor får vi ikke utdelt vernedrakter og masker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tusseladen skrev:

Jeg sørger for å alltid ha rikelig med lagringsdyktige årgangsvin på lur, Dessuten et par flasker god sjampanje og en flaske konjakk. 

Det stod ikke på lista mi. Takk. 

Tror vi må holde tett om hva vi har eller ikke har, spesielt enslige damer uten skytevåpen. 

Skal kjøpe en sekk eller fire med ved og gjemme de i kjellerboden min. 

 

Endret av Jytte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bare vann på ståltermosene (de eruten isolasjon så også de kan brukes til å koke vann). Gidder ikke oppbevare vann når det er så mye vann rundt oss her i Norge, men vi har alle vannfiltrering i sekkene, og klortabeletter i tilfelle. Primus har vi, det glemte jeg bare å skrive, men jeg vurderer å droppe min. Vi er mye ute i skog og mark og bruker sjeldent primus til matlaging når vi isteden kan fyre bål. Primus er praktisk i bystrøk, og derfor er de fortsatt i sekkene, men de tar jo plass som kunne blitt gitt noe annet. Øks er en god idé. 

Anonymkode: b7384...efe

Ok. Selv har jeg alltid liggende 3 liter vann i kjøleskapet som jeg kan raske med om nødvendig, det kan jo tenkes en går en stund uten tilgang. Jeg tenker også at hvis man ikke skulle få tid/anledning til bål, er en liten gassbrenner gull verdt. Har en primus lite +, den veier nesten ikkeno, og en halvkilos gassboks. Øks er et must hvis du tenker å basere deg på bål ivhertfall. 

Ah, prepping er en undervurdert hobby!   

Anonymkode: ca28e...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bare vann på ståltermosene (de eruten isolasjon så også de kan brukes til å koke vann). Gidder ikke oppbevare vann når det er så mye vann rundt oss her i Norge, men vi har alle vannfiltrering i sekkene, og klortabeletter i tilfelle. Primus har vi, det glemte jeg bare å skrive, men jeg vurderer å droppe min. Vi er mye ute i skog og mark og bruker sjeldent primus til matlaging når vi isteden kan fyre bål. Primus er praktisk i bystrøk, og derfor er de fortsatt i sekkene, men de tar jo plass som kunne blitt gitt noe annet. Øks er en god idé. 

Anonymkode: b7384...efe

Hva gjør du ved en ulykke der alt vannet som finnes utendørs er radioaktivt? Vannfiltrering og klortabletter fjerner ikke radioaktivitet.

Anonymkode: 84b06...e8c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du ved en ulykke der alt vannet som finnes utendørs er radioaktivt? Vannfiltrering og klortabletter fjerner ikke radioaktivitet.

Anonymkode: 84b06...e8c

Vel, da vil man jo bare utsette det uungåelige, hvor lenge avhenger av utsluppet stoff og halveringstid. Spørsmålet er om det er noen vits å ha noen eksta liter vann i det scenarioet.. 

Anonymkode: ca28e...11f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Jytte said:

Jo, det blir et problem. Hvorfor får vi ikke utdelt vernedrakter og masker? 

Eller atombørste?

Anonymkode: ac418...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da vil man jo bare utsette det uungåelige, hvor lenge avhenger av utsluppet stoff og halveringstid. Spørsmålet er om det er noen vits å ha noen eksta liter vann i det scenarioet.. 

Anonymkode: ca28e...11f

Jeg kan tenke meg en løsning: At myndighetene ordner med tilkjørt vann fra et område som ikke har vært rammet av radioaktivitet. Men at dette vil ta noen dager å organisere og å få kjørt ut, og at man derfor må i sitt beredskapslager ha vann til seg selv og sin familie for 3 dager eller mer.

Anonymkode: 84b06...e8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller atombørste?

Anonymkode: ac418...6cd

Hva er det? Jeg trykker ikke på alle lenker jeg ser. 

Må skrive valium på huskelappen nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan tenke meg en løsning: At myndighetene ordner med tilkjørt vann fra et område som ikke har vært rammet av radioaktivitet. Men at dette vil ta noen dager å organisere og å få kjørt ut, og at man derfor må i sitt beredskapslager ha vann til seg selv og sin familie for 3 dager eller mer.

Anonymkode: 84b06...e8c

Da spørs det om man stoler på at myndighetene har gjort slike forordninger. Når man ser hvor god jobb de har gjort med tilfluktsrom, kan man jo lure..

Anonymkode: ca28e...11f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan tenke meg en løsning: At myndighetene ordner med tilkjørt vann fra et område som ikke har vært rammet av radioaktivitet. Men at dette vil ta noen dager å organisere og å få kjørt ut, og at man derfor må i sitt beredskapslager ha vann til seg selv og sin familie for 3 dager eller mer.

Anonymkode: 84b06...e8c

Det stoler jeg også på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jytte skrev:

Hva er det? Jeg trykker ikke på alle lenker jeg ser. 

Må skrive valium på huskelappen nå. 

Det var ikke meg som postet linken, men jeg tenker på eventuell ulykke ved kjernekraftverk som den i Tjernobyl i 1986 og ikke atombomber.

Anonymkode: 84b06...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Selv har jeg alltid liggende 3 liter vann i kjøleskapet som jeg kan raske med om nødvendig, det kan jo tenkes en går en stund uten tilgang. Jeg tenker også at hvis man ikke skulle få tid/anledning til bål, er en liten gassbrenner gull verdt. Har en primus lite +, den veier nesten ikkeno, og en halvkilos gassboks. Øks er et must hvis du tenker å basere deg på bål ivhertfall. 

Ah, prepping er en undervurdert hobby!   

Anonymkode: ca28e...11f

Vi bruker sjeldent øks når vi fyrer bål på tur. Har en god fulltange kniv og en liten foldesag, det er mer enn nok til bruk på kortere turer. Men én øks letter arbeidet, problemet er dog faren for større skader om uhellet skulle være ute, og det er ikke alltid like greit langt ute i skogen eller i en nødsituasjon. Men øks kan brukes til så mangt, og er et redskap gull verdt. Skal man prosessere mye ved er nok øksa veien å gå, og alle bør ha en liggende hjemme. 

Primus er kjekt altså, men du har ikke vurdert en spritbrenner i staden? Eller en solostove, bushbox etc? De er jo flerbruks, kan både brukes med trebrenne (kvist og lignende), sprit, og tabletter. En kompis har en solostove og den er imponerende. Vi har lyst på en slik selv, men de er dyre. 

Det er nok lurt med vann i kjøleskapet, selv om vi har et vann bak huset. Jeg skal ta tipset og ha 3l i kjøleskapet. Hvor ofte bytter du vann? 

Anonymkode: b7384...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var ikke meg som postet linken, men jeg tenker på eventuell ulykke ved kjernekraftverk som den i Tjernobyl i 1986 og ikke atombomber.

Anonymkode: 84b06...e8c

Ok ok. Da forstår jeg, men har ikke husket ab-koder i denne tråden, aner ikke hva jeg har svart deg. Samme det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jytte skrev:

Hva er det? Jeg trykker ikke på alle lenker jeg ser. 

Må skrive valium på huskelappen nå. 

Hvor får du kjøpt det? 

Anonymkode: b7384...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor får du kjøpt det? 

Anonymkode: b7384...efe

Må spørre legen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trafikk av båter  med radioaktivt materiale som ferdes langs norskekysten feks. Jeg tenker at det kan være eventuelle ulykker og eventuelle utslipp av radioaktivitet  forbundet med ulykker på slike båter og kjernekraftverk som myndighetene har tenkt på angående råd om jod-tabletter. Jeg tenker at det ikke er atomkrig de tenker på.

Anonymkode: 84b06...e8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jytte said:

Hva er det? Jeg trykker ikke på alle lenker jeg ser.

I forsvaret får (eller fikk) folk utlevert atombørste, til å børste av seg radioaktivt nedfallsstøv. Den har blitt noe latterliggjort, kan du si, men ifølge artikkelen jeg lenker til er det ikke fullt så dumt som det kan høres ut.

Anonymkode: ac418...6cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det bl.a. om hvilke materialer som beskytter best mot stråling:

– Jern beskytter best, deretter kommer betong, jord, vann og treverk. Men det gjelder også å hindre at man får i seg radioaktive stoffer gjennom mat og drikke. En av de vanligste krefttypene som oppstår som følge av radioaktiv forurensning er kreft i skjoldbruskkjertelen fordi kjertelen tar opp radioaktivt jod. Dersom du allerede har tatt jod i form av en tablett, vil ikke skjoldbruskkjertelen ta opp det radioaktive jodet.  https://www.folkehjelp.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2017/Helvete-paa-jord

Man burde bo i et jernhus? :) 

Anonymkode: 84b06...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...