Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har gått ned 2,5 kg på en uke!! 😳 Det har vært en helt sjukt hektisk uke da, typ tidlig ut og sent hjem, så det gir mening. 100 gram til og jeg har gått ned 30 kilo! 

Anonymkode: 4a599...6c0

Imponerende! 

Hva har du gjort/ gjør du for å gå ned i vekt? Alltid spennende å høre andres historier🤩 

Selv er jeg snart -15 kg 👌🏻

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mange her som bruker fysisk aktivitet som stor del av vektnedgangen?

Jeg ser jeg ikke får gått like mye tur som før, da energien og tiden er begrenset mer enn før. Derfor må jeg jo stramme inn enda mer i kostholdet. Ifølge nhi sin kalkulator kan jeg spise 1600kcal ved hvile. Dette er nok noe høyt, men jeg har jo litt bevegelse i jobben så sånn sett er det nok innafor i hverdagen. 

Hvor mye bruker dere være i underskudd for at det skal gi gode resultater?

står litt stuck på 91-90 og vil så gjerne videre ned. 

hva spiser dere hvis dere ikke trener/ går tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jente599 said:

Imponerende! 

Hva har du gjort/ gjør du for å gå ned i vekt? Alltid spennende å høre andres historier🤩 

Selv er jeg snart -15 kg 👌🏻

Takk! Ligger vanligvis på ca. kiloet ned i uka, men nå har jeg vært ute på tur, trent daglig og spist sunnere enn noen gang før, så da er det ikke rart det gikk litt fort i svingene. Vannvekt er jeg ferdig med for lengst også. Har det veldig gøy på trening, så prøver å være mest mulig fysisk aktiv. Har heller ikke "jukset" noe særlig, det hjelper på! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (19 timer siden):

Er det mange her som bruker fysisk aktivitet som stor del av vektnedgangen?

Jeg ser jeg ikke får gått like mye tur som før, da energien og tiden er begrenset mer enn før. Derfor må jeg jo stramme inn enda mer i kostholdet. Ifølge nhi sin kalkulator kan jeg spise 1600kcal ved hvile. Dette er nok noe høyt, men jeg har jo litt bevegelse i jobben så sånn sett er det nok innafor i hverdagen. 

Hvor mye bruker dere være i underskudd for at det skal gi gode resultater?

står litt stuck på 91-90 og vil så gjerne videre ned. 

hva spiser dere hvis dere ikke trener/ går tur?

Både og. Jeg har fokus på vektnedgang, men også at jeg ønsker en sunnere/mer utholdende kropp. Merker at treningen hjelper meg til å ville ta sunne valg og at den blir en ekstra motivasjon. Jeg tar den ikke med i beregningen i fht. antall kalorier jeg kan spise sånn at jeg evt. trening blir bonusunderskudd. Synes det er litt vanskelig å vite underskuddet mitt da det avhenger av hvilken kalkulator jeg bruker, men jeg ligger på 500-700 i underskudd før trening. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ta fire måneder og én dag å gå ned 30 kilo! Nå trener jeg hardere enn før og spiser bedre, den letteste delen er over, men jeg går de siste kiloene i møte med en smertefri og sterkere kropp. Satser på å være normalvektig inne utgangen av året 🥳

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist uke gikk jeg kun ned 0,3 kg og 1 cm rundt midjen. Visste vektnedgangen snart ville bremse fra tidligere erfaring. Kjedelig, men prøver å se på det positive:

1. Jeg gikk ned og ikke opp.

2. Jeg bikket under 63 kg (synes alltid det er fint å se et nytt kg tall på vekta).

3. Under 5 kg til jeg når målet.

Nå er det stålvilje som må til framover! Jeg vet jeg er heldig i forhold til dere som skal mye ned, men samtidig vet jeg at de siste kiloene alltid sitter godt og vil kreve mye av meg framover. Jeg er fremdeles motivert og har bestemt meg for at jeg skal lykkes, men sliter litt med å tenke på at jeg sannsynligvis må leve på rundt 1300 kcal per dag i minst 2-3 måneder til. Når jeg når målet blir det vel å øke til 1500-1600 kcal per dag og det er heller ikke så mye å rope hurra for, men håper å finne en livsstil jeg kan trives med i lengden og som gjør at jeg holder en stabil vekt.

SD :) 

Anonymkode: 31ac0...225

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på et stort event i høst og hadde som må å gå ned 10 kilo før det, og i dag viste vekten -10!! Jeg er SÅ glad i dag, det virket håpløst da jeg begynte, gikk kun ned tre kilo mellom jul og påske, men etter det altså -7! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var her inne for vel tre uker siden veide jeg 82 kg. 
Den 24/8 veide jeg 81,9 kg, og i dag viste vekten 81,6 kg. 😀 Så er veldig fornøyd med det!
Den nye livsstilen virker, god døgnrytme, mosjon og sunt kosthold uten store utskeielser!

Men det tar litt tid, det går ikke veldig raskt for jeg orker ikke ha hastverk og sulte meg. Men så lenge det sakte men sikkert går nedover så er jeg på rett vei.

Er såpass travelt i hverdagen med studier at jeg har ikke tid til å tenke for mye over vekten hver dag, men bare lever med måtehold. F eks når jeg leser så har jeg noen sukkerfrie drops jeg får ta, kaffe, frukt, luftepauser osv. spiser ikke snacks. Men hjelper sikkert at jeg virkelig liker det jeg studerer nå og føler det er så lystbetont! Er motivert og spent på fortsettelsen.😊

Endret av Mattie16
Måtte endre litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som spiser godteri eller hva dere måtte ønske på lørdager, ligger dere noe i underskudd? Eller tenker dere at det er innafor å være i null, eller litt over den ene dagen? 

jeg ligger stort sett på 1000kcal (eller mer) i underskudd i hverdagen, men unner meg som regel det jeg har lyst på i helgen. Men de fleste helger har jeg vært flink å bevege litt på meg slik at jeg likevel har vært noe i underskudd, men idag ble det bare 4,5km i regnet 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 10.52):

Det skulle ta fire måneder og én dag å gå ned 30 kilo! Nå trener jeg hardere enn før og spiser bedre, den letteste delen er over, men jeg går de siste kiloene i møte med en smertefri og sterkere kropp. Satser på å være normalvektig inne utgangen av året 🥳

Et ord.. WOW! 
Så motiverende å lese.. nesten så jeg hadde håpa på -20kg til jul. Det er jo mulig. Så flink du er!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Har vært på jobbreise til hovedstaden, og slike brudd med hverdagen er alltid en ekstra utfordring. Men jeg har prøvd å bruke denne muligheten til å bryte noen av forventningene/uvanene jeg har til slike situasjoner. Har holdt meg til fellesmåltidene og man MÅ ikke fråtse på (tidenes deiligste) hotellfrokost. 

Jeg synes det er koselig å ta meg en tur til nærmeste deli de luca og unne meg et bakverk, eller som i dag når jeg hadde ledig noen timer, sette meg på en kafe med en god kaffe og kake. Men jeg har greid å la være. Mat fungerer også som stressdemper på slike turer. Det er mye program, det er slitsomt og jeg tenker "det er jo ikke så ofte jeg drar på tur" så spiser gjerne sjokolade på hotellrommet på kvelden for å "roe ned". Har klart å la være. 

Men nå! Tre lange dager, en mann falt om på gata på vei til flyplassen, fikk hjulpet han etter frustrasjon over ambulansearbeideren, så når jeg setter meg ned på flyplassen har jeg bare lyst å SPISE! Innhente meg. Roe ned. Behandle meg selv bra. Prøver å minne meg selv på at jeg kan finne andre ting som er like mye avreagering og kos, men synes det er vanskelig. For jeg har en assosiasjon der, til at mat gjør susen. Og denne assosiasjonen kommer jo helt fra vi er spedbarn, tenk! 

Andre som sliter med det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (18 minutter siden):

Har vært på jobbreise til hovedstaden, og slike brudd med hverdagen er alltid en ekstra utfordring. Men jeg har prøvd å bruke denne muligheten til å bryte noen av forventningene/uvanene jeg har til slike situasjoner. Har holdt meg til fellesmåltidene og man MÅ ikke fråtse på (tidenes deiligste) hotellfrokost. 

Jeg synes det er koselig å ta meg en tur til nærmeste deli de luca og unne meg et bakverk, eller som i dag når jeg hadde ledig noen timer, sette meg på en kafe med en god kaffe og kake. Men jeg har greid å la være. Mat fungerer også som stressdemper på slike turer. Det er mye program, det er slitsomt og jeg tenker "det er jo ikke så ofte jeg drar på tur" så spiser gjerne sjokolade på hotellrommet på kvelden for å "roe ned". Har klart å la være. 

Men nå! Tre lange dager, en mann falt om på gata på vei til flyplassen, fikk hjulpet han etter frustrasjon over ambulansearbeideren, så når jeg setter meg ned på flyplassen har jeg bare lyst å SPISE! Innhente meg. Roe ned. Behandle meg selv bra. Prøver å minne meg selv på at jeg kan finne andre ting som er like mye avreagering og kos, men synes det er vanskelig. For jeg har en assosiasjon der, til at mat gjør susen. Og denne assosiasjonen kommer jo helt fra vi er spedbarn, tenk! 

Andre som sliter med det samme? 

Kjenner meg veldig igjen, du er ikke alene. Følelser = mat. Jeg kaller det en (u)vane, som jeg vil snu om. Og det krever at jeg legger til rette eller har de rette verktøyene. 
Jeg spør meg som regel selv «er jeg sulten? Kunne jeg spist ett tørt knekkebrød nå?» Er svaret ja, så vet jeg at jeg må spise skikkelig mat. Og på flyplassen da bør jeg gå for en skyr, litt usaltet nøtter eller sukkerfri energibar fremfor noe annet. Jeg gjorde hvertfall det sist. Og er svaret nei, så vet du vel.. drikker heller litt vann.

Jeg synes derimot det fortsatt er vanskelig i bursdager hvor det kun serveres kaffe og kake. Har ikke helt vent meg til å spise meg helt mett slik at jeg kan si «nei takk» til alle kaker, boller osv som blir servert. Hva gjør dere der?

Anonymkode: c444a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg veldig igjen, du er ikke alene. Følelser = mat. Jeg kaller det en (u)vane, som jeg vil snu om. Og det krever at jeg legger til rette eller har de rette verktøyene. 
Jeg spør meg som regel selv «er jeg sulten? Kunne jeg spist ett tørt knekkebrød nå?» Er svaret ja, så vet jeg at jeg må spise skikkelig mat. Og på flyplassen da bør jeg gå for en skyr, litt usaltet nøtter eller sukkerfri energibar fremfor noe annet. Jeg gjorde hvertfall det sist. Og er svaret nei, så vet du vel.. drikker heller litt vann.

Jeg synes derimot det fortsatt er vanskelig i bursdager hvor det kun serveres kaffe og kake. Har ikke helt vent meg til å spise meg helt mett slik at jeg kan si «nei takk» til alle kaker, boller osv som blir servert. Hva gjør dere der?

Spiser kake? Ikke så ofte det er bursdag.

Anonymkode: bf276...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det spørsmålet om man er sulten og ville spist et tørt knekkebrød er godt! Problemet et at jeg ville spist et tørt knekkebrød også mot stresset jeg 😂 men er veldig bevisst på at jeg ikke er sulten nå da og då trenger man verken knekkebrød eller sjokkis. Men det jeg TRENGER er å anerkjenne at å gjøre noe annet er også avreagering og stressmestring. Tar du mot tips for hva man kan gjøre som gir samme selvivaretakelse som en sjokolade har fungert som. 

Skal ta frem en bok nå, og prøve å ramme det inn i den samme rammen mat har pleid å ha: Så deilig at jeg bare kan sitte her og ikke gjøre noe annet enn å lese i denne boka, bare for gøy og for meg selv. Det var deilig! ... 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (33 minutter siden):

Tar du mot tips for hva man kan gjøre som gir samme selvivaretakelse som en sjokolade har fungert som. 

Var det ett spørsmål? I såfall så tar jeg gjerne i mot tips😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med noe kalorifritt? Rett og slett en god americano, i stedet for frappuccino? Et glass pepsi max? En kopp te? Tenker på kafé,  for det å gå på kafé er jo kos av andre årsaker også. Bestille en makron i stedet for bolle/kake? Da har man følelsen av å unne seg noe. 

Hjemme tyr jeg også ofte til kaffe eller te, Ellers fungerer for meg også en morsom video på YouTube,  å ringe til ei venninne... rett og slett noe hyggelig. 

Når det gjelder anledninger hvor det serveres kaker, forsyner jeg meg med ett lite stykke. Av og til av det jeg liker aller best, av og til det alternativet som jeg antar har færrest kalorier. Her om dagen kom kollega med hjemmebakt kake. Tok et lite stykke, men "ville spare det til litt senere siden jeg akkurat hadde spist", og ga det til mannen da jeg kom hjem. 😉

Anonymkode: c8ab6...85b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det ett spørsmål? I såfall så tar jeg gjerne i mot tips😉

Hahaha! Nei det var autokorrekt skulle stå "tar i mot tips" 😅

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med noe kalorifritt? Rett og slett en god americano, i stedet for frappuccino? Et glass pepsi max? En kopp te? Tenker på kafé,  for det å gå på kafé er jo kos av andre årsaker også. Bestille en makron i stedet for bolle/kake? Da har man følelsen av å unne seg noe. 

Hjemme tyr jeg også ofte til kaffe eller te, Ellers fungerer for meg også en morsom video på YouTube,  å ringe til ei venninne... rett og slett noe hyggelig. 

Anonymkode: c8ab6...85b

Pepsi max blir hyppig brukt! Går jo an å gå på kafé og bare ta en kopp te, et glass Pepsi max. Men jeg prøver også å snu det til at det ikke trenger å være ting som er drikkelig eller spiselig. For det koselige med den bollen på kafé er jo gjerne at man setter seg ned i hyggelige omgivelser. Kan se litt på folk, skrive, osv. Og det kan man jo uten maten også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer også i for kalorifri/lavkalorisnacks! Det ER lov å kose seg med mat, man må bare finne en balanse. Selv kjøper jeg meg heller et fint klesplagg i ny og ne eller drar ut og gjør noe jeg synes er gøy, bruker ikke penger på snacks, så noe annet gøy for penga er helt innafor :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg elsker fredager, både veiedag og helg, kan ikke bli bedre 😆 Det går dritfort nedover akkurat nå, trener som en idiot for å gå ned mest mulig før jeg må kjøpe vinterklær slik at de forhåpentligvis passer lengst mulig. En ting som plager meg med å gå ned i vekt, er hvor mye mer attraktiv jeg føler meg - jeg synes store mennesker er nydelige og har vært sammen med flere, men når det gjelder meg selv, teller det tydeligvis ikke. Jeg føler meg så utrolig mye penere nå og folk behandler meg bedre enn de gjorde for 32 kilo siden. Har også opplevd å bli flørta med, det har jeg egentlig aldri opplevd før, så jeg kjenner meg nesten mistenksom inntil jeg innser at jo, jeg ER mye mer tradisjonelt attraktiv nå. Det bør ikke være sånn, men det er sånn og det er utrolig rart.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...