Gå til innhold

Snart kan personer med penis dusje i damegarderoben.


kat-e

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Maleficenta said:

Det fins mannhaftige kvinner som i aller høyeste grad likevel er kvinner? Skal ikke de få lov å skifte i damegarderoben? 

Litt usikker på hvorfor du skriver dette under mitt innlegg. Jeg mener selvfølgelig at de skal få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Bag skrev:

Så enkelt er det ikke. Hvis det kommer inn hva som fremstår som en maskulin mann så vil damene føle seg ukomfortable. Det vil også føles ubehagelig for "mannen". Hvordan skal "han" berolige damene? Vifte med vaginaen sin? Hvis "han" skifter i et hjørne så ikke noen får med seg underlivet skal de da gå bort og spørre? "Unnskyld vi vil gjerne kontrollere om du har rett til å være her eller ikke, så vennligst trekk ned badebuksen! Ellers tilkaller vi vakten!. Oj den var liten! Jeg er sannelig ikke sikker på om dette er en penis eller ikke. Damer, kan dere komme hit slik at vi kan ha en avstemning om dette er en penis eller ikke!".  Skal slike maskuline "menn" være nødt til å skifte mest mulig sentralt i garderoben slik at flest mulig får se mest mulig fortest mulig?

Skal man ha noe system overhodet, så må det gjøres sånn. Enten det, eller så alternativet fri flyt eller dyre nye garderober, som i praksis vil gjøre alle landets idrettshaller ubrukelige, og gjøre at færre vil bli bygd grunnet økte kostnader. Det vil også koste langt mer å drive.

Et konstruert problem i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Maleficenta skrev:

Det fins mannhaftige kvinner som i aller høyeste grad likevel er kvinner? Skal ikke de få lov å skifte i damegarderoben? 

Forskjell på mannhaftige damer og menn med vagina. Mannhaftige damer opererer ikke bort brystene og går med penisprotese. 

21 timer siden, Example skrev:

Derfor er det greit med klare retningslinjer. Penis i herregarderoben, og vagina i kvinnegarderoben. Så enkelt kan det faktisk gjøres, og da må folk forholde seg til det, dersom man ønsker å bruke fasilitetene. 

Nei, så enkelt er det ikke. En transmann som har operert bort brystene, gått på testosteron en stund, fått skjegg (ja, enkelte kvinner har også hårvekst i ansiktet, men de pleier i så fall å fjerne det så godt de kan), gått igjennom stemmeskiftet, men fortsatt har vagina, passer ikke inn i damegarderoben. 

 

Og en transkvinne med feminin frisyre, som har gått på hormoner og begynt å utvikle bryster, kanskje også tatt silikon, som kler og ter seg som en kvinne men fortsatt har penis, passer ikke inn i herregarderoben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Example said:

Skal man ha noe system overhodet, så må det gjøres sånn. Enten det, eller så alternativet fri flyt eller dyre nye garderober, som i praksis vil gjøre alle landets idrettshaller ubrukelige, og gjøre at færre vil bli bygd grunnet økte kostnader. Det vil også koste langt mer å drive.

Et konstruert problem i mine øyne.

Jeg forstår at dette ikke er et problem for deg men du har virkelig ingen respekt for de som opplever dette selv på kroppen som et problem. At du ikke klarer å sette deg inn i andre menneskers situasjon betyr ikke at det ikke er et problem.

Ellers er dine kostnadsvurderinger overdimensjonert og kun konstruert for å støtte ditt politiske syn. Man behøver ikke gjøre dette på idrettshaller over alt. Man kan starte med noen få i de største byene. Men må ikke gjennomføre det over alt. At man ikke kan gjøre det overalt er ikke et argument for at man ikke skal gjøre det noen steder. Det største sludderet er vel at det koster langt mer å drive. Vedlikehold og rengjøring av fellesgarderober og fellesdusjer ar lengt rimeligere enn alternativene.

Når man ikke har en felles garderobe (for begge kjønn) så er det ikke noe mer fornuftig å ha to (en for hvert kjønn) enn å ha tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Bag skrev:

Jeg forstår at dette ikke er et problem for deg men du har virkelig ingen respekt for de som opplever dette selv på kroppen som et problem. At du ikke klarer å sette deg inn i andre menneskers situasjon betyr ikke at det ikke er et problem.

Ellers er dine kostnadsvurderinger overdimensjonert og kun konstruert for å støtte ditt politiske syn. Man behøver ikke gjøre dette på idrettshaller over alt. Man kan starte med noen få i de største byene. Men må ikke gjennomføre det over alt. At man ikke kan gjøre det overalt er ikke et argument for at man ikke skal gjøre det noen steder. Det største sludderet er vel at det koster langt mer å drive. Vedlikehold og rengjøring av fellesgarderober og fellesdusjer ar lengt rimeligere enn alternativene.

Når man ikke har en felles garderobe (for begge kjønn) så er det ikke noe mer fornuftig å ha to (en for hvert kjønn) enn å ha tre.

Jeg kan sette meg inn i en situasjon, men jeg anser det også som en slags plikt å tilpasse seg samfunnet rundt seg. Liten vilje til å gjøre det, har jeg ikke respekt for. Svømmehaller og idrettsanlegg er et gode, og ikke tvang, med mindre det er i skolen, men der får man som regel gjort avtaler for den enkelte elev. De fleste idrettshaller har for eksempel en lærergarderobe. 

Jeg har litt innsikt i den jobben det er å vaske disse anleggene, da en av mine beste venner har jobbet som badevakt i svømmehall i mange år. Mye av jobben der går på å vaske dusjer og garderobe. Dette er løpende kostnader gjennom året, i tillegg til vedlikehold. 

Bare å bygge garderoben strekker seg garantert til flere millioner kroner, både for jobben, materialer og verdien på plassen den tar opp. 

Behovet er lite, kostnaden er stor. Viljen til tilpasning er liten. Mange av oss hadde foretrukket å slippe å dusje i en fellesdusj, men sånn er det nå en gang ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Thyra skrev:

Forskjell på mannhaftige damer og menn med vagina. Mannhaftige damer opererer ikke bort brystene og går med penisprotese. 

Nei, så enkelt er det ikke. En transmann som har operert bort brystene, gått på testosteron en stund, fått skjegg (ja, enkelte kvinner har også hårvekst i ansiktet, men de pleier i så fall å fjerne det så godt de kan), gått igjennom stemmeskiftet, men fortsatt har vagina, passer ikke inn i damegarderoben. 

 

Og en transkvinne med feminin frisyre, som har gått på hormoner og begynt å utvikle bryster, kanskje også tatt silikon, som kler og ter seg som en kvinne men fortsatt har penis, passer ikke inn i herregarderoben. 

Det får være din mening. Hvordan man skal håndheve hvem som passer inn hvor, ser jeg blir vanskelig for personalet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Example said:

Jeg kan sette meg inn i en situasjon, men jeg anser det også som en slags plikt å tilpasse seg samfunnet rundt seg. Liten vilje til å gjøre det, har jeg ikke respekt for. Svømmehaller og idrettsanlegg er et gode, og ikke tvang, med mindre det er i skolen, men der får man som regel gjort avtaler for den enkelte elev. De fleste idrettshaller har for eksempel en lærergarderobe. 

Jeg har litt innsikt i den jobben det er å vaske disse anleggene, da en av mine beste venner har jobbet som badevakt i svømmehall i mange år. Mye av jobben der går på å vaske dusjer og garderobe. Dette er løpende kostnader gjennom året, i tillegg til vedlikehold. 

Bare å bygge garderoben strekker seg garantert til flere millioner kroner, både for jobben, materialer og verdien på plassen den tar opp. 

Behovet er lite, kostnaden er stor. Viljen til tilpasning er liten. Mange av oss hadde foretrukket å slippe å dusje i en fellesdusj, men sånn er det nå en gang ikke. 

Det billigste er vel å kun ha en fellesgarderobe og en fellesdusj for alle. Det må jo være det billigste. Tenk på hvor mange anlegg vi kunne fått laget da! Viljen til tilpassning er liten som du skriver. De som ikke vil bruke garderobe og dusj med andre behøver ikke komme. Og selvfølgelig må alle dusje grundig naken først siden man da trenger mindre kjemikaler i bassenget! Når naturister og en del andre klarer det så burde alle klare det med litt trening. Exemple, er du ikke enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Example said:

Behovet er lite, kostnaden er stor. Viljen til tilpasning er liten. Mange av oss hadde foretrukket å slippe å dusje i en fellesdusj, men sånn er det nå en gang ikke. 

Hvordan vet du at behovet er lite? Hvem sin vilje til tilpasning er liten? Din? Kvinner som ikke tåler en dame med penis i garderoben? Kvinner som ikke tåler en maskulin og skjeggete mann med dyp stemme men kvinne underliv? Småbarnsfamilier som gjerne vil være sammen og ikke splittet?

Vil du gå inn for kun en felles garderobe/dusj for alle for å spare penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 23.54, Bag skrev:

Hvordan vet du at behovet er lite? Hvem sin vilje til tilpasning er liten? Din? Kvinner som ikke tåler en dame med penis i garderoben? Kvinner som ikke tåler en maskulin og skjeggete mann med dyp stemme men kvinne underliv? Småbarnsfamilier som gjerne vil være sammen og ikke splittet?

Vil du gå inn for kun en felles garderobe/dusj for alle for å spare penger?

Jeg tenker felles garderobe med egne båser for folk å skifte og egne båser for dusj. Jeg var i badeland i Tyskland en plass. Da var det felles garderobe hvor folk kunne skifte i private båser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2018 den 23.39, Brutex skrev:

De som ikke vil bruke garderobe og dusj med andre behøver ikke komme. 

Menn som vil bruke damegarderoben behøver ikke komme. Problem løst!  :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Testosteron said:

Menn som vil bruke damegarderoben behøver ikke komme. Problem løst!  :Nikke:

Nå trekker du en ironiske kommentar ut av sin sammenheng men alikevel...

Antar du da også mener at "damer" som vil bruke herregarderoben heller ikke får lov til å komme? Så kvinner som ikke kler seg og ser ut som kvinner 100% har ikke adgang og ditto for menn? Så vi skal løse problemet ved å utestenge folk. Det å ha kjønnsliberale fellesgarderober og enkeltpersonsgarderober skal aldri være en løsning? Er det den holdningen vi skal ha i samfunnet generelt at vi stenger ute de som ikke er A4?

"Problem løst" gjelder bare for majoriteten og ikke for de som selv faller utenfor eller som har en kjæreste, venn, datter/sønn eller lignende. Men du bør være forsiktig. Kanskje du selv faller utenfor majoriteten en gang.

Endret av Brutex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Brutex skrev:

Så vi skal løse problemet ved å utestenge folk.

Det var du selv som foreslo den løsningen; "De som ikke vil bruke garderobe og dusj med andre behøver ikke komme."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da synes jeg de kan ha en damegarderobe, en herregarderobe og en "i dont know" garderobe.

Det finnes dem som har alvorlige overgrep bak seg med store psykiske problemer og det er ikke rett å sende dem på psykriatrisk fordi noen har et annet skjønn enn biologien tilsier..

En penis er en penis, et par pupper er et par pupper.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Testosteron said:

Det var du selv som foreslo den løsningen; "De som ikke vil bruke garderobe og dusj med andre behøver ikke komme."

Når du leser sammenhengen ser du at det er en ironisk kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kvinne35+ said:

da synes jeg de kan ha en damegarderobe, en herregarderobe og en "i dont know" garderobe.

Det finnes dem som har alvorlige overgrep bak seg med store psykiske problemer og det er ikke rett å sende dem på psykriatrisk fordi noen har et annet skjønn enn biologien tilsier..

En penis er en penis, et par pupper er et par pupper.. 

Har man opplevd overgrep fra samme eller motsatt kjønn så trenger man støtte. Da kan det være trygt å ha noen med seg. Kanskje de man vil ha med seg har samme kjønn eller motsatt kjønn. Med tre forskjellige fellesgarderober har man større muligheter for at de skal kunne få følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av og til foretar vi valg, eller ting skjer som fører til at visse ting kan vi ikke lenger gjøre. Vi vinner noe på veien, og andre ting taper vi. Dette heter å ta konsekvensen av våre valg, eller at vi må leve med, akseptere situasjonen. 

Slik er det også for de som ønsker å vokse ut kjønnsorgan de ikke er født med også. De vinner nok mye på det, om ikke så hadde de ikke alkurat gjort det. Kanskje det å ha en garderobe i idrettshallen man føler seg både hjemme og velkommen i, er en av de tingene man mister. 

Slik er livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Madame Butterfly said:

Av og til foretar vi valg, eller ting skjer som fører til at visse ting kan vi ikke lenger gjøre. Vi vinner noe på veien, og andre ting taper vi. Dette heter å ta konsekvensen av våre valg, eller at vi må leve med, akseptere situasjonen. 

Slik er det også for de som ønsker å vokse ut kjønnsorgan de ikke er født med også. De vinner nok mye på det, om ikke så hadde de ikke alkurat gjort det. Kanskje det å ha en garderobe i idrettshallen man føler seg både hjemme og velkommen i, er en av de tingene man mister. 

Slik er livet. 

Ja og nei. Noen ganger er det slik men det behøver ikke komme i veien for at samfunnet også kan være fleksibelt å komme en i møte. Samfunnet behøver ikke være låst slik at de reglene som gjelder nå skal gjelde alltid. Slik har det heller ikke vært og samfunnet har endret seg svært mye i løpet av de siste hundre år. Det er ikke nå f.eks. en hindring at du lever i et homofilt forhold for å få adoptere. Det er heller ikke slik at fordi du velger samboerskap fremfor ekteskap så er du blokkert for en masse yrker.

 I store byer som Oslo, Trondheim og Bergen burde det kunne være mulighet for å ha minst et treningsanlegg og en svømmehall med en liberal fellesgarderobe. Hvis folk kan komme et sted hvor de er velkommen så vil mange kunne være villige til å dra ganske langt for det.

Endret av Brutex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Brutex ja, tja. Det er ikke praktisk gjennomførbart. 

Svømmehaller er kommunale, det er stort press på tjenestene. Du skisserer en praktisk og pragmatisk modell, som ligger et stykke unna hovedproblemstillingen med hva man generelt skal godta over alt. 

Kan hende din modell er gjennomførbar. Den er i alle fall løsningsorientert. Jeg tviler derimot det kommer mange som vil benytte seg av et slikt tilbud. Det er ikke mange transpersoner, og det er ikke nødvendigvis så mange av dem som liker å gå i svømmehall. Det er heller ikke så mange som har tid til å gå i svømmehall, i de tildelte tider. 

Om derimot en person som har gjennomgått kjønnsskifte går opp til disken, kjøper sin billett og går i garderoben de etter utseende hører hjemme vil de nok ikke bli stanset. Akkurat når det gjelder en svømmehallsgarderobe er utseende med de ytre kjønnsorgan der man har å gå etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2018 at 9:49 AM, Madame Butterfly said:

@Brutex ja, tja. Det er ikke praktisk gjennomførbart. 

Svømmehaller er kommunale, det er stort press på tjenestene. Du skisserer en praktisk og pragmatisk modell, som ligger et stykke unna hovedproblemstillingen med hva man generelt skal godta over alt. 

Kan hende din modell er gjennomførbar. Den er i alle fall løsningsorientert. Jeg tviler derimot det kommer mange som vil benytte seg av et slikt tilbud. Det er ikke mange transpersoner, og det er ikke nødvendigvis så mange av dem som liker å gå i svømmehall. Det er heller ikke så mange som har tid til å gå i svømmehall, i de tildelte tider. 

Om derimot en person som har gjennomgått kjønnsskifte går opp til disken, kjøper sin billett og går i garderoben de etter utseende hører hjemme vil de nok ikke bli stanset. Akkurat når det gjelder en svømmehallsgarderobe er utseende med de ytre kjønnsorgan der man har å gå etter. 

Du skriver først at det ikke er gjennomførbart og deretter at det er gjennomførbart. Hvorfor skal det ikke være gjennomførbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...