Nuttery Skrevet 11. januar 2019 Forfatter #81 Skrevet 11. januar 2019 Akkurat nå, blåtimen skrev: Grattis med nådd mål! Flink du 💪🏻 Håper jeg klarer 15000 denne måneden og, litt usikker. Jeg bruker dessverre DnB Sparekonto med kun 1,20% rente. Ren latskap egentlig, pluss at jeg syns det er deilig å bare forholde meg til én bank. Etter planen skal jo ikke pengene stå der mer enn et par år, så tenker jeg overlever de tapte rentene. Jeg krysser fingrene for deg - du har bevist deg veldig målrettet tidligere, så jeg har troa på at det kan gå! Det forstår jeg. Jeg byttet «hovedbank» i fjor, med lønnskonto, brukskonto, BSU osv. Det var et styr uten sidestykke, og noe jeg nok aldri gjør igjen, men selve «hovedsparekontoen» har jeg i instabank. Jeg syntes det er verdt det - det tar 5 minutter å opprette kontoen, og på mine sparepenger blir det vel i overkant av en tusenlapp ekstra i året - og det liker jeg. Kronene teller 😅 tross alt tusen kroner jeg ikke hadde før.
blåtimen Skrevet 11. januar 2019 #82 Skrevet 11. januar 2019 På 6.1.2019 den 10.04, blåtimen skrev: Januar: Mat og drikke: 500 / 700Klær og sko: 0 / 400Tekstil og hjem: 0 / 300Helse og personlig pleie: 494 / 1000Fornøyelser og mediebruk: 796 / 1000Gaver og veldedighet: 1317 / 600Totalt: 3107 / 4000 Sparing: 357 / 13 000 Jeg kjøpte VR-briller... Litt spontant, men jeg tror det skal være givende for livet mitt, så det går fint. 😅 Og så kom endelig fakturaen på den kombinerte jul- og bursdagsgaven, 549kr der.
blåtimen Skrevet 11. januar 2019 #83 Skrevet 11. januar 2019 4 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg krysser fingrene for deg - du har bevist deg veldig målrettet tidligere, så jeg har troa på at det kan gå! Det forstår jeg. Jeg byttet «hovedbank» i fjor, med lønnskonto, brukskonto, BSU osv. Det var et styr uten sidestykke, og noe jeg nok aldri gjør igjen, men selve «hovedsparekontoen» har jeg i instabank. Jeg syntes det er verdt det - det tar 5 minutter å opprette kontoen, og på mine sparepenger blir det vel i overkant av en tusenlapp ekstra i året - og det liker jeg. Kronene teller 😅 tross alt tusen kroner jeg ikke hadde før. Tusen takk Uff, ja, det skjønner jeg var mye styr. Jeg er på sett og vis ikke kjempefornøyd med DnB, så jeg ender sikkert opp med å bytte en gang jeg også, men utsetter det som utsettes kan Men lurt å ha sparekontoen i instabank når du tjener såpass på det! Skal tenke på det, brått bytter jeg også. Ellers vil jeg gjerne tipse om ViaTrumf.no! Det er et kickbackprogram for nettshopping på lik linje med Startshop og Kickback, men jeg ble overrasket over hvor gode rabatter de hadde på flere butikker. Fikk for eksempel 8% bonus på VR-brillene jeg bestilte i går!
Nuttery Skrevet 11. januar 2019 Forfatter #84 Skrevet 11. januar 2019 6 minutter siden, blåtimen skrev: Tusen takk Uff, ja, det skjønner jeg var mye styr. Jeg er på sett og vis ikke kjempefornøyd med DnB, så jeg ender sikkert opp med å bytte en gang jeg også, men utsetter det som utsettes kan Men lurt å ha sparekontoen i instabank når du tjener såpass på det! Skal tenke på det, brått bytter jeg også. Ellers vil jeg gjerne tipse om ViaTrumf.no! Det er et kickbackprogram for nettshopping på lik linje med Startshop og Kickback, men jeg ble overrasket over hvor gode rabatter de hadde på flere butikker. Fikk for eksempel 8% bonus på VR-brillene jeg bestilte i går! ViaTrumf er flott - det bruker jeg også Hentet ut 1000 kr i trumf-bonus nå på nyåret, hovedsakelig oppspart ved bruk av viatrumf! Alle kroner drar! Men det jeg har funnet ut er at det lønner seg å sjekke de ulike kickback-sidene, og velge den som har best kickback på det aktuelle tidspunktet Det endrer seg veldig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #85 Skrevet 11. januar 2019 1 time siden, Nuttery skrev: Nå har jeg nådd månedens sparemål på 15000 kroner! Og de er pent satt over på sparekontoen Hvilke banker bruker dere? Jeg bruker instabank, og får 1,93% rente på høyrentekonto. Jeg har 2,1% på min sparekonto hos Avida. Anonymkode: 0f314...1be 3
missmcbeal Skrevet 11. januar 2019 #86 Skrevet 11. januar 2019 Januar: Mat og husholdning: 792 /1800 Forsikring: 130 /170 Helse og velvære 1117 / 900 Diverse: 99 /400 Faste kostnader: 129 / 3930 Transport: 100 /140 Pensum: 0 /500 Sum: 2367 / 7840 Sist oppdatert: 11/1 Det går veldig bra så langt. Mat og husholdning ser litt voldsom ut, men jeg har handlet 3 ganger denne uken! Jeg skulle egentlig ikke handle i dag, og ikke før i neste uke, men gikk tom for brød og dopapir (har vært fryktelig forkjølet så det har gått veldig mye denne uka). Så da handlet jeg likegodt to brød og som jeg har fryst ned, i tillegg til litt middag til starten av neste uke. Jeg skal ikke behøve å handle før en gang i midten av neste uke, og da er målet å bare handle en gang den uken og holde meg til 300-400 kr. Jeg regner med det skal gå fint, skal sette meg ned i helgen og skrive handleliste. Når jeg skal handle mat i neste uke så er vi kommet halvveis i måneden, så jeg ligger greitt an med budsjettet selv om det ble mye handling denne uken. Hadde også en tur innom Meny og handlet på 10 kr marked, og handlet blant annet inn 2 håndsåper så da slipper jeg å kjøpe det på en stund. Så selv om jeg har handlet mye, så har jeg tenkt litt framover. Pensumkjøp har også gått greitt, jeg har brukt mer enn jeg håpet ettersom det var to bøker og jeg kjøpte en ny, men fikk likevel litt redusert pris (45 kr) på grunn av en skade på boken. Det ble altså 400 kr. Den andre fikk jeg kjøpt brukt, men den kostet likevel 310 kr med frakt, så jeg sparte ikke så mye på å kjøpe den brukt. Summen ble 710 kr så langt, men jeg har fått solgt bøker for 750 kr, så derfor ligger jeg i pluss så langt. Derfor har jeg valgt å ikke føre noe på pensumutgifter, ettersom utgiftene har blitt dekket av boksalg Som sagt så har jeg blokkfag, så det andre faget begynner ikke før i slutten av mars. Det er to bøker på pensum der også som koster 800 kr til sammen. Nå har jeg imidlertid god tid fremover til å tråle nettet og prøve å få tak i de brukt, det virker som flere kanskje har disse bøkene, så jeg krysser fingrene for at jeg kan redusere kostnadene på det. Men det har uansett ikke noe med januar-budsjettet å gjøre, ettersom jeg ikke har tenkt å kjøpe de enda, med mindre jeg finner de skikkelig billig brukt og slår til. Jeg har fortsatt flere bøker som jeg kan få solgt, og har lagt ut på Finn nå også. Den ene fikk jeg nesten solgt, var ei som tok kontakt, men så svarte jeg noen minutt for sent, så hun kjøpte med noen andre i stedet... men jeg krysser fingrene for at flere trenger den samme boken! Jeg har også unnet meg en ny jeansbukse, sånn 90-tallsbukse, som jeg har latt lyst på i flere måneder, men jeg har følt jeg ikke kan unne meg. Denne ble betalt med gavekort. Jeg hadde et gavekort opparbeidet på å svare spørreundersøkelser på nettet, og et Paygo-gavekort fra jul. Jeg er så fornøyd med buksa, den er så behagelig og stoffet virker å være skikkelig solid så da satser jeg på det er kvalitetsbukse som jeg skal ha lenge! Eneste nye på diverseposten er 30 kr på vaskeri, 2 klesvasker. Diverseposten egentlig den posten jeg er mest nervøs for med tanke på å gå over budjsett, men nå er vi snart halvveis i måneden og jeg har heldigvis litt å gå på. Nå kommer imidlertid helgas store utfordring, skal jeg la være å spille lotto eller skal jeg bruke penger på det? Jeg synest jo på en måte jeg har fortjent det etter å ha vært så flink så langt og fått solgt bøker, så jeg får tenke litt på det. Ellers har jeg lastet ned Tise og tenker å legge ut noen småting for salg. Regner egentlig ikke med å få solgt noe, men det skader ikke prøve egentlig, plutselig så er det litt ekstrainntekter. 1
missmcbeal Skrevet 11. januar 2019 #87 Skrevet 11. januar 2019 (endret) 10 timer siden, blåtimen skrev: Tusen takk Uff, ja, det skjønner jeg var mye styr. Jeg er på sett og vis ikke kjempefornøyd med DnB, så jeg ender sikkert opp med å bytte en gang jeg også, men utsetter det som utsettes kan Men lurt å ha sparekontoen i instabank når du tjener såpass på det! Skal tenke på det, brått bytter jeg også. Ellers vil jeg gjerne tipse om ViaTrumf.no! Det er et kickbackprogram for nettshopping på lik linje med Startshop og Kickback, men jeg ble overrasket over hvor gode rabatter de hadde på flere butikker. Fikk for eksempel 8% bonus på VR-brillene jeg bestilte i går! Tusen takk for tips! Dette har jeg aldri tenkt på. Jeg har vanlig trumfbonus på betalingskortet mitt, men har aldri tenkt på netthandling. Ser blant annet nå at jeg kunnet fått 8% trumfbonus på lensit, så jeg jo nettopp bestilte varer til 600 kr på, men nå vet jeg det til neste gang iallfall. Jeg synest ærlig at trumfbonusoppsparinga går veldig treigt fordi jeg ikke handler på de typiske butikkene med trumfbonus til vanlig, men nå kan jeg jo få inn litt ekstra på netthandel! For de som er Coop-medlem og handler på Coop Extra eller Coop Obs så har de doblet bonus på frukt og grønt nå i januar. Så man får 22% bonus på all frukt og grønt man handler så lenge man skanner med appen! Det synest jeg er veldig flott, ettersom det er der jeg uansett handler grønnsakene mine og uansett bruker appen fra før. Blir spennende å se hvor mye bonus det blir for januar i år Jeg skal snart ta ut Coop-bonusen min jeg har opparbeidet meg så langt, når 2018 kommer inn på medlemskontoen. Har 900 kr å hente ut, så det er ikke ille! Endret 11. januar 2019 av missmcbeal 2
blåtimen Skrevet 11. januar 2019 #88 Skrevet 11. januar 2019 35 minutter siden, missmcbeal skrev: Jeg har også unnet meg en ny jeansbukse, sånn 90-tallsbukse, som jeg har latt lyst på i flere måneder, men jeg har følt jeg ikke kan unne meg. Denne ble betalt med gavekort. Jeg hadde et gavekort opparbeidet på å svare spørreundersøkelser på nettet, og et Paygo-gavekort fra jul. Jeg er så fornøyd med buksa, den er så behagelig og stoffet virker å være skikkelig solid så da satser jeg på det er kvalitetsbukse som jeg skal ha lenge! Eneste nye på diverseposten er 30 kr på vaskeri, 2 klesvasker. Diverseposten egentlig den posten jeg er mest nervøs for med tanke på å gå over budjsett, men nå er vi snart halvveis i måneden og jeg har heldigvis litt å gå på. Nå kommer imidlertid helgas store utfordring, skal jeg la være å spille lotto eller skal jeg bruke penger på det? Jeg synest jo på en måte jeg har fortjent det etter å ha vært så flink så langt og fått solgt bøker, så jeg får tenke litt på det. Du er så flink, @missmcbeal! Grattis med salg av bøker og kjøp av ny bukse. Det er så digg når man kjøper noe man virkelig liker og ønsker å ha i mange år. 🙌🏻 Syns du skal spille lotto! Det er så koselig og sjarmerende at du velger å bruke penger på det når du lever så stramt ellers. Det gir litt spenning i hverdagen og noen gleder skal en ha, syns jeg. Som du sier har du vært så flink i det siste at den lottokupongen fortjener du 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #89 Skrevet 12. januar 2019 Har et spørsmål om ViaTrumf. Jeg forsøkte å bruke dette da jeg bestilte pensumbøker hos adlibris, men er usikker på om jeg gjorde det rett. Jeg har installert en sånn ViaTrumf-app i nettleseren, som varsler om når jeg kan få bonus. Jeg trykte på dette varselet før jeg handlet bøkene mine, men jeg har ikke fått opp noe i kjøpshistorikken min inne på trumf.no. Har jeg gjort noe fril? Eller tar det bare litt lang tid? Fikk bøkene i posten i dag, bestilte for to uker siden. Anonymkode: 20187...038
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #90 Skrevet 12. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et spørsmål om ViaTrumf. Jeg forsøkte å bruke dette da jeg bestilte pensumbøker hos adlibris, men er usikker på om jeg gjorde det rett. Jeg har installert en sånn ViaTrumf-app i nettleseren, som varsler om når jeg kan få bonus. Jeg trykte på dette varselet før jeg handlet bøkene mine, men jeg har ikke fått opp noe i kjøpshistorikken min inne på trumf.no. Har jeg gjort noe fril? Eller tar det bare litt lang tid? Fikk bøkene i posten i dag, bestilte for to uker siden. Anonymkode: 20187...038 Innså nå at det ikke var verre enn å logge inn på viatrumf.no og sjekke min konto. Der kunne man visst overføre til trumf Anonymkode: 20187...038 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #91 Skrevet 12. januar 2019 20 timer siden, missmcbeal skrev: Tusen takk for tips! Dette har jeg aldri tenkt på. Jeg har vanlig trumfbonus på betalingskortet mitt, men har aldri tenkt på netthandling. Ser blant annet nå at jeg kunnet fått 8% trumfbonus på lensit, så jeg jo nettopp bestilte varer til 600 kr på, men nå vet jeg det til neste gang iallfall. Jeg synest ærlig at trumfbonusoppsparinga går veldig treigt fordi jeg ikke handler på de typiske butikkene med trumfbonus til vanlig, men nå kan jeg jo få inn litt ekstra på netthandel! For de som er Coop-medlem og handler på Coop Extra eller Coop Obs så har de doblet bonus på frukt og grønt nå i januar. Så man får 22% bonus på all frukt og grønt man handler så lenge man skanner med appen! Det synest jeg er veldig flott, ettersom det er der jeg uansett handler grønnsakene mine og uansett bruker appen fra før. Blir spennende å se hvor mye bonus det blir for januar i år Jeg skal snart ta ut Coop-bonusen min jeg har opparbeidet meg så langt, når 2018 kommer inn på medlemskontoen. Har 900 kr å hente ut, så det er ikke ille! Koster det ikke penger å være Coop medlem? Anonymkode: 327e7...345
Nuttery Skrevet 12. januar 2019 Forfatter #92 Skrevet 12. januar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koster det ikke penger å være Coop medlem? Anonymkode: 327e7...345 Du betaler 300kr i depositum som man får tilbake hvis man melder seg ut.
Nuttery Skrevet 12. januar 2019 Forfatter #93 Skrevet 12. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Innså nå at det ikke var verre enn å logge inn på viatrumf.no og sjekke min konto. Der kunne man visst overføre til trumf Anonymkode: 20187...038 ViaTrumf og Trumf er samme saldo altså det du handler på viatrumf er trumfbonus, og handler mellom alle andre kjøp fra kiwi osv. Det bare tar en liten stund før man får pengene
Ny Bruker Skrevet 12. januar 2019 #94 Skrevet 12. januar 2019 23 timer siden, missmcbeal skrev: Januar: Mat og husholdning: 792 /1800 Forsikring: 130 /170 Helse og velvære 1117 / 900 Diverse: 99 /400 Faste kostnader: 129 / 3930 Transport: 100 /140 Pensum: 0 /500 Sum: 2367 / 7840 Sist oppdatert: 11/1 Ikke for å være frekk, emn er tallene virkelig så gode? Selvfølgelig kommer ikke utgiftene jevnt gjennom måneden, men hvis vi tenker at det er 1/3 av måneden som har gått, så bør du holde god kontroll slik at det ikke kommer de manglende 2/3 deler av utgiftene på hver post. Da blir resultatet plutselig: Mat og husholdning: 792 /1800/ 2232 Forsikring: 130 /170/ 366 Helse og velvære 1117 / 900/ 3148 Diverse: 99 /400/ 279 Faste kostnader: 129 / 3930 Transport: 100 /140/ 282 Pensum: 0 /500 Sum: 2367 / 7840
missmcbeal Skrevet 12. januar 2019 #95 Skrevet 12. januar 2019 20 timer siden, blåtimen skrev: Du er så flink, @missmcbeal! Grattis med salg av bøker og kjøp av ny bukse. Det er så digg når man kjøper noe man virkelig liker og ønsker å ha i mange år. 🙌🏻 Syns du skal spille lotto! Det er så koselig og sjarmerende at du velger å bruke penger på det når du lever så stramt ellers. Det gir litt spenning i hverdagen og noen gleder skal en ha, syns jeg. Som du sier har du vært så flink i det siste at den lottokupongen fortjener du Tusen takk Ja, det er deilig når man kjøper noe man har hatt lyst på lenge og har tenkt nøye igjennom. Det verste synest jeg er når man har kjøpt noe man ikke er fornøyd med eller man angrer seg. Gjennom måtehold så blir jeg tvunget til å tenke nøyere gjennom en del kjøp, og det er både sunt for økonomien og sunt for miljøet. Jeg spilte lotto, men valgte å spille en annen rekke en jeg gjør til vanlig, har en lykkekupong jeg pleier å spille, men den har gitt liten gevinst de siste gangene. Vant ingen (igjen!), men ser at dersom jeg hadde spilt lykkekupongen hadde jeg faktisk hatt 2 rekker med 4 rette. Typisk, men sånn er det. Det er jo som sagt spenningen man spiller for. Angrer ikke Jeg tenker også at det er godt å tenke på at pengene går til at noen blir veldig lykkelig over å vinne større beløp. 1
missmcbeal Skrevet 12. januar 2019 #96 Skrevet 12. januar 2019 (endret) 1 time siden, Ny Bruker skrev: Ikke for å være frekk, emn er tallene virkelig så gode? Selvfølgelig kommer ikke utgiftene jevnt gjennom måneden, men hvis vi tenker at det er 1/3 av måneden som har gått, så bør du holde god kontroll slik at det ikke kommer de manglende 2/3 deler av utgiftene på hver post. Da blir resultatet plutselig: Mat og husholdning: 792 /1800/ 2232 Forsikring: 130 /170/ 366 Helse og velvære 1117 / 900/ 3148 Diverse: 99 /400/ 279 Faste kostnader: 129 / 3930 Transport: 100 /140/ 282 Pensum: 0 /500 Sum: 2367 / 7840 Jeg forstår egentlig ikke helt hva du mener. Det framfor skråstreken viser hva jeg har brukt så langt (reelt forbruk), og grønt viser dersom jeg enda er innenfor budsjettet. Dersom det er markert rødt er det fordi jeg har gått over. Tallene etter skråstreken viser budsjettet jeg har satt opp. Det er vel ikke noen logikk i at utgiftene jeg har brukt er kun 1/3 av det som skal komme? At jeg liksom skal bruke 3148 kr på helse og velvære i januar i følge din logikk, bare fordi det har gått 1/3 av måneden synest jeg er morsomt, for det kommer ikke til å skje 😌 Hadde du lest tidligere i tråden så hadde du kanskje fått med deg at jeg har brukt en del der allerede fordi jeg har bestilt linser for et halvt år! Jeg har altså tenkt laaaangt fremover. Normalt sett har jeg ikke en gang en egen post for helse og velvære, jeg har hatt det under diverse før, men så det som nødvendig denne måneden ettersom jeg visste at det er en del ting jeg manglet på det feltet som jeg må handle denne måneden og som jeg er ferdig med nå. De ulike utgiftene kommer på ulike tider av måneden, noe bestemmer jeg selv, slik som at jeg tok en storbestilling og handlet inn alt jeg trenger for helse og velvære denne måneden. Forsikringen er betalt, og den ble mindre enn forventet, så det kommer ikke flere utgifter på forsikring. De faste kostnadene kan jeg ikke styre, husleiefakturaen har ikke kommet enda, og treningsavgift og Spotify har faste trekk som ikke har vært enda. Men det er jo faste kostnader, så den summen er jo konstant uansett. Transport er jeg ferdig med, har ikke tenkt å reise mer denne måneden, så det ble ikke mer selv om bare 1/3 av måneden har gått. Jeg har også gitt en forklaring med oppdatering på de ulike utgiftene så langt der jeg føler det er nødvendig. Som jeg sa har jeg handlet inn mye mer mat den uken enn det gjennomsnittlige ukesbudsjettet, men jeg handlet nå i går rett før helgen, i stedet for å heller handle på mandag som jeg ville gjort ellers, dette var fordi jeg manglet noe lite på fredag, og benyttet muligheten til å handle til starten av neste uke, slik at jeg slipper å gå på butikken på mandag. Derfor har jeg mat til midten av neste uke. Da planlegger jeg en handletur, og da blir det en handletur mindre i uka. Når jeg handler på onsdag, så er vi kommet til midten av måneden, og da har jeg fortsatt igjen halvparten av matbudsjettet. Så selv om det ser sånn ut nå, så ligger jeg overhodet ikke bakpå budsjettet.? Jeg har 1800 kr i matbudsjett og jeg fordeler det ca. på uker. På det lengste har vi 5 uker, selv om det ofte er snakk om 4,5. Deler man 1800 / 5 så er det 360 kr i uka. Det har nå gått 2 uker av januar, som tilsier at jeg i teorien skulle brukt 720 kr på de to ukene. Jeg har med andre ord gått "over" med det 72 kr, ikke særlig dramatisk. Da betyr at jeg i gjennomsnitt kun "kan" bruke 288 kr i neste uke, og det ser jeg egentlig ikke hvorfor skal være noe problem, ettersom jeg kun skal handle en gang i midten av neste uke, for resten av uken. Altså ca. 4 dager. Om jeg skulle gå over de 288 kr på den handleturen i neste uke er det heller ingen krise, for den siste uken i januar er bare 4 dager ettersom 1.februar er fredag, slik at helgehandelen den uken vil gå innenfor februarbudsjettet. Det betyr i grunn at jeg ikke trenger å ha 360 kr den uken, og heller kan bruke noe mer en av de andre ukene om det blir nødvendig. Det virker som du mistror mine evner til å holde meg innenfor budsjettet, ja du var faktisk littegrann frekk, for jeg synest det er helt logisk at utgifter kommer på ulike tidspunkt i måneden og at de er veldig variable. Det er faktisk mulig å handle mat for en stund fremover, noe som tilsier at man kan vente noen dager med å handle neste gang. Jeg forstår på en måte tankegangen din, men synest faktisk den er skikkelig ulogisk. Det er vel ingen som har en jevnt strøm med like utgifter hver uke? Mange kostnader er variable og kommer kun en gang i måneden, på ulike tidspunkt. Jeg må også si at det er morsomt at du tenker at det jeg har brukt så langt på diverseposten, indikerer at jeg kommer til å gå under den. Det er faktisk den posten jeg tviler mest på, og det handler først og fremst om størrelsen på posten. 400 kr er veldig lite på en måned, og da skal da bare et lite kjøp til før jeg plutselig har gått over på en dag. At jeg har brukt 99 kr til nå, betyr ikke at jeg kun vil bruke ca 200 kr til resten av måneden. Diverse er jo den posten man har minst styr på. Det er jo alle ting man ikke kommer på eller planlegger i løpet av måneden, og er den posten det er enklest å gå over. Iallfall når man har budsjettert så lavt. Kanskje det passer bedre for deg å komme tilbake i slutten av måneden å kommentere andres budsjett, da har du bedre grunnlag for å si noe om budsjettet til folk. Jeg skjønner at det egentlig var godt ment, men du bommer litt her ettersom det ikke er noen sammenheng mellom det man har brukt til nå og at det må være kun 2/3 av utgiftene siden vi kun er 1/3 av måneden. Tilfellet kunne også ha vært at i stedet for at en del av utgiftene kom i starten av måneden, så kunne de i stedet ha kommet helt i slutten. Kanskje hadde jeg ikke trengt å bestille de lisene før slutten av måneden, men dette hadde ikke betydd at jeg halvveis i måneden lå an til å gå under budsjettet, bare at planleggingen av utgiftene hadde vært litt annerledes. Det er jo det budsjett handler om, planlegging. Å evaluere budsjettet i første halvdel av måneden gir ikke noe mening når man ikke vet noe om planleggingen og hva utgifter som kommer senere i måneden. Budsjett må også sees over tid, og i starten så vil man se at man har bommet og må endre budsjettet til neste måned. Men det er uansett noe man gjør etter budsjettmåneden er ferdig. Nå har jeg i midlertid ført budsjett i mange måneder og har ganske grei oversikt over utgiftene mine. Man kan selvfølgelig ikke forutse alt, men en del. Så ja, tallene mine er "virkelig så gode." Endret 12. januar 2019 av missmcbeal 4
Nuttery Skrevet 12. januar 2019 Forfatter #97 Skrevet 12. januar 2019 2 timer siden, Ny Bruker skrev: Ikke for å være frekk, emn er tallene virkelig så gode? Selvfølgelig kommer ikke utgiftene jevnt gjennom måneden, men hvis vi tenker at det er 1/3 av måneden som har gått, så bør du holde god kontroll slik at det ikke kommer de manglende 2/3 deler av utgiftene på hver post. Da blir resultatet plutselig: Mat og husholdning: 792 /1800/ 2232 Forsikring: 130 /170/ 366 Helse og velvære 1117 / 900/ 3148 Diverse: 99 /400/ 279 Faste kostnader: 129 / 3930 Transport: 100 /140/ 282 Pensum: 0 /500 Sum: 2367 / 7840 Hva slags tankegang er dette?... 4
Ny Bruker Skrevet 13. januar 2019 #98 Skrevet 13. januar 2019 11 timer siden, missmcbeal skrev: Jeg forstår egentlig ikke helt hva du mener. Det framfor skråstreken viser hva jeg har brukt så langt (reelt forbruk), og grønt viser dersom jeg enda er innenfor budsjettet. Dersom det er markert rødt er det fordi jeg har gått over. Tallene etter skråstreken viser budsjettet jeg har satt opp. Det er vel ikke noen logikk i at utgiftene jeg har brukt er kun 1/3 av det som skal komme? At jeg liksom skal bruke 3148 kr på helse og velvære i januar i følge din logikk, bare fordi det har gått 1/3 av måneden synest jeg er morsomt, for det kommer ikke til å skje 😌 Hadde du lest tidligere i tråden så hadde du kanskje fått med deg at jeg har brukt en del der allerede fordi jeg har bestilt linser for et halvt år! Jeg har altså tenkt laaaangt fremover. Normalt sett har jeg ikke en gang en egen post for helse og velvære, jeg har hatt det under diverse før, men så det som nødvendig denne måneden ettersom jeg visste at det er en del ting jeg manglet på det feltet som jeg må handle denne måneden og som jeg er ferdig med nå. De ulike utgiftene kommer på ulike tider av måneden, noe bestemmer jeg selv, slik som at jeg tok en storbestilling og handlet inn alt jeg trenger for helse og velvære denne måneden. Forsikringen er betalt, og den ble mindre enn forventet, så det kommer ikke flere utgifter på forsikring. De faste kostnadene kan jeg ikke styre, husleiefakturaen har ikke kommet enda, og treningsavgift og Spotify har faste trekk som ikke har vært enda. Men det er jo faste kostnader, så den summen er jo konstant uansett. Transport er jeg ferdig med, har ikke tenkt å reise mer denne måneden, så det ble ikke mer selv om bare 1/3 av måneden har gått. Jeg har også gitt en forklaring med oppdatering på de ulike utgiftene så langt der jeg føler det er nødvendig. Som jeg sa har jeg handlet inn mye mer mat den uken enn det gjennomsnittlige ukesbudsjettet, men jeg handlet nå i går rett før helgen, i stedet for å heller handle på mandag som jeg ville gjort ellers, dette var fordi jeg manglet noe lite på fredag, og benyttet muligheten til å handle til starten av neste uke, slik at jeg slipper å gå på butikken på mandag. Derfor har jeg mat til midten av neste uke. Da planlegger jeg en handletur, og da blir det en handletur mindre i uka. Når jeg handler på onsdag, så er vi kommet til midten av måneden, og da har jeg fortsatt igjen halvparten av matbudsjettet. Så selv om det ser sånn ut nå, så ligger jeg overhodet ikke bakpå budsjettet.? Jeg har 1800 kr i matbudsjett og jeg fordeler det ca. på uker. På det lengste har vi 5 uker, selv om det ofte er snakk om 4,5. Deler man 1800 / 5 så er det 360 kr i uka. Det har nå gått 2 uker av januar, som tilsier at jeg i teorien skulle brukt 720 kr på de to ukene. Jeg har med andre ord gått "over" med det 72 kr, ikke særlig dramatisk. Da betyr at jeg i gjennomsnitt kun "kan" bruke 288 kr i neste uke, og det ser jeg egentlig ikke hvorfor skal være noe problem, ettersom jeg kun skal handle en gang i midten av neste uke, for resten av uken. Altså ca. 4 dager. Om jeg skulle gå over de 288 kr på den handleturen i neste uke er det heller ingen krise, for den siste uken i januar er bare 4 dager ettersom 1.februar er fredag, slik at helgehandelen den uken vil gå innenfor februarbudsjettet. Det betyr i grunn at jeg ikke trenger å ha 360 kr den uken, og heller kan bruke noe mer en av de andre ukene om det blir nødvendig. Det virker som du mistror mine evner til å holde meg innenfor budsjettet, ja du var faktisk littegrann frekk, for jeg synest det er helt logisk at utgifter kommer på ulike tidspunkt i måneden og at de er veldig variable. Det er faktisk mulig å handle mat for en stund fremover, noe som tilsier at man kan vente noen dager med å handle neste gang. Jeg forstår på en måte tankegangen din, men synest faktisk den er skikkelig ulogisk. Det er vel ingen som har en jevnt strøm med like utgifter hver uke? Mange kostnader er variable og kommer kun en gang i måneden, på ulike tidspunkt. Jeg må også si at det er morsomt at du tenker at det jeg har brukt så langt på diverseposten, indikerer at jeg kommer til å gå under den. Det er faktisk den posten jeg tviler mest på, og det handler først og fremst om størrelsen på posten. 400 kr er veldig lite på en måned, og da skal da bare et lite kjøp til før jeg plutselig har gått over på en dag. At jeg har brukt 99 kr til nå, betyr ikke at jeg kun vil bruke ca 200 kr til resten av måneden. Diverse er jo den posten man har minst styr på. Det er jo alle ting man ikke kommer på eller planlegger i løpet av måneden, og er den posten det er enklest å gå over. Iallfall når man har budsjettert så lavt. Kanskje det passer bedre for deg å komme tilbake i slutten av måneden å kommentere andres budsjett, da har du bedre grunnlag for å si noe om budsjettet til folk. Jeg skjønner at det egentlig var godt ment, men du bommer litt her ettersom det ikke er noen sammenheng mellom det man har brukt til nå og at det må være kun 2/3 av utgiftene siden vi kun er 1/3 av måneden. Tilfellet kunne også ha vært at i stedet for at en del av utgiftene kom i starten av måneden, så kunne de i stedet ha kommet helt i slutten. Kanskje hadde jeg ikke trengt å bestille de lisene før slutten av måneden, men dette hadde ikke betydd at jeg halvveis i måneden lå an til å gå under budsjettet, bare at planleggingen av utgiftene hadde vært litt annerledes. Det er jo det budsjett handler om, planlegging. Å evaluere budsjettet i første halvdel av måneden gir ikke noe mening når man ikke vet noe om planleggingen og hva utgifter som kommer senere i måneden. Budsjett må også sees over tid, og i starten så vil man se at man har bommet og må endre budsjettet til neste måned. Men det er uansett noe man gjør etter budsjettmåneden er ferdig. Nå har jeg i midlertid ført budsjett i mange måneder og har ganske grei oversikt over utgiftene mine. Man kan selvfølgelig ikke forutse alt, men en del. Så ja, tallene mine er "virkelig så gode." Ja, man må se tallene på slutten av mnd. Jeg skrev at jeg forstod utgiftene ikke vokste jevnt i løpet av mnd. Men hadde det vært mine tall på 11 dager, så hadde jeg blitt ekstra obs. på de punktene. Men det er jo meg da.
Nuttery Skrevet 13. januar 2019 Forfatter #99 Skrevet 13. januar 2019 13 timer siden, Ny Bruker skrev: Ja, man må se tallene på slutten av mnd. Jeg skrev at jeg forstod utgiftene ikke vokste jevnt i løpet av mnd. Men hadde det vært mine tall på 11 dager, så hadde jeg blitt ekstra obs. på de punktene. Men det er jo meg da. Er man ikke obs da?... Jeg blir ikke spesielt stresset av å ha brukt 75% av budsjettet på en post ila den første dagen i måneden engang - det er jo som oftest en grunn til det. Også tilpasser man deretter. Og går man over budsjettet så går det greit det ok. 2
engelenmin Skrevet 14. januar 2019 #100 Skrevet 14. januar 2019 På 12.1.2019 den 15.36, AnonymBruker skrev: Har et spørsmål om ViaTrumf. Jeg forsøkte å bruke dette da jeg bestilte pensumbøker hos adlibris, men er usikker på om jeg gjorde det rett. Jeg har installert en sånn ViaTrumf-app i nettleseren, som varsler om når jeg kan få bonus. Jeg trykte på dette varselet før jeg handlet bøkene mine, men jeg har ikke fått opp noe i kjøpshistorikken min inne på trumf.no. Har jeg gjort noe fril? Eller tar det bare litt lang tid? Fikk bøkene i posten i dag, bestilte for to uker siden. Anonymkode: 20187...038 Har vært borti dette. Ved noen anledninger har det ikke fungert med den appen, jeg klagde å fikk beskjed om at det måtte gjøres på den tungvinte måten; gå inn via nettsiden til viatrumf, og så videre til nettbutikk. I fjor bestilte jeg en ferie via viatrumf hos expedia, summen var nærmere 5000 kroner. litt senere på dagen bestilte jeg et hotellrom på gardermoen i forbindelse med ferien, til ca 1000kr. Viatrumf godtok da kun den overnattingen til 1000kroner, klagde over at den tidligere på dagen ikke ble med, men rundt 4 med senere svarte de med at det ikke ble godkjent. Så disse viatrumfgreiene har jeg ikke særlig god tro på lengre...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå