Gå til innhold

Mine tanker om de som er konfliktsky.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle vært flere konfliktsky mennesker her i verden. Det å være konfronterende og "outspoken" er ganske oppskrytt i mine øyne.

Ja, det et flott å være ærlig, men mennesker som fremhever viktigheten av å "ta en fight" har ofte en lang rekke negative egenskaper som følger med.

Slår et slag for de bluferdige, usikre og tilbakeholde. Irriterende og tvetydige kan dere være, men dere skaper ikke verdens største problemer.

Anonymkode: 70c73...10a

Det var et merkelig synspunkt. Du har dårlige erfaringer med de som tar en flight skjønner jeg 🙂 hadde verden vært full av konfliktsky mennesker hadde det nok endt med ragnarok den dagen de eksploderte. Nei takk. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var et merkelig synspunkt. Du har dårlige erfaringer med de som tar en flight skjønner jeg 🙂 hadde verden vært full av konfliktsky mennesker hadde det nok endt med ragnarok den dagen de eksploderte. Nei takk. 

Anonymkode: d2ed5...296

Her går du jo ut ifra at alle som er konfliktsky er "tikkende bomber", og det er det ikke noe hold i. Noen har lavt temperement, er mindre brydd med ting eller har andre utløp for frustrasjon. 

Du beskriver bare dine egne følelser her. Dersom du måtte holde følelsene inne, ville du eksplodert en dag. Ikke alle er slik.

Anonymkode: 70c73...10a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er konfliktsky. Jeg er ikke aaggressiv og blir stort sett lei meg i situasjoner hvor folk bare hadde sagt fra. Jeg er usikker på meg selv og faller lett i en slags de vet bedre enn meg-felle. 

Noen ganger syns jeg folk bryr seg for mye og tar ting på feil måte. Noen ting tenker ikke jeg ikke en gang på at jeg skulle blitt sint for eller burde tatt opp, mens andre syns det og det. Jeg har lett for å tenke "åja da er det vel sånn da. "

Ikke ønsker jeg å krangle heller. Har en vennlig måte å ta opp noe på om jeg må. 

Anonymkode: 36414...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er jo forskjellige alle mann. Jeg har unnvikende pf og er konfliksky. Har venner som er ganske like meg og vi setter pris på å slippe konfrontasjoner og drama. Jeg kunne f.eks ikke vært venn med en som deg, ikke fordi jeg ser ned på deg, men fordi det for meg ville oppleves stressende. Ellers baksnakker jeg ikke venner, og vi er generelt veldig rause og gode med hverandre.

Anonymkode: 02e46...2cb

Hvorfor i all verden skulle jeg tro at du ser ned på meg? Nei, alle kan ikke være venner, og det er helt greit det. Det er ikke noe mål at alle skal like hverandre. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er konfliktsky. Jeg er ikke aaggressiv og blir stort sett lei meg i situasjoner hvor folk bare hadde sagt fra. Jeg er usikker på meg selv og faller lett i en slags de vet bedre enn meg-felle. 

Noen ganger syns jeg folk bryr seg for mye og tar ting på feil måte. Noen ting tenker ikke jeg ikke en gang på at jeg skulle blitt sint for eller burde tatt opp, mens andre syns det og det. Jeg har lett for å tenke "åja da er det vel sånn da. "

Ikke ønsker jeg å krangle heller. Har en vennlig måte å ta opp noe på om jeg må. 

Anonymkode: 36414...496

Vet ikke helt hva du tenker på når det gjelder at folk bare sier fra. Som regel er jeg veldig takknemlig om andre sier fra eller korrigerer meg. Men nei, en skal ikke bry seg med alt! En vil vel i de fleste tilfeller merke om folk sier fra fordi de vil ens beste, eller om de må si meningen sin uten tanke på viktigheten av den. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver ut fra erfaringer. Hva jeg har opplevd med disse personlighetstypene. Jeg skrev heller ikke at de *må* være aggressive. Jeg skrev at de også blir sinte osv som alle andre, og noe om hvordan dette innestengte sinnet kommer ut. 

Anonymkode: d2ed5...296

Har lest. Unnvikende pf og emosjonellt ustabil pf var ikke det samme. 

Anonymkode: ad606...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du tenker på når det gjelder at folk bare sier fra. Som regel er jeg veldig takknemlig om andre sier fra eller korrigerer meg. Men nei, en skal ikke bry seg med alt! En vil vel i de fleste tilfeller merke om folk sier fra fordi de vil ens beste, eller om de må si meningen sin uten tanke på viktigheten av den. 

Anonymkode: d2ed5...296

Altså jeg mener at mens jeg blir lei meg, så ville andre bare sagt i fra om at dette ikke er greit. 

Om noen på jobb feks sier noe til meg som er urettferdig eller sårende, så blir jeg lei meg istedet for å si i fra om at slik vil jeg ikke bli snakket til. Jeg bare sier ok og lar det gå istedet for å lage styr. Og så går jeg hjem og er lei meg til det bare går over. 

Anonymkode: 36414...496

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva nøyaktig er ubehagelig? Jeg lurer på om du kan sette ord på det så jeg kan forstå? 

Anonymkode: d2ed5...296

Det som er ubehagelig med en konfrontasjon/krangel er å føle seg angrepet. Jeg føler meg angrepet som person og det ender stort sett i tårer. 

 

Anonymkode: 9c715...ee5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det betyr ikke nødvendigvis helt bokstavelig talt. "Å velge sine kamper" er et generelt begrep som brukes i mange sammenhenger, men det betyr ikke alltid at det dreier seg om hverken psykisk eller fysisk kamp i ordets rette forstand, men at man må velge hvilke sammenhenger, mennesker og diskusjoner man bruker sin energi på eller ikke. Og når det gjelder akkurat det, så projiserer du jo nettopp dine egne meninger på andre her inne. At noen kanskje fremstår som konfliktsky for deg, betyr ikke nødvendigvis at de faktisk er det, det kan like gjerne bety at de ikke er så interessert i dag eller det du ønsker å diskutere der og da. Det er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 81418...302

De sier jo selv at de er det. Jeg har ikke påstått at noen her jeg diskuterer med er det. Jeg kommenterer det andre skriver, og håper da at jeg er saklig? Godt du oppklarte det med kamper. 

Husk at jeg snakker om de som er konfliktsky da, og ikke noen som fremstår sånn. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke feil å markere seg. Ikke å hevde hvem en er heller. Det er greit og også betryggende å vite hvem en forholder seg til. Det er heller ikke feil å være sterk eller tøff. Alt det er helt greit når de ikke duperer andre. En kan være både sympatisk og grei mot folk om en innehar de egenskapene, og de kan også være dem som tør rydde opp konflikter på et sted eller blant folk. Du skriver det som om det er dårlige egenskaper?

Å gi folk skyllebøtter er i de aller fleste tilfeller både dårlig og unødvendig.

Det du gjør syns jeg ikke er greit. Du sitter og følger med, og så tar du hanskene av og duperer folk for hva de har sagt gjennom lang tid. Det er akkurat noe av det jeg ikke liker med konfliktsky mennesker. En vet ikke hvor en har dere, før dere "sprekker". Veldig uforutsigbart. Du understreket bare et av poengene mine. 

Anonymkode: d2ed5...296

Men har du tenkt over at noen ganger kan slike skyllebøtter være vel fortjent? Om man over en periode har oppført seg dårlig mot noen andre, så må man regne med å få en motreaksjon en eller annen gang. Det er liksom ikke rakettforskning. 

Anonymkode: 81418...302

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men har du tenkt over at noen ganger kan slike skyllebøtter være vel fortjent? Om man over en periode har oppført seg dårlig mot noen andre, så må man regne med å få en motreaksjon en eller annen gang. Det er liksom ikke rakettforskning. 

Anonymkode: 81418...302

Jeg skrev at det ikke var nødvendig i de "aller fleste" tilfeller. Så dermed holdt jeg det åpent at det kan være på sin plass. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen snakker om kamper her. Jeg snakker om å vite hvem en forholder seg til. Da er det viktig at en viser hvem en er. Ikke unngå det fordi en er redd for å såre eller at det kan bli ubehagelig en sjelden gang. 

Anonymkode: d2ed5...296

De som er konfliktsky viser jo også hvem de er. Og konfliktskyhet er en del av dem som person.

Er selv ikke så veldig glad i konfrontasjoner, opplever dem stort sett som unødvendige, og noe som skaper dårlig stemning.

Men jeg setter veldig pris på diskusjoner, og jeg sier ifra hvis noen drar noe for langt.

Når det kommer til baksnakking så må jeg ærlig innrømme at samboeren min har fått hørt mine sukk og frustrasjon over både det ene og det andre. Kunne nok blitt flinkere der, men jeg drar det i det minste ikke ut blandt venner og bekjente. Baksnakking er jo nettopp noe som ofte skaper konflikter.

Du drar egentlig en ganske stor gruppe mennesker over samme kam her. Det blir litt som at konfronterende mennesker også kan være veldig forskjellige. Noen er bare ute etter trøbbel og bråk, og oppfører seg ofte urettferdig. Mens andre er rettferdige i sin sak, og tar sine konfrontasjoner på saklige måter.

Jeg har gode venner av både de som raskt sier ifra og av konfliktskye, opplever at begge har sine fordeler. Jeg som er litt konfliktsky selv slapper nok best av med mine like, og setter veldig pris på den egenskapen. Men likevel er mine aller beste venner av det mer konfronterende slaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg provosert. Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse og jeg er til å stole på. Jeg snakker ikke stygt bak ryggen på noen, og jeg er et av de ærligste menneske du kommer borti. Alle er forskjellige. Du virker dømmende mot visse typer mennesker, eller har jeg tolket det feil? Jeg sier ikke at det ikke finnes mennesker som er konfliktsky eller har en psykisk lidelse som ikke er sånn som du beskriver, men det er uheldig å tenke sånn om alle. Møt heller folk med et åpent sinn istedenfor å ha bestemt deg for hvordan de er på forhånd. 

(Og til info, noen er hovedsakelig konfliktsky i nære relasjoner, inkludert meg selv. For meg handler det også mye om redselen for å gråte foran andre, særlig i en konflikt/krangel.)

Anonymkode: 353ff...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å stole på dem. En vet aldri hva de egentlig tenker om ting, og jeg tror de er av de som er mest passiv aggressive. De er som andre mennesker når det gjelder å føle normale følelser som fks sinne, så hvordan får de det ut? Ved baksnakking og som nevnt å gi stikk og uttalelser som sårer bak en uskyldig mine? 

Det samme gjelder de som har unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har sympati med det å lide under det, men det går jo ikke an å vite hvor en har dem. Jeg klarer ikke stole på dem, og selv om de pga diagnosen fremstår som snille og greie, så tror jeg at de i tankene kan være skikkelig aggressive og bære mye mer nag enn andre.

Hva tenker dere? Hva med dere som har diagnosen, og dere som er konfliktsky. Er det feil det jeg tenker, og i så fall hvordan? Det er jo ikke sånn at dere aldri blir sinte eller reagerer på andres utsagn og oppførsel? Hva gjør dere med de følelsene? 

Anonymkode: d2ed5...296

Jeg er vel tildels konfliktsky. Er ikke redd for at folk ikke liker meg, hvis jeg selv mener at jeg ikke har sagt ting dumt. Men jeg er redd for å lage konflikter eller involvere meg i konflikter som allerede er. Jeg kan føle at jeg må glatte over hvis det er konflikter, for å skape ro og fred. Det er jo ikke min oppgave å gjøre, men føler ofte at jeg må det. Redde situasjonen, på en måte. Det kan være litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, heipådegsann skrev:

De som er konfliktsky viser jo også hvem de er. Og konfliktskyhet er en del av dem som person.

Er selv ikke så veldig glad i konfrontasjoner, opplever dem stort sett som unødvendige, og noe som skaper dårlig stemning.

Men jeg setter veldig pris på diskusjoner, og jeg sier ifra hvis noen drar noe for langt.

Når det kommer til baksnakking så må jeg ærlig innrømme at samboeren min har fått hørt mine sukk og frustrasjon over både det ene og det andre. Kunne nok blitt flinkere der, men jeg drar det i det minste ikke ut blandt venner og bekjente. Baksnakking er jo nettopp noe som ofte skaper konflikter.

Du drar egentlig en ganske stor gruppe mennesker over samme kam her. Det blir litt som at konfronterende mennesker også kan være veldig forskjellige. Noen er bare ute etter trøbbel og bråk, og oppfører seg ofte urettferdig. Mens andre er rettferdige i sin sak, og tar sine konfrontasjoner på saklige måter.

Jeg har gode venner av både de som raskt sier ifra og av konfliktskye, opplever at begge har sine fordeler. Jeg som er litt konfliktsky selv slapper nok best av med mine like, og setter veldig pris på den egenskapen. Men likevel er mine aller beste venner av det mer konfronterende slaget :)

Et av poengene mine var at konfliktsky mennesker også blir sinte som alle andre, men hittil i tråden er de som er konfliktsky og har svart ikke vært "aggressive". Jeg syns det er litt påfallende at de aldri er sinte. At de heller ikke svarer på hvordan de takler det. Ellers flere gode svar fra de som innrømmer at de er.

Det heter å skjære alle over en kam, men ikke så viktig. Det var en grunn til at jeg skrev dette under "Skråblikk og generaliseringer"

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
2 timer siden, lille humla skrev:

Jeg tenker at de som er konfliktsky er smarte, reflekterte og funker fint i sosiale miljøer. De ser ingen løsning med å konfrontere en som er rigid, det blir bare unødvendig diskusjon. Jeg stoler mer på dem, enn folk som må gape for å få frem sin mening, og ikke enser noe annet en sitt standpunkt. Hilsen en som virkelig ikke er konfliktsky 

Så godt kan det sies *noterer* Kjempeflott skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg provosert. Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse og jeg er til å stole på. Jeg snakker ikke stygt bak ryggen på noen, og jeg er et av de ærligste menneske du kommer borti. Alle er forskjellige. Du virker dømmende mot visse typer mennesker, eller har jeg tolket det feil? Jeg sier ikke at det ikke finnes mennesker som er konfliktsky eller har en psykisk lidelse som ikke er sånn som du beskriver, men det er uheldig å tenke sånn om alle. Møt heller folk med et åpent sinn istedenfor å ha bestemt deg for hvordan de er på forhånd. 

(Og til info, noen er hovedsakelig konfliktsky i nære relasjoner, inkludert meg selv. For meg handler det også mye om redselen for å gråte foran andre, særlig i en konflikt/krangel.)

Anonymkode: 353ff...d1e

Er det snart naturlig å konkludere med at de konfliktsky og de med din diagnose er av de som aldri baksnakker? Blir du aldri sint heller? 

Jeg dømmer ikke. Jeg sier at jeg ikke klarer å stole på folk som ikke tør å si hva de mener. Som blir uforutsigbare fordi de plutselig eksploderer når de burde sagt fra lenge før. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg mener at mens jeg blir lei meg, så ville andre bare sagt i fra om at dette ikke er greit. 

Om noen på jobb feks sier noe til meg som er urettferdig eller sårende, så blir jeg lei meg istedet for å si i fra om at slik vil jeg ikke bli snakket til. Jeg bare sier ok og lar det gå istedet for å lage styr. Og så går jeg hjem og er lei meg til det bare går over. 

Anonymkode: 36414...496

Men ville du ikke følt det bedre å si fra? Isteden for å være lei seg så lenge? Alt du oppnår med å si ifra er jo at du får respekt. 

Anonymkode: d2ed5...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det snart naturlig å konkludere med at de konfliktsky og de med din diagnose er av de som aldri baksnakker? Blir du aldri sint heller? 

Jeg dømmer ikke. Jeg sier at jeg ikke klarer å stole på folk som ikke tør å si hva de mener. Som blir uforutsigbare fordi de plutselig eksploderer når de burde sagt fra lenge før. 

Anonymkode: d2ed5...296

Alle typer mennesker baksnakker. Noen typer sikkert mer enn andre, men det blir feil å peke ut en spesifikk gruppe og si at de er verstingene med mindre det er en sannhet. 

Jeg sa i fra til deg om hva jeg mente, gjorde jeg ikke? Og jo, jeg er sint nå, men lar det ikke gå utover deg. Det er bare unødvendig.

Anonymkode: 353ff...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke feil å markere seg.

Anonymkode: d2ed5...296

Det kommer helt an på situasjonen. Men å markere seg betyr som regel at det går utover noen andre. Ingen liker folk med spisse albuer.

Quote

Det er heller ikke feil å være sterk eller tøff.

Har ikke hevdet dette. Jeg er både sterk og tøff men jeg har ingen behov for å være "frempå" eller "engasjert". 

Quote

Å gi folk skyllebøtter er i de aller fleste tilfeller både dårlig og unødvendig.

 

Nei, ofte er det ganske så nødvendig. Skyllebøtter kommer etter at en person har oppført seg uakseptabelt over lengre tid. 

 

Quote

Det du gjør syns jeg ikke er greit. Du sitter og følger med, og så tar du hanskene av og duperer folk for hva de har sagt gjennom lang tid. Det er akkurat noe av det jeg ikke liker med konfliktsky mennesker. 

Det handler ikke om hva man har sagt over lengre tid, det handler om hva slags menneske man er. Ofte så er folk som er "frampå" glad i å kritisere andre ikke bare for å hevde seg selv men også for å trykke ned eventuelle rivaler. 

Quote

En vet ikke hvor en har dere, før dere "sprekker". Veldig uforutsigbart. Du understreket bare et av poengene mine. 

Vi er høflige, og vi kan kontrollere følelsene våre. Dere på den andre siden er impulsive og relativt primitive, vi vet hvor vi har dere og derfor gidder vi ikke reagere før det er helt nødvendig. 

Anonymkode: 0f4e8...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...