Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella
26 minutter siden, Albbas skrev:

Dere andre som teller kalorier, er det visse ting dere gjør for å lettere holde dere innenfor kalorier? Droppe frokost/andre måltider, droppe kaloriholdig drikke, smør, annet? 

Jeg har så langt funnet ut at frokosten er det enkleste måltidet å ofre. Klarer meg ikke helt uten, men med bare litt i magen klarer jeg meg fint til lunsj. Jeg tåler sultfølelse før lunsj mye bedre enn etter kl 12. Tror jeg må justere opp mengden kalorier på lunsjen også, for fy fader så sur jeg er mellom arbeidsdagens slutt og middag. 😂 I går åt jeg en kraftig lunsj på 800 kalorier og ble ikke sulten igjen før kveldsmat. 🤔

Jeg dropper kveldsmat. Da forlenger jeg perioden kroppen ikke får mat, det snakkes jo om at dette oppholdet hjelper vekten ned. 
Som du ser i tråden her så vet jeg jo ikke helt mitt kaloribehov... Prøver dette en uke eller to til. Måler fett med klype. Siden jeg trener styrke er det jo ikke sikkert selve vekten går så fort ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, kahaki skrev:

Lag iskaffe selv! Jeg drikker ikke melk, bruker mandelmelk, og jeg har nespressomaskin men det funker fint uten.

Bruker sukrin gold, kaffe og mandelmelk, mengde kommer helt an på smak og behag men jeg gjør følgende:

- 1 espresso kapsel og blander ut sukkeret

- ha i isbiter 

- 1 til espressokapsel blandes sammen og kjøles ned med isbitene

- topper med mandelmelk blir cirka 50/50 mandelmelk og kaffe.

Hvis jeg bare har instant tilgjengelig blander jeg instant, litt vann og sukrin gold. Heller over i et glass med isbiter og tilsett melk.

 

3 timer siden, kahaki skrev:

Forresten @Purple_Pixiedust - god bedring ❤️!

Takk for tips! 😊 Det blir vel litt færre kcal enn kjøpeiskaffe i hvert fall. 

Og takk for ønsker om god bedring. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg altså nede 25 komma ett eller annet i BMI, folkens! Hvem skulle trodd det? 

Har vært flink å unne meg noe godt innimellom, spiser normal mat, men føler meg mest sunn. Trener flere ganger i uka (rolig gåturer, harde intervalltreninger), og det hjelper meg med å holde meg i underskudd. Merker så godt forskjell på pulsen når jeg gjør de vanlige gjøremålene. Før kunne jeg nå makspuls ved å gå opp en litt bratt bakke på tur til jobb, men nå ligger pulsen på kanskje 40-50-60 mindre. Merker godt på kroppen at jeg har gått ned en del også, og liker meg bedre sånn. Får til å gjøre mer, og føler at kroppen spiller på lag. 

Det var dagens tanker  😄 

Måtte juni bli måneden jeg når normal BMI 😄 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, PepsiFlax skrev:

Nå er jeg altså nede 25 komma ett eller annet i BMI, folkens! Hvem skulle trodd det? 

Har vært flink å unne meg noe godt innimellom, spiser normal mat, men føler meg mest sunn. Trener flere ganger i uka (rolig gåturer, harde intervalltreninger), og det hjelper meg med å holde meg i underskudd. Merker så godt forskjell på pulsen når jeg gjør de vanlige gjøremålene. Før kunne jeg nå makspuls ved å gå opp en litt bratt bakke på tur til jobb, men nå ligger pulsen på kanskje 40-50-60 mindre. Merker godt på kroppen at jeg har gått ned en del også, og liker meg bedre sånn. Får til å gjøre mer, og føler at kroppen spiller på lag. 

Det var dagens tanker  😄 

Måtte juni bli måneden jeg når normal BMI 😄 

Godt jobba! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Albbas skrev:

Dere andre som teller kalorier, er det visse ting dere gjør for å lettere holde dere innenfor kalorier? Droppe frokost/andre måltider, droppe kaloriholdig drikke, smør, annet? 

Jeg har så langt funnet ut at frokosten er det enkleste måltidet å ofre. Klarer meg ikke helt uten, men med bare litt i magen klarer jeg meg fint til lunsj. Jeg tåler sultfølelse før lunsj mye bedre enn etter kl 12. Tror jeg må justere opp mengden kalorier på lunsjen også, for fy fader så sur jeg er mellom arbeidsdagens slutt og middag. 😂 I går åt jeg en kraftig lunsj på 800 kalorier og ble ikke sulten igjen før kveldsmat. 🤔

Jeg dropper frokost, men det er mer fordi jeg ikke er sulten om morgenen. Jeg har byttet ut smør på skiva med lett majones, som har halvparten så lite kalorier en bremykt som jeg liker. Dropper også smøret på poteten eller grønnsakene feks. Klarer å holde meg til 1500 kalorier daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, PepsiFlax skrev:

Nå er jeg altså nede 25 komma ett eller annet i BMI, folkens! Hvem skulle trodd det? 

Har vært flink å unne meg noe godt innimellom, spiser normal mat, men føler meg mest sunn. Trener flere ganger i uka (rolig gåturer, harde intervalltreninger), og det hjelper meg med å holde meg i underskudd. Merker så godt forskjell på pulsen når jeg gjør de vanlige gjøremålene. Før kunne jeg nå makspuls ved å gå opp en litt bratt bakke på tur til jobb, men nå ligger pulsen på kanskje 40-50-60 mindre. Merker godt på kroppen at jeg har gått ned en del også, og liker meg bedre sånn. Får til å gjøre mer, og føler at kroppen spiller på lag. 

Det var dagens tanker  😄 

Måtte juni bli måneden jeg når normal BMI 😄 

For en fantastisk følelse! Gratulerer! Er 5 kilo unna selv, et stort mål 😍😍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella

Hjemme alene til helga. Kjøpt inn strimlet svinekjøtt, lapskausgrønnsaker og kokosmelk 😅 Lei etterdønninger av sukker som jeg lærte mye om etter 17 mai så dropper alt annet enn «diett mat en stund. Det blir endel grønn te med stevia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fallabella skrev:

Hjemme alene til helga. Kjøpt inn strimlet svinekjøtt, lapskausgrønnsaker og kokosmelk 😅 Lei etterdønninger av sukker som jeg lærte mye om etter 17 mai så dropper alt annet enn «diett mat en stund. Det blir endel grønn te med stevia. 

Jeg sliter med det samme selv.. Er fortsatt 2(!!) kilo tyngre enn fredag og begynner å bli litt frustrert 😅 Pleier alltid å være tilbake innen torsdag når jeg hae cheat days, men 2 cheat days skulle visst virkelig få meg til å slite. 

 

Er fryktelig utålmodig nå. Vet det bare er å bite tenna sammen og fortsette, som før. Men blæ. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper inn i diskusjonen, blir så inspirert av å lese om dere andre.

Jeg er kvinne, 41 år, 170 cm og var for en måneds tid siden 82 kg.

Jeg teller kalorier og kjører også 5:2 for å variere forbrenningen.

Jeg er nå 78,4 kg, og må si jeg er veldig fornøyd med vektnedgangen på under en måned. Jeg har alltid vært overvektig, men aldri vært så motivert til en sunnere livsstil og vektnedgang enn det jeg er nå. Jeg pleier å holde ut 7-10 dager før sjokoladetrollet tar meg. Men denne gang føles virkelig annerledes, og alt virker så enkelt og logisk. Tror jeg har fått litt gratis drahjelp med corona siden det er mye enklere å fokusere på sitt eget kosthold når man er hjemme hele tida (hjemmekontor). Får bruke tida med hjemmekontor godt, for det trengs litt mer planlegging og innsats til når man er på jobb eller ute på farten.

Hadde en fridag på 17. Mai og spiste akkurat hva jeg ville. Etter tre uker med sunn mat så var det faktisk ikke så mye jeg ville. Spiste et par kakebiter, men ble dertil straffet med ubehagelige toalettbesøk like etter 😂 Kakebit nr 3 frista IKKE!

Synes det er overraskende lett å holde meg innafor kalorigrensa mi. Blir aldri skikkelig mett, men blir alltid passe mett til hvert måltid.

Neste steg blir å trene litt hjemme. Noen som kjenner til et enkelt opplegg med styrke man kan gjøre hjemme? Noen varierte øvelser som er enkle og bra? Etter et helt liv som overvektig og treningssky vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne...

Anonymkode: 4c518...273

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
11 timer siden, addict skrev:

Jeg sliter med det samme selv.. Er fortsatt 2(!!) kilo tyngre enn fredag og begynner å bli litt frustrert 😅 Pleier alltid å være tilbake innen torsdag når jeg hae cheat days, men 2 cheat days skulle visst virkelig få meg til å slite. 

 

Er fryktelig utålmodig nå. Vet det bare er å bite tenna sammen og fortsette, som før. Men blæ. 

For å få litt fart i sakene tenker jeg å kutte ut det der «skal bare på lørdager som inkluderer pizza og dessert. 
Har mistet fire kilo på en mnd, men det er jo nå i starten å det meste er nok vann.. Kanskje en kilo fett? 
Kjører stengt nå frem til midten av juni, da er det avslutninger osv som gjør at jeg må delta i sosial spising 😅 

Hadde en skikkelig god styrkeøkt i går, bare gled deg!!! 👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Neste steg blir å trene litt hjemme. Noen som kjenner til et enkelt opplegg med styrke man kan gjøre hjemme? Noen varierte øvelser som er enkle og bra? Etter et helt liv som overvektig og treningssky vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne...

 

Skikkelig bra jobba! Det er så godt når man føler at man lykkes.

 

Når det gjelder treningsopplegg, sjekk ut Kristine Weber (instagram.com/kriweb). Hun legger ut fine øvelser, veldig ofte med strikk som man kan få kjøpt på nett eller i sportsbutikk. Jeg liker veldig godt å trene med strikk hjemme, og har flere ulike varianter. Velg noen øvelser som du synes føles greie, så kan du heller variere litt eller legge på nye øvelser etter hvert som du blir mer komfortabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fallabella skrev:

For å få litt fart i sakene tenker jeg å kutte ut det der «skal bare på lørdager som inkluderer pizza og dessert. 
Har mistet fire kilo på en mnd, men det er jo nå i starten å det meste er nok vann.. Kanskje en kilo fett? 
Kjører stengt nå frem til midten av juni, da er det avslutninger osv som gjør at jeg må delta i sosial spising 😅 

Hadde en skikkelig god styrkeøkt i går, bare gled deg!!! 👍👍👍

Lurt å kutte helgekosen DE HELGENE DET IKKE FØLES SOM ET OFFER 😊 Jeg er veldig for å ha en balanse og å kunne kose seg når man faktisk har lyst ❤️ nå gjør jeg jo ikke det heller, men gleder meg til en mer normal hverdag 😍

 

Og ja..! Styrketreningen er virkelig en gulrot!!! Så rå du er som står på! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey! Jeg har ligget i nesten 1500 kcal i underskudd i 2 dager, blir ganske grinete og har ikke vært meningen men det er blitt sånn...

I dag derimot, ligger jeg foreløpig 500 i overskudd (!) men jeg har bare ligget på sofaen. Trenger noen oppmuntrende ord og inspirasjon til å komme meg ut av det. Samtidig så kan jeg jo kanskje ha klart å gå ned til i morgen, meeen, vi får se...

Endret av kahaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kahaki skrev:

Okey! Jeg har ligget i nesten 1500 kcal i underskudd i 2 dager, blir ganske grinete og har ikke vært meningen men det er blitt sånn...

I dag derimot, ligger jeg foreløpig 500 i overskudd (!) men jeg har bare ligget på sofaen. Trenger noen oppmuntrende ord og inspirasjon til å komme meg ut av det. Samtidig så kan jeg jo kanskje ha klart å gå ned til i morgen, meeen, vi får se...

Det er heldigvis totalen over tid som teller ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1 på PSMF i dag 🌟 blir 1 uke i første omgang, så får vi se hva det ender med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, addict skrev:

Det er heldigvis totalen over tid som teller ❤️

Det er riktig, men jeg tror ikke kroppen har så godt av så store variabler over kort tid. Gruer meg til i morgen 😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, kahaki skrev:

Det er riktig, men jeg tror ikke kroppen har så godt av så store variabler over kort tid. Gruer meg til i morgen 😂.

Nei, men da har du erfart deg det og kan tenke på det neste gang 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, addict skrev:

Nei, men da har du erfart deg det og kan tenke på det neste gang 🥰

Du er så god! Takk for pep. Tålmodighet er ikke min bestevenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, kahaki skrev:

Du er så god! Takk for pep. Tålmodighet er ikke min bestevenn.

Ikke min heller! Men jeg kjenner meg igjen, for jeg spiste jo som en hest i helga og gikk opp 4 kilo fra fredag til mandag og var øm i hele kroppen pga alt vannet. Fikk virkelig en vekker. Kan ikke holde på sånn. Så et av prosjektene framover er definitivt å moderere meg. Nå skal vi ikke feire bursdag og 17 mai samme helg på en stund, men likevel.

 

Er så glad for at vi har denne tråden altså. Vurderer å lage en dagbok bare for å dele veien mot operasjonen og resultatene osv.. 🤔 For å ikke kuppe denne tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 3 kilo med stor cheatday og 2 store porsjoner kake 17.mai. Så tror muligens jeg har gått opp litt på Veiedagen i morgen. Målet mitt var jo nådd og vel så det, men nå må jeg ha et par uker med strengt regime så jeg ikke går opp igjen. 

Anonymkode: d0176...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...