Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2018 #21 Skrevet 23. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har googlet litt og ser du har rett. Da blir det vegansk jul uten soyaprodukter. Takk! Dette er helt nytt for meg, så tar med meg alle nyttige tilbakemeldinger Anonymkode: 576f7...2b9 Det er stor forskjell på soyaen som blir brukt i mat og den som går til dyrefor. Oumph sin soya feks, kommer fra nøye utvalgte leverandører, sakset dette fra nettsiden deres. Akkurat nå kjøper vi fra Nord-Amerika. I framtiden kommer den sannsynligvis til å komme fra flere verdensdeler, for å sikre tilgangen på rettferdig soya som ikke er genmodifisert, og sørge for at vi har stabile leveranser når værgudene skaper problemer. For å være sikker på at at vi ikke bidrar til avskoging av regnskog kjøper vi ikke soya fra Sør-Amerika.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #22 Skrevet 23. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: herregud som jeg hater veganere. Anonymkode: b759d...07a Ærlig talt - det var utrolig ufint skrevet. Hadde alle spist vegansk, ville helsa vært bedre, miljøet m.m En vinn-vinn situasjon for alle. Anonymkode: 576f7...2b9 9
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2018 #23 Skrevet 23. desember 2018 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hysj hysj. TS prøver å fronte at veganisme er edelt. Da må ikke du komme med kritiske spørsmål! Anonymkode: f0e76...5c1 Det er stor forskjell på hvor soyaen kommer fra. De store innen vegetarisk og vegansk mat har full fokus på bærekraftig soya og avskoger ikke regnskogen med sine soyaprodukter, så ingen fare. Endret 23. desember 2018 av Dævendøtte
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #24 Skrevet 23. desember 2018 1 minutt siden, Dævendøtte skrev: Det er stor forskjell på soyaen som blir brukt i mat og den som går til dyrefor. Oumph sin soya feks, kommer fra nøye utvalgte leverandører, sakset dette fra nettsiden deres. Akkurat nå kjøper vi fra Nord-Amerika. I framtiden kommer den sannsynligvis til å komme fra flere verdensdeler, for å sikre tilgangen på rettferdig soya som ikke er genmodifisert, og sørge for at vi har stabile leveranser når værgudene skaper problemer. For å være sikker på at at vi ikke bidrar til avskoging av regnskog kjøper vi ikke soya fra Sør-Amerika. Det er oumph sin soya vi skal ha på julekvelden. Kjøpt på Meny. Gleder meg. Anonymkode: 576f7...2b9 3
Ariana807 Skrevet 23. desember 2018 #25 Skrevet 23. desember 2018 (endret) Invitere på veganskjulemiddag på julaften uten å advare folket om at de ikke får «the same procedure as every year». Det er ... det kan fort bli et kraftig slag i ansiktet for dem som kommer inn. Middagen er noe av det store med julaften, særlig for voksne. De som er plante-etere ja de blir nok glade, men de andre... det er utrolig hyggelig å ta hensyn, men håper virkelig du sender ut en melding som advarer den om menyen, for jeg hadde blitt skuffa. Ikke fordi maten ikke er god, men for at jeg ikke får det jeg har forventet. Et hardt slag i magen. Og hater nøtter og soya, så nøttesteik og soyasteik 😵 hadde ikke falt i smak hos meg. Jeg spiser ikke ribbe, spiser ikke pinnekjøtt, men poteter, rosenkål og røkt julepølse er min julemat, med litt saus. Hadde blitt veldig skuffa om jeg trodde jeg fikk dette og det ikke ble servert. Så håper virkelig du ts advarer på forhånd, for noen tradisjoner kødder man ikke med. Når det er sagt så er det og fint å skape nye tradisjoner, kjekt å smake ny mat. Endret 23. desember 2018 av Ariana807 3
Kvinne87Rogaland Skrevet 23. desember 2018 #26 Skrevet 23. desember 2018 Jeg vil lage nøttestek til første juledag, har du oppskrift? Har smakt det en gang og det var kjempegodt. Tilogmed kjøttspiserne i familien forsynte seg 2 ganger av den.
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2018 #27 Skrevet 23. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er oumph sin soya vi skal ha på julekvelden. Kjøpt på Meny. Gleder meg. Anonymkode: 576f7...2b9 Du kan spise den med god samvittighet Høres ut som det blir fantastisk god mat!
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2018 #28 Skrevet 23. desember 2018 1 minutt siden, Kvinne87Rogaland skrev: Jeg vil lage nøttestek til første juledag, har du oppskrift? Har smakt det en gang og det var kjempegodt. Tilogmed kjøttspiserne i familien forsynte seg 2 ganger av den. https://veganmannen.wordpress.com/2014/12/18/veganmannens-nottestek/
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2018 #29 Skrevet 23. desember 2018 2 minutter siden, Ariana807 skrev: Invitere på veganskjulemiddag på julaften uten å advare folket om at de ikke får «the same procedure as every year». Det er ... det kan fort bli et kraftig slag i ansiktet for dem som kommer inn. Middagen er noe av det store med julaften, særlig for voksne. De som er plante-etere ja de blir nok glade, men de andre... det er utrolig hyggelig å ta hensyn, men håper virkelig du sender ut en melding som advarer den om menyen, for jeg hadde blitt skuffa. Ikke fordi maten ikke er god, men for at jeg ikke får det jeg har forventet. Et hardt slag i magen. Og hater nøtter, så nøttesteik 😵 hadde ikke falt i smak hos meg. Jeg spiser ikke ribbe, spiser ikke pinnekjøtt, men poteter, rosenkål og røkt julepølse er min julemat, med litt saus. Hadde blitt veldig skuffa om jeg trodde jeg fikk dette og det ikke ble servert. Så håper virkelig du ts advarer på forhånd, for noen tradisjoner kødder man ikke med. Når det er sagt så er det og fint å skape nye tradisjoner, kjekt å smake ny mat. Er man så redd for å få "feil mat" så synes jeg man kan holde seg hjemme.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #30 Skrevet 23. desember 2018 Åja, "bærekraftig soya argumentet" er myte veganere liker å fortelle seg selv. Store monokulturer er ødeleggende for miljøet selv om det ikke foregår på nedhugget regnskog i Brasil. I tillegg skal dette fraktes med skip over atlanteren. Skipsfart er jo kjent for å være skånsomt for miljøet.. De som faktisk er interessert i å redusere trykket på miljøet, fokuserer først og fremst på å redusere bruk av importvarer mest mulig. Her blir det jul med lokalprodusert lam og gris, lokalproduserte grønnsaker, selvplukka tytte- og bringebær. Ikke en soyabønne har gått med. Vi går ikke over bekken etter vann. Anonymkode: bb6b0...010 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #31 Skrevet 23. desember 2018 2 minutter siden, Ariana807 skrev: Invitere på veganskjulemiddag på julaften uten å advare folket om at de ikke får «the same procedure as every year». Det er ... det kan fort bli et kraftig slag i ansiktet for dem som kommer inn. Middagen er noe av det store med julaften, særlig for voksne. De som er plante-etere ja de blir nok glade, men de andre... det er utrolig hyggelig å ta hensyn, men håper virkelig du sender ut en melding som advarer den om menyen, for jeg hadde blitt skuffa. Ikke fordi maten ikke er god, men for at jeg ikke får det jeg har forventet. Et hardt slag i magen. Og hater nøtter, så nøttesteik 😵 hadde ikke falt i smak hos meg. Jeg spiser ikke ribbe, spiser ikke pinnekjøtt, men poteter, rosenkål og røkt julepølse er min julemat, med litt saus. Hadde blitt veldig skuffa om jeg trodde jeg fikk dette og det ikke ble servert. Så håper virkelig du ts advarer på forhånd, for noen tradisjoner kødder man ikke med. Når det er sagt så er det og fint å skape nye tradisjoner, kjekt å smake ny mat. Det er en tilpasningsdyktig gjeng, vet at mange i familien setter stor pris på frukt og grønt ellers hadde jeg ikke gjennomført dette. Opptil flere av dem som kommer er ivrige hageparsell folk. Anonymkode: 576f7...2b9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #32 Skrevet 23. desember 2018 Genuint spørsmål, er det ikke litt sent å bestemme seg..? Personelig hadde jeg blitt kjempe skuffet! Anonymkode: ef9c0...a87 2
Ariana807 Skrevet 23. desember 2018 #33 Skrevet 23. desember 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en tilpasningsdyktig gjeng, vet at mange i familien setter stor pris på frukt og grønt ellers hadde jeg ikke gjennomført dette. Opptil flere av dem som kommer er ivrige hageparsell folk. Anonymkode: 576f7...2b9 Og som jeg skrev, så er det ikke noe imot at maten ikke blir god, men at man akkurat på selveste julekvelden bør si i fra om man skal lage noe annet enn normalen. That all. En advarsel er fint om man er i en slik situasjon hvor man risikerer å slå noen i bakken med en overraskelse. Advarsel. Hele poenget. Min mor tok til og med og advarte oss om at i år blir det ribbe og ikke pinnekjøtt som vi har hatt hele mitt 27 år lange liv. Endring i tradisjon, det bør advares mot. Jeg har stort sett slått meg til ro med tanken, men føler og litt at noe av julefølelsen kanskje forsvinner når jeg kommer inn og huset ikke lukter pinnekjøtt. Men det tar jeg imorgen, kan hende kårerabistappelukta redder julestemningen Endret 23. desember 2018 av Ariana807
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #34 Skrevet 23. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får tro hva du vil. Har handlet inn masse vegansk mat til i morgen, men ikke noe med kjøtt. Har bestemt meg for at det blir kjøttfritt. Det kjennes mest riktig ut med tanke på de to veganerne. Planleggingen av julematen startet selvfølgelig ikke klokken 20 i kveld 🙂 Jeg er ute etter innspill/råd fra dere. Og det har jeg fått! Anonymkode: 576f7...2b9 For noe tull. Ingrediensene til nøttestek må bløtlegges lille troll. Anonymkode: 80ba7...44e 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #35 Skrevet 23. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Genuint spørsmål, er det ikke litt sent å bestemme seg..? Personelig hadde jeg blitt kjempe skuffet! Anonymkode: ef9c0...a87 Bestemte meg for en ukes tid siden, men tenkte å høre hva dere her på kvinneguiden mener. Er uansett for sent å begynne med ribbe eller pinnekjøtt nå Anonymkode: 576f7...2b9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #36 Skrevet 23. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt - det var utrolig ufint skrevet. Hadde alle spist vegansk, ville helsa vært bedre, miljøet m.m En vinn-vinn situasjon for alle. Anonymkode: 576f7...2b9 Er jo ikke en vinn-vinn situasjon for alle når samfunnet blir full av selvgode ignorante rasshøl. Anonymkode: b759d...07a 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #37 Skrevet 23. desember 2018 Jaja, god jul med miljø- og helseskadelig ultraprossesert "mat". Anonymkode: bb6b0...010 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #38 Skrevet 23. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bestemte meg for en ukes tid siden, men tenkte å høre hva dere her på kvinneguiden mener. Er uansett for sent å begynne med ribbe eller pinnekjøtt nå Anonymkode: 576f7...2b9 Advar gjestene så de rekker å handle i morgen. Anonymkode: f0e76...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #39 Skrevet 23. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er jo ikke en vinn-vinn situasjon for alle når samfunnet blir full av selvgode ignorante rasshøl. Anonymkode: b759d...07a Ikke kast stein i glasshus nå da. Anonymkode: 80ba7...44e 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #40 Skrevet 23. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. Ingrediensene til nøttestek må bløtlegges lille troll. Anonymkode: 80ba7...44e Les innlegget mitt en gang til. Står det noe sted at maten ikke er ferdig? Eller mer eller mindre er snart ferdig? De to veganerne bidrar for øvrig også med mat i tillegg til alt jeg har handlet inn og det jeg har laget ferdig. I morgen blir vi mette med god samvittighet! Anonymkode: 576f7...2b9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå