AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #181 Del Skrevet 25. oktober 2024 fru Alving skrev (På 24.10.2024 den 1.06): Jonathan var jo helt herlig. Ja, det er derfor jeg er litt skeptisk til neste sesong. 🙈 Anonymkode: b3b71...32e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #182 Del Skrevet 27. oktober 2024 Hva synes dere så langt? Spoiler Jeg har sett første episode, og jeg er ikke solgt så langt. Savner Jonathan veldig. Hun som spiller Anna synes jeg dessverre ikke er en spesielt god skuespiller, men hun funker greit i de fleste scenene med Jonathan. Med han nye som åpenbart skal være hennes nye love interest, er det ikke noen “spark” som jeg kan se i alle fall. Greiene med dykkerne synes jeg er mest lovende så langt. Ellers føltes det mest som at hele episoden mest handlet om å etablere alle karakterene på nytt. Anonymkode: b3b71...32e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #183 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva synes dere så langt? Skjul innhold Jeg har sett første episode, og jeg er ikke solgt så langt. Savner Jonathan veldig. Hun som spiller Anna synes jeg dessverre ikke er en spesielt god skuespiller, men hun funker greit i de fleste scenene med Jonathan. Med han nye som åpenbart skal være hennes nye love interest, er det ikke noen “spark” som jeg kan se i alle fall. Greiene med dykkerne synes jeg er mest lovende så langt. Ellers føltes det mest som at hele episoden mest handlet om å etablere alle karakterene på nytt. Anonymkode: b3b71...32e Spoiler Jeg angrer litt for at jeg ikke så de første sesongene på forhånd, merker det har gått litt lang tid. Egentlig følte jeg vel at serien var slutt. Uansett, greit med en ny sesong. Ja, det handlet vel mest om og etablere alle karakterene på ny- for det er vel ikke bare det at det er lenge siden forrige sesong- det har vel også gått lang tid. Så sånn sett er det jo greit og vite « hvor de er» nå. Jeg synes det er for tidlig og si hva jeg synes - jeg satt ikke klistra som sist, men føler at vi ikke helt har kommet til handlingen , annet enn det med dykkerne som sikkert kan bli spennende. Enig i at hun som spiller Anna ikke er en god skuespiller. Anonymkode: d9e78...b7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #184 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjul innhold Jeg angrer litt for at jeg ikke så de første sesongene på forhånd, merker det har gått litt lang tid. Egentlig følte jeg vel at serien var slutt. Uansett, greit med en ny sesong. Ja, det handlet vel mest om og etablere alle karakterene på ny- for det er vel ikke bare det at det er lenge siden forrige sesong- det har vel også gått lang tid. Så sånn sett er det jo greit og vite « hvor de er» nå. Jeg synes det er for tidlig og si hva jeg synes - jeg satt ikke klistra som sist, men føler at vi ikke helt har kommet til handlingen , annet enn det med dykkerne som sikkert kan bli spennende. Enig i at hun som spiller Anna ikke er en god skuespiller. Anonymkode: d9e78...b7b Spoiler Jeg likte Anna skikkelig godt sammen med Jonathan, altså. Deres kjærlighetshistorie var nesten det jeg likte best med Lykkeland. Men det var nok mest pga Jonathan, ser jeg i ettertid. Han spilte henne bedre, og denne nye fyren gjør ikke det. Hun er veldig søt og jeg liker henne, men hun er ikke en spesielt god skuespiller. Det var noen scener i sesong 1 som var direkte pinlige, særlig den scenen etter at det ble trøbbel med Christian i forkant av bryllupet, og hun satt i ei steintrapp ute og snakket med faren hennes. Der han ber henne se for seg at Christian har en annen, og det fremgår at hun håper han har det. Hun begynte å gråte, og det var direkte ille å se på, for det klarte hun rett og slett ikke å få til. Anonymkode: b3b71...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 27. oktober 2024 #185 Del Skrevet 27. oktober 2024 Anna er irriterende prektig. Håper hun finner på noen sprell utover. Og karakteren Torill er vel litt urealistisk eller? Virker vel egoistisk og umoden synes jeg. Ellers er ekteparet Nyman alltid gode og dykkerscenene er vonde og se på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 28. oktober 2024 #186 Del Skrevet 28. oktober 2024 Noe av det jeg liker best med serien er det innblikket man får i alle de faktisk hendelsene som er en del av historien vår. Min ene forelder jobber i oljeindustrien i hele gullalderen, og har sagt at serien gjengir ting svært godt. Alexander Kielland-ulykken i forrige sesong vae fantastisk godt laget. I sesong 3 får nok dykkerne mye plass, det skjedde mye mtp dykkene på slutten av 80 og starten av 90-tallet, både ulykker og at man plutselig begynte å forstå konsekvensene av hva folk ble utsatt for. Mange fikk ødelagt livene sine fullstendig, og de har langt på vei blitt ignorert i åresvis. Automatisering og sikkerhet kommer også på agendaen i denne sesongen. Da snakker vi automatisering av de sentrale operasjonene på boredekk for å «spare fingre og lemmer». For å sette ting i perspektiv: i 2019 ble verdens aller første fjernstyrte undervannssveis uten dykkere til stedet på bunnen for å håndtere instrumentene gjennomført. Altså fullstendig fjernstyrt uten menneskelig risiko. 32 år etter der serien starter. Dykkerne har virkelig tatt en for laget for vår oljerikdom. Og tror mange vil få sjokk om man går inn og sjekker hvor mange alvorlige ulykker, inkl dødsulykker, det fortsatt er på plattformene, riggene og båtene. En av de verste dykkerhendelsene på 80-tallet ble dysset ned, der er visstnok mye fortsatt såkalt hemmeligstemplet. Så fra mitt ståsted er denne serien viktig også som en kvasi-dokumentar for å få innblikk i og fokus på hvordan Norge ble den oljenasjonen vi er i dag, og at det blir vist fram hvor mye som er blitt ofret på veien, hvor mange som er blitt ofret. Det er ikke en del av historien det snakkes mye om (utenom de store hendelsene som Aleksander Kielland-ulykken). Det sagt vil jeg si at jeg er særdeles positivt overraska over Herman Flesvig så langt! Var veldig spent på hvordan han ville håndtere en seriøs rolle, og synes han har løst det bra hittil. Ser fram til resten av sesongen. Ser ut til at fru Nyman får mer plass etterhvert, det gledes, Pia Tjelta er virkelig suveren i den rollen! 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #187 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 28.10.2018 den 23.00): Sjelden har stavangerdialekt (og -sosiolekt) blitt talt korrekt i Norge av skuespillere som ikke er derfra. I Lykkeland er det i så måte ikke mye å klage på. Selv nordlendingen Per Kjerstad høres jo ut som en siddis. Orker ikke henge meg opp i om rollekarakteren til Pia Tjelta sier "je" eller "eg" ("jeg", for dere uinvidde). Snakk om flisespikkeri! Koste meg med første episode, gleder meg til fortsettelsen. Anonymkode: cc9b5...dec Jeg er Østlending og aldri vært i Stavanger, jeg reagerte veldig på mange dialektfeil av Per Kjerstad, hørte stadig vekk nordlendingen i han. Anonymkode: 40f55...170 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #188 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er Østlending og aldri vært i Stavanger, jeg reagerte veldig på mange dialektfeil av Per Kjerstad, hørte stadig vekk nordlendingen i han. Anonymkode: 40f55...170 Eg e ekta siddis, og syns han gjør en strålende jobb med dialekten. Mye bedre enn de fleste☺️ Anonymkode: deea9...87e 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #189 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eg e ekta siddis, og syns han gjør en strålende jobb med dialekten. Mye bedre enn de fleste☺️ Anonymkode: deea9...87e Men de skulle begge snakket ‘penere’. Egenes dialekt. Ikke grov siddis dialekt. Eks ‘Je, i stedet for ‘eg. «Je vil ikke være her»istedet for «eg vil ikkje ver her». Så skal vi pirke på dialekt feil må det være dette. Ingen i fineste strøket på Egenes sa ‘Eg vil vermed’ på den tiden. De sa ‘Je vil være med»;) Anonymkode: deea9...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #190 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men de skulle begge snakket ‘penere’. Egenes dialekt. Ikke grov siddis dialekt. Eks ‘Je, i stedet for ‘eg. «Je vil ikke være her»istedet for «eg vil ikkje ver her». Så skal vi pirke på dialekt feil må det være dette. Ingen i fineste strøket på Egenes sa ‘Eg vil vermed’ på den tiden. De sa ‘Je vil være med»;) Anonymkode: deea9...87e Men er vi sikre på at de er oppvokst på Eiganes? De kan jo ha kommet fra en mye mer enkel bakgrunn, og ikke lagt om dialekten da de ble velstående. Ikke alle på Eiganes sa je, heller ikke alle rikfolk uansett hvor i byen de bodde, det vet jeg svært godt av egen erfaring. Anonymkode: cc9b5...dec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 28. oktober 2024 #191 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men er vi sikre på at de er oppvokst på Eiganes? De kan jo ha kommet fra en mye mer enkel bakgrunn, og ikke lagt om dialekten da de ble velstående. Ikke alle på Eiganes sa je, heller ikke alle rikfolk uansett hvor i byen de bodde, det vet jeg svært godt av egen erfaring. Anonymkode: cc9b5...dec Hun, Ingrid, kommer i hvertfall fra en fin familie det blir sagt at ektemannen kjøpte tilbake sommerstedet da faren hennes gikk konkurs. Han kan jo være en som har slått seg opp men det sies og at hans egen far mente han skulle gått mer træler i hendene etter å ha vært på sjøen. Jeg tror både herr og fru Nyman kommer fra rike familier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #192 Del Skrevet 28. oktober 2024 fru Alving skrev (1 time siden): Hun, Ingrid, kommer i hvertfall fra en fin familie det blir sagt at ektemannen kjøpte tilbake sommerstedet da faren hennes gikk konkurs. Han kan jo være en som har slått seg opp men det sies og at hans egen far mente han skulle gått mer træler i hendene etter å ha vært på sjøen. Jeg tror både herr og fru Nyman kommer fra rike familier. Det kam hende, jeg husker ikke detaljene, men som sagt har det aldri vært sånn at alle rike i Stavanger brukte pronomenet «je». Nrk har skrevet om valgene som er gjort angående dette: https://www.nrk.no/kultur/lykkeland-_-fakta-og-fiksjon-s01e03-1.14279909 Anonymkode: cc9b5...dec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #193 Del Skrevet 28. oktober 2024 Ninaen skrev (14 timer siden): Noe av det jeg liker best med serien er det innblikket man får i alle de faktisk hendelsene som er en del av historien vår. Min ene forelder jobber i oljeindustrien i hele gullalderen, og har sagt at serien gjengir ting svært godt. ... Veldig enig i dette. Politisk sett er dette en utrolig viktig del av vår historie og forteller noe om hvorfor Norge har hatt suksess og blitt det landet det er blitt. Når man ser hvordan oljefunn er håndtert i andre land, er det med stor stolthet man kan vise til hvordan det kan gjøres for å tjene folket, og ikke et knippe tilfeldige oljemagnater. Det var (heldigvis) Arbeiderpartiet som satt i regjering og håndterte oljefunnet på en sosialdemokratisk måte som tjente oss alle. Carl I Hagen ønsket selge hele prosjektet til amerikanerne til en slikk og ingenting. Dette viser hvor viktig det er at vi eier våre egne ressurser og ikke selger det ut til utenlandske eiere for raske, og enkle penger. Vi må investere i oss selv, og denne serien viser til gangs hvor stor suksess vi har hatt med en slik tankegang. Anonymkode: cb332...4d6 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 28. oktober 2024 #194 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Veldig enig i dette. Politisk sett er dette en utrolig viktig del av vår historie og forteller noe om hvorfor Norge har hatt suksess og blitt det landet det er blitt. Når man ser hvordan oljefunn er håndtert i andre land, er det med stor stolthet man kan vise til hvordan det kan gjøres for å tjene folket, og ikke et knippe tilfeldige oljemagnater. Det var (heldigvis) Arbeiderpartiet som satt i regjering og håndterte oljefunnet på en sosialdemokratisk måte som tjente oss alle. Carl I Hagen ønsket selge hele prosjektet til amerikanerne til en slikk og ingenting. Dette viser hvor viktig det er at vi eier våre egne ressurser og ikke selger det ut til utenlandske eiere for raske, og enkle penger. Vi må investere i oss selv, og denne serien viser til gangs hvor stor suksess vi har hatt med en slik tankegang. Anonymkode: cb332...4d6 Ja, og hvordan det har gjort et så lite land ledende i verden innen en rekke områder som konsekvens at at man har satset på forskningsmiljøer og egenutvikling. Samtidig er det faktisk også en lysende eksempel på hvordan man kan forene offentlige og private krefter i et godt samarbeid til beste for fellesskapet, det må ikke være enten eller. Og også hvordan det lønner seg at ulike aktører innen bransjen samarbeider om å videreutvikle og forbedre i stedet for å kun konkurrere.. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #195 Del Skrevet 29. oktober 2024 Bra de forrige sesongene, men litt tamt de første episodene denne sesongen. Får håpe den blir bedre utover. Hvor gammel er egentlig Anna? Greit de bruker samme skuespillerne, men de blir jo ikke eldre da når de ikke blir byttet ut. I virkeligheten så hadde de jo vært mye eldre nå. Anonymkode: fbf7e...b38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 29. oktober 2024 #196 Del Skrevet 29. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Bra de forrige sesongene, men litt tamt de første episodene denne sesongen. Får håpe den blir bedre utover. Hvor gammel er egentlig Anna? Greit de bruker samme skuespillerne, men de blir jo ikke eldre da når de ikke blir byttet ut. I virkeligheten så hadde de jo vært mye eldre nå. Anonymkode: fbf7e...b38 Det er vel gått 6-7 år mellom innspillingene? I første sesong startet hun vel studier, altså 18-20 år? Og da var de i 1969. Nå er det 1987, altså gått 18 år. Og hun er da mellom 35-40 år må vi anta. De fleste av oss kan vel si at det er i 40-åra det virkelig begynner å røyne på med aldringstegn 🙈 Endret 29. oktober 2024 av Ninaen 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 29. oktober 2024 #197 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 28.10.2024 den 1.31): Jeg er Østlending og aldri vært i Stavanger, jeg reagerte veldig på mange dialektfeil av Per Kjerstad, hørte stadig vekk nordlendingen i han. Anonymkode: 40f55...170 Ja han snakker jo siddis og nordlending 50/50. Merkelig å høre på. Syns Herman ok. Ikke helt overbevisende, men har de forandret på øynene hans med noe sminkegreier? Han var ganske ugjenkjennelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2024 #198 Del Skrevet 1. november 2024 Jeg likte sesong 1 utrolig godt, til tross for at jeg syntes hun som spiller Anna ikke var noen høydare. Men Jonathan spilte henne bra. Han var forresten den beste karakteren(i mine øyne). Da han døde, døde serien litt også. De nye episodene var skuffende, bortsett fra et interessant historisk aspekt. Overgangen ble for brå, og karakterene for hyberbole. Og som noen nevner, ingen gnist mellom Anna og det som skal bli neste flamme i hennes liv. Ble litt usikker når norn nevnte 17 år frem i tid; barna til Anna er da ikke så gamle. Anonymkode: 36b99...eaf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 1. november 2024 #199 Del Skrevet 1. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg likte sesong 1 utrolig godt, til tross for at jeg syntes hun som spiller Anna ikke var noen høydare. Men Jonathan spilte henne bra. Han var forresten den beste karakteren(i mine øyne). Da han døde, døde serien litt også. De nye episodene var skuffende, bortsett fra et interessant historisk aspekt. Overgangen ble for brå, og karakterene for hyberbole. Og som noen nevner, ingen gnist mellom Anna og det som skal bli neste flamme i hennes liv. Ble litt usikker når norn nevnte 17 år frem i tid; barna til Anna er da ikke så gamle. Anonymkode: 36b99...eaf Ikke 17 år fram i tid fra forrige sesong, fra sesong 1. 🙂Sesong 1 starter i 1969. Sesong 2 ender med Kielland-ulykken i 1980, da er altså Anna gravid. Sesong 3 starter i 1987 (Mongstad), barna kjøres på skolen. Vi begynte på skolen da vi var 7. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #200 Del Skrevet 2. november 2024 Ninaen skrev (7 timer siden): Ikke 17 år fram i tid fra forrige sesong, fra sesong 1. 🙂Sesong 1 starter i 1969. Sesong 2 ender med Kielland-ulykken i 1980, da er altså Anna gravid. Sesong 3 starter i 1987 (Mongstad), barna kjøres på skolen. Vi begynte på skolen da vi var 7. Åja det ga mer mening😊Takk. Hva synes du om de nyeste episodene? tror neste kommer i dag. Jeg ble ganske skuffet. Anonymkode: 36b99...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå