Gå til innhold

Jobben vil at jeg skal ta en personlighets-test etter intervjuet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det du beskriver er bare trist. Jeg har en soleklar forventning til at de som rekrutterer faktisk skjønner hva introver og ekstrovert betyr. Det har ingenting med det å være sosial å gjøre eller evnen til å skape gode nettverk. 

Min opplevelse både som testtaker og i analyse er at de som kjenner seg selv godt oftest kjenner seg igjen i svarene. Om man ikke kjenner seg igjen i det hele tatt kan det ha med at resultatene bryter med selvbildet, altså den man tror/ønsker at man er vs hvordan man faktisk er. Jeg kjenner folk som er overbevist om at de tåler alt, er kjempestrukturerte osv, mens personlighetstesten sier det motsatte. De kjenner ikke seg selv igjen i dem, men jeg gjør... 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kjenner meg igjen i det meste av de personligetstestene mine viser. Om ikke med en gang, så etterhvert når jeg får tenkt meg litt om 😉

Anonymkode: ec99a...790

Jeg kjenner meg godt igjen i personlighetstestene som tas, dvs der jeg har svart ærlig, men det hjelper ikke at man kjenner seg igjen, om det er egenskaper som i utgangspunktet ikke verdsettes.

Det er det jeg prøver å belyse her. Det er jo bare å gå på hvilken som helst stillingsannonse på Finn.no, de fleste arbeidsgivere ønsker seg noen som er både fremoverlente, positive, utadvendte, ekstroverte og service-minded. Det er en smørbrødliste. Det virker ikke som de forstår at man kan være positiv, "serviceminded" OG introvert og innadvendt. Jeg er IKKE en som liker å stikke meg ut på fest, jeg skaper ikke leven og jeg er ikke en som lager ablegøyer, men jeg er utrolig god å snakke fag med kunder og jeg vet jeg gir god service. Det er ikke nødvendigvis motsetninger, men det blir ofte fremstilt sånn, dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner meg godt igjen i personlighetstestene som tas, dvs der jeg har svart ærlig, men det hjelper ikke at man kjenner seg igjen, om det er egenskaper som i utgangspunktet ikke verdsettes.

Det er det jeg prøver å belyse her. Det er jo bare å gå på hvilken som helst stillingsannonse på Finn.no, de fleste arbeidsgivere ønsker seg noen som er både fremoverlente, positive, utadvendte, ekstroverte og service-minded. Det er en smørbrødliste. Det virker ikke som de forstår at man kan være positiv, "serviceminded" OG introvert og innadvendt. Jeg er IKKE en som liker å stikke meg ut på fest, jeg skaper ikke leven og jeg er ikke en som lager ablegøyer, men jeg er utrolig god å snakke fag med kunder og jeg vet jeg gir god service. Det er ikke nødvendigvis motsetninger, men det blir ofte fremstilt sånn, dessverre. 

Det er veldig synd at potensielle arbeidsgivere ikke ser verdien i disse personlighetstrekkene. Man får ikke gjort like mye arbeid om det kun er ekstroverte igangsettere på jobb, det er viktig å ha en balanse. Og som du sier, man trenger ikke å danse på bordene på fest for å kunne være serviceminded og snakke med kunder. 

Ang det å kjenne seg igjen var det ikke rettet direkte mot deg, men til de som har svart at de overhodet ikke kjenner seg igjen i testene når de får dem tilbakelest. 

Anonymkode: ec99a...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville svart utifra hvordan jobben forventer at jeg skal være. 

Ville aldri vært ærlig. Jeg er heller ikke skyldig dem et ærlig svar. 

Det handler om å skaffe seg jobben. Søknad og intervju dreier seg kun om det, og alt imellom søknad og ansettelse er et spill om å være best. Å utmerke seg mest. Å passe inn i deres bokser. Både intervju og tester. 

Personlighetstester handler i all hovedsak om at en arbeidsgiver prøver lettvinte metoder for å kartlegge deg, fordi dem ikke egner seg eller gidder å finne det ut gjennom intervjuer og samtaler. Latskap, og kanskje inkompetanse, for å ta en snarvei. 

Vel. Finn ut hvem dem forventer at du skal være, og svar deretter! Ingen kan ta deg på det. En personlighetstest er et ugyldig dokument. Det beviser ingenting. Ingenting. Det eneste det beviser, eventuelt overbeviser, er at du er egnet for jobben. Men det kan du være uavhengig av personlighet ettersom arbeidsgiver overdriver noe helt hinsides hva som forventes av deg. 

Serviceinnstilt, fremoverlent, utadvent, påskrudd, frampå osv osv. Dette er ord som egentlig ikke behøves i det aller fleste stillinger i dag, likevel misbruker arbeidsgivere det for å finne folk som yter 200% av lønnen. Vel, det blir ikke ditt problem. 

Fake it till you make it. Og når du får jobben så blir du aldri oppsagt på dette grunnlaget. Aldri. Der tikker stillingsvernet inn.

Anonymkode: 51a90...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2018 den 14.10):

Dette gjelder en mellomleder stilling. Jeg har aldri tatt en slik test før. Hva må jeg passe på?

Anonymkode: 75bca...1cf

Jeg har både tatt EQ test og IQ test ved jobbintervjuer. Gjort dette to ganger, og begge gangene fikk jeg jobben 😆

Så jeg scorte visst veldig greit på begge testene, men har aldri egentlig vært noe skole smart. Er en C-D-F kandidat😂, men heldigvis har dem aldri spurt etter karakterene mine 🤪 Får som oftest høre at jeg er en positiv, imøtekommende, lett å samarbeide med og har lett for å innordne meg til regler (og de uskrevne reglene 😇).

Så slapp av, svar ærlig 😊

Anonymkode: 55cc2...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så slapp av, svar ærlig 😊

Anonymkode: 55cc2...8d4

Lett for deg å si som fikk jobbene. 

Tenk på de mange hundre som ikke fikk dem. Tipper de tenker annerledes. 

Anonymkode: 51a90...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ville svart utifra hvordan jobben forventer at jeg skal være. 

Ville aldri vært ærlig. Jeg er heller ikke skyldig dem et ærlig svar. 

Det handler om å skaffe seg jobben. Søknad og intervju dreier seg kun om det, og alt imellom søknad og ansettelse er et spill om å være best. Å utmerke seg mest. Å passe inn i deres bokser. Både intervju og tester. 

Personlighetstester handler i all hovedsak om at en arbeidsgiver prøver lettvinte metoder for å kartlegge deg, fordi dem ikke egner seg eller gidder å finne det ut gjennom intervjuer og samtaler. Latskap, og kanskje inkompetanse, for å ta en snarvei. 

Vel. Finn ut hvem dem forventer at du skal være, og svar deretter! Ingen kan ta deg på det. En personlighetstest er et ugyldig dokument. Det beviser ingenting. Ingenting. Det eneste det beviser, eventuelt overbeviser, er at du er egnet for jobben. Men det kan du være uavhengig av personlighet ettersom arbeidsgiver overdriver noe helt hinsides hva som forventes av deg. 

Serviceinnstilt, fremoverlent, utadvent, påskrudd, frampå osv osv. Dette er ord som egentlig ikke behøves i det aller fleste stillinger i dag, likevel misbruker arbeidsgivere det for å finne folk som yter 200% av lønnen. Vel, det blir ikke ditt problem. 

Fake it till you make it. Og når du får jobben så blir du aldri oppsagt på dette grunnlaget. Aldri. Der tikker stillingsvernet inn.

Anonymkode: 51a90...57a

Det var da voldsomt til fordommer og paranoia. Til info benytter arbeidsgivere ofte tilbakelesningen for å se om kandidaten har selvinnsikt. Om kandidaten ikke kjenner jeg igjen i noe i testen har de enten svart uærlig eller har lav grad av selvinnsikt. Det er selvsagt lov å være uenig, så lenge man kan begrunne dette. Eks. jeg er ustrukturert og rotete som privatperson, men er strukturert og ryddig på jobb. 

Anonymkode: ec99a...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en ganske utbredt oppfatning nå, etter så mange år (siden 90 tallet dette begynte ca) at slike tester er meningsløse.

Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg vært flau og følt meg "out of date" ved å foreslå dette.

Men det hjelper jo ikke deg. Men sånne tester er så enkelt at du skjønner hva de er ute etter. (Derfor ingen verdi i å utføre testen).

Det en slik test gjør er å spørre deg om noe i begynnelsen, så spørre deg om noe annet i midten, for så å spørre om det samme som i starten bare på en annen måte / formulering. Bare for å se om du svarer det samme.

Det var veldig enkelt forklart. Det kan være flere bolker / temaer som repeteres og de kommer tilbake til på en annen måte som de vil se om du svarer ca. det samme på, så "husk" hva du har svart tidligere er trikset.

Anonymkode: 16be4...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var da voldsomt til fordommer og paranoia. Til info benytter arbeidsgivere ofte tilbakelesningen for å se om kandidaten har selvinnsikt. Om kandidaten ikke kjenner jeg igjen i noe i testen har de enten svart uærlig eller har lav grad av selvinnsikt. Det er selvsagt lov å være uenig, så lenge man kan begrunne dette. Eks. jeg er ustrukturert og rotete som privatperson, men er strukturert og ryddig på jobb. 

Anonymkode: ec99a...790

Paranoia? Vet du hva det betyr? Ingenting av det jeg skriver handler om paranoia. 

Til info er veldig lite av det som blir sagt og gjort på jobbintervju og div tester verifiserbart. Skal du kartlegge selvinnsikt så gjøres ikke det gjennom å prøve å lete etter løgn. Ironien kommer også inn når kandidater svarer så tilpasset jobbet, som dem ofte gjør, at det er lite eller ingen sannhet i svarene. 

Skal man best utgangpunkt etter en ansettelsesprosess så må man speile intervjuerne og deres forventninger for hvordan du bør være. "Alle" karrierehaier vet dette. 

Anonymkode: 51a90...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det var da voldsomt til fordommer og paranoia. Til info benytter arbeidsgivere ofte tilbakelesningen for å se om kandidaten har selvinnsikt. Om kandidaten ikke kjenner jeg igjen i noe i testen har de enten svart uærlig eller har lav grad av selvinnsikt. Det er selvsagt lov å være uenig, så lenge man kan begrunne dette. Eks. jeg er ustrukturert og rotete som privatperson, men er strukturert og ryddig på jobb. 

Anonymkode: ec99a...790

Mitt inntrykk var også at selve testen var mye mindre interessant, sammenliknet med samtalen om testen etterpå. Jeg tror til og med rekrutterer sa det, at testen var nærmest verdiløs uten å snakke med meg etterpå. Det er der man får vist hvordan en reflekterer, hvilken selvinnsikt man har - og man får oppklart misforståelser eller der testen har gitt et inntrykk man selv ikke er enig i. 

Når jeg gikk igjennom testen sammen med rekrutterer, så tok han opp en rekke egenskaper som testen viste at jeg hadde eller ikke hadde, også reflekterte vi rundt de - om jeg var enig, hvordan jeg selv opplever meg, hvordan jeg bruker det på en arbeidsplass og så videre. Jeg synes det var et godt verktøy for å få fortalt mye om hvordan jeg er som person, og som arbeidstaker. Det ga meg en mulighet til å få vist mange ting som ikke kom naturlig opp i intervju. 

På starten av min test sto det forresten veldig tydelig at man må svare som den personen man er på jobb. Altså om man er introvert og helst er alene på fritida, men utadvent/serviceinnstilt/sosial på jobb - så er det det siste de er på jakt etter. Om du er et rotehode hjemme er det irrelevant hvis du er strukturert på jobb. 

Anonymkode: fd348...69d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Lett for deg å si som fikk jobbene. 

Tenk på de mange hundre som ikke fikk dem. Tipper de tenker annerledes. 

Anonymkode: 51a90...57a

Du vil ikke ha en jobb der du ikke passer til jobben eller miljøet. Da er det bedre å søke flere jobber. 

Anonymkode: ce61c...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2018 den 16.19):

Slike tester er sjelden gode og du vil kunne oppleve at du ikke kjenner deg igjen. I tillegg er det som oftest personer uten kunnskap om hverken psykologi eller personlighetstester som skal tolke svarene dine. Var jeg deg ville jeg ikke skåret noen av svarene i ekstrem retning, med mindre du virkelig er ekstrem.

Anonymkode: 6bc60...01b

Enig, jeg tar heller ikke slike tester. Ser på det som komplett useriøst, samme med femfaktormodellen.

Er høyt udannet selv, siv.ing.

Anonymkode: eac5c...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stiller meg svært kritisk til bruk av personlighetstest i forbindelse med jobb/ansettelse. Hvem har utarbeidet testen, og hvem skal lese resultatet, hvor gyldig er det? Hvilken kompetanse har den som skal lese/tolke resultatet?

Anonymkode: 431e3...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stiller meg svært kritisk til bruk av personlighetstest i forbindelse med jobb/ansettelse. Hvem har utarbeidet testen, og hvem skal lese resultatet, hvor gyldig er det? Hvilken kompetanse har den som skal lese/tolke resultatet?

Anonymkode: 431e3...98e

Det er nettopp dette som er problemet. Arbeidsgivere tar en snarvei for å finne ut hvem personen er, men er altfor ukritisk til resultatene, og vet ikke helt hvordan dem skal bruke testene opp mot ansettelsen. Ofte fremstiller dem seg at stereotypene for jobben må være ditt og datt (utadvent, fremoverlent, selvsikker, frempå, ekstrovert osv), men i all hovedsak så kan egentlig hvemsomhelst gjøre en god jobb i stillingen, og ikke minst så kan det faktisk lønne seg å ansette en introvert. 

Testene brukes feil og misbrukes av inkompentente ansettere som ikke vet hva som er best for dem og hva dem skal lese av testene. 

Testene har altså null verdi for en arbeidsgiver med mindre du kan, vet og er 100% sikker på det du gjør. Men 96% av alle arbeidsgivere har ikke nok kunnskap om dette, men tester for å ta snarveier og for å se "profesjonell" ut.

Og når man da har kandidater som svarer utelukkende for å matche hva dem forventer av personen i stillingen (dette står jo i stillingsutlysningen), så har jo testene enda mindre verdi. Negativ verdi! Du kan som arbeidsgiver bli fullstendig rundlurt av kandidater som har forberedt seg litt på dette, og som vet hva som skal til. 

Dette ble kalt paranoia av en annen bruker i tråden, men jeg er helt sikker på at personlighetstesting har svært liten, ingen eller negativ verdi for det store flertallet av arbeidsgivere som bruker disse. 

Anonymkode: 51a90...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sørg for ikke å score høyt på nevrotisisme.

Anonymkode: 89e0c...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

On 11/21/2018 at 4:19 PM, AnonymBruker said:

Slike tester er sjelden gode og du vil kunne oppleve at du ikke kjenner deg igjen. I tillegg er det som oftest personer uten kunnskap om hverken psykologi eller personlighetstester som skal tolke svarene dine. Var jeg deg ville jeg ikke skåret noen av svarene i ekstrem retning, med mindre du virkelig er ekstrem.

Anonymkode: 6bc60...01b

Stemmer. Det er helt utrolig hva man som arbedssøker må finne seg i. HELDIGVIS så er det vel få som er ærlige på disse testene. Man svarer hva man tror arbeidsgiver ønsker å høre. Det sier seg jo selv, dette er jo et jobbintervju og man er ikke noe ærligere når man fyller ut et skjema enn når intervjueren stiller deg spørsmål. 

Anonymkode: a8db5...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Stemmer. Det er helt utrolig hva man som arbedssøker må finne seg i. HELDIGVIS så er det vel få som er ærlige på disse testene. Man svarer hva man tror arbeidsgiver ønsker å høre. Det sier seg jo selv, dette er jo et jobbintervju og man er ikke noe ærligere når man fyller ut et skjema enn når intervjueren stiller deg spørsmål. 

Anonymkode: a8db5...e31

Jeg har svart ærlig, resultatet stemte ikke i heletatt med hvordan de tenkte om meg som person. Jeg var visst en som gjemte meg bort i et hjørne, ikke likte å snakke med andre mennesker 😂

Jeg er helt motsatt, snakker lett med ukjente. Har reist rundt i store deler av verden på egenhånd, møtt MANGE mennesker.

Anonymkode: 198bd...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så utrolig mange negative innlegg om personlighetstester! Hele poenget med disse er jo å være ærlig, hvis ikke blir du avslørt og da blir resultatene deretter. Profesjonelle rekrutterere vet jo også at dette ikke er en fasit, men et verktøy for å bli bedre kjent med kandidaten. Sist jeg tok en slik test kjente jeg meg igjen i omtrent 90% av resultatet. Rekruttereren var imponert over hvor samsvar det var i svarene mine. Vitner om god selvinnsikt og trygghet i seg selv. Jeg har egenskaper som selvsagt kan være negative i enkelte jobber, men passer svært godt i yrkesretningen jeg har valgt. Da vi gikk gjennom testen snakket vi gjennom egenskaper som samsvarte med hva jeg hadde fortalt om meg selv på førstegangsintervju. 
 

Dere som hater disse testene så inderlig bør kanskje vurdere om dere har valgt rett vei i livet? Og dere som bare legger opp til at man skal lyve på tester og lyve på intervju.. dere blir jeg bare litt flau av egentlig. Har dere virkelig så elendig personlighet og så lite egnet erfaring for å få en jobb på ærlig vis?

Anonymkode: 166c5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jøss, så utrolig mange negative innlegg om personlighetstester! Hele poenget med disse er jo å være ærlig, hvis ikke blir du avslørt og da blir resultatene deretter. Profesjonelle rekrutterere vet jo også at dette ikke er en fasit, men et verktøy for å bli bedre kjent med kandidaten. Sist jeg tok en slik test kjente jeg meg igjen i omtrent 90% av resultatet. Rekruttereren var imponert over hvor samsvar det var i svarene mine. Vitner om god selvinnsikt og trygghet i seg selv. Jeg har egenskaper som selvsagt kan være negative i enkelte jobber, men passer svært godt i yrkesretningen jeg har valgt. Da vi gikk gjennom testen snakket vi gjennom egenskaper som samsvarte med hva jeg hadde fortalt om meg selv på førstegangsintervju. 
 

Dere som hater disse testene så inderlig bør kanskje vurdere om dere har valgt rett vei i livet? Og dere som bare legger opp til at man skal lyve på tester og lyve på intervju.. dere blir jeg bare litt flau av egentlig. Har dere virkelig så elendig personlighet og så lite egnet erfaring for å få en jobb på ærlig vis?

Anonymkode: 166c5...8ff

Poenget er at testene er bare tull, de sier i svært liten grad noe om hvordan man vil fungere i jobben. Det er nesten som tarotkort, pakket inn i en kvasi-vitenskapelig innpakning og presentert av «profesjonelle rekrutterere» til arbeidsgivere som sannhet. Rekrutteringsbyråene kan kreve mer penger fordi de gjør denne «ekstrajobben», og arbeidsgivere vet ikke bedre, og tar derfor avgjørelser på fullstendig feil beslutningsgrunnlag. 
Jeg ville vært svært skeptisk til en arbeidsgiver som ba meg ta en slik test. 

Anonymkode: 69eb0...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...