Gå til innhold

Prøverør 2019


Jeio

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Humilus skrev:

Nå merker jeg jeg at jeg er litt fortvilet og jeg håper jeg kan få litt hjelp av dere.. 

1: hva er AMH? Er det flere forkortelser jeg bør vite før jeg har egguttak om noen dager? Føler meg som en amatør😟
 

2: hvilke spørsmål burde jeg stille når jeg drar til ultralyd for å sjekke om eggene mine er stimulert nok (gått på gonal-f i 9 dager foreløpig) 

3: vet om flere som ikke føler seg godt ivaretatt av legene på riks.. har vært til 2 ultralyder under stimulering og jeg har gråtet på vei ut hver gang.. er det noen av dere som har god erfaring med lege der? Litt feil å komme med navn på de men jeg føler meg rett og slett helt forferdelig og jeg er som regel ganske robust når det gjelder slike ting. 
 

hilsen en fortvilet og oppriktig dritt-lei 1.gangs forsøker. 

Hold tankene positive og ikke gi opp! Alt for mange par gir opp etter 1.forsøk fordi det er en tøff prosess.

Legene er her for deg, ta styring. «Jeg vil» «jeg ønsker» «jeg har behov for».  

Jeg måtte snu om tankegangen, så lenge jeg og min samboer fikk kort ventetid, konsultasjon, uttak, befruktning og innsett-så dr*#er jeg i legen er en surmule. Mitt mål er å bli gravid💜 

Jeg har kun møtt på en lege på riksen som er helt grusom, vedkommende har jeg selvfølgelig møtt på flere ganger under mine besøk på Riksen men de andre er profesjonelle, dedikerte og dyktige i det de gjør.

Får du sykesøster Sara under uttak/innsett så er du verdens heldigste, herlighet for en nydelig dame! Hun er ei varmhjertet person.

Litt avsporing på spørsmålene dine men heia deg og heia oss, ikke gi opp 💕❄️

 

Anonymkode: bcfc8...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Humilus said:

Nå merker jeg jeg at jeg er litt fortvilet og jeg håper jeg kan få litt hjelp av dere.. 

1: hva er AMH? Er det flere forkortelser jeg bør vite før jeg har egguttak om noen dager? Føler meg som en amatør😟
 

2: hvilke spørsmål burde jeg stille når jeg drar til ultralyd for å sjekke om eggene mine er stimulert nok (gått på gonal-f i 9 dager foreløpig) 

3: vet om flere som ikke føler seg godt ivaretatt av legene på riks.. har vært til 2 ultralyder under stimulering og jeg har gråtet på vei ut hver gang.. er det noen av dere som har god erfaring med lege der? Litt feil å komme med navn på de men jeg føler meg rett og slett helt forferdelig og jeg er som regel ganske robust når det gjelder slike ting. 
 

hilsen en fortvilet og oppriktig dritt-lei 1.gangs forsøker. 

Det er lett å føle seg overveldet altså, det er masse hormoner og forventninger og det er helt ok å ikke være på sitt beste og mest tøffeste i denne prosessen  

1 AMH er anti müller hormon som indikerer eggreserven din, du hadde nok fått beskjed om det var veldig lavt eller veldig høyt, men det er ingenting du trenger å tenke på til egguttak uansett. Det gir bare en indikasjon på fertiliteten din og også om det er fare for overstimulering, og den kan også være ganske upålitelig. Du har nok prøvesvarene dine i journalen ett sted om du er nysgjerrig, du kan evt spørre når du er der neste gang. 

2. Du blir stort sett fortalt størrelse og antall eggposer når du er på kontroll, det er ikke noe du må huske på å spørre om selv som de ikke forteller men om du har noe du lurer på så er det selvsagt bare å spørre. Jeg pleide alltid sende inn spørsmål på minjournal når ting dukket opp underveis, eller ringte. 

3. Jeg har hatt to uttak og fem innsett på riksen og har definitivt hatt et par dårlige opplevelser men jeg har også møtt flere veldig bra leger og alle sykepleierene uten unntak har vært fantastiske. De passer godt på deg på egguttak og hvis du er nervøs så gi de beskjed når du kommer så tar de ekstra godt vare på deg. Si ifra om ting gjør vondt eller du er usikker på noe underveis, det går som regel veldig fint. 

Og husk at hvis du føler deg dårlig behandlet eller ikke får svar på ting du lurer på så ringer du og ber om samtale time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humilus skrev:

Nå merker jeg jeg at jeg er litt fortvilet og jeg håper jeg kan få litt hjelp av dere.. 

1: hva er AMH? Er det flere forkortelser jeg bør vite før jeg har egguttak om noen dager? Føler meg som en amatør😟
 

2: hvilke spørsmål burde jeg stille når jeg drar til ultralyd for å sjekke om eggene mine er stimulert nok (gått på gonal-f i 9 dager foreløpig) 

3: vet om flere som ikke føler seg godt ivaretatt av legene på riks.. har vært til 2 ultralyder under stimulering og jeg har gråtet på vei ut hver gang.. er det noen av dere som har god erfaring med lege der? Litt feil å komme med navn på de men jeg føler meg rett og slett helt forferdelig og jeg er som regel ganske robust når det gjelder slike ting. 
 

hilsen en fortvilet og oppriktig dritt-lei 1.gangs forsøker. 

AMH er et hormon som produseres i eggstokkene og forteller hvor mange egg som er igjen i eggstokkene.

Jeg personlig spurte ikke så mye under denne prosedyren da jeg ikke visste hva jeg skulle spørre om 🙈 spurte kun om hvor store de måtte være og var/hvor mange. Håper det er noen som kan svare på litt mer her så begge får litt tips. Jeg må også ta nytt uttak snart.

Jeg har vært på riksen i over et år. Og har vært der minst 20 ganger med kontrolltimer+uttak+innsett og jeg har aldri hatt noen dårlige opplevelser. Har hatt ca 6 forskjellige leger som jeg kommer på. ja noen enkelte leger kan være litt mer alvorlige,men totaltsett så er jeg fornlyd da de svarer på ting jeg lurer på og tar seg tid.

Prosessen vi går gjennom er utrolig hard og det vil være en berg og dalbane med følelser. 😩 men ikke gi opp og forsøk å tenke positivt og hva slutt resultatet forhåpentligvis blir. ❤ 

Ønsker deg lykke til ❤😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold tankene positive og ikke gi opp! Alt for mange par gir opp etter 1.forsøk fordi det er en tøff prosess.

Legene er her for deg, ta styring. «Jeg vil» «jeg ønsker» «jeg har behov for».  

Jeg måtte snu om tankegangen, så lenge jeg og min samboer fikk kort ventetid, konsultasjon, uttak, befruktning og innsett-så dr*#er jeg i legen er en surmule. Mitt mål er å bli gravid💜 

Jeg har kun møtt på en lege på riksen som er helt grusom, vedkommende har jeg selvfølgelig møtt på flere ganger under mine besøk på Riksen men de andre er profesjonelle, dedikerte og dyktige i det de gjør.

Får du sykesøster Sara under uttak/innsett så er du verdens heldigste, herlighet for en nydelig dame! Hun er ei varmhjertet person.

Litt avsporing på spørsmålene dine men heia deg og heia oss, ikke gi opp 💕❄️

 

Anonymkode: bcfc8...0ef

Tusen takk for svar☺️ Kan godt være hormonene som er på spinn her, satser på at det går over snart. Tenker jo det samme som deg at målet her er å bli gravid så må bare komme meg gjennom alt det andre. 

er enig med deg når det gjelder sykepleierne der og at de faktisk tar seg tid til å svare på spørsmål og gir deg et smil, og som regel er et smil det som skal til for å gjøre dagen litt bedre ☺️.

tusen takk for oppmuntrende ord 🌸💕 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Wiley skrev:

Det er lett å føle seg overveldet altså, det er masse hormoner og forventninger og det er helt ok å ikke være på sitt beste og mest tøffeste i denne prosessen  

1 AMH er anti müller hormon som indikerer eggreserven din, du hadde nok fått beskjed om det var veldig lavt eller veldig høyt, men det er ingenting du trenger å tenke på til egguttak uansett. Det gir bare en indikasjon på fertiliteten din og også om det er fare for overstimulering, og den kan også være ganske upålitelig. Du har nok prøvesvarene dine i journalen ett sted om du er nysgjerrig, du kan evt spørre når du er der neste gang. 

2. Du blir stort sett fortalt størrelse og antall eggposer når du er på kontroll, det er ikke noe du må huske på å spørre om selv som de ikke forteller men om du har noe du lurer på så er det selvsagt bare å spørre. Jeg pleide alltid sende inn spørsmål på minjournal når ting dukket opp underveis, eller ringte. 

3. Jeg har hatt to uttak og fem innsett på riksen og har definitivt hatt et par dårlige opplevelser men jeg har også møtt flere veldig bra leger og alle sykepleierene uten unntak har vært fantastiske. De passer godt på deg på egguttak og hvis du er nervøs så gi de beskjed når du kommer så tar de ekstra godt vare på deg. Si ifra om ting gjør vondt eller du er usikker på noe underveis, det går som regel veldig fint. 

Og husk at hvis du føler deg dårlig behandlet eller ikke får svar på ting du lurer på så ringer du og ber om samtale time. 

Takk for masse nyttig info! Jeg pleier som regel å være ram på Google-søk men akkurat på dette feltet så blir jeg litt blind når jeg leser. Syns du er tøff som har vært gjennom 5 innsett! Masse lykke til til deg💕 jeg kommer nok til å be om en ekstra samtale for jeg føler meg veldig lite informert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Deseo skrev:

AMH er et hormon som produseres i eggstokkene og forteller hvor mange egg som er igjen i eggstokkene.

Jeg personlig spurte ikke så mye under denne prosedyren da jeg ikke visste hva jeg skulle spørre om 🙈 spurte kun om hvor store de måtte være og var/hvor mange. Håper det er noen som kan svare på litt mer her så begge får litt tips. Jeg må også ta nytt uttak snart.

Jeg har vært på riksen i over et år. Og har vært der minst 20 ganger med kontrolltimer+uttak+innsett og jeg har aldri hatt noen dårlige opplevelser. Har hatt ca 6 forskjellige leger som jeg kommer på. ja noen enkelte leger kan være litt mer alvorlige,men totaltsett så er jeg fornlyd da de svarer på ting jeg lurer på og tar seg tid.

Prosessen vi går gjennom er utrolig hard og det vil være en berg og dalbane med følelser. 😩 men ikke gi opp og forsøk å tenke positivt og hva slutt resultatet forhåpentligvis blir. ❤ 

Ønsker deg lykke til ❤😘

Ja det er jo ikke lett å vite hva man skal spørre om heller 😟 så prøver å samle litt informasjon her så jeg kan føle meg litt mer forberedt. Legene jeg har møtt på er helt sikkert veldig dyktige, men for en som jobber i helsevesenet selv så syns jeg det er så merkelig at man ikke setter pasient-kommunikasjon høyere enn det jeg har blitt møtt med. Men for all del, kan hende ting blir bedre etterhvert 😊

ja prosessen er tøff, hadde helt ærlig ikke forventet at det skulle være så tøft som dette. Men prøver å være fokusert på målet som alle dere andre her🤗 masse lykke til til deg også 🌸💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjeldent jeg oppdaterer i denne tråden, men ser altså ut som at tredje innsett heller ikke går. De to første fikk jeg positiv test, men ble aldri sterk. Denne gangen prøvde jeg hcg støtte, men testen blir ikke sterkere nå heller. Hvilke erfaringer har folk her inne? Hva kan prøves ut i neste omgang? Har perfekte embryo som utvikler seg fint, finner ingenting galt med oss, men likevel noe som ikke funker som det skal. 

Vet ikke hva klinikken tenker enda, men hadde vært fint å høre med erfaringer her og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fiiol skrev:

Dette har jeg spurt spesifikt om, da jeg slurvet litt den ene gangen, og trodde det var ok. Legen var litt streng i blikket og sa at jeg skulle ta de mest mulig på samme tidspunkt. Vet ikke om han bare er veldig nøye, men jeg valgte uansett å gjøre det slik. ☺️

Takk for svar! Jeg synes bare at det ikke er spesielt gøy å stå opp kl 7 om morgenen på en lørdag eller søndag bare for å ta Progynova og Lutinus og så legge meg igjen 🤪. Men om man skal ha jevnt avstand mellom tidene om morgenen og kvelden, så virker det som man må nok gjøre dette da. 

Endret av Avianna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Avianna skrev:

Takk for svar! Jeg synes bare at det ikke er spesielt gøy å stå opp kl 7 om morgenen på en lørdag eller søndag bare for å ta Progynova og Lutinus og så legge meg igjen 🤪. Men om man skal ha jevnt avstand mellom tidene om morgenen og kvelden, så virker det som man må nok gjøre dette da. 

Jeg bruker cyclogest jeg da, men siden jeg jobber turnus så er det når jeg skal på jobb som bestemmer tidene. Hvis jeg skal ha litt livskvalitet igjen oppi dette, så blir det sånn det «må» gjøres. Hvis jeg feks jobber senvakt-dagvakt, så blir det under seks timer mellom den som settes på kveld og den som settes på morgenen før jobb 🤷‍♀️ Men hvis jeg skal jobbe dagvakt en dag og senvakt dagen etter, så må jeg prøve å drøye ut tiden litt. Feks setter jeg den 0440 før dagvakt, så da bør jeg sette den mellom 18 og 19. Og da kan jeg dette den ca kl 09 dagen etter, for så å sette den ca 23 når jeg er hjemme fra kveldsvakt. Så tilstreber at det ikke skal gå mer enn 14 timer i mellom, men det kan også gå så kort tid som under 6 timer. Deltidsjobb å planlegge det der 😬
 

Vet godt at jeg ikke må ligge etter cyclogest, men av praktiske årsaker velger jeg å gjøre det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om dette, men brukte cyclogest. De sa at de ikke måtte settes med 12 t mellomrom, men at jeg gjerne kunne sette en før jeg stod opp og en når jeg la meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, bondekone skrev:

Sjeldent jeg oppdaterer i denne tråden, men ser altså ut som at tredje innsett heller ikke går. De to første fikk jeg positiv test, men ble aldri sterk. Denne gangen prøvde jeg hcg støtte, men testen blir ikke sterkere nå heller. Hvilke erfaringer har folk her inne? Hva kan prøves ut i neste omgang? Har perfekte embryo som utvikler seg fint, finner ingenting galt med oss, men likevel noe som ikke funker som det skal. 

Vet ikke hva klinikken tenker enda, men hadde vært fint å høre med erfaringer her og. 

Jeg har ingen medisinske råd, men har en venninne som har hatt 14 innsett eller der omkring, masse kjemiske, en exu, aldri lengre enn uke 6. Uforklarlig barnløs, fine egg, ingen grunn til at det ikke skal feste seg. De har tenkt mye på om de rett og slett ikke er genetisk kompatible.... nå er de i uke 20, uten at noe «annet» ble gjort på dette forsøket ❤️ Så det kommer til å gå, selv om det ikke er en logisk grunn for deg eller for dem. 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jeg har ingen medisinske råd, men har en venninne som har hatt 14 innsett eller der omkring, masse kjemiske, en exu, aldri lengre enn uke 6. Uforklarlig barnløs, fine egg, ingen grunn til at det ikke skal feste seg. De har tenkt mye på om de rett og slett ikke er genetisk kompatible.... nå er de i uke 20, uten at noe «annet» ble gjort på dette forsøket ❤️ Så det kommer til å gå, selv om det ikke er en logisk grunn for deg eller for dem. 🌸

Takk for svar. Er så glad for at det i det minste har vært mange egg. Har jo tre igjen nå, og må vi gjennom flere forsøk, er det jo lov å håpe på at så mange egg til slutt må være et gullegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jeg spurte om dette, men brukte cyclogest. De sa at de ikke måtte settes med 12 t mellomrom, men at jeg gjerne kunne sette en før jeg stod opp og en når jeg la meg.

Så det vil si at det er helt greit at de settes med kun få timers mellomrom? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Så det vil si at det er helt greit at de settes med kun få timers mellomrom? 😊

St Olavs sier det i alle fall, fordi nivået av progesteron reduseres ikke så raskt at man må ha påfyll hver 12 t. Jeg tok de personlig med 12 t mellomrom da, enklest for meg som jobber 8-4 å huske på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Neutral90 skrev:

St Olavs sier det i alle fall, fordi nivået av progesteron reduseres ikke så raskt at man må ha påfyll hver 12 t. Jeg tok de personlig med 12 t mellomrom da, enklest for meg som jobber 8-4 å huske på :) 

Kan heller tenke meg at det da blir en konsentrasjontopp siden jeg noen ganger tar de ganske tett 🤷‍♀️ Hadde ikke vært noe «problem» hvis jeg hadde jobbet faste tider, da hadde jeg alltid tatt de samme klokkeslett. Skal høre med klinikken når jeg skal dit på mandag om hva de tenker om minste-/maksimumstid mellom :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Duphaston (progesteronstøtte i tablettform), og fikk beskjed om å ta dem tre ganger for dagen, sånn ca på samme tid, men at det var noen timers slingringsmonn (så lenge man også har egen produksjon av progesteron). Jobber i helsevesenet med lange vakter, så vagiatorer hadde vært ufattelig upraktisk hvis de måtte tas tre ganger for dag. 

Anonymkode: 0fc2f...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Humilus skrev:

Nå merker jeg jeg at jeg er litt fortvilet og jeg håper jeg kan få litt hjelp av dere.. 

1: hva er AMH? Er det flere forkortelser jeg bør vite før jeg har egguttak om noen dager? Føler meg som en amatør😟
 

2: hvilke spørsmål burde jeg stille når jeg drar til ultralyd for å sjekke om eggene mine er stimulert nok (gått på gonal-f i 9 dager foreløpig) 

3: vet om flere som ikke føler seg godt ivaretatt av legene på riks.. har vært til 2 ultralyder under stimulering og jeg har gråtet på vei ut hver gang.. er det noen av dere som har god erfaring med lege der? Litt feil å komme med navn på de men jeg føler meg rett og slett helt forferdelig og jeg er som regel ganske robust når det gjelder slike ting. 
 

hilsen en fortvilet og oppriktig dritt-lei 1.gangs forsøker. 

AMH har vel noe å si mtp eggreserver. Men det alene har ikke så mye å si om fsh verdiene dine er normale (det indikerer gjerne kvalitet) 

En eggpose (folikkel) bør være et sted mellom 18-20mm når eggløsnings sprøyten settes. Da er de rundt 20-22mm ved uttak(perfekt størrelse). Derfor sjekker legene underveis hvor store de er.

Jeg selv responderer veldig tregt. Gått på 300IE gonal-f i 7 dager og har 8 folikkelposer på str mellom 6-9mm😕 ny kontroll på mandag for meg. Søskenforsøk på riksen. AMH verdien min er på 9, så relativt lav mtp alder (33år). Men resten av verdiene mine er fine 🤞🏻💟

Det er dessverre et samlebånd. Prøv å finn styrke i deg selv og ha tro💟 Er ikke lett.... Jeg synes det er vanskelig selv og har er barn fra før. Er en tøff prosess😔 

Masse lykke til🙏🏻💟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er kjemisk igjen😔 dag 7 og 9 etter innsett,så får vente å se om mensen kommer i løpet av uka, det var siste egget vårt, kjedelig å få litt forhåpninger. Men vanskelig å vente 16 dager for å få svar😅

20191110_075115.jpg

Endret av Naomi1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Naomi1988 skrev:

Tror det er kjemisk igjen😔 dag 7 og 9 etter innsett,så får vente å se om mensen kommer i løpet av uka, det var siste egget vårt, kjedelig å få litt forhåpninger. Men vanskelig å vente 16 dager for å få svar😅

20191110_075115.jpg

Jeg synes det er en stigning jeg da! Har du en digital du kan ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Neutral90 skrev:

Jeg synes det er en stigning jeg da! Har du en digital du kan ta?

Nei har ikke det, så får bare holde ut og vente å se🤯😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...