Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig fornøyd med 500 gram ned denne uka, til tross for rikelig med fastelavnsboller på søndag og en veldig dårlig mat- og godisdag på mandag. 

Anonymkode: 64638...8ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom på noe. Jeg er heldig som slapp jobbreiser i de to siste månedene. Jeg har en vane for å overspise litt når jeg er på jobbreise. Jobben min er litt for flink til å spandere masse godt. Møtemat, kjeks mellom foredragene, osv... Og ikke minst, gratis frokost på hotell 🙈

Har dere samme problem? Tips?

Anonymkode: 41e88...787

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er veldig fornøyd med å ha holdt vekta uten å ha gått opp etter nesten 2 uker med forkjølelse, og generelt dårlig kropp (lite aktivitet) de siste ukene. Har spist så mye usunt, både fordi jeg ikke har orket å lage mat eller hatt lyst på noe særlig, og fordi det har vært mye sosialt og god mat generelt i det siste.

Nå håper jeg å se 6-tallet om to uker neste gang jeg veier meg, må bare være flink og holde meg til den sunne maten i ukedager og passe litt på porsjonene :) Er bare snakk om en halv kilo unna, jeg tror bare det tar litt lang tid fordi jeg ikke har så mange kilo jeg skal ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en skikkelig overraskelse i dag! Jeg har hatt lyst til å gå ned til den vekta jeg hadde i sommer, og det er det som har vært det store målet. I sommer bodde jeg hjemme, og brukte den vekta som var der. Veide meg på samme vekt i dag, og da viste vekta 51,9!! Målet mitt har vært 52. Vekta der jeg bor nå veier jeg 53-54. Nå vurderer jeg å ta med meg vekta hjemmefra! haha. Blir jo mye mer glad av å gå på den.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Jeg kom på noe. Jeg er heldig som slapp jobbreiser i de to siste månedene. Jeg har en vane for å overspise litt når jeg er på jobbreise. Jobben min er litt for flink til å spandere masse godt. Møtemat, kjeks mellom foredragene, osv... Og ikke minst, gratis frokost på hotell 🙈

Har dere samme problem? Tips?

Jeg var på all inclusive i to uker uten å gå opp i vekt. 

Strategien var å fylle på med minst en halv tallerken grønnsaker/salat i første servering. Da ble jeg såpass mett at jeg overspiste mindre på alt det andre som var godt ;)

Så sikkert fryktelig rart ut da, for jeg følte ofte at salaten ikke helt passet til resten av tallerkenen, men det fikk bare være :laugh: 

Anonymkode: 811a8...9e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på all inclusive i to uker uten å gå opp i vekt. 

Strategien var å fylle på med minst en halv tallerken grønnsaker/salat i første servering. Da ble jeg såpass mett at jeg overspiste mindre på alt det andre som var godt ;)

Så sikkert fryktelig rart ut da, for jeg følte ofte at salaten ikke helt passet til resten av tallerkenen, men det fikk bare være :laugh: 

Så lurt! Det er typisk meg å "overspise" når maten er gratis. Jeg vet ikke hvorfor. Det er en uvane jeg bør bli kvitt med.

Hvis jeg skulle reise til utlandet eller noe, ville jeg ha valgt et hotell uten frokost. Litt tullete å ha frokost inkludert spesielt når jeg spiser nesten aldri frokost hjemme. Kroppen min er vant til å vente til lunsj. Litt kjipt å gå glipp av gratis frokost for å vente til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har falt av lasset flere ganger😫 Men for 12 dager siden begynte jeg å telle kalorier. 
Det har hjulpet merker jeg. Men så har jeg fått en utfordring. Jeg tok nemlig ut hormonspiralen i slutten av januar. Helt uten å merke noen forandringer før to, tre uker etterpå, Og nå er kroppen min i ubalanse. Gikk opp 3 kg nesten over natta, og den vekta hadde jeg en stund. Sto opp en morgen å så at beina mine hadde blitt betraktelig mye mindre. Så noe av vannvekta gikk med på natta tydeligvis. men det skjedde ikke før nå for noen dager siden. Dette påvirker litt min fremgang merker jeg. 

Men som sagt er i alle fall i gang med noen endringer:)  Ønsket å gå ned 4-5 kg. Men det har jeg syntes har vært nesten umulig med hormonspiralen. Måtte det bli andre boller nå😥 Har vært flink til å holde meg unna godis i det siste, også på helgene:) Da det bare gjør meg fysen på mer av alt egentlig. Takket nei til flere godsaker på jobben blant annet. Klapp på skuldra.  Ser for meg å komme inn i litt kule jeans istede for de kjedelige jeg får på meg nå🤮🤞🤞

Blir motivert av å lese om dere flinkiser her. Fortsett med å dele:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor klarer jeg ikke å holde meg unna det h%#vet!!s smågodtet?! Blir gal! 

Alt går så fint med maten, men jeg spiser smågodt hver dag 😭

Anonymkode: 211e0...a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet! Skikkelig vanskelig. Jeg har ikke godteri i hus nå for da blir jeg ikke fristet tenkte y, men vurderer nå å dra å kjøpe noe.. Har spist vanlig mat, så er ikke sulten, bare fysen. Skriver skoleoppgave, og da er det vanlig for meg å spise noe godt. Har følt det hjelper på konsentrasjon, og det er jammen vanskelig å bryte det mønsteret! 😝 

Så føler med deg 😊

Eikenøtta 

Anonymkode: f185a...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips: ikke kjøp det. Ikke ha det. Ikke i skapet til senere. Aldri ha det med mindre det er lørdag. 

Anonymkode: d0176...2aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tips: ikke kjøp det. Ikke ha det. Ikke i skapet til senere. Aldri ha det med mindre det er lørdag. 

Anonymkode: d0176...2aa

Har det aldri i hus, det går ikke. Kjøper litt hver dag.. hva kan jeg gjøre for å gå fordi i butikken? Si til meg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det aldri i hus, det går ikke. Kjøper litt hver dag.. hva kan jeg gjøre for å gå fordi i butikken? Si til meg selv? 

Ja, overse godterihyllen.

Planlegg og kjøp det du skal ha. Prøv å spise deg mett før du drar på matbutikken. Deretter ignorerer du godterihyllen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.2.2020 den 19.52, MortenMinstelønn skrev:

Nå skal ikke jeg være budbringeren av spoilers, men hvis en velger å forbrenne nok så går en ned i vekt. Dette er info jeg har hørt. Det er ikke stadfestet som fakta helt enda. Men jeg tror de nærmer seg en løsning rundt for høy BMI. 

Edit. Hvis målet er høyere BMI, er nok svaret annerledes. Skal jeg gjette, tenker jeg at det motsatte er en god start. Men jeg vet ikke. 

Alle her vet da det veldig godt! Men så er det også slik at vi alle har forskjellige utfordringer. Noen sliter med sykdom, noen vil ned etter graviditet, andre sliter med overspising. Kanskje er det en kombo av alle 3. Eller andre grunner. Da er det ingen vits i å komme hit med denne spoileren din.

Anonymkode: bee63...7fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/27/2020 at 9:04 AM, lysestake said:

Har gått ned 3 kg siden 05 februar. Det rareste med hele greia er at jeg har kost meg med masse god mat, aldri gått sulten eller følt at jeg ofret noe. 

Spiser masse havregryn, lager Pizzadeig, vaffelrøre, pannekakerøre osv av det, spiser masse grønnsaker, søtpotet, knekkebrød, masse digg pålegg, fisk, kylling, litt kjøttdeig osv. Spiser godt med frokost, lunsj og middag og til og med mellommåltid. Etter kl 19 slutter jeg å spise og drikker te eller tar meg en grønnsak eller frukt hvis jeg blir sulten. 

Gleder meg til å nå vekta og merker at dette er en livsstil som jeg lett kan klare hele livet. Har gått på lavkarbo og keto som jeg ikke klarte å leve lenge på, men dette funker 😊 så spiser jeg to ruter eller tre med sjokolade ca annenhverdag 😅 mye bedre enn før, der jeg trøkka i meg en halv plate uten å tenke. 

Helt klart at det er kroppslige symptomer som kan komme de første månedene på keto. Men hvis du utelukkende vil gjøre det enklest mulig å gå ned kilo, så er keto tingen. Man føler ikke sult hvis man spiser primært kokosolje(melkefritt) eller meierismør(hvis du tåler kasein). Insulin kan stabiliseres og kroppen klarer å benytte fett som energi etterhvert som den venner seg til den nye energikilden. 

Det er mange problemer som kan oppstå på et slikt kosthold, og jeg vil anbefale å ha som et minimum: beinkraft som du har fått ved å koke bein i mange timer, også vil jeg anbefale å tilføre naturlig probiotika for tarmen med å lage kokos-kefir (melkefritt) eller kefir laget av økologisk melk som ikke er ultra-pasteurisert (for de som tåler kasein).

Kroppen er kompleks og i noen tilfeller kan det være greit å snakke med legen underveis. Dette er for folk som har prøvd alt annet, og er lei av at ting ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sidabmao skrev:

Helt klart at det er kroppslige symptomer som kan komme de første månedene på keto. Men hvis du utelukkende vil gjøre det enklest mulig å gå ned kilo, så er keto tingen. Man føler ikke sult hvis man spiser primært kokosolje(melkefritt) eller meierismør(hvis du tåler kasein). Insulin kan stabiliseres og kroppen klarer å benytte fett som energi etterhvert som den venner seg til den nye energikilden. 

Det er mange problemer som kan oppstå på et slikt kosthold, og jeg vil anbefale å ha som et minimum: beinkraft som du har fått ved å koke bein i mange timer, også vil jeg anbefale å tilføre naturlig probiotika for tarmen med å lage kokos-kefir (melkefritt) eller kefir laget av økologisk melk som ikke er ultra-pasteurisert (for de som tåler kasein).

Kroppen er kompleks og i noen tilfeller kan det være greit å snakke med legen underveis. Dette er for folk som har prøvd alt annet, og er lei av at ting ikke fungerer.

Høres veldig tungvint. Jeg klarer ikke keto og ekstrem lavkarbo, så nå lever jeg litt på smartkarbo 🤪 dvs spiser smarte karbohydrater istedenfor raske, og vekta den går ned og jeg trenger ikke å ofre så mye. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Et meget Random Tips til alle dere som kjøper snacks/godteri: jeg var slik selv, synes det var så greit å ha liggende og kjøpte litt her og litt der i tilfelle jeg fikk gjester, eller ha det klart til lørdag, men det endte jo opp med at jeg spiste alt opp selv samme dag! Men jeg lastet ned Dreams Appen og overfører summen med penger jeg ville ha brukt på snop/ snacks til den, om det så bare er 20 kr. Når summen er «pen nok» bruker jeg pengene på noe til meg selv:) gjerne noe digg selvpleie eller nytt treningstøy. Det hjelper faktisk en god del på å ligge unna usunne greier

Anonymkode: fd26f...6fb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt - du lar være å ha smågodt i hus 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ikke ha godteri/smågodt i hus, og kun handle en gang eller to i uka :) helst ukeshandel og så supplere med kun det nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2020 at 10:20 AM, matrobot said:

Så bra! Det er fullt mulig å spise pizza, vaffel og pannekake og gå ned i vekta. Det er mengden man spiser som avgjør om man går ned i vekta eller ikke. Men vær litt obs på at det kan være tap av vann, muskelmasse eller noe annet enn fett. 

Da jeg var yngre, gikk jeg ned 15 kg selv om jeg fortsatte å spise pølser med brød, hamburger, pizza, pasta, lasagne, osv (men i mindre mengde, så klart). Spesielt sunn var det ikke og jeg tror faktisk at jeg har tapt en del muskler i den perioden pga lite protein. Når man mister muskler, forbrenner man mindre. Jeg gikk kjapt opp igjen etter å ha sluttet med slankingen.

Nå har jeg gått ned igjen og satser på å spise sunnere og variert (og beholder juksedagen, lørdag). Det er sjelden jeg er sulten for tiden. Kroppen har tilpasset seg :) 

Pizza, vafler\pannekaker m/syltetøy er stort sett høyglykemiske karbohydrater som binder væske. Idet man kutter en type middager\mellommåtlider så mister man kilovis som en konsekvens av det. Muskelmassen er mer i fare om man plutselig switcher til lavkarbo i noen uker. 

Så det er utelukkende væske tapet som reprentererer vekttapet....netto tap i fettmasse er lik de fettforbrennende aktivitetene man har foretatt seg iløpet av den perioden stort sett. Dvs 1 time sykling pr dag i moderat tempo hver dag i en uke vil stort sett være energien omsatt fra fettlagrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...