magikeren Skrevet 24. desember 2018 #81 Skrevet 24. desember 2018 3 minutter siden, Blondie65 said: Hvor har jeg sagt at jeg ville melde avbud? Jeg sikter selvsagt til de som sier de ville melde avbud, noe noen faktisk ville gjort (!) Jeg siterte deg fordi du var den eneste som kom med en halvgod grunn for mange av holdningene i tråden, men som ikke var helt nøyaktig heller. 3 minutter siden, Blondie65 said: Kan det heller være at jeg ville valgt å komme og kost meg, forberedt på at min tradisjonelle julefølelse måtte jeg fått en annen dag? Kan det være at den forberedelsen består i at jeg får tid til å kjøpe pinnekjøtt og slik at jeg f.eks. kan invitere noen av mine pinnekjøttelskende venner/familie på middag første, andre eller tredje dag? Kan det være at en slik forberedelse må komme noe lenger enn kvelden før julaften for å sikre at jeg har noen å invitere? Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men blant mine venner og familie er det travelt med besøk i julen. Hadde du ikke tenkt spise pinnekjøtt ellers i julen uansett? Jeg er iallfall vant til at de fleste spiser dette flere ganger i romjulen, og at selv om de spiser med andre julaften, så har de fortsatt pinnekjøtt (eller andre julemiddager) i romjulen til seg selv. Ellers så blir det jo en litt annen problemstilling om det eneste du protesterer på er at man burde fått forvarsel noen dager før. Da er det kun den mangelen på sms du er imot, og det er for så vidt greit for meg. Jeg reagerer på de som får følelsene sine helt i knute av å måtte gjøre noe litt annerledes en jul. Selv om de fortsatt er rundt mange mennesker som er glad i dem og det fortsatt er koselig. 3 minutter siden, Blondie65 said: Jeg synes også at det å serve både vegansk(e) rett(er), kalkun, pinnekjøtt, torsk og ribbe i et gjestebud på 12 personer er å overdrive veldig. Kan man ikke enes om noen retter og dele på byrden med å lage disse? Hvorfor er det kjøtteterne som skal stryke sin rett uten varsel? Det er da veldig sjeldent at det er kjøttspiserne som må stryke sin rett. Skjer det hvert år eller ofte kan jeg forstå det. Men dette er sannsynligvis en sjeldenhet og da ser jeg ikke at man skal lage en stor sak av det. Om man ikke ønsker å oppleve det til neste år, så får man tilby seg å lage julemat hjemme hos seg selv til neste år, eller si fra om at man har sterkt ønske om "sin" julemat. Å lage mat og stelle til 12 personer er ikke en liten sak. Personlig foretrekker jeg å komme til dekket bord, selv om det ikke er favorittretten som blir servert. Men som andre sier, det er alltid noen som vil ha ribbe istedetfor pinnekjøtt, eller annet, så det er sjelden at alle får det de vil ha. Så et år er det kanskje pinnekjøttmannen som får sin mat, neste år blir det ribbefolkene som kan juble, det tredje året får veganere en helt unik vegansk jul sammen med andre. Jeg syntes igrunn det er helt innafor å gjøre det på den måten 1
Meg.meg Skrevet 24. desember 2018 #82 Skrevet 24. desember 2018 12 timer siden, FantasDick skrev: Menyen høres kjempefin ut! Vi serverer pinnekjøtt på juleaften hos oss, men alt annet er vegansk. Tilbehøret, de andre middagene, sjokoladen, kakene, dessertene, konfekten og drikken. Som regel sier vi ikke noe om at maten er vegansk, og borsett fra selve kjøttet/erstatningen er det svært mange som blir overrasket! Men tror de fleste vet at her serveres det nesten utelukkende vegansk nå. Det er kun jeg som er veganer i familien, men mannen er utrolig støttende og ungene spiser alt. Mmm, høres deilig ut! God ordning🙂
Gjest Blondie65 Skrevet 24. desember 2018 #83 Skrevet 24. desember 2018 5 minutter siden, magikeren skrev: Jeg sikter selvsagt til de som sier de ville melde avbud, noe noen faktisk ville gjort (!) Jeg siterte deg fordi du var den eneste som kom med en halvgod grunn for mange av holdningene i tråden, men som ikke var helt nøyaktig heller. Hadde du ikke tenkt spise pinnekjøtt ellers i julen uansett? Jeg er iallfall vant til at de fleste spiser dette flere ganger i romjulen, og at selv om de spiser med andre julaften, så har de fortsatt pinnekjøtt (eller andre julemiddager) i romjulen til seg selv. Ellers så blir det jo en litt annen problemstilling om det eneste du protesterer på er at man burde fått forvarsel noen dager før. Da er det kun den mangelen på sms du er imot, og det er for så vidt greit for meg. Jeg reagerer på de som får følelsene sine helt i knute av å måtte gjøre noe litt annerledes en jul. Selv om de fortsatt er rundt mange mennesker som er glad i dem og det fortsatt er koselig. Det er da veldig sjeldent at det er kjøttspiserne som må stryke sin rett. Skjer det hvert år eller ofte kan jeg forstå det. Men dette er sannsynligvis en sjeldenhet og da ser jeg ikke at man skal lage en stor sak av det. Om man ikke ønsker å oppleve det til neste år, så får man tilby seg å lage julemat hjemme hos seg selv til neste år, eller si fra om at man har sterkt ønske om "sin" julemat. Å lage mat og stelle til 12 personer er ikke en liten sak. Personlig foretrekker jeg å komme til dekket bord, selv om det ikke er favorittretten som blir servert. Men som andre sier, det er alltid noen som vil ha ribbe istedetfor pinnekjøtt, eller annet, så det er sjelden at alle får det de vil ha. Så et år er det kanskje pinnekjøttmannen som får sin mat, neste år blir det ribbefolkene som kan juble, det tredje året får veganere en helt unik vegansk jul sammen med andre. Jeg syntes igrunn det er helt innafor å gjøre det på den måten Å melde avbud etter å ha sagt ja til å komme kun begrunnet med at maten er vegansk er selvsagt uhøfllig. Jeg pleier å¨spare pinnekjøtt til julaften. Det er ikke alltid like mulig, men i år er julaften eneste gang jeg får servert pinnekjøtt. Jeg har ikke stor familie å feire med, så noen flere julebesøk denne julen blir det ikke. Det har vært julemiddag før jul altså - men da uten pinnekjøtt. Og ja, jeg mener at når man inviterer til julemiddag og har tenkt å gjøre noe som bryter med tradisjonene så må man si fra. Jeg forlanger ikke ditt eller datt - jeg forventer at verten forstår hva gjestene forventer. Ville jeg sagt nei takk til invitasjonen til et måltid julaften hos en veganer dersom jeg visste på forhånd at det ble servert kun vegansk mat? Det vet jeg helt ærlig ikke. Men jeg ville aldri krevd at noen laget kjøtt bare til meg, så har jeg først takket ja, så kommer jeg, selv om maten ikke er mitt første valg. Hadde jeg sagt ja til en julefering dersom det ble servert grandiosa? Det kommer jo litt an på omstendighetene? Plass til å servere festmiddag til 12 personer i eget hjem har jeg ikke, så det utgår.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #84 Skrevet 24. desember 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet hva dyra her spiser? De dyra jeg spiser får ikke kraftfôr med soya nei. Anonymkode: bb6b0...010 Hva er i kraftföret deres da? Kraftför fra felleskjøpet inneholder soya Anonymkode: 34be6...1b1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #85 Skrevet 24. desember 2018 1 time siden, Blondie65 skrev: Jeg synes også at det å serve både vegansk(e) rett(er), kalkun, pinnekjøtt, torsk og ribbe i et gjestebud på 12 personer er å overdrive veldig. Kan man ikke enes om noen retter og dele på byrden med å lage disse? Hvorfor er det kjøtteterne som skal stryke sin rett uten varsel? Så da skal veganere sitte der med en poteten sin... Så man ikke ødelegger julen til de andre. At alle har noe å spise er tydelig ikke så nøye. Men nå er de fleste veganere jeg kjenner vant til dette og har med egen mat. Der de får lov. Men det er ingen selvfølge da noen blir utrolig fornærmet av det og. Ikke skal de bli servert noe, og ikke skal de kunne ta med noe... Anonymkode: 8dc19...30a 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #86 Skrevet 24. desember 2018 Ikke veganere ordner da mat til de, om de vet at de ikke spiser kjøtt. Aldri hørt at veganere sier at alle skal ha veganmat. Skulle jeg vært der, så hadde jeg blitt skuffet. Jeg liker ikke smaken på veganmat. Tror du må venners til det, og julebord er ikke rette plassen og omvende folk Anonymkode: bf2e4...5c7 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. desember 2018 #87 Skrevet 24. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så da skal veganere sitte der med en poteten sin... Så man ikke ødelegger julen til de andre. At alle har noe å spise er tydelig ikke så nøye. Men nå er de fleste veganere jeg kjenner vant til dette og har med egen mat. Der de får lov. Men det er ingen selvfølge da noen blir utrolig fornærmet av det og. Ikke skal de bli servert noe, og ikke skal de kunne ta med noe... Anonymkode: 8dc19...30a Siden det er meg vi snakker om: Jeg har plass til fem julegjester i mitt hjem. Det hadde vært utelukket å lage 5 forskjellige retter, så da måtte jeg hørt hva flest kunne spise, og så hadde jeg laget det. Mest sannsynlig hadde det - hvis jeg kunne velge - blitt kalkun til de kjøttetende (det nest beste etter pinnekjøtt i min bok) og så hadde jeg laget vegansk til den veganske gjesten. Eller jeg hadde spurt om den veganske gjesten kunne hjulpet meg med å lage noe enten hos meg eller tatt med.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #88 Skrevet 24. desember 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke veganere ordner da mat til de, om de vet at de ikke spiser kjøtt. Aldri hørt at veganere sier at alle skal ha veganmat. Skulle jeg vært der, så hadde jeg blitt skuffet. Jeg liker ikke smaken på veganmat. Tror du må venners til det, og julebord er ikke rette plassen og omvende folk Anonymkode: bf2e4...5c7 Så du liker ingen type grønnsaker eller frukt.? Ikke brød,ikke pasta,ikke ris,ikke gryn,ikke korn,osv osv. Lista er lang. Må være utrolig kjedelig å ikke spise noe annet enn melk,egg,kjøtt og fisk/skalldyr Anonymkode: fc19d...972 4
Sirah Skrevet 24. desember 2018 #89 Skrevet 24. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du liker ingen type grønnsaker eller frukt.? Ikke brød,ikke pasta,ikke ris,ikke gryn,ikke korn,osv osv. Lista er lang. Må være utrolig kjedelig å ikke spise noe annet enn melk,egg,kjøtt og fisk/skalldyr Anonymkode: fc19d...972 Nå handler vel ikke dette om å ikke like noen typer vegansk mat, men å se for seg en tradisjonell julemiddag og ende opp med noe helt annet. Personlig hadde jeg blitt kjempeskuffet. Jeg liker ikke smaken av nøttestek og mange av soyaproduktene så min julemiddag i år hadde da mest sannsynlig bestått av poteter og noen grønnsaker... Det er en ganske stor nedtur når du forventer en tradisjonell julemiddag. At man velger å lage en flott vegansk middag er kjempefint, men kanskje ikke julaften er rette dagen? Spesielt ikke når gjestene får beskjed pr sms kvelden før. Hadde jeg vært invitert og vist om dette i god tid hadde det overhodet ikke vært noe problem. Da kunne jeg bare tatt med meg en ribbebit eller et stykke kalkun hjemmefra. Problem løst. Jeg spiser mye både vegetarisk og vegansk i hverdagen, men akkurat de kjøtterstatningsproduktene klarer jeg ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #90 Skrevet 24. desember 2018 5 minutter siden, Sirah skrev: Nå handler vel ikke dette om å ikke like noen typer vegansk mat, men å se for seg en tradisjonell julemiddag og ende opp med noe helt annet. Personlig hadde jeg blitt kjempeskuffet. Jeg liker ikke smaken av nøttestek og mange av soyaproduktene så min julemiddag i år hadde da mest sannsynlig bestått av poteter og noen grønnsaker... Det er en ganske stor nedtur når du forventer en tradisjonell julemiddag. At man velger å lage en flott vegansk middag er kjempefint, men kanskje ikke julaften er rette dagen? Spesielt ikke når gjestene får beskjed pr sms kvelden før. Hadde jeg vært invitert og vist om dette i god tid hadde det overhodet ikke vært noe problem. Da kunne jeg bare tatt med meg en ribbebit eller et stykke kalkun hjemmefra. Problem løst. Jeg spiser mye både vegetarisk og vegansk i hverdagen, men akkurat de kjøtterstatningsproduktene klarer jeg ikke. Nå sier vedkommende jeg liker smaken på veganmat,og det er veldig vidt. Anonymkode: fc19d...972
Sirah Skrevet 24. desember 2018 #91 Skrevet 24. desember 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå sier vedkommende jeg liker smaken på veganmat,og det er veldig vidt. Anonymkode: fc19d...972 Ja poeng
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #92 Skrevet 24. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er i kraftföret deres da? Kraftför fra felleskjøpet inneholder soya Anonymkode: 34be6...1b1 Kanskje du skal la være å uttale deg om ting du åpenbart ikke har peil på. Nei, ikke engang all kraftfôret fra FK inneholder soya. Anonymkode: bb6b0...010
Tibbie Skrevet 24. desember 2018 #93 Skrevet 24. desember 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har googlet litt og ser du har rett. Da blir det vegansk jul uten soyaprodukter. Takk! Dette er helt nytt for meg, så tar med meg alle nyttige tilbakemeldinger Anonymkode: 576f7...2b9 Soyaprodukter til menneskemat kommer ikke fra samme sted som soyaproduktene man feter opp kyr og sauer med.
Tibbie Skrevet 24. desember 2018 #94 Skrevet 24. desember 2018 Jeg er selv veggis. Selv om at jeg har vært det i mange år, savner jeg litt den salte, usunne og fettete smaken av kjøtt. Derfor er jeg veldig glad i veganprodukter som etterligner kjøtt NAM! Jeg er ikke noen person som liker å stå på kjøkkenet, så det er veldig sjeldent at jeg lager det selv, men i kveld blir det. Jeg synes at det er veldig hyggelig det du gjør! Håper at maten smaker supert!
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #95 Skrevet 24. desember 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du skal la være å uttale deg om ting du åpenbart ikke har peil på. Nei, ikke engang all kraftfôret fra FK inneholder soya. Anonymkode: bb6b0...010 Proteinandelen i kraföret fra Felleskjøpet kommer fra Soya. Denofa har monopol. Jeg er både oppvokst på gård og har jobbet hos Felleskjøpet Anonymkode: 34be6...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #96 Skrevet 24. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Proteinandelen i kraföret fra Felleskjøpet kommer fra Soya. Denofa har monopol. Jeg er både oppvokst på gård og har jobbet hos Felleskjøpet Anonymkode: 34be6...1b1 FK har soyafri blandinger til både svin og kylling. Anonymkode: bb6b0...010
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #97 Skrevet 24. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: FK har soyafri blandinger til både svin og kylling. Anonymkode: bb6b0...010 Men uansett så var poenget av soyaen som brukes til menneskefor stammer fra Europa Anonymkode: fc19d...972
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #98 Skrevet 24. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men uansett så var poenget av soyaen som brukes til menneskefor stammer fra Europa Anonymkode: fc19d...972 Gjør den det, altså? Poenget om at soyaproduksjon er skadelig både for miljøet og helsa består uansett. Anonymkode: bb6b0...010
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #99 Skrevet 24. desember 2018 4 timer siden, Tibbie skrev: Jeg er selv veggis. Selv om at jeg har vært det i mange år, savner jeg litt den salte, usunne og fettete smaken av kjøtt. Derfor er jeg veldig glad i veganprodukter som etterligner kjøtt NAM! Jeg er ikke noen person som liker å stå på kjøkkenet, så det er veldig sjeldent at jeg lager det selv, men i kveld blir det. Jeg synes at det er veldig hyggelig det du gjør! Håper at maten smaker supert! Det er en grunn til at kroppen din savner kjøttsmaken. Den prøver å fortelle deg at den trenger næring som finnes i kjøtt. Anonymkode: bb6b0...010 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #100 Skrevet 24. desember 2018 Får håpe TS oppdaterer oss om dette skjedde da. Om det var mye sure folk som jula ble totalt ruinert for... Anonymkode: 8dc19...30a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå