Gå til innhold

Har Norge verdens vanskeligste førerprøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener at det er todelt. 

Man forventer mer av sjåførene som tar lappen i Norge. De må kunne kjøre på alle slags fører, være observante, hensynsfull og kjøre godt og miljøbevisst. Likevel kan det være vanskeligere å få lappen i andre land hvor ingen tar hensyn, og man må hive seg ut i rundkjøringer o. L. for å i det hele tatt komme seg ut i trafikken. Man skal holde seg innenfor noen regler, men drifte i andre, være hensynsfull, men også egoistisk nok til å komme seg fremover. Jeg ville f. eks. ikke likt å kjøre opp i Jordan, Tyrkia eller Uganda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Mystic woman skrev:
 

Hvor i Norge bor du? Hvor mange land har du kjørt bil i siden du konkluderer med at Norge ligger på bunnivå?

Bor midt i landet. Har vært i hele landet, og hele Europa. Skjønner ikke at du stiller spørsmålstegn ved min påstand. Er fristet til å stille samme spørsmål tilbake. Alle som er interessert vet at det kun er Makedonia og Albania som har veinett av samme klasse som Norge. Da er det trist at vi har dette kombinert med verdens høyeste verkstedpriser. Men det er veldig lønnsomt for staten. 25% moms på verkstedregninger gir mange millioner i lomma til politikerne.

Anonymkode: a957a...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

For de som mener Norge ikke har dårlige veier; https://www.theglobaleconomy.com/rankings/roads_quality/

Anonymkode: 0cf41...7ef

Dette er den typen statestikk som ødelegger troverdigheten for bruk av fakta i argumentasjon :

Følgende er beskrivelsen av statestikken :

.... It represents an assessment of the quality of roads in a given country based on data from the WEF Executive Opinion Survey, a long-running and extensive survey tapping the opinions of over 14,000 business leaders in 144 countries. The road quality indicator score is based on only one question. The respondents are asked to rate the roads in their country of operation on a scale from 1 (underdeveloped) to 7 (extensive and efficient by international standards). The individual responses are aggregated to produce a country score.
 
Det finnes garantert områder der denne statestikken kan brukes, men den kan ikke brukes til å si noe objektivt om veinettet vårt. 
I praksis forteller den hva en gruppe næringslivsledere  mener om den operasjonelle funksjonen av veinettet, og i det perspektivet er for eksempel Trollstigen Norges beste og dårligste vei. (Avhengig om næringen din er å sende turister med luksusbusser, eller ferskmat med 25 meterstrailere).
 
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/8/2018 at 1:03 AM, abrasiveRefraction said:

Jeg har bevisst latt være å svare i denne tråden.

Takk for at du likevel svarte og takk for et utfyllende og godt svar. 

Anonymkode: f6c9e...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en grunn til att vi er  h e l t  i verdenstoppen ang. drepte per kilometer. Jeg regnet ut død per Kilometer/Miles på tung sykkel Norge VS USA for noen år siden, vi var best i verden på det. USA hadde da 8,8 ganger høyere dødelighet per enhet enn oss. (OK, all kjøreopplæring i det landet er seff. en total vits), -men best i verden var vi ! Vi har blitt bedre siden da, tror jeg. (Turister kødder til tallene her, dreper seg jo i en H e l t annen klasse en oss når på besøk.. "Brattislav" yrkessjåfører hjelper jo heller ikke på...) USA not, heller motsatt tror jeg. Tipper ca. 10x drepte per enhet nå (Snakker MC).

( Andre land du må justere låst forhjul på tung MC enn i Norge- før du slipper ut på gata ? 

(-Der treninga starter) -Ikke hørt om det ).

Vet ikke om noe annet land som har bedre utrykningsopplæring heller ? ( Henger jo seff. sammen.

-Må lære å krabbe, før man kan begynne å løpe ... ) Kun 3 forsøk, per liv på Kompetansebevis Utrykningskjøring her. Likt å høre hvilen land som har bedre opplæring på andre klasser ..? 

Og: Taffik er ett system, -vi må alle "leke samme", fra kidsa på veg til førsteklasse, på sykkel noen år etterpå, -etter godkjent opplæring- og "førerprøve", -opp til trailere, busser, Blålys-enheter m.m.m.

Vi har jo særdeles bra resultater på de andre klassene også... Under forhold ( Vegstandard & Vinter )

som vi har... Vi er flinke, -tull å si noe annet, IMHO.

Hvor vanskelig? -Vi har jo opplæring som står i stil, IMO.

 

A.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at Norge ikke er det vanskeligste landet å ta sertifikat i?  Har dere kjørt opp i alle andre land?   :fnise:

Anonymkode: 9376f...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...