Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynner å tro jeg har en intoleranse av noe slag. Nå har jeg testet en uke av gangen med ulike spisevaner. Ligger daglig på halvparten av det Lifesum sier jeg burde ligge på for å gå ned i vekt. Spiser jeg bare egg/kjøtt og drikker te med melk går jeg ned masse. Spiser jeg knekkebrød eller annet med karbohydrater i står jeg stille eller går opp, på samme kalorimengde. Ingen småspising som ikke blir registrert, og alle matvarer er i Lifesum fra før så de burde være riktige. Gir snart opp, tror ikke jeg orker 6mnd å spise bare egg, kommer til å gå lei. 

Anonymkode: da966...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynner å tro jeg har en intoleranse av noe slag. Nå har jeg testet en uke av gangen med ulike spisevaner. Ligger daglig på halvparten av det Lifesum sier jeg burde ligge på for å gå ned i vekt. Spiser jeg bare egg/kjøtt og drikker te med melk går jeg ned masse. Spiser jeg knekkebrød eller annet med karbohydrater i står jeg stille eller går opp, på samme kalorimengde. Ingen småspising som ikke blir registrert, og alle matvarer er i Lifesum fra før så de burde være riktige. Gir snart opp, tror ikke jeg orker 6mnd å spise bare egg, kommer til å gå lei. 

For noe dritt!! Har du lest den lavkarbo insporasjonstråden som ligger på førstesiden her nå? Kan jo la deg inspirere av den en uke eller to og se om der har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokdamen skrev (6 minutter siden):

For noe dritt!! Har du lest den lavkarbo insporasjonstråden som ligger på førstesiden her nå? Kan jo la deg inspirere av den en uke eller to og se om der har noe å si?

Ja. Har prøvd ulikt derfra. Kroppen min aksepterer for tiden kun vektnedgang med egg/kjøtt/fisk, om jeg så mye som tenker på frukt/grønnsaker/karbohydrater går jeg enten opp eller stopper å gå ned. Med en BMI over 32+ skulle man trodd det holdt å holde kaloritallet lavt…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

En måned uten alkohol i dag! Vekta har dessverre stått nesten stille en stund. Gått ned 100 gram på en uke :P Men jeg vet jeg har hatt skikkelig kaloriunderskudd. Spiser sunt og variert, men har trent masse. Det viser seg nok på vekta etter hvert. I dag skal jeg ta hviledag fra treningen og jobbe en del, men skal absolutt svømme igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
**Marshmallow** skrev (20 timer siden):

Jeg har merket at det jeg spiste 2 uker tidligere gir utslag på vekten denne uken hos meg, nesten som « kcal regnskapet» ligger 2 uker bak om det er snakk om opp eller ned 😅

Ms. Steele skrev (17 timer siden):

Syns jammen jeg kan merke noe av det samme her 🧐 Har ligget i godt underskudd denne uka, men kroppen og vekta ser ikke ut til å være enig 🤔 Da får jeg vel resultatet om en uke eller to da 😜

søker trøst i fellesskapet og krysser fingrene for oss på neste veiing.  Denne uka har jeg spist helt normalt og holdt kaloriregnskapet, selv om jeg har trent. Det er jeg veldig fornøyd med.   

Anonymkode: 5a1d9...d50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1 kg til og har allerede nådd målet mitt for september 😄 da setter jeg meg nytt mål, 65 kg! Det er pre-baby vekt og trivselsvekt siste årene. Tror jeg kommer til å justere hovedmålet mitt ned mot 60 tallet også 🙂 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du bare prøver en uke av gangen så er ikke det representativt. Mer karbohydrater i kroppen gir mer vann i kroppen, og det er nok derfor du opplever at disse ukene går du opp i vekt. Og samt at når du spiser mer fett og protein så går du ned fordi du mister vann. Vektnedgangen kommer av begge ukene. Men du ser den når du flusher vannet ut med å droppe karbohydratene. 

Anonymkode: 2732d...38a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@Bokdamensvarer deg her, jeg som skreiv i veietråden 😊 Handler masse på Finn og Tise, kjøper også stort sett klær som er litt oversized mens de sitter litt trangere på meg, så krymper jeg inn i de. Problemet er at jeg har en litt sær klesstil, så er langt mellom hver gang jeg finner noe jeg virkelig liker. Det fine er at man til høsten kan gå rundt i den samme ullgenseren uten at noen bryr seg 😂 

300 gram til, så har jeg gått ned 25 kilo siden april. Gleder meg enormt til den dagen jeg kan kose meg med å opprettholde vekta fremfor å gå ned, den kommer nærmere hver dag 😊

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

@Bokdamensvarer deg her, jeg som skreiv i veietråden 😊 Handler masse på Finn og Tise, kjøper også stort sett klær som er litt oversized mens de sitter litt trangere på meg, så krymper jeg inn i de. Problemet er at jeg har en litt sær klesstil, så er langt mellom hver gang jeg finner noe jeg virkelig liker. Det fine er at man til høsten kan gå rundt i den samme ullgenseren uten at noen bryr seg 😂 

300 gram til, så har jeg gått ned 25 kilo siden april. Gleder meg enormt til den dagen jeg kan kose meg med å opprettholde vekta fremfor å gå ned, den kommer nærmere hver dag 😊

Lurt å skifte tråd 😉 Jeg har «heldigvis» en del kjoler som bare vil sitte finere etterhvert som jeg går ned. Regner med å bo i dem og en  svart ullcardigan i høst. Har lest om flere som synes det har vært begredelig å skulle bygge opp en ny garderobe, men tenker bruktkjøp kan være en god mulighet til å ikke få en hel garderobe fra én sesong. Tenker allerede frem til nye sommerkjoler neste å som delmotivasjon 😅

Men for en fantastisk jobb du har gjort,helt imponert 💪

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Wow, så flink du er! Imponert 🤩 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ferien over og jeg hadde på forhånd innstilt meg på at jeg kom til å gå opp noen kilo. MEN, etter de første 2 ukene hadde jeg gått NED 0,5 kg istedenfor 😁 Nå etter den siste uka med mindre aktivitet ser det ut til at jeg ikke har gått ned mer, men jeg har heller ikke gått opp håper jeg 👌 Veiedag på fredag, og jeg ser ut til å komme ut på ca det samme tallet som for snart 2 uker siden. Er kjempestolt av meg selv for ferien har vært tilbragt mye på hoteller rundt omkring i Norge med derpå følgende spising av lunsj og middag på restauranter. Har prøvd å velge "riktig" men det er ikke alltid like enkelt. Vet ikke hvor mange Caesar salater jeg har spist til lunsj, men det er noen. Har også prøvd å velge fisk eller kylling til middag. Helst med søtpotet fries hvis det har vært mulig isteden for vanlig pommes frites. Har valgt bort sauser og spist mye grønnsaker. Til frokost har jeg også vært flink å velge sunne alternativer på frokost buffeen. Litt alkohol har det blitt, men har derfor prøvd å være ekstra nøye med maten.

Den første uka gikk jeg 2 fjellturer. Hvor den ene var opp og ned på Gaustatoppen. Det hadde jeg ALDRI klart i fjor. Så jeg var skikkelig fornøyd med å ta turen opp fra parkeringen på under 2 timer. Det var 25 grader og knallsol, så stoppene ble brukt til å ta inn vann. Den andre fjellturen var en litt "lavere" fjelltur på Vestlandet, men så lenge man bruker et par timer og blir svett, så er målet oppnådd 👍

De andre dagene var det mye gåing og aktivitet. Denne siste uka var jeg nok bittelitt slappere med maten og det ble ingen fjellturer bare gate gåing. 

Uansett, 3,5 uker ferie med totalt minus på vekta må sies å være innenfor 👌 Det har jeg aldri klart før.

Nå er jeg tilbake i tralten med å spise "vanlig" mat i "vanlige" porsjoner. Jeg har gått ned ca 21 kilo siden midten av februar, og dette er ingen "slanking" men en livsstilsendring, så jeg må si meg godt fornøyd så langt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferien endte med +1 kilo, men samtidig mye sprekere enn før ferien. Totalt sett er jeg fornøyd. Men det er vanskelig å komme tilbake til slankekosthold igjen. Og det må jeg, siden aktivitetsnivået mitt er lavere nå som jeg er tilbake på jobb. Jeg jobber hardt med motivasjonen nå..! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagen som markerte fire måneder siden jeg la om livsstilen, har jeg gått ned 25 kilo. Det er 1.4 kilo i snitt hver eneste uke. Er nå over halvveis til målet mitt og motivasjonen for å kjempe videre har aldri vært større. Kroppen klarer så utrolig mye mer og jeg er synlig mindre, fremdeles 20 kilo overvektig, men det er bedre enn 45 kilo overvektig. Ryggsmerter er borte, jeg sover som en stein og det er kjempegøy å trene. Gleder meg til dagen jeg kan fokusere på vedlikehold, men det føles godt å ha kommet så langt, spesielt når så mange ikke hadde troa på meg 😅

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en kvinne på rett over 40 år. Har unngått vekta en stund, men i dag veide jeg meg :P Som forventet var vekta høyere enn den bør være og BMIen har nå bikket over til overvektig (25,2). Dette i kombinasjon med eplefasong og livvidde på 98 cm gjør at jeg må ta grep. 

Målet nå er å gå ned ca 10 kg og helst 18 cm rundt livet. Dette blir ikke enkelt. Noe tidsperspektiv har jeg ikke satt meg, men realistisk sett bør jeg vel belage meg på å bruke rundt et halvt år.

Har klart å gå ned til idealvekt før, men livvidden har ikke vært under 85 cm noen gang så lenge jeg har målt (sporadisk siden 2015, i perioder ukentlig for så å gå mange måneder uten å måle). Om 80 cm er realisitisk er jeg usikker på.

Jeg kjenner at motivajonen ikke er på topp (som vanlig). Hovedproblemet mitt er kostholdet. Jeg er litt for glad i mat generelt og jeg spiser for mye sjokolade og chips. Jeg vet at det å legge om kostholdet fungerer, da jeg som sagt har klart å gå ned en del ved å gjøre det tidligere, men jeg vet også at det er veldig vanskelig å holde motivasjonen oppe. Jeg vet også at det å gjøre varige endringer i kostholdet er supervanskelig. Jeg "glir" som regel tilbake til gamle vaner etterhvert :( 

Jeg har også en del å gå på når det gjelder trening. Per i dag passer jeg på å gå minst 10000 skritt per dag. Dette har jeg nå klart 5 uker på rad, så må bare fortsette utover høsten. Jeg vet jeg bør trene noe styrke i tillegg og kanskje bytte ut noe av gåingen med jogging eller noe annet med høyere intensitet av og til, men igjen er motivajon et nøkkelord her.

Håper at å skrive det inn her kan gjøre at jeg blir mer "forpliktet" og kanskje også hjelpe på motivasjonen etterhvert. Jeg vet fra tidligere at motivasjonen kan komme når jeg begynner å se litt resultater også, så av og til er det bare det å begynne som må til.

Anonymkode: 31ac0...225

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På dagen som markerte fire måneder siden jeg la om livsstilen, har jeg gått ned 25 kilo. Det er 1.4 kilo i snitt hver eneste uke. Er nå over halvveis til målet mitt og motivasjonen for å kjempe videre har aldri vært større. Kroppen klarer så utrolig mye mer og jeg er synlig mindre, fremdeles 20 kilo overvektig, men det er bedre enn 45 kilo overvektig. Ryggsmerter er borte, jeg sover som en stein og det er kjempegøy å trene. Gleder meg til dagen jeg kan fokusere på vedlikehold, men det føles godt å ha kommet så langt, spesielt når så mange ikke hadde troa på meg 😅

Oi, så flink du har vært :) Jeg håper å være 10 kg lettere om ca 6 mnd. Har mye mindre enn deg å gå ned, men synes uansett det er kjempevanskelig.

Anonymkode: 31ac0...225

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For en fantastisk jobb du har gjort 👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt i ny jobb, fra hjemmekontor foran pc hele dagen til lærerjobb.

Jeg har alltid gått 10 000 skritt, men herregud, med den nye jobben kommer kiloene til å rase av. Det er trapper, gåing og småløping hele dagen. Og med 25 småttiser skal jeg få kjørt meg. Og nå er vi kun i planleggingsuka. 😄

Stortrives da, elsker å kunne få denne gratis treninga i tillegg også. Jeg synes det er helt genialt, eminent måte å gå ned på. Jeg er jo over -90/95, men målet er -110 kg til jul. Jeg sliter skikkelig med å spise nok, jeg forbrenner kalorier som et uvær. Når jeg endte opp med over 20 000 skritt etter første dag, en dag med mest møter, tenkte jeg for meg selv; yes, dette blir bra! 😀

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (1 time siden):

Jeg har begynt i ny jobb, fra hjemmekontor foran pc hele dagen til lærerjobb.

Jeg har alltid gått 10 000 skritt, men herregud, med den nye jobben kommer kiloene til å rase av. Det er trapper, gåing og småløping hele dagen. Og med 25 småttiser skal jeg få kjørt meg. Og nå er vi kun i planleggingsuka. 😄

Stortrives da, elsker å kunne få denne gratis treninga i tillegg også. Jeg synes det er helt genialt, eminent måte å gå ned på. Jeg er jo over -90/95, men målet er -110 kg til jul. Jeg sliter skikkelig med å spise nok, jeg forbrenner kalorier som et uvær. Når jeg endte opp med over 20 000 skritt etter første dag, en dag med mest møter, tenkte jeg for meg selv; yes, dette blir bra! 😀

Så gøy! Og gratulerer med ny jobb 😊

Det er deilig med jobber man kan bevege seg litt i. Jeg har en jobb som gjør det mulig med litt turgåing i arbeidstiden, elsker det. Men har aldri kommet opp i 20 000 steg på jobb før, selv ikke når jeg har gått fjellturer på jobb halve dagen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 0,8kg denne uken :) og jeg er bare noen 100g fra å forlate «fedme kategorien» 

vekt i dag 82.9

Neste del mål 78kg (da har jeg «kun» 10kg med overvekt» 

Tipper jeg blir mer og mer fornøyd for hver kg etter jeg når neste del mål. Når det «bare» er snakk om 10kg overvekt, vil hver kg vises godt siden jeg er 166cm.

Heia alle i tråden 🥳

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Marshmallow** skrev (45 minutter siden):

- 0,8kg denne uken :) og jeg er bare noen 100g fra å forlate «fedme kategorien» 

vekt i dag 82.9

Neste del mål 78kg (da har jeg «kun» 10kg med overvekt» 

Tipper jeg blir mer og mer fornøyd for hver kg etter jeg når neste del mål. Når det «bare» er snakk om 10kg overvekt, vil hver kg vises godt siden jeg er 166cm.

Heia alle i tråden 🥳

Heia! Så bra jobba :)

Jeg har mistet 7 kg, og selv på 172 var det godt synlig altså. Fikk plutselig en kommentar fra en kompis om at jeg hadde mistet noen kilo (lenge siden sist jeg så han), han sa det var synlig i ansiktet. Selv har jeg sett det på hofter, lår, midje og rumpe. 

Anonymkode: 6d2fc...66e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...