Gå til innhold

Beredskapslager. Tilfelle en katastrofe inntreffer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett listen som NRK har lagt ut. Tilfelle en katastrofe i treffer. Mat og vann for 3 dager + andre ting som trengs. 

Jeg har tenkt litt på det i det siste og vil begynne snart å kjøpe inn det de anbefaler. 

Har dere tenkt til å gjøre det? Og hva har dere i så fall på lager? 

Jeg har foreløbig stormkjøkken, havre, 3 poser med toro middag, 1 pose med nøtter, smertestillende, fylt noen flasker med vann og en lighter. 

Har ikke kommet lengre enn det enda. Hva har dere i beredskaps lageret og hvilke mat? Prøver å komme på hvilke annen mat jeg skulle ha hatt. Er ikke glad i Hermetikk selv om det er veldig lurt. 

Hadde vært gøy å høre hva dere andre har lagret :)

 

Anonymkode: 25b33...259

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står faktisk «når» og ikke «hvis» - «.....ulykken inntreffer». 

Noe å merke seg....! 

Hva tror dere er på gang ? 3. Verdenskrig ? 

Jod-tabletter er jo i tilfelle stråling pga atomkrig ? Huff..

Anonymkode: 1c7b6...8e2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting og vil mest sannsynlig ikke trenge noe heller. Bor rett ved et vann, eller så tiner jeg snø om vinteren. Bor på en så liten plass at butikken ikke vil holde stengt ved en katastrofe. Vi er vant til at vann, strøm og internett blir borte i ny og ne uten at det kalles en krise av den grunn. Bor i Finnmark. 

Anonymkode: e0bc9...aef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingenting og vil mest sannsynlig ikke trenge noe heller. Bor rett ved et vann, eller så tiner jeg snø om vinteren. Bor på en så liten plass at butikken ikke vil holde stengt ved en katastrofe. Vi er vant til at vann, strøm og internett blir borte i ny og ne uten at det kalles en krise av den grunn. Bor i Finnmark. 

Anonymkode: e0bc9...aef

Er du vant til 3 verdenskrig også ?🙃

men ja folk i Finnmark vet å overleve i dårlig vær m.m :) :) 

 

Anonymkode: 1c7b6...8e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg bare hodelykt. Ønsket meg det til jul. :)

Anonymkode: 3da83...946

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det meste på lista, og skal nok overleve. Har ikke hermetikk, vil uansett begynne med å spise mat fra kjøleskapet fryser før den blir ødelagt ved eventuelt strømbrudd.

Det som kan være veldig lurt å ha, er faktisk kontanter. Ved strømbrudd har de fleste butikker nødstrøm nok til å holde kassene åpne en viss tid (en time der jeg jobbet). Etter det kan man kun betale kontant.

Anonymkode: 62eb6...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tror dere skjer? Tsunami av masseinnvandring fra Afrika og påfølgende samfunnskollaps? Hva hjelper det å ha noen pakker hermetikk ekstra i skapet hvis det bryter ut fullstendig kaos og voldelige bander går fra dør til dør? Da trenger vi våpen til å beskytte oss med, og det har blitt gjort ulovlig for lenge siden.

Anonymkode: faaf6...63e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingenting og vil mest sannsynlig ikke trenge noe heller. Bor rett ved et vann, eller så tiner jeg snø om vinteren. Bor på en så liten plass at butikken ikke vil holde stengt ved en katastrofe. Vi er vant til at vann, strøm og internett blir borte i ny og ne uten at det kalles en krise av den grunn. Bor i Finnmark. 

Anonymkode: e0bc9...aef

Det de skremmer med er at ved en atomulykke må vi holde oss innendørs i minst tre dager. Da hjelper det ikke om forurenset vann er utenfor døra.

Anonymkode: 23c77...320

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi ville klart oss en måned, men vi måtte drikke brus og vin. Vannflasker har jeg ikke tappet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere skjer? Tsunami av masseinnvandring fra Afrika og påfølgende samfunnskollaps? Hva hjelper det å ha noen pakker hermetikk ekstra i skapet hvis det bryter ut fullstendig kaos og voldelige bander går fra dør til dør? Da trenger vi våpen til å beskytte oss med, og det har blitt gjort ulovlig for lenge siden.

Anonymkode: faaf6...63e

Ta jegerprøven, så har du lov til å ha våpen. 

Anonymkode: 62eb6...b04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vann og mat for ca en uke i huset, bor langt fra folkeskikken og har ikke innlagt drikkevann. Bor også nær Mjøsa så vann skulle ikke være noe problem. Og så tør jeg ikke bo noe sted uten vedfyring, så varme har jeg også. Har propanbrenner til og med.

Lurer på hvorfor de sender ut denne lista sammen med at de installerer smartmeterne. Planlegger de å skru av strømmen og kalle det "terror" kanskje?

Anonymkode: fcb81...097

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg har alltid vann og mat for ca en uke i huset, bor langt fra folkeskikken og har ikke innlagt drikkevann. Bor også nær Mjøsa så vann skulle ikke være noe problem. Og så tør jeg ikke bo noe sted uten vedfyring, så varme har jeg også. Har propanbrenner til og med.

Lurer på hvorfor de sender ut denne lista sammen med at de installerer smartmeterne. Planlegger de å skru av strømmen og kalle det "terror" kanskje?

Anonymkode: fcb81...097

Jeg tror det er Store grusomme planer i gjære

Anonymkode: 1c7b6...8e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vann og mat for ca en uke i huset, bor langt fra folkeskikken og har ikke innlagt drikkevann. Bor også nær Mjøsa så vann skulle ikke være noe problem. Og så tør jeg ikke bo noe sted uten vedfyring, så varme har jeg også. Har propanbrenner til og med.

Lurer på hvorfor de sender ut denne lista sammen med at de installerer smartmeterne. Planlegger de å skru av strømmen og kalle det "terror" kanskje?

Anonymkode: fcb81...097

Enda godt noen fler enn meg lurer på dette. 

 

Anonymkode: 1c7b6...8e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere skjer? Tsunami av masseinnvandring fra Afrika og påfølgende samfunnskollaps? Hva hjelper det å ha noen pakker hermetikk ekstra i skapet hvis det bryter ut fullstendig kaos og voldelige bander går fra dør til dør? Da trenger vi våpen til å beskytte oss med, og det har blitt gjort ulovlig for lenge siden.

Anonymkode: faaf6...63e

Det er svært enkelt for en voksen person med rent rulleblad, som har skyting som hobby, å skaffe seg lovlige våpen i Norge. Jeg eier selv flere, uten at jeg tror det vil beskytte meg om en katastrofe inntreffer. Om voldelige bander går fra dør til dør for å rane alt av verdier fra beboerne i nabolaget, vil det knapt spille noen som helst rolle at jeg har våpen i hus. En person med våpen er rimelig sjanseløs mot en voldelig bande, med mindre de selv bruker balltre som våpen...Saken stiller seg selvsagt annerledes om hele nabolaget bærer våpen, og slår seg sammen.

Vedrørende hovedinnlegget: Jeg må medgi at jeg ikke har reflektert nevneverdig over dette spørsmålet før jeg fikk brosjyren i postkassen min. Vurderer å handle inn hermetikk. Jeg hadde overlevd på brus i tre dager, og det har jeg rikelig av i et kjøleskap i kjelleren.

Endret av Monica1968
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har foreløbig stormkjøkken, havre, 3 poser med toro middag, 1 pose med nøtter, smertestillende, fylt noen flasker med vann og en lighter. 

Bra du har startet ! Sukker er Energi og Ca. evig holdbarhet, samme med Salt ! 30 suppeposer er jo bra, men 30 Real turmat er bedre... Nudler kan spises ukokt, -hvis det kniper. Koster Nada, holder Ca. evig. Vann: Det vi dør først uten: Se Kloring, -tidligere poster av meg, i denne tråden. Samme med Livsfare, bruk av Stormkjøkken, Stearinlys M.M. i lokket rom, Hint: CO Intox. DAB Radioer ER SKROT i en reel "Krise" ! Bare tull, Sjekk ut F.Eks. Sangean KORTBØLGE REISERADIOER ! Lithiumbatterier, også... Overlegne Egenskaper AFAIK. Svarer gjerne på spørsmål.

Pro Patria ( Norske Flagg Her )

A.(CAVE:Fnatt)🆖

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hamstres det ingenting. Eneste jeg vurderer er jod-tabletter. 

Så da stryker vi med etter at fryseren er tømt. Kanskje like så greit hvis det skulle oppstå atomkrig. 

Anonymkode: e2d9b...b20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Bra du har startet ! Sukker er Energi og Ca. evig holdbarhet, samme med Salt ! 30 suppeposer er jo bra, men 30 Real turmat er bedre... Nudler kan spises ukokt, -hvis det kniper. Koster Nada, holder Ca. evig. Vann: Det vi dør først uten: Se Kloring, -tidligere poster av meg, i denne tråden. Samme med Livsfare, bruk av Stormkjøkken, Stearinlys M.M. i lokket rom, Hint: CO Intox. DAB Radioer ER SKROT i en reel "Krise" ! Bare tull, Sjekk ut F.Eks. Sangean KORTBØLGE REISERADIOER ! Lithiumbatterier, også... Overlegne Egenskaper AFAIK. Svarer gjerne på spørsmål.

Pro Patria ( Norske Flagg Her )

A.(CAVE:Fnatt)🆖

Mon Tro hva som er i gjære.

Anonymkode: 1c7b6...8e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slutten av 70 tallet var tre dager med forsyninger i alles bevissthet. Bra myndighetene setter fokus på dette igjen.

Anonymkode: ff10e...db0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det de skremmer med er at ved en atomulykke må vi holde oss innendørs i minst tre dager. Da hjelper det ikke om forurenset vann er utenfor døra.

Anonymkode: 23c77...320

Vel, ved en atom ulykke i Russland vil det være mye mer en kun tre dager før det er trygt å ferdes ute. Så det har ingenting å si. Har også brønn i kjelleren og borrer man hull i isen vil ikke vannet under være forurensent. 

Tror du virkelig atom forurensning bare forsvinner etter tre dager?

Anonymkode: e0bc9...aef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...