Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg klage litt. Helga har vært vanskelig. Etter litt over en uke på streng diett uten poteter/saus, dressinger, sukker, osv, begynner man å drømme litt om usunn mat. Fettdryppende burgere... Sjokoladekaker.... Merket at jeg trengte litt ekstra viljestyrke i helga. Det var ett kakeselskap jeg måtte sitte igjennom, men denne gangen sa jeg rett ut at, "nei takk, jeg driver å slanker meg". Jeg kan ikke spolere hele opplegget mitt pga høflighet heller. Så det var hardt, når kakene stod der foran meg, men det gikk. Og jeg har tidligere slitt med at jeg føler meg uhøflig hvis jeg sier nei takk, men denne runden får det bare være. Det får folk bare tåle.

Så var det helg, og mannen var hjemme. Da lagde han seg pommes frites til lunsj, og den lukta som fylte hele huset, når jeg sliter med cravings fra før... Det var som å stå midt inne på burger king og prøve å motstå. Så da lagde jeg meg en ekstra lunsj med noe med ost, siden jeg går på lavkarbo. Det skulle jeg jo egentlig ikke hatt, siden jeg av tidligere erfaring vet at mye ost blir for mye kalorier totalt, og funker ikke så bra for meg. Men jeg sto imot pommes frites-en da.

Så til kveldsmat smeller jo mannen en pizza. Igjen, ny runde med problemer for meg. Kan jo ikke nekte han å spise heller, men jeg tenker jo på hvor mye enklere alt dette var når man bodde alene, og ikke fikk alle disse fristelsene trykket oppunder nesa hele tiden.

Alt i alt en helg med mye fristelser. Jeg stod imot, men det ble et par ekstra lavkarbo-måltider på meg, så er ikke så fornøyd likevel. Må prøve å planlegge bedre for akkurat dette til neste helg. Og hvis noen har noen tips om akkurat dette, taes de imot med stor takk.

Endret av etnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man veier 105 kilo, hvor mye kan man realistisk gå ned i vekt til påske? Noen tanker? 

Anonymkode: 50449...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2019 den 7.57):

Når man veier 105 kilo, hvor mye kan man realistisk gå ned i vekt til påske? Noen tanker? 

Ekspander  

Hvis du klarer 1 kg i uka, så er det 15 kg. Jeg ville tenke at halvparten er mer realistisk, men så går man også ned mer i starten, og mer hvis man er litt tung når man begynner, så kanskje 10 kg er realistisk? Alt ettersom hvilken slankemetode du bruker, aktivitetsnivå, alder, kjønn osv. Forbrenningen varierer jo fra person til person.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etnavn skrev (På 14.1.2019 den 8.04):

Hvis du klarer 1 kg i uka, så er det 15 kg. Jeg ville tenke at halvparten er mer realistisk, men så går man også ned mer i starten, og mer hvis man er litt tung når man begynner, så kanskje 10 kg er realistisk? Alt ettersom hvilken slankemetode du bruker, aktivitetsnivå, alder, kjønn osv. Forbrenningen varierer jo fra person til person.

Ekspander  

Syns det er vanskelig å beregne aktivitetsnivå. Er lav, og går 10 000 skritt om dagen og svømmer 45 minutter tre ganger i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2019 den 8.10):

Syns det er vanskelig å beregne aktivitetsnivå. Er lav, og går 10 000 skritt om dagen og svømmer 45 minutter tre ganger i uka. 

Ekspander  

Jeg er ikke noen ekspert, men jeg syns det høres ut som det er et bra aktivitetsnivå. Da kommer det jo an på kostholdet. Hvilken diett følger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2019 den 8.10):

Ekspander  

Så flink du er! :) Det høres ut som bra aktivitet. Bare være obs på at svømming kan gjøre deg mer sulten, fordi i stedet for at kroppen bruker energi på å få ned kroppstemperatur, er temperaturen allerede nede i vann og da bruker kroppen energi på organer som selvfølgelig krever mer energi :P Men klarer du å regulere det selv, er svømming noe av det beste man kan gjøre når det gjelder aktivitet :) 

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

etnavn skrev (På 14.1.2019 den 8.26):

Jeg er ikke noen ekspert, men jeg syns det høres ut som det er et bra aktivitetsnivå. Da kommer det jo an på kostholdet. Hvilken diett følger du?

Ekspander  

Følger selvsagt ingen «diett». Jeg spiser sunnere som er den nye livsstilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etnavn skrev (På 14.1.2019 den 7.46):

Nå skal jeg klage litt. Helga har vært vanskelig. Etter litt over en uke på streng diett uten poteter/saus, dressinger, sukker, osv, begynner man å drømme litt om usunn mat. Fettdryppende burgere... Sjokoladekaker.... Merket at jeg trengte litt ekstra viljestyrke i helga. Det var ett kakeselskap jeg måtte sitte igjennom, men denne gangen sa jeg rett ut at, "nei takk, jeg driver å slanker meg". Jeg kan ikke spolere hele opplegget mitt pga høflighet heller. Så det var hardt, når kakene stod der foran meg, men det gikk. Og jeg har tidligere slitt med at jeg føler meg uhøflig hvis jeg sier nei takk, men denne runden får det bare være. Det får folk bare tåle.

Så var det helg, og mannen var hjemme. Da lagde han seg pommes frites til lunsj, og den lukta som fylte hele huset, når jeg sliter med cravings fra før... Det var som å stå midt inne på burger king og prøve å motstå. Så da lagde jeg meg en ekstra lunsj med noe med ost, siden jeg går på lavkarbo. Det skulle jeg jo egentlig ikke hatt, siden jeg av tidligere erfaring vet at mye ost blir for mye kalorier totalt, og funker ikke så bra for meg. Men jeg sto imot pommes frites-en da.

Så til kveldsmat smeller jo mannen en pizza. Igjen, ny runde med problemer for meg. Kan jo ikke nekte han å spise heller, men jeg tenker jo på hvor mye enklere alt dette var når man bodde alene, og ikke fikk alle disse fristelsene trykket oppunder nesa hele tiden.

Alt i alt en helg med mye fristelser. Jeg stod imot, men det ble et par ekstra lavkarbo-måltider på meg, så er ikke så fornøyd likevel. Må prøve å planlegge bedre for akkurat dette til neste helg. Og hvis noen har noen tips om akkurat dette, taes de imot med stor takk.

Ekspander  

Så flink du er :) Du kan jo lage sunnere versjoner av det du vil ha. For eksempel søtpotet pommes frites stekt i ovn. Kan også lage dressinger uten så mange kalorier. Veganmisjonen.com har masse bra oppskrifter. Stort oppskriftsarkiv, og ukesmenyer. hvis man ikke vil ha det vegansk, er det jo bare å tilsette kjøtt etter smak. 

Anonymkode: f185a...efd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2019 den 8.54):

Så flink du er :) Du kan jo lage sunnere versjoner av det du vil ha. For eksempel søtpotet pommes frites stekt i ovn. Kan også lage dressinger uten så mange kalorier. Veganmisjonen.com har masse bra oppskrifter. Stort oppskriftsarkiv, og ukesmenyer. hvis man ikke vil ha det vegansk, er det jo bare å tilsette kjøtt etter smak. 

Anonymkode: f185a...efd

Ekspander  

Takk for oppmuntringen :-) Og tips 🙌 Akkurat søtpotet-frites har for mange karbohydrater når man er på lavkarbo, men jeg skal lage opp litt dressinger og litt annet sunt snacks denne uka, så er jeg bedre forberedt på helga. Må ha litt sunne alternativer som jeg syns er godt, tenkte å prøve meg på squash-nudler, blandt annet. Kanskje lage en liten avokado-kake med nøttebunn uten sukker (med daddelsirup f eks), den er det masse sunt fett i som kanskje stilner litt på sånn type cravings, og unne meg til helga igjen.

Skal sjekke ut veganmisjonen.com nå :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suksessterte kan lages med tagetesse i stedet for melis/sukker og ekte vanilje og da er det stort sett egg, smør og mandler. Og smaker omtrent helt likt. Tagetesse er litt dyrt søtningsmiddel, men det beste til å bruke med denne kaken og har lav GI. Jeg lager denne versjonen ofte til familiemedlemmer med diabetes. :)

Anonymkode: 2479a...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at veiedag er fredag og ikke mandag. Jeg har jo et ganske strengt kaloribudsjett, men med ett unntak: når jeg er på besøk hos andre. Vil ikke være den kjipe personen på diett som ikke kan smake på kaka du har bakt, liksom. Denne helga har vært så full av kaffebesøk at jeg i går kveld lå i fosterstilling i sofaen av metthet. Ny uke, nye muligheter, heldigvis. :) Ønsker alle en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIlbake til kaloritelling igjen. Ifølge lifesum skal jeg ligge på rundt 1700 kcal. Det må jeg klare. I dag har jeg vært på trening (snikskryt) og kjøpt inn mye grønnsaker som jeg kan spise som snacks mellom måltidene. Jeg kommer ikke til å telle kcal på grønnsakene. Må spise temmelig mye for at det skal gjøre utslag på vekten uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etnavn skrev (På 14.1.2019 den 7.46):

streng diett uten poteter/saus, dressinger, sukker, osv, begynner man å drømme litt om usunn mat. Fettdryppende burgere... Sjokoladekaker.... 

Ekspander  

Lavkarbo+lavfett klarer du ikke lenge, som du sikkert skjønner.. Mulig du har misforstått poenget med lavkarbo? Fettdryppende burgere, dressinger og saus er derimot ting du kan spise på lavkarbo, såfemt det ikke inneholder sukker. Det er slett ikke usunt. I begynnelsen (de første ukene) er det lurt å ikke rasjonere på fettet, da blir det lettere å følge kostholdet. Du kan også spise litt mørk sjokolade, minst 70% kakao. 

Du skriver i et annet innlegg om daddelsirup, dette har da ikke noe med lavkarbo å gjøre? Det beste er å venne seg av med å spise søtt til stadighet, men om du ikke vil det, tagetesse, sukrin og stevia kurante søtningsmidler på lavkarbo. (Om du liker marsipan har jeg følgende oppskrift: 400 g malte mandler, ca 50g tagatesse, 2 eggehvitter og evt smakstilsetning(1-2 ss konjakk feks). 

Anonymkode: 1cdd9...694

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet å veie meg i fjor, da vekten kom for langt opp. La om kostholdet. Sluttet med potetgull, øl og godter. Spiser sunt og næringsrikt. Veide meg igjen etter en stund, og tålte å se tallet. Har fortsatt vektnedgangen etter kostholdsomleggingen. Fra forrige uke til i dag er jeg ned over et halvt kilo :hoppe:  Det går sakte, men sikkert!! Det har gått jevnt og trutt. Noen ganger er det stopp, men uka etter er det fin nedgang. I 2018 gikk jeg ned i hvert fall 8kg. Målet for 2019 er å ha gått ned ca. 12 kg.

Jeg har en belønning å se frem til når jeg når et visst tall. Det motiverer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kalorier, lite mat 😕

3 pølser i små tortilla

3 knekkebrød med servelat og majones 

1 gresk yoghurt 

totalt: rett over 1500 kcal. 

Endelig tomt for majones og servelat nå da.  

Anonymkode: 40bfc...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2019 den 18.55):

Mange kalorier, lite mat 😕

3 pølser i små tortilla

3 knekkebrød med servelat og majones 

1 gresk yoghurt 

totalt: rett over 1500 kcal. 

Endelig tomt for majones og servelat nå da.  

Ekspander  

Dra til legen og skaff deg hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 15.1.2019 den 20.03):

Dra til legen og skaff deg hjelp? 

Ekspander  

For hva??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2019 den 21.48):

For hva??

Ekspander  

Fordi du trenger tydeligvis veiledning i hva et vanlig kosthold er, hvis det der er mye kalorier/mye mat/god nok næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2019 den 23.20):

Fordi du trenger tydeligvis veiledning i hva et vanlig kosthold er, hvis det der er mye kalorier/mye mat/god nok næring. 

Ekspander  

Du drar tydeligvis veldig mange konklusjoner av mitt kosthold ut av den ene dagen! 

Jeg skrev det for å vise andre at lite mat (i volum) kan være meget kaloririkt. 

Tenker heller at du bør pelle deg ut av tråden med mindre du er ned i vekttråden! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også på med å slanke meg. Begynte på 86 kilo noen uker før jul. Gikk ned tre kilo, men opp igjen det samme gjennom jula. :(

Nå er jeg imidlertid i gang igjen, og vekten viser nå 81 kg. 5 kg ned. Julekiloene slapp heldigvis fort. 

Jeg trener styrke 4 ganger i uken. Løper først 2 km, og så styrke i 1 1/2 time. Dette har jeg imidlertid gjort lenge, og det er kostholdet jeg må fokusere på for å gå ned. Målet er å gå ned 1 kg uken. Det er krevende, men jeg skal på ferie 20 februar, og vil så gjerne ha bort litt før det. 

Jeg har fått meg en vekt som måler både kg, bmi, fettprosent, med mer. Det motiverer meg faktisk mer enn bare at det går på kilo. 

Det jeg synes er mest vanskelig er å være bevisst på, og kutte ut, unødvendig småspising. På jobb er det stadig kake og gotteri. På kvelden knasker min mann konstant på noe godt. Alt fra nøtter til frukt og sjokolade. Han trener enda mer enn meg, og har i tillegg en vanvittig forbrenning (i motsetning til meg). Det er vanskelig å ikke røre! 

Men nå har jeg bestemt meg, og målet er 72 kilo. Akkurat innenfor normalvektig på bmi for meg som er 170 cm høy. Lavere vil jeg ikke gå, fordi jeg har så mye muskelmasse, og den tenker jeg å beholde. Gjerne øke og. Min mann liker dessuten ikke tynne kvinner, så det får holde! 

Jeg har ikke noen spesiell diett jeg følger, bare tenker på kalorier. Spiser samme middag som familie, men mindre porsjoner. Ellers går det mest i knekkebrød med kalorifattig pålegg. Og en håndfull nøtter hver dag. 

Det virker tydeligvis, men det er jo en langdryg prosess. Håper på å være i mål til sommeren. 

Anonymkode: 15a55...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...