Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019

LilleMy1989

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Memira skrev:

Da har jeg akkurat kommet hjem igjen fra ultralyd 😍 dette er ultralyd nr 2 så langt. Vi var på første ul 7+2 men vi var absolutt ikke fornøyde i det hele tatt til å ha betalt over 1000kr for 10(!) minutter inne hos jordmor, så etter en liten «klage» fikk vi ny time i dag kostnadsfritt. 

Etter 1. UL ble vi satt tilbake fra 7+2 til 6+2 og selvom jeg prøvde å «krangle» og si at det er umulig for da fikk vi positiv test før jeg ble gravid så var det sånn det var. Men i dag ble vi flyttet frem igjen til 1 dag mer enn jeg trodde! Så i følge forrige måling skulle jeg være 8+2 i dag, i følge min regning er jeg 9+2 og i følge UL i dag er jeg 9+3 😍😍 så det var godt å få gjort i dag 💕 

vi fikk med oss filmer hjem av baby, bilder og vi fikk høre hjertelyden, som ble målt til rett over 160slag i minuttet. Så jordmor mente at hjerteslagene og kvalmen min var typisk jentetegn men kunne jo som sagt ikke stole bare på det 🙈🤷🏼‍♀️

*prøvde forresten å legge ut en liten filmsnutt, men det klarte jeg jammen ikke... så da ble det dette bildet, helt umulig å ta bilder fordi barnet var så utrolig aktivt og veivet med både armer og hele kroppen 🙈😍

D3871C9A-6F89-4451-9B24-C46B3A640CD2.jpeg

Æsj, så kjedelig å måtte klage! Vi betalte ikke mer enn 800 kr og fikk en god halvtime! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, henniie skrev:

Æsj, så kjedelig å måtte klage! Vi betalte ikke mer enn 800 kr og fikk en god halvtime! 

Ja, men jeg er veldig glad for at vi bestemte oss for å sende en klage, for det var mye mer givende og finere på ul i dag 💕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Memira skrev:

Ja, men jeg er veldig glad for at vi bestemte oss for å sende en klage, for det var mye mer givende og finere på ul i dag 💕

Det var da endå godt! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååå trøtt om dagene! Føler jeg går halvveis i koma både på jobb og hjemme. Nå har vi begynt med flytting også, og det kjenner jeg passer meg dårlig nå🤪 

er det noe som fungerer mot trøtthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, månki skrev:

Jeg er sååå trøtt om dagene! Føler jeg går halvveis i koma både på jobb og hjemme. Nå har vi begynt med flytting også, og det kjenner jeg passer meg dårlig nå🤪 

Jeg føler jeg sover døgnet rundt om jeg kan og får lov. Men jeg sover HIMMLA dårlig når jeg først sover! Var oppe sikkert 7 ganger i natt for å gå på do :Knegg:  Og jeg er så "heldig" at jeg har senebet i skulderen, som ikke går over ... og jobber bare i snitt 9 timer i uka. Men tiltross for det? Så sitter jeg ikke stille! I dag var jeg hos naprapat, tok blodprøver, fiksa/klaga på bilen - og fikk dem til å rette på det pluss handla siste rest av julegavene! 

Babyverdenen:

Sitat

Trøtt? Det er ikke så mye annet å gjøre enn å forsøke å hvile seg når man kan.

Så jeg vet ingenting som funker dessverre... 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt, ja! I dag sovnet jeg en time etter å ha levert i barnehagen. Våknet av at telefonen ringte 4 timer seinere. Heldigvis, for jeg skulle få besøk 30 min etter det, og huset ser ikke ut for tiden! Et par timer inn i besøket sovnet jeg på sofaen, og der ble jeg liggende et par timer. 😅

(Heldigvis var det "bare" foreldrene mine som kom. De hjalp å legge sammen fjellet med reine klær, og fikk middag på bordet (samt to middager i kjøleskapet). Jeg er heldig ❤️)

Jeg har heldigvis fått litt pause fra kvalmen ved hjelp av medisiner, men dessverre får jeg ikke ta dem lengre pga bivirkningene. Må bare bite tennene sammen. 2 uker til neste trimester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå, @Memira - for en herlig video og for et herlig minne! 😍💓

Så heldige dere er med pris på privat UL! Her betaler jeg 1450kr, allerede gått med 3 besøk og det 4. coming up på fredag. Men det er verdt det 🥰

Haha @Frostrose, eller er det Tornerose? ☺️ Jeg er helt lik. Sover hvor som helst, når som helst og dypt- blir aldri nok søvn. Men det er nesten eneste symptomet jeg har...

... bortsett fra en hinsides brystspreng! Det er så vondt 😫 Får ikke sove nå for puppene verker og alle stillinger er ubehagelig. Hadde ikke sånn her vondt ved brystspreng da melkeproduksjonen var på topp med førstemann engang 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger med med i symptomgjengen! :) 

Er så trøtt som jeg aldri har vært, ekstremt ømme pupper og ikke minst; oppblåst. 

På jobb igår var jeg så oppblåst at jeg måtte gå med buksesmekken oppe nesten hele vakta.😂😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, månki skrev:

Trøtt her også. Nå er jeg student og jobber med en hjemmeeksamen for tida, så heldigvis kan jeg sove lenger ut på morgenen enn om jeg måtte dratt på jobb. Blir ofte en hvil på ettermiddagen, og om kvelden er jeg stuptrøtt igjen. Det passer nok samboeren bra, for ellers bruker jeg å ligge og skravle når han heller vil sove 😄

Hva som fungerer mot trøtthet? Vel, om du fremdeles drikker kaffe så skal jo det hjelpe, men som gravid er det maks 3 kopper svart kaffe /te til dagen. 

Gå en tur i frisk luft. 

Innta mat som gir energi, mye frukt og grønt. Gjerne smoothies. Unngå hvetebakst og sukkerholdige varer som gjør at blodsukkeret svinger, og faktisk så opplever mange å bli trøtt etter en fiskemiddag, er et stoff i fisken som er søvndyssende visstnok😄

Ellers så må man bare sove, eller hvile, når man kan og har behov for det. Partneren får bare ta en større del av husarbeid og what not i denne perioden, den varer heldigvis ikke evig, for over i 2 trimester så er heldigvis den verste trøttheten over for de fleste 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde (offentlig) TUL på sykehuset i dag pga. tidligere SA og usikker graviditetslengde, og kunne tydelig se både plommesekken og ei lita bønne med et blinkende hjerte 😍 . Bønna ble målt til såvidt under 8mm, eller 6+5, som stemmer bra med hva jeg ville trodd utfra mensdato. (Det vil si, første mens etter SA var helt ulik min vanlige mens og begynte veldig gradvis i slutten av oktober, men jeg begynte å blø skikkelig 2. november, som korresponderer til 6+5 i dag. Ville kanskje trodd jeg var enda et par dager lengre ut ifra når jeg tror jeg hadde eggløsning, men avvik på 1-2 dager kan jeg leve med, det er typ under en millimeter forskjell.) Måtte den klore seg fast og holde seg der inne denne gangen! ❤️

@Memira, tok de utvendig UL da du ble satt tilbake en uke? Legen her tok først utvendig og så bytta vi til innvendig for å få målt bedre. Var veldig tydelig hvor mye mer nøyaktig innvendig var (om noe mindre behagelig). Ikke at det er så mye å se så tidlig uansett sammenligna med noen uker senere såklart, men lurer på om mange gravide blir unødvendig skremt av unøyaktige målinger fordi det blir tatt utvendig ultralyd alt for tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:

Hadde (offentlig) TUL på sykehuset i dag pga. tidligere SA og usikker graviditetslengde, og kunne tydelig se både plommesekken og ei lita bønne med et blinkende hjerte 😍 . Bønna ble målt til såvidt under 8mm, eller 6+5, som stemmer bra med hva jeg ville trodd utfra mensdato. (Det vil si, første mens etter SA var helt ulik min vanlige mens og begynte veldig gradvis i slutten av oktober, men jeg begynte å blø skikkelig 2. november, som korresponderer til 6+5 i dag. Ville kanskje trodd jeg var enda et par dager lengre ut ifra når jeg tror jeg hadde eggløsning, men avvik på 1-2 dager kan jeg leve med, det er typ under en millimeter forskjell.) Måtte den klore seg fast og holde seg der inne denne gangen! ❤️

@Memira, tok de utvendig UL da du ble satt tilbake en uke? Legen her tok først utvendig og så bytta vi til innvendig for å få målt bedre. Var veldig tydelig hvor mye mer nøyaktig innvendig var (om noe mindre behagelig). Ikke at det er så mye å se så tidlig uansett sammenligna med noen uker senere såklart, men lurer på om mange gravide blir unødvendig skremt av unøyaktige målinger fordi det blir tatt utvendig ultralyd alt for tidlig...

Tok utvendig begge gangene 💕 ble først satt tilbake en uke på første ul fordi det var vanskelig å måle, og to uker senere ble vi flyttet frem igjen ️ Hos samme jm med samme ul-apparat! Så det er vel gjerne litt vanskelig å få ordentlige mål når man er der veldig tidlig virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her! Er i 6 uke, altså 5+2 TROR JEG! hvis noen kunne hjulpet meg med regningen hadde det vært supert da min første dag i siste mens var 13.11. Skal på tidlig ul fredag 28 desember, og jeg er livredd for å ikke kunne se noen ting. Jeg har på en måte en trang for å vite at det er faktisk noe som skjer inni meg, og at jeg er gravid. Klarer ikke helt å forstå det før jeg har sett det😍 når var du på tidlig UL og hva så du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, jenta98 said:

Melder meg inn her! Er i 6 uke, altså 5+2 TROR JEG! hvis noen kunne hjulpet meg med regningen hadde det vært supert da min første dag i siste mens var 13.11. Skal på tidlig ul fredag 28 desember, og jeg er livredd for å ikke kunne se noen ting. Jeg har på en måte en trang for å vite at det er faktisk noe som skjer inni meg, og at jeg er gravid. Klarer ikke helt å forstå det før jeg har sett det😍 når var du på tidlig UL og hva så du? 

Hei og gratulerer! Om første dag i siste mens var 13.11 så stemmer det at du er 5+2 etter menstermin i dag, men det er jo bare veiledende og går ut ifra en 28-dagers syklus med eggløsning dag 14. Om du har eggløsning tidligere eller seinere i syklusen så kan du jo være lengre eller kortere på vei. 28. desember blir 6+3 etter menstermin, så det blir mer eller mindre som om da jeg var på TUL i går (6+5). Veldig lite en kan se så tidlig - en grumsete flekk som er plommesekken, en annen flekk som er fosteret, og hvis du er heldig kan du se et lite blinkende hjerte. Størrelsen på fosteret brukes til å måle faktisk graviditetslengde, men siden fosteret er såpass lite (bare noen millimeter) er det ikke så lett å måle helt nøyaktig. 

Om du er redd for å ikke se noe så hadde det kanskje vært lurt å utsette TUL en uke til? Om du skulle være mindre på vei enn menstermin tilsier (mener å huske fra prøveforumet du testa positivt ganske sent, så kanskje eggløsning var senere?) så er det jo en viss sjanse for at du ikke ser noe rett og slett fordi du er for tidlig ute, og det gir kanskje mer bekymring enn trygghet? Om du vil vite om ting utvikler seg som det skal så går det an å f.eks. måle hcg-stigning med blodprøve hos legen. Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei damer. Vært så sykt travelt er i førjulstidene at jeg ikke har hatt tid å være her. Endelig er mannen komt hjem og jeg har hjelp helt på tampen før julaften☺️🙏🏻 Formen min er ganske grei. Hender jeg er småkvalm på kveldstid når jeg er ekstra sliten. Ellers har jeg ikke hatt tid til å kjenne etter på trøttheten. 1 åringen er ekstrem travel om dagen + har vært syk, men virker i grei form nå🙏🏻 Håper kvalmen er på retur snart for dere som er dårlig fortsatt å husk slapp av mens dere kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på TUL på onsdag og der var det et sprell levende foster med 10 fingre og bankende hjerte 😍 Ble satt frem noen dager så ny termin er 14 Juli 😊 Han hadde en annen terminkalkulator som viste 16 Juli, selv om alle jeg har tatt viser 19 Juli? Han så også at jeg hadde fått en annen dato på Ahus hvis jeg hadde tatt der, men midten av Juli ihvertfall 😂

Endret av Fru sau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig @Fru sau, er du rundt uke 10-11? 😊

Jeg kom nettopp hjem fra tidlig UL selv, og der var det liv. Ting så veldig perfekt ut, en søt liten nøtt på 7,4mm og et hjerte som slo 124slag i minuttet. Helt magisk å få høre hjertelyd så tidlig, enda så lite det er 😍 Fikk en haug med bilder så nå blir det spennende å se reaksjonene når vi slipper nyheten på julaften.

Jeg skal jobbe nattevakter i helgen, 3 på rappen og går av julaften morgen. Jeg kommer til å være skikkelig zombie, heldigvis er alt ferdig og i boks så jeg kan sove mest mulig mellom vaktene. Så da logger jeg mer eller mindre av og ønsker dere alle en fredfylt og deilig jul ♥️💫🎄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er 10 + 4 ifølge siste mens, men tydeligvis et par dager til ifølge UL 😊

Mange bilder her og, men har jo ikke pc så får ikke se 😂 Fikk med noen på et ark og da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri selg hus og hytte og flytt inn i en liten leilighet  og kjøpe nytt hus 8 t unna under svangerskap! Kjørt altfor mange flyttelass hit og dit.... Sliten.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fru sau skrev:

Aldri selg hus og hytte og flytt inn i en liten leilighet  og kjøpe nytt hus 8 t unna under svangerskap! Kjørt altfor mange flyttelass hit og dit.... Sliten.no 

Haha. Høres ut som et godt råd. Lykke til i flyttingen! 

Jeg har endelig lært å ta det med ro. Sjefen har ikke latt meg jobbe denne uken (DVS. kun et par timer totalt), selv om sykemeldingen bare sier 70%. Det har hjulpet utrolig mye, og jeg har nesten ikke brekt meg. Er fortsatt kontant kvalm, men klarer å skifte bleier og leke litt med datteren min❤️

Håper alle andre har det fint, og at den verste kvalmen og vondtene kan holde seg unna dere i julen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloo damer! 

Hvordan går det? Snart i boks med tanke på jul og julefeiring?

Jeg tar med meg guttene til foreldrene mine i dag for å spise grøt og pynte tre, og mannen skal være hjemme og rydde og vakse + se fotballkamp. Det synst jeg er en heeelt grei ordning 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...