Gå til innhold

Beredskapslager. Tilfelle en katastrofe inntreffer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver bare å tulle litt i denne destruktive debatten 

Anonymkode: e2d9b...b20

Destruktiv? Slett ikke. Dette er en matnyttig debatt om enkle forholdsregler folk kan ta om de har lyst til å overleve i en krisesituasjon. Den norske stat synes ikke dette er "destruktivt", hva som nå måtte menes med det i denne sammenheng. I hvert fall anser  staten slike situasjoner for å være så sannsynlige at den ber folk forberede seg.
Det må nemlig gjøres nå, på forhånd! Det er som kjent for seint å snyte seg når nesa er borte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei du som skriver i koder kan ikke du skrive på vårt norsk så vi forstår. Kjekt å få vite litt mer om overlevelse. Du kan mye så hadde vært fint om du hadde delt på den norsken vi forstår. :)

Hva mer burde vi tenke på utenom listen? 

Jeg kan så lite om overlevelse og mange andre at man kan dø. Ikke at jeg er redd for en katastrofe men hadde vært greit å vite hva man skulle gjøre feks om dette ikke varte bare 3 dager men kanskje 2 uker isteden. Og i Tyskland skal de ha for 10 dager. Jeg synes det høres mye mer fornuftig ut! 3 dager er lite og om noe skulle skje kan det ta mer enn 3 dager før man får hjelp og i noen tilfeller får man ikke hjelp pga de må bruke styrkene til noe viktigere. 

Så i en video at militæret har rett til å ta maten din. Så ikke fortell folk om hvor mye mat man har. Men selvfølgelig gi vekk litt om noen sulter. 

Jeg bare tenker at vi er født og oppvokst i et så trygt land at vi tenker automatisk at noe så fælt kan ikke skje. Men denne verden er vedlig uforetsigbar og bare på noen minutter kan ting snu til det værste. Sier ikke at det skal skje men er greit å ha det i tankene. Man vet aldri. Men sier ikke at man skal gå rundt å være redd. Det skal man ikke! Å være forberedt og å være redd er to forskjellig ting. 

 

Anonymkode: 25b33...259

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2018 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Tviler på at tredje verdenskrig har interesse av en bygd med 300 innbyggere så langt nord du kommer i Norge. Hva skulle de hentet her liksom? 

Her sprenger de veien til bygda ved krig. Da blir det ca 20 mil til fots for eventuelle soldater. Lykke til med det i vinterkulda. For dems skyld håper jeg de har både ski, mye mat og telt og sovepose med seg på ferden. On ikke kommer de aldri frem. 

Anonymkode: e0bc9...aef

Jeg tror heller ikke at en evt. invaderende makt ville hatt stor strategisk interesse av en slik bygd, men 200 km tilbakelegger en helt ok (lett) infanterist på 4-5 dager. Da tyskerne skulle forsterke troppene sine i Narvik under verdenskrig gikk de 180 km på 3 dager. Da de invaderte Frankrike gikk enkelte av infanteristene 60 km ila den første dagen, ETTER å ha kjempet seg igjennom maginotlinjen.

Med det sagt så er dette beredskapsskrivet tiltenkt mer enn krig. Bla. i tilfelle naturkatastrofer, flom o.l som kan isolere en bygd i noen døgn.

Anonymkode: 6a321...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2018 den 22.49, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om det i det hele tatt går an, men om noen slo ut strømmen vår (store deler av Norge) mot f.eks løsepenger ville vi vært rimelig hjelpeløse som samfunn ganske fort. 

Anonymkode: ee321...5c8

Tror det hadde vært en nyttig lærdom. 

Litt rart egentlig at det ikke er innført. 

Spesielt når det er så mange adrenalin-junkies i Norge som søker masse spenning. (Uten konsekvenser da selvfølgelig. Rett skal være rett) 

Litt som tivoli dette. Maksimal spenning, maksimal sikkerhet. Ja takk, begge deler. 

Ingen risiko. 

Betyr det at jeg kan kjøpe aksjer og kreve full sikkerhet på kjøpet? For å følge regelen som finnes ellers i Norge. 

JA TAKK BEGGE DELER JEG ER SÅ GENIAAAAAL

Anonymkode: 03a3f...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2018 den 22.10, Trolltunge skrev:

Tror vi ville klart oss en måned, men vi måtte drikke brus og vin. Vannflasker har jeg ikke tappet. :)

Hørtes moro ut. Dritings en måned, hehe

Anonymkode: 3317e...eb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Man kan ikke tenke på mulige fremtidige katastrofer. Skal man tenke sånn så ender man opp med et unødvendig tankekjør. 

Av mulige scenarier så er det også fullt mulig å bli voldtatt på vei hjem, bli skutt av en gærning på butikken, få hiv pga at en hivsmittet hostet spytt i din butikkkjøpte mat mens den var på fabrikken, naboen blir så dritsint fordi epletreet ditt henger over gjerdet og legger igjen nedfallsfrukt på plenen hans at han kveler hunden din, isis sender deg en brevbombe pga dine usømmelige bilder på insta, trumph overtar landet, avlingene tørker ut, du blir spist av en hai (det har vært hai i oslofjorden i sommer), det blir overforsvømmelse, staten ekspropierer eiendommen din for å bygge ny vei, men gir deg ingen erstatning, det blir ny istid, det kommer en tsunami, det kommer en orkan, en asteriode treffer jorda, avlingene tørker ut og vi sulter ihjel, atomkrig, du blir fattig, du havner i en bilulykke og blir grønnsak...  

Masse kan skje, men skal du tenke på alt dette så tørner det for deg og du blir lagt inn på psykiatrisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.12.2018 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Det står faktisk «når» og ikke «hvis» - «.....ulykken inntreffer». 

Noe å merke seg....! 

Hva tror dere er på gang ? 3. Verdenskrig ? 

Jod-tabletter er jo i tilfelle stråling pga atomkrig ? Huff..

Anonymkode: 1c7b6...8e2

Det som er "på gang" er så normale hendelser som at store mengder snø eller kraftig vind forårsaker strømstans i 2-3 dager, store nedbørsmengder som setter vann- og avløp ut av drift i 2-3 dager, eller hendelser som Tjernobylulykken som førte til radioaktivt nedfall.

Alle disse hendelsene har høyere sannsynlighet enn en atomkrig. Vinteren som var lærte oss vel det når strømmen ble borte i flere områder i 2-3 døgn.

Anonymkode: f93eb...ea5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Winger skrev i den første boken sin at han tror vi kommer til å være uten strøm en periode her i Norge, han har faktisk kjøpt en hytte som er strømløs på grunn av dette. Vet ikke hvor lenge han mener med en periode, men sikkert mer enn  noen dager når han faktisk har innredet en hytte på grunn av det.

Anonymkode: fcb81...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2018 den 1.19, AnonymBruker skrev:

HVor har dere fått denne lista fra?  Jeg har ikke fått noen liste

Anonymkode: d8022...404

Ikke jeg heller, og heller ikke sett noen på NRK.  Hvis dette er så viktig så er det jo rart de ikke har opplyst om de i nyheter ol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi både responsbagger til alle i familen med alt det nødvendige, og et ekstra lite matlager av diverse holdbare varer. Rullerer disse så de alltid er godt innenfor utgangsdatoen :) I baggene har vi av verktøy: Kniv, multiverktøy, tennutstyr, førstehjelp, klesskifte, toalettsaker, litt mat, gryte, vannfalske i stål, sovepose og tarp, liggeunderlag, lommelykt, radio og slikt. Nok til å klare oss 3 dager utenfor hjemmet i tilfelle evakuering. 

Anonymkode: b7384...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2018 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Tviler på at tredje verdenskrig har interesse av en bygd med 300 innbyggere så langt nord du kommer i Norge. Hva skulle de hentet her liksom? 

Her sprenger de veien til bygda ved krig. Da blir det ca 20 mil til fots for eventuelle soldater. Lykke til med det i vinterkulda. For dems skyld håper jeg de har både ski, mye mat og telt og sovepose med seg på ferden. On ikke kommer de aldri frem. 

Anonymkode: e0bc9...aef

De tvilte vel på det før 2 verdenskrig også, allikevel ble Finnmark brent ned. 

Anonymkode: b7384...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi både responsbagger til alle i familen med alt det nødvendige, og et ekstra lite matlager av diverse holdbare varer. Rullerer disse så de alltid er godt innenfor utgangsdatoen :) I baggene har vi av verktøy: Kniv, multiverktøy, tennutstyr, førstehjelp, klesskifte, toalettsaker, litt mat, gryte, vannfalske i stål, sovepose og tarp, liggeunderlag, lommelykt, radio og slikt. Nok til å klare oss 3 dager utenfor hjemmet i tilfelle evakuering. 

Anonymkode: b7384...efe

Vann for 3 dager i responsbagen? Og ingen primus? Ville også lagt til en liten øks. 

Anonymkode: ca28e...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del turutstyr, ellers ingenting. Vann kan vel ikke bare tappes fra springen og stå uten at det dannes bakterier? Og kjøpevann går også ut på dato. 

Kanskje jeg skal gjøre som M. Winger og kjøpe meg et hus med vedfyring på landet. 

Har talglys, batterier, lommelykt, fyrstikker, lightere, tepper, varme klær, smertestillende, førstehjelpsutstyr, en del tørrvarer, mye i fryseren. Mangler sukker og kanskje spesielt mer salt. 

Må kjøpe øks og sag, men vet ikke hva jeg skal bruke øksa til og hvordan. Tror folk vil samarbeide hvis en stor katastrofe inntreffer. Hermetikk kan være kjekt å ha. 

Anonymkode: 8f4f5...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vann for 3 dager i responsbagen? Og ingen primus? Ville også lagt til en liten øks. 

Anonymkode: ca28e...11f

Vi har bare vann på ståltermosene (de eruten isolasjon så også de kan brukes til å koke vann). Gidder ikke oppbevare vann når det er så mye vann rundt oss her i Norge, men vi har alle vannfiltrering i sekkene, og klortabeletter i tilfelle. Primus har vi, det glemte jeg bare å skrive, men jeg vurderer å droppe min. Vi er mye ute i skog og mark og bruker sjeldent primus til matlaging når vi isteden kan fyre bål. Primus er praktisk i bystrøk, og derfor er de fortsatt i sekkene, men de tar jo plass som kunne blitt gitt noe annet. Øks er en god idé. 

Anonymkode: b7384...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Diamant20 skrev:

Husk å ha vann til suppeposer eller lignende

Huff, det hadde jeg glemt. 

Tror ikke jeg er så forberedt som jeg kunne være. Regner med at folk hjelper hverandre langt på vei. Hadde vel gått til en eller annen jeg kjenner som har vedfyring og tatt med en sekk ved. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sørger for å alltid ha rikelig med lagringsdyktige årgangsvin på lur, Dessuten et par flasker god sjampanje og en flaske konjakk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...