Gå til innhold

Kunne du blitt samen med en som har sittet inne for mord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo litt kleint å ha drept noen. Man drar ikke den på en fest liksom.

Anonymkode: 8b33f...801

Det er" litt kleint" å ha drept noen? :blink:

Anonymkode: 16d04...9af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, hocane skrev:

Er du utro en gang er det en ting, men dersom du er utro over mange år mens du er i et forhold er det et helt annet nivå for mangel av empati.

Ja. Det finnes også mennesker som opplever daglige traumer over flere år av egne foreldre😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er" litt kleint" å ha drept noen? :blink:

Anonymkode: 16d04...9af

Kan tenke meg at det er mange situasjoner som er kleine etter å ha vært avsondret fra samfunnet i lang tid. Tror du drapet konstant er friskt i minnet? De som har drept spiser også måltider, ser på TV og prøver å ha et liv, og folk reagerer jo som tullinger hvis man nevner det.

Anonymkode: 8b33f...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan tenke meg at det er mange situasjoner som er kleine etter å ha vært avsondret fra samfunnet i lang tid. Tror du drapet konstant er friskt i minnet? De som har drept spiser også måltider, ser på TV og prøver å ha et liv, og folk reagerer jo som tullinger hvis man nevner det.

Anonymkode: 8b33f...801

Jeg tror de aller fleste som har tatt et liv tenker veldig mye og veldig ofte på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan tenke meg at det er mange situasjoner som er kleine etter å ha vært avsondret fra samfunnet i lang tid. Tror du drapet konstant er friskt i minnet? De som har drept spiser også måltider, ser på TV og prøver å ha et liv, og folk reagerer jo som tullinger hvis man nevner det.

Anonymkode: 8b33f...801

???

Anonymkode: 16d04...9af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Jeg har i løpet av disse årene funnet ut at jeg finner meg i det meste når det kommer til kjærlighet. Jeg blir kun sammen med idioter som viser seg å være torpedoer, rusmisbrukere og noen skikkelig drittsekker. 

Men mord? Der går til og med grensa for meg!

Anonymkode: 81de1...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, hocane skrev:

Er du utro en gang er det en ting, men dersom du er utro over mange år mens du er i et forhold er det et helt annet nivå for mangel av empati.

Ok, hva med menn som forlater sine gravide koner bare fordi? Skal de også drepes med god samvittighet? Man kan nemlig bli like ødelagt av det som av langvarig utroskap.

Anonymkode: d957d...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hocane skrev:

.

Har hørt om flere tilfeller om mennesker som ikke har lyst å leve lengre etter at de har funnet ut at partneren har vært utro. 

Folk har forskjellig psyke og forskjellig terskel før de blir suicidale. Noen blir suicidale av "ingenting". Folk med tilsynelatende perfekte liv henger seg.

Noen blir suicidale av kommentarer på skolen. Betyr jo ikke at man skal kunne forsvare drap på de persjonene selv om foreldrene til den suicidale ungen kanskje i sine mørkeste øyeblikk ønsker det aktuelle barnet dødt. 

Dette er grunnen til at du dømmes av en nøytral dommer i retten og ikke nærmeste pårørende. Andre blir suicidale av at de mister huset sitt. Betyr ikke at det er riktig å drepe alle i banken. 

 

Ts: jeg hadde en bestefar som stod i krigen under andre verdenskrig. Han hadde drept tyskere. Han nektet å si hvor mange men han hadde drept. Og når han mot slutten av livet endelig greide å snakke ut om krigen så pleide han å si at "alle tror at de aldri kunne drept noen. Men alle kan drepe noen. Blir du presset nok. Når en mann med våpen kommer løpende mot deg og du vet han kan komme til å skyte deg så skyter du."

Så jeg tror at vi alle er i stand til å drepe. I selvforsvar og for å forsvare våre nærmeste.

Jeg jobbet med en fyr som drepte eksen til kona. Eksen kom rusa og veivet med våpen midt på natta på døra deres og skulle drepe unga og kona. Han skjøt - og drepte - i selvforsvar. Han ble frikjent. Verdens hyggeligste fyr. Han hadde bare ikke noe valg.

Kunne jeg vært med noen som drepte uprovosert i psykose? - Nei. Det blir noe annet. Psykoser og rusproblemer kan komme tilbake selv etter flere års opphold. Det bunner i psyke og psyken kan man ikke alltid gjøre noe med. Man har gode og dårlige perioder og gode perioder kan gå i ett par år før det stuper nedover igjen.

Kunne jeg vært sammen med noen som har drept i selvforsvar eller fordi de måtte i feks krigssituasjoner? - Ja. 

For meg kommer det altså an på situasjonen.

Å så er det viktig å ikke tenke at man skal "redde" slike persjoner og at kjærligheten seirer over slike problemer. For det gjør den ikke. 

Anonymkode: 1e2d9...a30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, K.B. skrev:

At drapet er begått i rus og psykose er nesten som en formildende omstendighet å regne, jeg er heller ikke så blåøyd at jeg ikke forstår at under de rette omstendighetene, så hadde vi alle kunne tatt liv. Om jeg hadde kunne hatt et forhold til en person med en sånn historie er vanskelig å si, men jeg tror det skal ganske mye til for å overse den detaljen...

 

Psykose, ja. Selvpåført rus, nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei helt uaktuelt. Mulig personen ikke mente å drepe, men den valgte å ruse seg som så igjen kan føre til psykose. Så da er det absolutt ikke formildende, heller motsatt for min del.

Anonymkode: 3fb39...f3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Psykose, ja. Selvpåført rus, nei. 

Tja hvor selvpåført rus er, er vel en debatt i seg selv, arv og miljø vet du... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mord begått i rus eller psykose. En sånn er jo en tikkende bombe. 

Mord begått i selvforsvar er noe annet. Eller en person som har drept en pedo som har forgrepet seg på barna hans. 

 

Anonymkode: d5399...fa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg unngår folk med dokumenterte rusproblemer. Svært mange av de som har sluttet, ramler utpå igjen. I tillegg har de som regel et hav av gjeld, manglende utdanning og gjerne ingen jobb. Jeg har selvfølgelig medlidenhet med rusavhengige, men forhold med en? Nei takk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke turt å være i samme rom som vedkommende engang.  

Ikke pokker om jeg vil være tilstede neste psykose å ende opp i en søppelsekk.

Anonymkode: 4f261...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, her er det jo 3 ting jeg ikke kunne levd med. Mord på nr 1, rus på nr 2 og psykose på nr 3.

 

Rus og psykose rettferdiggjør ikke mord uansett hvordan man vrir og vender på det.

Anonymkode: ee51f...96c

 

20 timer siden, hocane skrev:

Kaldblodig mord, Nei.

Folk som dreper partneren sin for å være utro i årevis har jeg en viss sympati for, sier ikke at mordet er greit, men jeg kan forstå det.

Hevn er en sterk følelse som kan ta deg over når du når brennepunktet.

Virker som om folk ikke vet hva psykose er. Les og bli klokere: https://sml.snl.no/psykose

Psykose er noe hvem som helst kan oppleve, og det er ikke noe man kan noe for. Rus kan utløse psykose, men det kan mye annet også. Det er en psykisk sykdom, ikke noe man velger, rusa eller ei.

Hvis man begår mord i psykose er det ikke "kaldblodig mord".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt sjokkert av svarene her inne. Har selv hatt psykose. Det er ikke noe man velger, det er noe hjernen din gjør helt uten ditt samtykke... Nå har jeg aldri skadet noen under psykose, men har jo gjort og sagt mye rart. Jeg kan ikke holdes ansvarlig for noe av det. En psykotisk person er ikke tilregnelig. Hvis man skulle komme til å skade/drepe noen i psykose vil man ikke få fengselsstraff, men dømmes til behandling. 

Helt sykt at folk mener utroskap rettferdiggjør mord, men ikke psykose! Håper ikke noen av dere er jurister... 

Anonymkode: 82114...670

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne IKKE blitt sammen med noen som myrdet i rus og psykose. Da kan det lett skje igjen, man vet aldri når vedkommende snur om. 

Om det hadde vært et mord av den typen at de hadde drept noen etter å ha blitt mishandlet i årevis eller drept noen som var truende for vedkommendes liv og det ikke var beviser der politiet kunne blitt koblet inn osv osv (det er mye som kan skje som gjør at man føler eneste utvei er drap, jeg tror alle mennesket kan drepe om de virkelig står i dritten) så er det noe annet. 

Anonymkode: 9c4d8...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt sjokkert av svarene her inne. Har selv hatt psykose. Det er ikke noe man velger, det er noe hjernen din gjør helt uten ditt samtykke... Nå har jeg aldri skadet noen under psykose, men har jo gjort og sagt mye rart. Jeg kan ikke holdes ansvarlig for noe av det. En psykotisk person er ikke tilregnelig. Hvis man skulle komme til å skade/drepe noen i psykose vil man ikke få fengselsstraff, men dømmes til behandling. 

Helt sykt at folk mener utroskap rettferdiggjør mord, men ikke psykose! Håper ikke noen av dere er jurister... 

Anonymkode: 82114...670

I de eksemplene du nevner gjør du jo selv poeng ut av at den psykotiske er utilregnelig. Dvs at man aldri faktisk kan være helt trygg rundt vedkommende om han eller hun har handlet så ukontrollert uten grunn før. 

En som dreper pga utroskap dreper pga grunn og mer eller mindre kontrollert , og er derfor ikke på langt nær like farlig som den psykotiske å være sammen med eller rundt, selvom det er gjort med overlegg pga i mine øyne god grunn. Er man da dens partner på senere tidspunkt har man intet å frykte så lenge man ikke er utro :)

en som er sammen med en med psykoser må gå på alert og vakt hele tiden og vet aldri når personen kan slå til igjen 

Anonymkode: d31fd...b56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...