Gå til innhold

Hva tenker dere når dere ser en kvinne med hijab ?


Jegerkul99

Anbefalte innlegg

Har som utgangspunkt at ingen har noe med hva folk kler på seg, men helt ærlig har jeg mange negative tanker om hijaben. Jeg liker ikke uniformering, jeg er også gammel nok til å huske den Iranske revolusjonen og hvilket helvete damene der våknet opp til dagen etter. Ingen av mine muslimske venner bruker hijab, dette er nok ikke helt tilfeldig da jeg nok tar avstand til brukerne av det.

Synes rett og slett at vi som er frie i våre valg bør være solidarisk med de som ikke er det. Ser at noen hevder at de bruker hijab av religiøse årsaker. Etter hva jeg erfarer er det ikke noe påbud om hijab i skriften, og jeg synes generelt ikke noe godt om bokstavtro religiøse, fører aldri noe godt med seg og er ødeleggende for samfunnet.

Ser på hijab som et politisk virkemiddel og et svært usympatisk trekk ved patriarkatet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker ikke noe negativt om jenta. Syns vel mer synd i jenta som er undertrykket ved å gå med dekkende plagg. Jeg ser ingen menn som er pakket inn, fordi det kan føre til at kvinner får seksuelle tanker om dem. 

Kvinner sier ofte de velger selv å gå med hodeplagg. Men da kan du teste hvor valgfritt det er, er å la vær å gå med plagget og se hva som skjer. 

 

Anonymkode: 927ca...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2018 at 11:35 PM, Jegerkul99 said:

Hva tenker dere når dere ser en kvinne med hijab ?

Hvorfor skal jeg på død og liv tenke noe? :klo: 

Anonymkode: 00510...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneundertrykkelse.

For det er akkurat det det er. Si hva de vil om at de selv har valgt det. Om det var et valg, ville det ikke være et krav at man må dekke seg til. 

Kvinner som sier de har valgt det selv, er for meg hjernevaska til å tro at de har valgt det selv. 

Helt ærlig håper jeg den vestlige verden forbyr alle disse plaggene som er designet for å pakke bort en kvinne. 

Et hårskaut kan være fint, som en caps/solhatt for å unngå en rød hodebunn, men da viser man enda håret, og er ikke noe restriktivt og noe man krever at kvinner bruker. En hijab ol. plagg, der må man gjemme alle hårstrå, for menn kan jo ikke kontrollere seg og har rett til å voldta deg om du viser noe som helst av noe 🤬🤬🤬

Anonymkode: 528b3...4af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.9.2019 den 7.10, AnonymBruker skrev:

Som svar på det første spørsmålet ditt, om hva jeg tenker, så er det ikke noe positivt, det minst negative er at hun er undertrykt og kuet til å gå med dette. Ellers tenker jeg vrl først og fremst egoist, deretter politisk/religiøs fanatiker,, med forkastelig menneskesyn. 

Når jeg leser dette svaret så tenker jeg egoist. Det som er viktig for deg er å føle deg bedre for å plise Allah, føle deg bedre i fin egen religiøse fantasiverden.

Hundre millionervis av kvinner blir utsatt for tvang, det som er viktig gir deg er fin religiøse overbevisning og sannsynligvis politiske dritt syn. Ikke vise solidaritet, og støtte mot de som slåss mot styggedommen, dvs den kvinneundertrykkende skikken. 

Hvordan skal verden bli kvitt disse islamske republikker og kongedømmer, grusomme diktaturer, om det er så forbannet viktig å ikke ta til motmæle, tydelig vise tilhørighet?

Der viktige for deg, er deg selv, og en fantasi figur. Du driter i solidaritet med levende kvinner av kjøtt og blod, som har en daglig kamp mot kvinneundertrykkelse. 

Dette tenker jeg. 

Anonymkode: d784a...cae

Da skal du kanskje slutte å bruke badetøy eller lite klær for det er mange som blir tvunget til prostitusjon. 

Høres du hvor teit det høres ut..? 

La folk gå med hva de vil :)

Anonymkode: 7c4d2...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Da skal du kanskje slutte å bruke badetøy eller lite klær for det er mange som blir tvunget til prostitusjon. 

Høres du hvor teit det høres ut..? 

La folk gå med hva de vil :)

Anonymkode: 7c4d2...086

Idiotisk sammenlikning 😜

tror du prostituerte går i bikini ? 

Jeg er ikle muslim, og jeg går med det jeg vil på stranda. Naboen mim som

er muslim, blir med til stranda men sier til mannen at hun skal noe annet. Så soler hun seg i bikini. Hijaben kler hun på

seg når vi er ferdig med å sole oss. Også hår hun hjem til pliktene sine.....

Er hun et dårlig menneske fordi hun solte seg i bikinien sin på en avslideslighende strand sammen med en annen kvinne og enkelte andre mennesker? Hvis Allah virkelig mener det, er det jammen ikke mye til Gud dere tilber! 

Anonymkode: 73072...c5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med flere muslimer.  Noen bruker hijab noen ikke. En av de unge damene/jentene som bruker hijab kjører rundt i en svær truck som jeg aldri hadde våget meg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de kommer til Norge så bør de lære den norske folkeskikk og kodex.

 

Anonymkode: 2e9d3...3c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Gulleplutt said:

For et idiotisk spørsmål. Kjenner flere som bruker hijab. Tenker overhodet ikke over det. 

 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal jeg på død og liv tenke noe? :klo: 

Anonymkode: 00510...6f8

 

Kanskje fordi det er er helt unormalt plagg å iføre seg, i tillegg til all dritten som historisk, og i nåtid sammenkobles med dette svært oppsiktsvekkende plagget? 

Det er faktisk helt unormalt å ikke tenke noe. 

Anonymkode: d784a...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke så mye over det. Noen bærer den med stolthet, for andre er det en tvang og en byrde. Kjæresten min bruker hijab når hun er hjemme (i Iran) og er ute blant folk, men liker ikke å bruke den. Jeg synes egentlig hun kler den veldig bra og er kjempefin i den, men jeg vil selvfølgelig helst at hun skal slippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.11.2018 den 23.35, Jegerkul99 skrev:

Hva er første tanken? følelsen?

Samme som når jeg ser noen med kors. Tilløp til kvalme. Men hijab er enda verre fordi det symboliserer total undertrykkelse av kvinner, mens korset i det minste er selvvalgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Jdz skrev:

Tenker ikke så mye over det. Noen bærer den med stolthet, for andre er det en tvang og en byrde. Kjæresten min bruker hijab når hun er hjemme (i Iran) og er ute blant folk, men liker ikke å bruke den. Jeg synes egentlig hun kler den veldig bra og er kjempefin i den, men jeg vil selvfølgelig helst at hun skal slippe. 

Er du av norsk opprinnelse? Mulig jeg tar feil, men det virker som at iranske kvinner som har kommet seg vekk tilpasser seg godt i vestlige land og ikke ønsker å holde på sin muslimske kultur. At de føler en stor frihet ved å leve som de ønsker. Kjenner til flere og ville aldri trodd de i utgangspunktet var muslimer.

Anonymkode: 27db2...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 23.35, Jegerkul99 skrev:

Hva er første tanken? følelsen?

Jeg tenker ikke noe spesielt. 

Anonymkode: 194eb...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.11.2018 den 23.35, Jegerkul99 skrev:

Hva er første tanken? følelsen?

Ser, men tenker ikke noe over det, går bare videre.

Anonymkode: f073c...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje fordi det er er helt unormalt plagg å iføre seg,

Anonymkode: d784a...cae

I følge hvem? Hvem definerer hva som er unormalt? Om noe er unormalt for deg, betyr det at det er unormalt for alle andre også? Hvor står andel av befolkningen må gå med hijab for at det ikke lenger, i dine øyne, skal være "unormalt plagg å iføre seg".

8 hours ago, AnonymBruker said:

i tillegg til all dritten som historisk, og i nåtid sammenkobles med dette svært oppsiktsvekkende plagget? 

Anonymkode: d784a...cae

Du mener fordommer mot mennesker som går med hijab, eller ser "unormal" ut? Det har jeg ikke.

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk helt unormalt å ikke tenke noe. 

Anonymkode: d784a...cae

For deg ja. For meg er det en selvfølge å ikke tenke noe. Hvem har "rett"?
 

Anonymkode: 00510...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...