Gå til innhold

Jobben vil at jeg skal ta en personlighets-test etter intervjuet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jøss, så utrolig mange negative innlegg om personlighetstester! Hele poenget med disse er jo å være ærlig, hvis ikke blir du avslørt og da blir resultatene deretter. Profesjonelle rekrutterere vet jo også at dette ikke er en fasit, men et verktøy for å bli bedre kjent med kandidaten. Sist jeg tok en slik test kjente jeg meg igjen i omtrent 90% av resultatet. Rekruttereren var imponert over hvor samsvar det var i svarene mine. Vitner om god selvinnsikt og trygghet i seg selv. Jeg har egenskaper som selvsagt kan være negative i enkelte jobber, men passer svært godt i yrkesretningen jeg har valgt. Da vi gikk gjennom testen snakket vi gjennom egenskaper som samsvarte med hva jeg hadde fortalt om meg selv på førstegangsintervju. vis?

Anonymkode: 166c5...8ff

Nei.  Og det er derfor all forskning viser at personlighetstester i jobbsøkersammenheng er nærmest verdiløst.

Ja, du kjente deg 90% igjen i resultatet og du hadde sikkert kjent deg90%  igjen i resultatet etter å ha lest horoskopet ditt også. Men det betyr ikke at man bør ansette folk etter hvilket stjernetegn de er født i. 

Anonymkode: a8db5...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 11.56):

Stiller meg svært kritisk til bruk av personlighetstest i forbindelse med jobb/ansettelse. Hvem har utarbeidet testen, og hvem skal lese resultatet, hvor gyldig er det? Hvilken kompetanse har den som skal lese/tolke resultatet?

Anonymkode: 431e3...98e

Noen av de mest kjente personlighetstestene er basert på Big Five. Disse har noe for seg. MEN de fanger bare deler av personligheten din og man må svare ærlig for at testen skal gi gyldige resultater. Men hadde folk svart ærlig på hva som helst i en jobbsøkersammenheng så hadde jo det å ansette riktig person vært mye lettere enn det er.

Anonymkode: 3b1ff...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jøss, så utrolig mange negative innlegg om personlighetstester! Hele poenget med disse er jo å være ærlig, hvis ikke blir du avslørt og da blir resultatene deretter. Profesjonelle rekrutterere vet jo også at dette ikke er en fasit, men et verktøy for å bli bedre kjent med kandidaten. Sist jeg tok en slik test kjente jeg meg igjen i omtrent 90% av resultatet. Rekruttereren var imponert over hvor samsvar det var i svarene mine. Vitner om god selvinnsikt og trygghet i seg selv. Jeg har egenskaper som selvsagt kan være negative i enkelte jobber, men passer svært godt i yrkesretningen jeg har valgt. Da vi gikk gjennom testen snakket vi gjennom egenskaper som samsvarte med hva jeg hadde fortalt om meg selv på førstegangsintervju. 
 

Dere som hater disse testene så inderlig bør kanskje vurdere om dere har valgt rett vei i livet? Og dere som bare legger opp til at man skal lyve på tester og lyve på intervju.. dere blir jeg bare litt flau av egentlig. Har dere virkelig så elendig personlighet og så lite egnet erfaring for å få en jobb på ærlig vis?

Anonymkode: 166c5...8ff

Personlighet er ferskvare. Folk forandrer seg kontinuerlig. I det ene øyeblikket kan du score høyt på ditt og lavt på datt, men 1 år etterpå kan det hele ha snudd. 

Personligheter endres med kulturer, miljøer, samhold, omgangskrets, mål, verdier, kunnskap, rutiner, vaner, uvaner, hobbyer, oppdagelser, opplevelser, traumer, sorger, gleder, kjærlighet, samliv, barn osv osv osv.

Personlighetstester sier faktisk null og nada om hvem du faktisk er og hvem du vil være i en arbeidslivssituasjon. 

Personlighetstester er faktisk ubrukelig! Det eneste det viser til er hva kandidaten føler akkurat DER og DA - i en presset situasjon! Personlighetstester er derfor så misvisende at hvis det er noen rekrutterere som finner disse som en fasit, så burde DE finne seg noe annet å gjøre. For det kan faktisk ikke faget sitt! 

 

Anonymkode: 51a90...57a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlighet er ferskvare. Folk forandrer seg kontinuerlig. I det ene øyeblikket kan du score høyt på ditt og lavt på datt, men 1 år etterpå kan det hele ha snudd. 

Personligheter endres med kulturer, miljøer, samhold, omgangskrets, mål, verdier, kunnskap, rutiner, vaner, uvaner, hobbyer, oppdagelser, opplevelser, traumer, sorger, gleder, kjærlighet, samliv, barn osv osv osv.

Personlighetstester sier faktisk null og nada om hvem du faktisk er og hvem du vil være i en arbeidslivssituasjon. 

Personlighetstester er faktisk ubrukelig! Det eneste det viser til er hva kandidaten føler akkurat DER og DA - i en presset situasjon! Personlighetstester er derfor så misvisende at hvis det er noen rekrutterere som finner disse som en fasit, så burde DE finne seg noe annet å gjøre. For det kan faktisk ikke faget sitt! 

 

Anonymkode: 51a90...57a

Er vel uansett få rekrutterer som kan faget sitt. Det å ansette riktig person er enormt vanskelig. 

Anonymkode: c65e5...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er vel uansett få rekrutterer som kan faget sitt. Det å ansette riktig person er enormt vanskelig. 

Anonymkode: c65e5...8ce

Dét er det. Men personlighetstester gjør det faktisk ikke lettere. Faktisk er personlighetstester misvisende og kan føre til større sjanse for feilansettelse. 

Anonymkode: 51a90...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frenchfries said:

Disse testene stiller samme spørsmål på 10 forskjellige måter. Eneste måten å "passere" er å være ærlig og lese spørsmålene nøye. De tester ærligheten din.

Nei, man trenger ikke være ærlig. Spør de deg samme spørsmål på 10 forskjellige måter og du gir samme svar hver gang så "passerer" du uansett om svaret er løgn eller sant. 

Disse testene tester kun om man er dum nok til å være ærlig eller dum nok til å ikke huske at man fikk samme spørsmål 2 minutter tidligere og derfor bør gi samme svar. 

Anonymkode: c65e5...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.11.2018 den 16.22):

Til en annen side av saken: er det riktig at arbeidsgivere utfører disse? Skal en virkelig måtte blottlegge seg så innmari for å «få lov til» å jobbe? Mye dramaserie rundt personopplysninger på nett - men sjelden man utleverer seg så mye som i en personlighetstest. Synes bruken av dem strider mot alt jeg tenker om personvern. 

Anonymkode: 4a36d...f48

Jepp. Privatliv og personvern må ofres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frenchfries said:

Ja, det stemmer. Men da må du være klar over hva du svarer. Hvis du ikke kan si 3 negative ting om deg selv så er du uærlig eller mangler innsikt.

Ja, og dette er også eksempel på spørsmål som er helt bortkastt for alle pugger seg til noen gode svar på negative egenskaper. Er man ærlig om sine mest negative egenskaper så får man ikke jobben.

Personlighetstest er bare et jobbintervju i skriftlig format og jobbintervju er skuespill og vist seg å være nærmest verdiløst når det kommer til å velge riktig ansatt. 

Anonymkode: a8db5...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 19.29):

Bare sørg for ikke å score høyt på nevrotisisme.

Anonymkode: 89e0c...eb3

Eller lavt på planmessighet. Ingen vil ha rotehuer i arbeidslivet 😁

Anonymkode: 6b272...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Personlighet er ferskvare. Folk forandrer seg kontinuerlig. I det ene øyeblikket kan du score høyt på ditt og lavt på datt, men 1 år etterpå kan det hele ha snudd.

Nei. Personlighet et stabilt. 

 

Anonymkode: 45f20...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Personlighet er ferskvare. Folk forandrer seg kontinuerlig. I det ene øyeblikket kan du score høyt på ditt og lavt på datt, men 1 år etterpå kan det hele ha snudd. 

Personligheter endres med kulturer, miljøer, samhold, omgangskrets, mål, verdier, kunnskap, rutiner, vaner, uvaner, hobbyer, oppdagelser, opplevelser, traumer, sorger, gleder, kjærlighet, samliv, barn osv osv osv.

Personlighetstester sier faktisk null og nada om hvem du faktisk er og hvem du vil være i en arbeidslivssituasjon. 

Personlighetstester er faktisk ubrukelig! Det eneste det viser til er hva kandidaten føler akkurat DER og DA - i en presset situasjon! Personlighetstester er derfor så misvisende at hvis det er noen rekrutterere som finner disse som en fasit, så burde DE finne seg noe annet å gjøre. For det kan faktisk ikke faget sitt! 

 

Anonymkode: 51a90...57a

Faktisk så er absolutt alt du skriver her feil. Helt feil. 

Anonymkode: 45f20...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The big 5 er en grei test, dog en del for enkel.

Spør hvilken test og hva de vil måle med den.

Anonymkode: 3ef1b...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Faktisk så er absolutt alt du skriver her feil. Helt feil. 

Anonymkode: 45f20...5e3

Det blir vel for innviklet for deg, fordi du ikke aner hva du skriver om.

Les: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/rEBbol/personlighetstester-er-bortkastet

Prof. Moxnes er noen som vet og kan personlighet.

Anonymkode: 51a90...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

The big 5 er en grei test, dog en del for enkel.

Anonymkode: 3ef1b...077

The big 5 er en elendig test i jobbsøkersammenheng. Den består jo av spørsmål man vet man bør svare om man ønsker jobben. Da er det ingen grunn til å forvente at kandidatene svarer sant. 

Anonymkode: a8db5...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

The big 5 er en elendig test i jobbsøkersammenheng. Den består jo av spørsmål man vet man bør svare om man ønsker jobben. Da er det ingen grunn til å forvente at kandidatene svarer sant. 

Anonymkode: a8db5...e31

Det sier seg jo selv. Søker man på en jobb som krever en ekstrovert arbeider for en stille kontorstilling (noe som er oppsiktsvekkende normalt i dag, og totalt feil), så må man jo svare på personlighetstester som om at man er ekstrovert. Det er latterlig enkelt. 

Du må alltid svare på personlighetstestene det jobben krever at du skal svare. 

Hvis ikke får du ikke jobben. 

Ærlighet er roten til avslag. 

Trøst deg selv med at personligheten vil endre seg. Man vil tilpasse seg. Alle har 2 personligheter. Minst. En hovedside og en hjelpeside. Dette er ny kunnskap utifra jungiansk personlighetsteori. Fåtallet er "seg selv" på jobb uansett. En jobbsituasjon er ofte en rolle du går inn i og tilpasser deg. En personlighetsfasade fra 8 - 16, som du legger ifra deg når du kommer hjem. Så hvor misvisende er det ikke å informere arbeidsplassen om personligheten du har når du er hjemme, når den ikke er relevant egentlig? 

Anonymkode: 51a90...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sier seg jo selv. Søker man på en jobb som krever en ekstrovert arbeider for en stille kontorstilling (noe som er oppsiktsvekkende normalt i dag, og totalt feil), så må man jo svare på personlighetstester som om at man er ekstrovert. Det er latterlig enkelt. 

Du må alltid svare på personlighetstestene det jobben krever at du skal svare. 

Hvis ikke får du ikke jobben. 

Ærlighet er roten til avslag. 

Anonymkode: 51a90...57a

Ja, men det er enda verre for en del av spørsmålene er ting man bør svare nei på uansett hva slags jobb man søker på. Det er jo ingen i jobbsøkersammenheng som bør si at de ofte tar impulsive avgjørelser de angrer dypt på i ettertid. Men slikt blir man faktisk spurt om i disse personlighetstestene. 

Anonymkode: a8db5...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Personlighet er ferskvare. Folk forandrer seg kontinuerlig. I det ene øyeblikket kan du score høyt på ditt og lavt på datt, men 1 år etterpå kan det hele ha snudd. 

Personligheter endres med kulturer, miljøer, samhold, omgangskrets, mål, verdier, kunnskap, rutiner, vaner, uvaner, hobbyer, oppdagelser, opplevelser, traumer, sorger, gleder, kjærlighet, samliv, barn osv osv osv.

Personlighetstester sier faktisk null og nada om hvem du faktisk er og hvem du vil være i en arbeidslivssituasjon. 

Personlighetstester er faktisk ubrukelig! Det eneste det viser til er hva kandidaten føler akkurat DER og DA - i en presset situasjon! Personlighetstester er derfor så misvisende at hvis det er noen rekrutterere som finner disse som en fasit, så burde DE finne seg noe annet å gjøre. For det kan faktisk ikke faget sitt! 

 

Anonymkode: 51a90...57a

Tusen takk! Vi mennesker er heldigvis ikke statiske. 😃

Anonymkode: b2740...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare le av alle svarene som kommer her. Det enkle svaret.

Det er nesten umulig å bli kvitt deg skulle det vise seg at du ikke passer inn for 5øre

Anonymkode: f00b0...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det blir vel for innviklet for deg, fordi du ikke aner hva du skriver om.

Les: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/rEBbol/personlighetstester-er-bortkastet

Prof. Moxnes er noen som vet og kan personlighet.

Anonymkode: 51a90...57a

Gratulere med å linke til det første som støtter din mening. Og jo, jeg kan faktisk mye om dette. 

Anonymkode: 45f20...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...