Gå til innhold

Har Norge verdens vanskeligste førerprøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man ser ut i trafikken og ser alle de som driter i blinklys, som kjører svarte suver og teslaer, tydeligvis har blitt lovet å kunne overse vikeplikten og ta generelt null hensyn til andre. 

Nei, førerprøven er tydeligvis altfor enkel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, og grunnen er enkel.

Norge har verdens verste veier og verdens dårligste bilpark. Det krever enorme ferdigheter av fører for å overleve en biltur til butikken.

Anonymkode: a4393...dc6

I VERDENS RIKESTE LAND!!!!!!!11111one 

Anonymkode: 80864...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, og grunnen er enkel.

Norge har verdens verste veier og verdens dårligste bilpark. Det krever enorme ferdigheter av fører for å overleve en biltur til butikken.

Anonymkode: a4393...dc6

Da må vi i tillegg ha verdens suverent beste bilførere, om vi ser på skadestatistikken. Ikke at jeg merker så mye til det på vei til og fra jobb, da ... 

Anonymkode: 27921...142

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få land som har like stort fokus på trafikksikkerhet som Norge, så det virker sannsynlig av vi har en av verdens vanskeligste førerprøver.

Anonymkode: 0d790...942

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig for de som har øvd nok og er klar til dagen de har førerprøve.

Og vi har disse prøvene slik at vi har trygge trafikanter på veiene våre. 

Den dagen du har fått førerkort og skal ut på veien alene, svar meg på en ting: VIL du virkelig at prøvene skal være lettere?

Vil du at de du treffer på landevegen, i kryss, og utenfor barneskolen til dine barn - vil du at ferdighetene deres skal ha et lavere nivå? Helt ærlig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, og grunnen er enkel.

Norge har verdens verste veier og verdens dårligste bilpark. Det krever enorme ferdigheter av fører for å overleve en biltur til butikken.

Anonymkode: a4393...dc6

Enig..to av de nye bilene våre ble ødelagt etter kjøring på vanlige veier (humpler og hull). Jeg har kjørt bil i Midtøsten og vestasia. Veiene er mye bedre der .. bortsett fra landsbygda der kan det bli litt humpete.

Forøvrig synes jeg prøven var vanskelig, men utifra enkelte sjåfører virker det som at de bestod oppkjøringen på andre måter enn å kjøre. 

Anonymkode: c85ba...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyreste absolutt.  Vi fikk gratis opplæring på skolen i USA og tror det kostet ca 200kr for å ta prøven.  

Anonymkode: 783cd...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har TS tatt førerkort i noe annet land siden du mener dette???

Anonymkode: 9eba4...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, og grunnen er enkel.

Norge har verdens verste veier og verdens dårligste bilpark. Det krever enorme ferdigheter av fører for å overleve en biltur til butikken.

Anonymkode: a4393...dc6

Du har vært mye ute og reist skjønner jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Enig..to av de nye bilene våre ble ødelagt etter kjøring på vanlige veier (humpler og hull). Jeg har kjørt bil i Midtøsten og vestasia. Veiene er mye bedre der .. bortsett fra landsbygda der kan det bli litt humpete.

Forøvrig synes jeg prøven var vanskelig, men utifra enkelte sjåfører virker det som at de bestod oppkjøringen på andre måter enn å kjøre. 

Anonymkode: c85ba...ff9

Jeg har kjørt mye i Europa, og synes veiene i Oslo-området er like bra som mange andre steder. Veiene i en del andre land er selvfølgelig dimensjonert for flere biler, da det bor flere mennesker der. Men vi har noe mange andre ikke har og det er tele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ihvertfall er det veldig mye enklere og billigere å ta lappen i USA. Koster omtrent ingenting og oppkjøringen skjer på bane... umulig å stryke så lenge du ikke er fullstendig borte.

Andre land vet jeg ikke noe om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er få land som har like stort fokus på trafikksikkerhet som Norge, så det virker sannsynlig av vi har en av verdens vanskeligste førerprøver.

Anonymkode: 0d790...942

Jeg tror også dette. Selv syntes jeg ikke det var vanskelig å kjøre opp, men det var veldig dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

@abrasiveRefraction

Anonymkode: f6c9e...f10

Jeg har bevisst latt være å svare i denne tråden. Det finnes vel sånn 200 land? Jeg kjenner kun til trafikkopplæringen i noen få av dem. Det kan godt hende at andre land har vanskeligere førerprøver, jeg kjenner ikke til kravene i de fleste landene i verden. Jeg vet at fokusområdene og kravene er forskjellig. Noen er mer opptatt av teknisk bruk enn det de er i Norge, og mange land er det lettere å kjøre i. 

Jeg kjenner heller ikke til strykprosenten i andre land, med unntak av noen få områder i London. Dog regner jeg med at strykprosenten vil være omtrent det samme uansett hvor vanskelig det er, ned til et visst nivå.

Så på spørsmålet om vi har den vanskeligste prøven i verden kan jeg ikke svare sikkert, og da lar jeg heller være å spekulere.

Hvis spørsmålet er om prøven er FOR vanskelig så er svaret mitt nei.

Kravene er for lave. Jeg ser personer som jeg er livredd for å møte på veien bestå prøven. For å stryke må du:

  • Være direkte livsfarlig (du klarer ikke å kjøre i 30-40 minutter uten å trenge hjelp for å ikke skade/drepe noen eller føre til store materielle skader)
  • Ikke følge grunnleggende trafikkregler (ute av stand til å følge fartsgrenser, kjøre på rødt, kjøre uoppfordret mot skiltingen, parkere på private/handicapplasser, bryte vikeplikt)
  • Være til stor ulempe for andre (ikke ta luker, stoppe i kryss der du ikke trenger å stoppe, kjøre mye saktere enn nødvendig, ikke ta hensyn til barn og eldre)
  • Ikke beherske grunnleggende bruk av bilen (feil plasseringer, ikke klare å parkere på TRE forsøk, velge feil gir til feil situasjon, ikke kunne utføre enkle kontroller av bilens stand dvs at lys funker eller at du har spyleveske)
  • Være en totalt drittsekk (ikke gi tegn og kommunisere med andre, dusje fotgjengere med vannsprut, blende folk med langlys)

Feilene er delt opp i tre grupper. Er du livsfarlig stryker du på en feil. Og ærlig talt, hvis du trenger hjelp til å ikke ta livet av noen på en 30 minutters kjøretur, har du noe å gjøre på veien?

Du kan ha 3 av det neste nivået feil. Det betyr du kan bryte vikeplikten (mildt, uten at det er umiddelbar fare for kollisjon), kjøre utfor veien i et kryss og kjøre i 36 i en trettisone og fortsatt få lappen. 

Du kan ha hauger av de minst alvorlige feilene, kan ikke huske at noen har strøket på bagateller. De som stryker er stort sett livsfarlig eller mangler ferdigheter i å bruke kjøretøyet.

Hvordan kan føreprøven forbedes?

Et stort problem med prøven er møten resultatet formidles på. Eleven får vite de mest alvorlige feilene de har gjort. Dette fører til at en elev kan få høre at to-tre ting de gjorde var hovedårsaken til at de stryker, mens andre mindre alvorlige feil ikke blir nevnt. Ofte blir elevens fokus situasjoner som er symptomer, og ikke årsak. De forteller for eksempel at de strøk fordi de at de ikke stoppet for en fotgjenger (når problemet er fart eller blikkbruk, eller begge) eller at de strøk fordi de kjørte for sakte på en strekning (når problemet egentlig er flyt, samhandling og vurdering av forsvarlig fart over alt, men mest graverende på en strekning).

Jeg skulle ønske eleven fikk en karakter. Gjerne fra 0 til 10, eller fra 0 til 100 der 50 er bestått. Jeg har elever som så vidt klarte å øke helhetsvurderingen i slutten til å bestå, som forteller meg: "Jeg gjorde bare TO FEIL!" Samtidig forteller sensor at første halvdel av føreprøven ville de strøket, og at de bestod under tvil. Både for meg som lærer og for eleven ville en karakter som viste tydelig om det var bestått med god margin, eller stryk med god margin vært nyttig. Nå er resultatet: Avbrutt føreprøve (katastrofe), ikke bestått (alt fra veldig dårlig til så vidt for dårlig) og bestått (alt fra så vidt god nok til perfekt). Hvis du ser bort fra avbrudd av prøven på grunn av teknisk og slikt.

Når min elev for beskjed om at de gjorde to feil, og jeg har sagt at de må kjøre mer eller så har de dårlige odds for å bestå, så virker det jo som jeg bare melker dem for penger. Når de får beskjed om at to feil førte til at de strøk, så er sensor ofte hyggelig, og da tror de det bare var uflaks. En mer granulær tilbakemelding ville gavnet alle parter. Jeg vil ikke kjøre med en elev som er god nok til å bestå føreprøven med en god margin og som er en trygg sjåfør. 

De fleste føreprøvene på klasse B blir gjennomført ved bruk av nettbrett. Da velger nettbrettet sikkerhetsspørsmålet, og ruten eleven skal kjøre. Sensor legger inn anmerkninger direkte på nettbrettet underveis. Disse anmerknigene er kodet etter hvilket område feilen er på (flyt og samhandling, kjøretøybehandling, trafikalt, osv) og etter alvorlighetsgrad (1-3). De legger også inn positive anmerkninger. Jeg skulle veldig gjerne hatt tilgang til disse dataene. Jeg skulle veldig gjerne at elevene så hvor mange anmerkninger de fikk og hvor. Hvorfor underslå denne informasjonen?

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:
 

Ihvertfall er det veldig mye enklere og billigere å ta lappen i USA. Koster omtrent ingenting og oppkjøringen skjer på bane... umulig å stryke så lenge du ikke er fullstendig borte.

Andre land vet jeg ikke noe om.

Fint hvis du skal kjøre i USA. Skal du konvertere til norsk må du fortsatt bestå oppkjøringen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

For de som mener Norge ikke har dårlige veier; https://www.theglobaleconomy.com/rankings/roads_quality/

Anonymkode: 0cf41...7ef

Er det noen som har sagt vi ikke har mye dårlige veier her i landet? Men verdens verste, slik det ble påstått i innlegget under, det er de langt ifra. Som du så kjekt dokumenterte for oss. :) 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
Ja, og grunnen er enkel.

Norge har verdens verste veier og verdens dårligste bilpark. Det krever enorme ferdigheter av fører for å overleve en biltur til butikken.

Anonymkode: a4393...dc6

Lurer forresten på hvor tankegangen bak den siste setningen der kom fra. Om man ser på ulykkesstatistikkene er det vel knapt noe land i verden der man kan ha større forventning om å overleve en biltur til butikken enn her. 

Anonymkode: 27921...142

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner, Svensker og Nordmenn er rangert som de beste sjåførene i hele verden og det er ikke uten grunn.

Vi i Norden lærer å kjøre bil på all slags føre, vann, snø og blankis er ingen hindring. Kjøring i mørket takler vi også uten problemer. Det skulle bare mangle at opplæringen koster mer enn i andre land, glattkjøring, mørkekjøring, langkjøring og videre.

Alle som har kjørt bil i Sør-Europa eller andre land skjønner raskt hvorfor opplæringen i Norge og resten av Skandinavia er verdt hver eneste krone.  

 

Anonymkode: 6beee...32f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Fint hvis du skal kjøre i USA. Skal du konvertere til norsk må du fortsatt bestå oppkjøringen...

Jeg mente ikke at jeg synes det er riktig slik de gjør det. 

Kan sikkert være at reglene er endret, men ihvertfall tidligere så kunne man bare levere det amerikanske og få norsk førerkort. Ikke nødvendig med noen prøve da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...