Jodaneida Skrevet 11. mars 2022 #1061 Del Skrevet 11. mars 2022 Hun har en nedlatende holdning til assistentene sine syns jeg. Og de får ikke godt betalt, de får kanskje ok betalt. Jeg har jobbet som assistent hos flere, noen med husarbeid også (voksene) og det er helt greit. Jeg trivdes stort sett godt som assistent! Men noen ser på, og kommuniserer med assistenter som om de var hushjelpa. Det er ikke greit. "Venn dem til husarbeid fra dag en, så de ikke forventer at de bare er på besøk". Det handler vel mest om måten man kommuniserer på, tenker jeg 😅 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. mars 2022 #1062 Del Skrevet 11. mars 2022 Jeg reagerte også veldig på hun i dag, noe jeg også har gjort før. Sett dem til husarbeid fra dag 1 liksom! En BPA (brukerstyrt personlig assistent) skal være brukerens armer og bein og hjelpe til med det brukeren selv ikke får til. BPA til et barn skal ta seg av barnet og på den måten avlaste foreldrene Å si at du skal på trening og butikk i 2 timer og på de to timene så skal BPA ta seg av barnet og leke med det, men også på de to timene vaske over gulvene, henge opp en klesvask og rydde inn i oppvaskmaskinen. Det vil da si at barnet/brukeren må trøye seg selv med f.eks tv mens assistenten gjør husarbeid (som moren selv burde ha gjort) Hadde brukeren vært en voksen så ville det vært naturlig at husarbeid var en del av stillingsbeskrivelsen, men ikke til en 4-åring. Orker du ikke husarbeid så lei heller inn vaskehjelp og ikke utnytt barnets BPA. Helt feil at barnet skal se enda mere tv i BPA sin arbeidstid for at assistenten skal vaske gulv og henge opp klær Og nei; BPA er ikke veldig godt betalt. 46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 11. mars 2022 #1063 Del Skrevet 11. mars 2022 skruf skrev (19 minutter siden): Jeg reagerte også veldig på hun i dag, noe jeg også har gjort før. Sett dem til husarbeid fra dag 1 liksom! En BPA (brukerstyrt personlig assistent) skal være brukerens armer og bein og hjelpe til med det brukeren selv ikke får til. BPA til et barn skal ta seg av barnet og på den måten avlaste foreldrene Å si at du skal på trening og butikk i 2 timer og på de to timene så skal BPA ta seg av barnet og leke med det, men også på de to timene vaske over gulvene, henge opp en klesvask og rydde inn i oppvaskmaskinen. Det vil da si at barnet/brukeren må trøye seg selv med f.eks tv mens assistenten gjør husarbeid (som moren selv burde ha gjort) Hadde brukeren vært en voksen så ville det vært naturlig at husarbeid var en del av stillingsbeskrivelsen, men ikke til en 4-åring. Orker du ikke husarbeid så lei heller inn vaskehjelp og ikke utnytt barnets BPA. Helt feil at barnet skal se enda mere tv i BPA sin arbeidstid for at assistenten skal vaske gulv og henge opp klær Og nei; BPA er ikke veldig godt betalt. Så enig! Slik jeg har forstått det skal BPA hjelpe brukeren til å gjøre ting funksjonsnedsettelser gjør at de ikke klarer på egenhånd. En funksjonsfrisk 4-åring gjør ikke husarbeid, ergo skal ikke vedkommendes BPA gjøre det heller! Derimot skal BPA være der for barnet sånn at mor (i dette tilfellet) har hendene fri til husarbeid og andre ting hun ikke får gjort alene med et barn med stort hjelpebehov. 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodaneida Skrevet 11. mars 2022 #1064 Del Skrevet 11. mars 2022 Grunnlønn hvis man jobber i Uloba er 186 kr i timen. Det er ikke en godt betalt jobb. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 11. mars 2022 #1065 Del Skrevet 11. mars 2022 Jeg reagerte også på måten hun uttrykte seg på i dag, om bpa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 11. mars 2022 #1066 Del Skrevet 11. mars 2022 Helt greit det hun sier , synes mange her overreagerer . Hun jobber som rådgiver og vet nok også hva bpa kan brukes til og ikke. Grunnlønnnen er helt ok spør du meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minipilla Skrevet 11. mars 2022 Forfatter #1067 Del Skrevet 11. mars 2022 Orly skrev (2 minutter siden): Helt greit det hun sier , synes mange her overreagerer . Hun jobber som rådgiver og vet nok også hva bpa kan brukes til og ikke. Grunnlønnnen er helt ok spør du meg. Så du mener når en BPA skal være brukeren sine forlengende armer, i dette tilfelle en fireåring, så er det greit å bli satt til husvask så mor kan gå på trening? 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Student2000 Skrevet 11. mars 2022 #1068 Del Skrevet 11. mars 2022 LunaPuna1 skrev (4 timer siden): Fy søren så provosert jeg blir av hun som i dag sitter og oppfordrer de med avlastning organisert som BPA til å bruke assistentene til husarbeid. "Jo før jo bedre"! De skal avlaste foreldrene med oppgavene knyttet til barnet, ikke støvsuge og vaske gulv! De med friske barn gjør sånt selv eller bruker en vaskehjelp som de betaler. Jepp, og datteren er 5 år. Hvilken femåring vasker gulv.. ikke min i alle fall🙈 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LunaPuna1 Skrevet 11. mars 2022 #1069 Del Skrevet 11. mars 2022 Orly skrev (1 time siden): Helt greit det hun sier , synes mange her overreagerer . Hun jobber som rådgiver og vet nok også hva bpa kan brukes til og ikke. Grunnlønnnen er helt ok spør du meg. Min jobb gjør også at jeg vet veldig godt hva en BPA for barn skal brukes til å ikke. Husarbeid er ikke noe de skal brukes til. Derimot, som en over her nevner, frigjøre tid fra barnet slik at mor selv kan gjøre husarbeidet eller andre ting er meningen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 11. mars 2022 #1070 Del Skrevet 11. mars 2022 LunaPuna1 skrev (32 minutter siden): Min jobb gjør også at jeg vet veldig godt hva en BPA for barn skal brukes til å ikke. Husarbeid er ikke noe de skal brukes til. Derimot, som en over her nevner, frigjøre tid fra barnet slik at mor selv kan gjøre husarbeidet eller andre ting er meningen. Vel da jobber dere vel ikke fir samme firma da, eller har samme betingelser 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 11. mars 2022 #1071 Del Skrevet 11. mars 2022 Minipilla skrev (2 timer siden): Så du mener når en BPA skal være brukeren sine forlengende armer, i dette tilfelle en fireåring, så er det greit å bli satt til husvask så mor kan gå på trening? Ja om det står i kontrakten så tenker jeg det. Hun har lagt ut forklaring også nå, så da kan dere slutte å si hun ikke følger regler for bpa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shab Skrevet 11. mars 2022 #1072 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Nå er vi kjendiser. Vi er giftige. Endret 11. mars 2022 av shab 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krokanrullene Skrevet 11. mars 2022 #1073 Del Skrevet 11. mars 2022 Ikke bare jeg som ble provosert av hun med bpa ser jeg. «Venn dem til husarbeid fra dag 1.» Forsterket bare inntrykket jeg hadde av henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LunaPuna1 Skrevet 11. mars 2022 #1074 Del Skrevet 11. mars 2022 shab skrev (13 minutter siden): Nå er vi kjendiser. Vi er giftige. Hahahaha "har fått beskjed fra andre om at folk skriver om oss på KG". Som om hun ikke sitter her inne og leser selv 🤣 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. mars 2022 #1075 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Ikke bare bruken av BPA jeg reagerer på der i heimen, men også den enorme mengden av skjermbruk til barnet. En gedigen tv står på nesten hele tiden med barneprogram, og ungen sitter med iPaden klistret i hendene. Mor prøver å få kontakt, men øynene dras mot skjermen. Når en 4-5 åring som vokser opp med en annen dialekt enn østlands-dialekt kan hele dialoger fra en film på østlandsk så er det mye bruk av skjerm Og det blir ikke mindre bruk av skjerm når ungen sin BPA må bruke timene på å få unna husarbeid for det er (som moren sa selv) å gjøre husarbeid som avlaster mor. Hvis det er fritt frem å bruke BPA som jobber i privat sektor på denne måten kontra offentlig sektor der det er klare regler hva BPA skal utføre av arbeidsoppgaver og ikke så synes jeg det er utnyttelse av ordningen I stedet for å gjøre det husarbeidet som mor ikke gidder å gjøre så kunne heller assistenten til barnet brukt timene sammen med barnet til å f.eks gåtrening, ut på tur, sansestimulering i naturen, lek osv osv. Ut i fra forklaringen moren kom med så kan barns BPA bli satt til å gjøre hva som helst, rett og slett en tjener. Skremmende hvis BPA-ordning i privat sektor faktisk er jobben hennes. Med sånne arbeidsforhold så kan det fort bli hyppig gjennomtrekk av BPA. Gjetter på at det er mange unge ufaglærte studenter i denne ordningen. Kvalifisert helsepersonell vet verdien sin og grensene sine, de hadde nok ikke funnet seg i det i tillegg så diskrediterer hun kritikken bare pga den kommer fra forumet her…….det er faktisk ikke bare «haters» her, men folk med kunnskap som reagerer på urett. Og når Løvemammaene er en stor organisasjon med eget styre så får de tåle berettiget kritikk også Endret 12. mars 2022 av skruf 30 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 12. mars 2022 #1076 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) Har sett snappene fra hun som hadde løvemamma-snappen i dag. Som jeg har skrevet før, har jeg jobbet som BPA i 15 år, og har hatt omtrent 13 ulike brukere disse årene. Noen har det ikke passet å jobbe videre hos, noen har vært direkte ufine mot meg og flere har dessverre dødd. Jeg blir litt trist av å høre hvordan hun omtaler en BPA. Ikke mye fint å si der. Godt betalt får vi visst også (i følge K på snappen) På disse årene har jeg jobbet meg opp til en grunnlønn på 216 kroner timen. Ser den nå starter på 185 kroner timen. Tillegg for kveld og helg er ca 50 kr. Når man er BPA for et barn på hennes barn sitt alder, så skal man ikke gjøre husarbeid. Det er ikke en del av jobben. Ferdig snakka. Skaff deg en vaskehjelp, som andre må om de ikke vil gjøre den jobben selv. Utrolig provoserende. Endret 12. mars 2022 av Irja 27 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 12. mars 2022 #1077 Del Skrevet 12. mars 2022 skruf skrev (49 minutter siden): Ikke bare bruken av BPA jeg reagerer på der i heimen, men også den enorme mengden av skjermbruk til barnet. En gedigen tv står på nesten hele tiden med barneprogram, og ungen sitter mef iPaden klistret i hendene. Mor prøver å få kontakt, men øynene dras mot skjermen. Når en 4-5 åring som vokser opp med en annen dialekt enn østlands-dialekt kan hele dialoger fra en film på østlandsk så er det mye bruk av skjerm Og det blir ikke mindre bruk av skjerm når ungen sin BPA må bruke timene på å få unna husarbeid for det er (som moren sa selv) å gjøre husarbeid som avlaster mor. Hvis det er fritt frem å bruke BPA som jobber i privat sektor på denne måten kontra offentlig sektor der det er klare regler hva BPA skal utføre av arbeidsoppgaver og ikke så synes jeg det er utnyttelse av ordningen I stedet for å gjøre det husarbeidet som mor ikke gidder å gjøre så kunne heller assistenten til barnet brukt timene sammen med barnet til å f.eks gåtrening, ut på tur, sansestimulering i naturen, lek osv osv. Ut i fra forklaringen moren kom med så kan barns BPA bli satt til å gjøre hva som helst, rett og slett en tjener. Skremmende hvis BPA-ordning i privat sektor faktisk er jobben hennes. Med sånne arbeidsforhold så kan det fort bli hyppig gjennomtrekk av BPA. Gjetter på at det er mange unge ufaglærte studenter i denne ordningen. Kvalifisert helsepersonell vet verdien sin og grensene sine, de hadde nok ikke funnet seg i det i tillegg så diskrediterer hun kritikken bare pga den kommer fra forumet her…….det er faktisk ikke bare «haters» her, men folk med kunnskap som reagerer på urett. Og når Løvemammaene er en stor organisasjon med eget styre så får de tåle berettig kritikk også Det er jaggu ikke mye berettiget kritikk i de siste innleggene , ditt innlegg er skikkelig ufint blant annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda23765 Skrevet 12. mars 2022 #1078 Del Skrevet 12. mars 2022 Helsedirektoratet har laget en håndbok Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA Dette er hentet fra kapittel 1.1 Hva er brukerstyrt personlig assistent, side 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 12. mars 2022 #1079 Del Skrevet 12. mars 2022 Hedda23765 skrev (24 minutter siden): Helsedirektoratet har laget en håndbok Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA Dette er hentet fra kapittel 1.1 Hva er brukerstyrt personlig assistent, side 8 Ja, men hva som er assistentens arbeidsoppgaver kommer an på bruker sin alder! En BPA skal utføre oppgaver brukeren ville klart selv om h*n ikke hadde fått innvilget BPA. En 5 åring vasker f.eks ikke klær eller gulv, derfor skal heller ikke assistenten gjøre dette. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viki6 Skrevet 12. mars 2022 #1080 Del Skrevet 12. mars 2022 skruf skrev (7 timer siden): Ikke bare bruken av BPA jeg reagerer på der i heimen, men også den enorme mengden av skjermbruk til barnet. En gedigen tv står på nesten hele tiden med barneprogram, og ungen sitter mef iPaden klistret i hendene. Mor prøver å få kontakt, men øynene dras mot skjermen. Når en 4-5 åring som vokser opp med en annen dialekt enn østlands-dialekt kan hele dialoger fra en film på østlandsk så er det mye bruk av skjerm Og det blir ikke mindre bruk av skjerm når ungen sin BPA må bruke timene på å få unna husarbeid for det er (som moren sa selv) å gjøre husarbeid som avlaster mor. Hvis det er fritt frem å bruke BPA som jobber i privat sektor på denne måten kontra offentlig sektor der det er klare regler hva BPA skal utføre av arbeidsoppgaver og ikke så synes jeg det er utnyttelse av ordningen I stedet for å gjøre det husarbeidet som mor ikke gidder å gjøre så kunne heller assistenten til barnet brukt timene sammen med barnet til å f.eks gåtrening, ut på tur, sansestimulering i naturen, lek osv osv. Ut i fra forklaringen moren kom med så kan barns BPA bli satt til å gjøre hva som helst, rett og slett en tjener. Skremmende hvis BPA-ordning i privat sektor faktisk er jobben hennes. Med sånne arbeidsforhold så kan det fort bli hyppig gjennomtrekk av BPA. Gjetter på at det er mange unge ufaglærte studenter i denne ordningen. Kvalifisert helsepersonell vet verdien sin og grensene sine, de hadde nok ikke funnet seg i det i tillegg så diskrediterer hun kritikken bare pga den kommer fra forumet her…….det er faktisk ikke bare «haters» her, men folk med kunnskap som reagerer på urett. Og når Løvemammaene er en stor organisasjon med eget styre så får de tåle berettig kritikk også Enig med deg i det med skjermtid. Hvis vi ikke får galt inntrykk på snap. Barnet sitter så mye foran skjerm at det må da være god tid for mor å moppe over et gulv eller vaske klær. Nå er ikke jeg BPA, men skulle jeg hatt en sånn jobb, så hadde det vært for å være sammen med et barn. Ikke å vaske hus. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå