Gå til innhold

Jobben vil at jeg skal ta en personlighets-test etter intervjuet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

meyer-briggs testene hahahah kunne like gjerne skrever stjernetegnet.

og det sier jeg som en som syns slike tester er gøy. men nettopp det,  de er bare humor og litt sånn "oi hihi". 

jeg får uansett forskjellige svar på mine "ekte" sider og de jeg viser på jobben min.

På jobben min er jeg svært serviceinnstilt, hyggelig, følger opp mine kunder, tar alltid i et tak, ikke redd for å virkelig jobbe så svetten spruter, og er så snill og vennlig, smilende, etc.

På privaten er jeg en sur eremitt som hater folk 😅😅😅

Anonymkode: 93af1...3b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

meyer-briggs testene hahahah kunne like gjerne skrever stjernetegnet.

og det sier jeg som en som syns slike tester er gøy. men nettopp det,  de er bare humor og litt sånn "oi hihi". 

jeg får uansett forskjellige svar på mine "ekte" sider og de jeg viser på jobben min.

På jobben min er jeg svært serviceinnstilt, hyggelig, følger opp mine kunder, tar alltid i et tak, ikke redd for å virkelig jobbe så svetten spruter, og er så snill og vennlig, smilende, etc.

På privaten er jeg en sur eremitt som hater folk 😅😅😅

Anonymkode: 93af1...3b8

ALLE mennesker har minst to personligheter, basert på nyere jungiansk personlighetsteori. Ingen er 100% introvert eller ekstrovert. Alle introverte kan prestere godt i en ekstrovert situasjon i en viss tid, og alle ekstroverte kan fungere godt i en introvert situasjon i en viss tid. 

Vi er mennesker i mange forskjellige fasetter. Skuespillere. Selv ekstroverte kan være skuespillere i en ekstrovert situasjon. Selv ekstroverte kan hate åpne kontorlandskap, og selv introverte kan hate å jobbe alene på avsides og lukket kontor.

Så hvem er man egentlig ?!? 99,8% av alle mennesker vet ikke engang selv hvem de er selv om de kan konkludere med ekstrovert eller introvert. 

Derfor blir det ufattelig feil å ta en personlighetstest basert på svært snevre kriterier der konklusjonen blir bare èn personlighet. For den personlighetstesten sier ingenting om hvordan du vil være på jobb i det arbeidsmiljøet, i den arbeidssituasjonen, iblant de kundene, i de lokalene og under de lederne.

Personlighetstester er misvisende. Og fåtallet som ber kandidatene ta testene vet hvordan man skal analysere og bruke testene. 

Enda verre blir det når de fleste arbeidsplassene leter etter ekstroverte selv om jobbsituasjonen er skreddersydd for en introvert, fordi det i dag settes mer pris på ambisiøse kaffemaskinpersonligheter foran trofaste arbeidspersonligheter. På toppen av dette kan faktisk en introvert være minst like ambisiøs på jobb og flink foran kaffemaskinen som en ekstrovert, fordi alle har som nevnt minst to personligheter.... 

Tragisk hele opplegget! Kutt testene ut, og snakk med folka heller!

Anonymkode: 51a90...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2018 den 16.22):

Til en annen side av saken: er det riktig at arbeidsgivere utfører disse? Skal en virkelig måtte blottlegge seg så innmari for å «få lov til» å jobbe? Mye dramaserie rundt personopplysninger på nett - men sjelden man utleverer seg så mye som i en personlighetstest. Synes bruken av dem strider mot alt jeg tenker om personvern. 

Anonymkode: 4a36d...f48

Det er nok en teit moderne ting. Vet ikke hvem som bestemmer at de skal bruke denne metoden. Heldigvis var det ikke slik på jobben jeg fikk. Jeg synes bedrifter som tar i bruk denne er lettere useriøse. Selv om jeg ser mange norske store gjør det nå. 
I tillegg skjønner jeg ikke hvordan den kan virke for mange kan gi svarene de tror testen vil ha, så man kan ikke stole på at folk svarer ærlig der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...