Ariana807 Skrevet 23. desember 2018 #61 Skrevet 23. desember 2018 8 minutter siden, FantasDick skrev: Menyen høres kjempefin ut! Vi serverer pinnekjøtt på juleaften hos oss, men alt annet er vegansk. Tilbehøret, de andre middagene, sjokoladen, kakene, dessertene, konfekten og drikken. Som regel sier vi ikke noe om at maten er vegansk, og borsett fra selve kjøttet/erstatningen er det svært mange som blir overrasket! Men tror de fleste vet at her serveres det nesten utelukkende vegansk nå. Det er kun jeg som er veganer i familien, men mannen er utrolig støttende og ungene spiser alt. Dette føler jeg er akkurat hvordan det burde gjøres. Dette inkluderer faktisk alle! De som vil ha kjøttet, da er det der og for dem som ikke vil, de trenger ikke spise akkurat det. 👏🏻 2
FantasDick Skrevet 23. desember 2018 #62 Skrevet 23. desember 2018 2 minutter siden, Ariana807 skrev: Dette føler jeg er akkurat hvordan det burde gjøres. Dette inkluderer faktisk alle! De som vil ha kjøttet, da er det der og for dem som ikke vil, de trenger ikke spise akkurat det. 👏🏻 Takk, så bra at flere synes det høres ut som en grei deal - der er dette vi opplever fungerer best for oss! Alle merker det om pinnekjøttet er borte eller byttet med oumph (som jeg spiser), men INGEN, jeg lover INGEN, har merket at stappa er vegansk! Eller riskremen, konfekten, sausen, pepperkakene osv. Mannen synes det er helt topp å bytte ut det som ikke går ut over smaken. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #63 Skrevet 23. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trollet her er vel deg? Makan til kverulant! Anonymkode: 576f7...2b9 Lettere å skrike troll enn å se seg selv i speilet Anonymkode: fc19d...972
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #64 Skrevet 23. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lettere å skrike troll enn å se seg selv i speilet Anonymkode: fc19d...972 Du gir deg rett og slett ikke? Vil krangle for enhver pris? Satser på å ødelegge tråden? Ser ut som mange har glede og nytte av det som står her. Meg inkludert. Kommer derfor til å tie deg i hjel. Så kan du stille deg foran speilet og skrike troll til deg selv. Ferdig snakka! Anonymkode: 576f7...2b9
Suppetuppe Skrevet 23. desember 2018 #65 Skrevet 23. desember 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, å bidra til enorme ødeleggende monokulturdrevet landbruk og en industri styrt av få store selskaper, der produktet fraktes halve verden rundt kan du gjøre med god samvittighet sålenge du putter det direkte i munnen din og ikke via et dyr. (soya inngår dessuten i endel mer enn dyrefor.) Er du seriøs med miljøengasjementet droppe du slike unødvendige importvarer og fokuserer mest mulig på lokalprodusert mat. Newsflash: Trenger ikke en eneste søyabønne for å fore hverken sau, ku, gris eller kylling. Anonymkode: bb6b0...010 Litt vanskelig å skjønne om du argumenterer mot meg eller med meg her?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #66 Skrevet 23. desember 2018 Du hadde ødelagt min julekveld i allefall. Ikke fordi det er vegansk, ikke kjempe glad i kjøtt og spiser bare julepølse uansett. Men fordi å spise noe med soya er for meg det samme som å ta avføringsmiddel. Magen min tåler det rett og slett ikke. Anonymkode: 098b5...288 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #67 Skrevet 23. desember 2018 Folk reagerer sterkere på om du tar fra de ribba deres, enn om noen torturerer kattunger... Lykke til TS. Forhåpentligvis har du bedre folk rundt deg enn de som kommer til å hate deg resten av livet for manglende ribbe eller pinnekjøtt. Min ex-svigermor så seg så lei på folks krav i jula at hun endte med å servere suppe på første juledag, for folk var aldri fornøyd. En vil ha ditt, en annen datt, den tredje ødelegger du hele jula for og den fjerde spiser bare wienerpølser... Anonymkode: 8dc19...30a 3
Gjest Blondie65 Skrevet 23. desember 2018 #68 Skrevet 23. desember 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk reagerer sterkere på om du tar fra de ribba deres, enn om noen torturerer kattunger... Lykke til TS. Forhåpentligvis har du bedre folk rundt deg enn de som kommer til å hate deg resten av livet for manglende ribbe eller pinnekjøtt. Min ex-svigermor så seg så lei på folks krav i jula at hun endte med å servere suppe på første juledag, for folk var aldri fornøyd. En vil ha ditt, en annen datt, den tredje ødelegger du hele jula for og den fjerde spiser bare wienerpølser... Anonymkode: 8dc19...30a Så alle som liker tradisjonell julemat torturerer kattunger? Virkelig? Helt alvorlig folkens: Noen av oss feirer jul på den tradisjonelle måten. Det vil si at akkurat denne dagen går vi kanskje i kirken, det serveres tradisjonell julemat, vi har andre tradisjonelle ting vi foretar oss, og vi åpner gaver. Dersom man avviker svært mye fra tradisjonen eller det folk forventer av julen må man også forvente at folk blir negativt overrasket.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. desember 2018 #69 Skrevet 23. desember 2018 Og forøvrig synes jeg det er direkte latterlig at man velger seg veganprodukter med kjøttsmak. Det forteller mye om dere. Jeg liker godt tillaget vegetarmat - de av mine venner som er flink til å tilberede dette har aldri tilsatt "fuskekjøtt" - det har ikke vært nødvendig fordi retten likevel både har hatt mye smak og vært mettende uten "kjøttsmaken".
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #70 Skrevet 23. desember 2018 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Så alle som liker tradisjonell julemat torturerer kattunger? Virkelig? Helt alvorlig folkens: Noen av oss feirer jul på den tradisjonelle måten. Det vil si at akkurat denne dagen går vi kanskje i kirken, det serveres tradisjonell julemat, vi har andre tradisjonelle ting vi foretar oss, og vi åpner gaver. Dersom man avviker svært mye fra tradisjonen eller det folk forventer av julen må man også forvente at folk blir negativt overrasket. Du klarte å trekke den konklusjonen ja? Men når du ser reaksjoner rundt julemat, så ser du at jo. Folk reagerer så usannsynlig sykt på dette. Nesten som man burde ha det i dating apper nå. "Dater ikke folk som spiser kalkun på julaften". Stakkars dere om dere blir invitert bort en jul. Og ikke får AKKURAT det dere vil ha.... Min familie har ribbe som tradisjon. Merkelig nok overlever vi alle de gangene vi er hos andre som har andre tradisjoner.... Jul blir det og! Anonymkode: 8dc19...30a 2
Gjest Blondie65 Skrevet 23. desember 2018 #71 Skrevet 23. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du klarte å trekke den konklusjonen ja? Men når du ser reaksjoner rundt julemat, så ser du at jo. Folk reagerer så usannsynlig sykt på dette. Nesten som man burde ha det i dating apper nå. "Dater ikke folk som spiser kalkun på julaften". Stakkars dere om dere blir invitert bort en jul. Og ikke får AKKURAT det dere vil ha.... Min familie har ribbe som tradisjon. Merkelig nok overlever vi alle de gangene vi er hos andre som har andre tradisjoner.... Jul blir det og! Anonymkode: 8dc19...30a Er det noen som har sagt noe om å overleve eller ikke? For at du skal forstå det, se for deg at du var invitert til en vegansk aften. Du gleder deg. På tross av at du har spurt flere ganger om du skal ta med noe har du fått beskjed om at dette fikser vertinnen. Så kommer kvelden: det er spaghetti og kjøttboller. Det er ikke en grønnsak å se noe sted - det finnes ikke en eneste vegansk rett. Når du spør vertinnen svarer hun bare at ingen dør av å spise denne maten og når du påpeker at det er jo en vegansk aften svarer hun bare at hun ombestemte seg og har funnet ut at veganisme er tull. Juletradisjoner handler om forventning - ikke at man dør om man får ribbe istedenfor pinnekjøtt.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #72 Skrevet 23. desember 2018 4 hours ago, Ariana807 said: Invitere på veganskjulemiddag på julaften uten å advare folket om at de ikke får «the same procedure as every year». Det er ... det kan fort bli et kraftig slag i ansiktet for dem som kommer inn. Middagen er noe av det store med julaften, særlig for voksne. De som er plante-etere ja de blir nok glade, men de andre... det er utrolig hyggelig å ta hensyn, men håper virkelig du sender ut en melding som advarer den om menyen, for jeg hadde blitt skuffa. Ikke fordi maten ikke er god, men for at jeg ikke får det jeg har forventet. Et hardt slag i magen. Og hater nøtter og soya, så nøttesteik og soyasteik 😵 hadde ikke falt i smak hos meg. Jeg spiser ikke ribbe, spiser ikke pinnekjøtt, men poteter, rosenkål og røkt julepølse er min julemat, med litt saus. Hadde blitt veldig skuffa om jeg trodde jeg fikk dette og det ikke ble servert. Så håper virkelig du ts advarer på forhånd, for noen tradisjoner kødder man ikke med. Når det er sagt så er det og fint å skape nye tradisjoner, kjekt å smake ny mat. Helt enig med deg. Er mye god vegetar/vegansk mat, men hadde jeg blitt bedt på julemiddag og fikk det servert uten at det var meldt i fra på forhånd, og da ikke bare 16 timer før middagen, hadde jeg blitt veldig skuffet. Det samme hvis jeg fikk en melding kl 20/21 kvelden før, da hadde det nok blitt et illebefinnende på julaften slik at jeg "dessverre" måtte bli hjemme. Anonymkode: 4e8b2...bb9 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #73 Skrevet 24. desember 2018 2 hours ago, Zeitgeist said: Tror ikke noen til dags dato har strøket med av å ikke få pinnekjøtt/ribbe/and etc. på julaften. Mye man ikke stryker med av... Anonymkode: 4e8b2...bb9
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #74 Skrevet 24. desember 2018 37 minutter siden, Blondie65 skrev: Er det noen som har sagt noe om å overleve eller ikke? For at du skal forstå det, se for deg at du var invitert til en vegansk aften. Du gleder deg. På tross av at du har spurt flere ganger om du skal ta med noe har du fått beskjed om at dette fikser vertinnen. Så kommer kvelden: det er spaghetti og kjøttboller. Det er ikke en grønnsak å se noe sted - det finnes ikke en eneste vegansk rett. Når du spør vertinnen svarer hun bare at ingen dør av å spise denne maten og når du påpeker at det er jo en vegansk aften svarer hun bare at hun ombestemte seg og har funnet ut at veganisme er tull. Juletradisjoner handler om forventning - ikke at man dør om man får ribbe istedenfor pinnekjøtt. Har alle noe de kan spise den kvelden? Om ja, da går det faktisk helt fint. Serveres det kun gris på trass av noen er muslimer, ingeting glutenfritt til en cøliaker eller vegetarianeren sitter kun med et glass vann, så stiller saken seg anderledes. Jul er familie. Venner. Det sosiale. Om det er ribbe et år, kalkun neste, eller (tydeligvis gud forby) nøttestek året etter der, så er det mulig å flytte ribba / lutefisken / pinnekjøttet etc til en annen dag. Og sette mer pris på de man er sammen med, enn om du får favorittmaten din. Men for all del. Om noen heller vil sitte hjemme alene julaften med ribba si, så er de velkommen til det. Anonymkode: 8dc19...30a 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #75 Skrevet 24. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har alle noe de kan spise den kvelden? Om ja, da går det faktisk helt fint. Serveres det kun gris på trass av noen er muslimer, ingeting glutenfritt til en cøliaker eller vegetarianeren sitter kun med et glass vann, så stiller saken seg anderledes. Jul er familie. Venner. Det sosiale. Om det er ribbe et år, kalkun neste, eller (tydeligvis gud forby) nøttestek året etter der, så er det mulig å flytte ribba / lutefisken / pinnekjøttet etc til en annen dag. Og sette mer pris på de man er sammen med, enn om du får favorittmaten din. Men for all del. Om noen heller vil sitte hjemme alene julaften med ribba si, så er de velkommen til det. Anonymkode: 8dc19...30a Har ikke noe med at det er vegansk mat å gjøre, synte selv nøttestek er veldig godt. Det er mer det at man har forventninger og tradisjoner. Hadde blitt like skuffet om jeg kom et sted som serverte pasta eller biff på julaften uten at det ble informert om på forhånd. Anonymkode: 4e8b2...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #76 Skrevet 24. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lokalprodusert lam, gris, ku, kylling, kalkun får alle i seg kilovis av soya produsert i Brasil så lenge de spiser kraftför om vinteren (gris spiser kraftför året rundt) Synes forøvrig at det virker som TS er et troll som forsøker å sette veganere i dårlig lys. Anonymkode: 34be6...1b1 Du vet hva dyra her spiser? De dyra jeg spiser får ikke kraftfôr med soya nei. Anonymkode: bb6b0...010
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #77 Skrevet 24. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke noe med at det er vegansk mat å gjøre, synte selv nøttestek er veldig godt. Det er mer det at man har forventninger og tradisjoner. Hadde blitt like skuffet om jeg kom et sted som serverte pasta eller biff på julaften uten at det ble informert om på forhånd. Anonymkode: 4e8b2...bb9 Om du ser av begge trådene som går, så handler det for nesten alle om fravær av kjøtt. Tradisjoner er til for å kunne brytes og flyttes litt på. Er man i større selskap setter man seg ikke på bakbeina som en 5 åring og krever sin tradisjonelle rett. Og at noen da skal lage både det ene og andre for å tekkes en hver som MÅ ha ribbe. Men alle skal ha noe å spise. Er en allergisk mot nøtter så krever man ikke at vedkommende spiser kun poteter, men fikser noe til. Eller ikke kunne servere noe annet enn torsk om noen ikke kan spise fisk etc. Å bli litt skuffet er helt greit. Å gå av hektene, bli sur, dra hjem i protest, ikke kunne møte etc pga mat synes jeg ikke er umodent. Men der er vi forskjellige. Som nevnt over går folk ufattelig lei å prøve å være vert til større familier med flere tradisjoner. Fordi du ødelegger jula til den ene med pinnekjøtt, den andre med ribbe, den tredje med lutefisk etc... Er man få er det selvfølgelig enklere, særlig om man har forholdsvis like tradisjoner. Er man mange må noen tilpasse seg. Ene året er det deg, neste noen andre. Anonymkode: 8dc19...30a 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #78 Skrevet 24. desember 2018 2 timer siden, Suppetuppe skrev: Litt vanskelig å skjønne om du argumenterer mot meg eller med meg her? Hva var vanskelig å forstå? Anonymkode: bb6b0...010
magikeren Skrevet 24. desember 2018 #79 Skrevet 24. desember 2018 10 hours ago, Blondie65 said: Er det noen som har sagt noe om å overleve eller ikke? For at du skal forstå det, se for deg at du var invitert til en vegansk aften. Du gleder deg. På tross av at du har spurt flere ganger om du skal ta med noe har du fått beskjed om at dette fikser vertinnen. Så kommer kvelden: det er spaghetti og kjøttboller. Det er ikke en grønnsak å se noe sted - det finnes ikke en eneste vegansk rett. Når du spør vertinnen svarer hun bare at ingen dør av å spise denne maten og når du påpeker at det er jo en vegansk aften svarer hun bare at hun ombestemte seg og har funnet ut at veganisme er tull. Juletradisjoner handler om forventning - ikke at man dør om man får ribbe istedenfor pinnekjøtt. Det blir mer riktig å sammenligne det med at man blir fortalt man får nøttesteik osv, men så får man en sms (eller møter opp) og får wokket grønnsaksblanding med cashewnøtter og kokosmelksaus. Eller noe sånt Jeg hadde fortsatt møtt opp og spist. Å sitte hjemme alene med maten virker for meg helt fremmend og noe barnslig. Er det det jula handler om? Maten? Ikke de menneskene man er glad i? Vi lever heller ikke evig, og hver jul kan for så vidt bli den siste sjansen du har til å feire med disse 12 menneskene. Vil du da sittende til neste år og vite du gikk glipp av siste jul med mor fordi du nektet være fleksibel 1 dag? Jeg lurer på hva folk egentlig prioriterer i livene sine. Om jeg var velkommen sammen med venner og familie, så hadde jeg gjerne spist bananer hele julaften om det så var nødvendig fordi demente oldemor var overbevist om at det var kun det man fikk lov å spise på julaften. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 24. desember 2018 #80 Skrevet 24. desember 2018 9 minutter siden, magikeren skrev: Det blir mer riktig å sammenligne det med at man blir fortalt man får nøttesteik osv, men så får man en sms (eller møter opp) og får wokket grønnsaksblanding med cashewnøtter og kokosmelksaus. Eller noe sånt Jeg hadde fortsatt møtt opp og spist. Å sitte hjemme alene med maten virker for meg helt fremmend og noe barnslig. Er det det jula handler om? Maten? Ikke de menneskene man er glad i? Vi lever heller ikke evig, og hver jul kan for så vidt bli den siste sjansen du har til å feire med disse 12 menneskene. Vil du da sittende til neste år og vite du gikk glipp av siste jul med mor fordi du nektet være fleksibel 1 dag? Jeg lurer på hva folk egentlig prioriterer i livene sine. Om jeg var velkommen sammen med venner og familie, så hadde jeg gjerne spist bananer hele julaften om det så var nødvendig fordi demente oldemor var overbevist om at det var kun det man fikk lov å spise på julaften. Hvor har jeg sagt at jeg ville melde avbud? Kan det heller være at jeg ville valgt å komme og kost meg, forberedt på at min tradisjonelle julefølelse måtte jeg fått en annen dag? Kan det være at den forberedelsen består i at jeg får tid til å kjøpe pinnekjøtt og slik at jeg f.eks. kan invitere noen av mine pinnekjøttelskende venner/familie på middag første, andre eller tredje dag? Kan det være at en slik forberedelse må komme noe lenger enn kvelden før julaften for å sikre at jeg har noen å invitere? Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men blant mine venner og familie er det travelt med besøk i julen. Og til slutt: Jeg spiser det jeg får servert jeg. Jeg verken slår, skriker eller skjeller ut verten. Jeg synes f.eks det er svært godt med en akevitt til pinnekjøtt. Min vert julaften vil ikke servere alkohol julaften. Så da drikker jeg min akevitt når jeg kommer hjem. Det går ikke an å lage pinnekjøtt, kalkun eller svineribbe til en person. Så man er faktisk avhengig av et gestebud for å få dette servert. Derfor synes jeg det er uhøflig av verten å ikke forberede gjestene på hva som blir servert. Jeg synes også at det å serve både vegansk(e) rett(er), kalkun, pinnekjøtt, torsk og ribbe i et gjestebud på 12 personer er å overdrive veldig. Kan man ikke enes om noen retter og dele på byrden med å lage disse? Hvorfor er det kjøtteterne som skal stryke sin rett uten varsel?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå