Gå til innhold

svigermor skal steke ribba dagen før julaften... HELVETTE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, Fluffe skrev:

Vi har det for bra i landet om det blir krangel i en familie pga en ribbe.

Er jo svigermor som starter krangelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sizz- skrev:

Er jo svigermor som starter krangelen. 

Tja, det dras over til ett forum, så begge er like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Svigermor skrev:

Nei, det er det ikke!

 

10 timer siden, Fluffe skrev:

Tja, det dras over til ett forum, så begge er like ille.

Det er jo hun som kommer i andres hjem og uten og uten en skruppel prøver å gjøre om på ting de har gjort i alle år. Hva om Ts ikke vil steke ribba dagen før? Det er hennes hus, og hun bestemmer. Det er ikke lite frekt! Hva hadde skjedd om Ts hadde prøvd kommet og tatt over i svigermors hus? Hadde ikke vært aktuelt kan jeg tenke meg. 

Synes det er veldig respektløst av svigermor, og jeg synes Ts skal tøffe opp den «mannen» hun har i hus som ikke tør si imot morra si eller så får hun si fra selv. Noen må uansett gjøre det, for det er visst ingen andre som har oppdratt det kvinnemennesket. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte at vi skulle slappe av og kose oss og gjøre det slik som vi har gjort det i alle år, men neida svigermor (hun er invitert til oss i julen og hun kommer den 22. desember og hun blir hos oss til 1. nyttårsdag) mener at det beste er å steke den på lillejuleaften og varme den opp på julaften! Det blir jo ikke godt i det hele tatt hvis det skal gjøres på svigermors måte! Hva skal jeg gjøre!

Anonymkode: d6f90...b02

Hun mener ja. Du skal ikke bry deg om hva hun sier hun mener er best. Da svarer du bare «ja men sånn bruker vi ikke gjøre det her. Jeg steker ribba på julaften jeg». Enkelt og greit. Er ikke noe frekt av deg å svare det hvis det er det du er redd for:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår familie har vi alltid stekt ribba lille julaften. Og den blir knallgod. Trodde det var helt vanlig. 

Noen big deal er dette uansett ikke.

Anonymkode: dd4ee...614

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sizz- skrev:

Hun mener ja. Du skal ikke bry deg om hva hun sier hun mener er best. Da svarer du bare «ja men sånn bruker vi ikke gjøre det her. Jeg steker ribba på julaften jeg». Enkelt og greit. Er ikke noe frekt av deg å svare det hvis det er det du er redd for:) 

Helt enig her altså, burde ikke være noe problem? Hun kan vel slappe av i år og gjøre som hun vil når dere evt feirer jul hos hun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, linnea.k skrev:

Helt enig her altså, burde ikke være noe problem? Hun kan vel slappe av i år og gjøre som hun vil når dere evt feirer jul hos hun.

Sant. Synes svigers skal jekke seg ned et par hakk her altså, det er hun som tross alt er gjest her. Syns hun heller skal være takknemlig for at hun blir invitert på selve julaften og får servert middag på bordet. Hadde ihvertfall ikke falt meg inn å skulle blande meg og bestemme hvordan andre folk skal lage middag i sitt eget hjem!

Hun får heller ta roret de gangene hun selv er vert og har egne gjester. Hun er gjest denne gangen, og oppførselen bør også være deretter.  

Rart hva voksne folk får seg selv til å gjøre... sosiale antenner, hva er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår familie har vi alltid stekt ribba lille julaften. Og den blir knallgod. Trodde det var helt vanlig. 

Noen big deal er dette uansett ikke.

Anonymkode: dd4ee...614

Hjelper ikke om du syns den er god stekt dagen før. Poenget er at Ts faktisk ikke VIL steke den på lille julaften, fordi de ikke synes den blir like god. Da skal ikke gjestene komme og overstyre og bestemme. Det blir for dumt altså.

Anonymkode: 44316...ed4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 13.58, Sizz- skrev:

Nei men kjære deg da. Skal svigermor komme hjem til dere og diktere hvordan DU skal steke ribba i DITT hjem? 

Gjør som du alltid har gjort, og fortell henne det. Når dere er hos henne kan hun jo få gjøre som hun vil med den ribba, men når de er invitert hos dere syns jeg det er på sin plass at du/dere som bor det skal få lov til å bestemme det der selv. 

Nå må du si fra! Drit i tøffelmannen din, seriøst. 

 

17 timer siden, Sizz- skrev:

Sant. Synes svigers skal jekke seg ned et par hakk her altså, det er hun som tross alt er gjest her. Syns hun heller skal være takknemlig for at hun blir invitert på selve julaften og får servert middag på bordet. Hadde ihvertfall ikke falt meg inn å skulle blande meg og bestemme hvordan andre folk skal lage middag i sitt eget hjem!

Hun får heller ta roret de gangene hun selv er vert og har egne gjester. Hun er gjest denne gangen, og oppførselen bør også være deretter.  

Rart hva voksne folk får seg selv til å gjøre... sosiale antenner, hva er det? 

Jeg syns for øvrig folk som skal lage en stor sak ut av en filleting som dette jo er, er ganske primitive (unnskyld, men det er sant). En burde velge sine kamper med omhu, og denne "kampen" er helt tåpelig. Jeg sier det samme, det er rart hva voksne folk får seg selv til å gjøre. "Dette er mitt hjem og dette er selveste julaften og svigermor får IKKE lov til å røre ribba. Hun burde jekke seg ned og bestemme over andre sin julemiddag." Altså, jeg lurer litt på hvor gamle dere er. Jeg er i midten av tyveårene og jeg ville aldri giddet å oppføre meg på den måten. Dersom min fremtidige svigermor vil hjelpe til med middagsmaten på julaften og ønsker å steke ribba på hennes måte, så får hun værsågod lov til det. Det finnes da viktigere saker enn et kjøttstykke her i verden, og som en her skrev: prøv å sett pris på de studene en har i lag. Livet er kort, og det er unødvendig å lage konflikt ut av dette. 

Anonymkode: f67fe...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 3.33, AnonymBruker skrev:

Begynte først å spise ribbe som 32åring jeg..nå gleder jeg meg mer enn ungene til julaften , så jeg får servert ribbe igjen for det er såååååå godt! 😄

Anonymkode: f982d...9d6

Jeg har også "lært" meg å like ribbe. Jeg har alltid foretrukket pinnekjøtt (det gjør jeg i dag og), men ribbe er ikke så ille, det er faktisk ganske godt 😀

Anonymkode: f67fe...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg syns for øvrig folk som skal lage en stor sak ut av en filleting som dette jo er, er ganske primitive (unnskyld, men det er sant). En burde velge sine kamper med omhu, og denne "kampen" er helt tåpelig. Jeg sier det samme, det er rart hva voksne folk får seg selv til å gjøre. "Dette er mitt hjem og dette er selveste julaften og svigermor får IKKE lov til å røre ribba. Hun burde jekke seg ned og bestemme over andre sin julemiddag." Altså, jeg lurer litt på hvor gamle dere er. Jeg er i midten av tyveårene og jeg ville aldri giddet å oppføre meg på den måten. Dersom min fremtidige svigermor vil hjelpe til med middagsmaten på julaften og ønsker å steke ribba på hennes måte, så får hun værsågod lov til det. Det finnes da viktigere saker enn et kjøttstykke her i verden, og som en her skrev: prøv å sett pris på de studene en har i lag. Livet er kort, og det er unødvendig å lage konflikt ut av dette. 

Anonymkode: f67fe...51d

Ja men da får TS komme og prøve å regjere over svigermors ribbe neste år da. Tipper pipa hadde fått en annen lyd om det faktisk hadde skjedd. 

Jeg synes det er mer mekymringfullt at folk mener at man skal la seg overkjøre, samt at noen synes faktisk det er greit at å komme inn i huset til folk og endre på og bestemme over maten som på forhånd er planlagt er helt ok. Man er gjest, og da skal man sitte slappe av og ete det man får. Synes dette er veldig utakknemlig av svigers her. 

Og ja, livet er kort. Hadde svigers kunnet satt pris på de stundene de har isteden for å komme inn i huset til slektninger og skal begynne å bestemme, så hadde alt vært greit, men det er jo hun som starter hele greia her med å oppføre seg så frempå og frekt. 

Det bør forøvrig ikke bli «krig» her heller, da svigermor bør være såpass at hun respekterer sin svigerdatter i hennes hjem. Det bør være et minstekrav, og faktisk null problem hos folk flest. 

Endret av Sizz-
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.12.2018 den 11.26, Sizz- skrev:

Ja men da får TS komme og prøve å regjere over svigermors ribbe neste år da. Tipper pipa hadde fått en annen lyd om det faktisk hadde skjedd. 

Jeg synes det er mer mekymringfullt at folk mener at man skal la seg overkjøre, samt at noen synes faktisk det er greit at å komme inn i huset til folk og endre på og bestemme over maten som på forhånd er planlagt er helt ok. Man er gjest, og da skal man sitte slappe av og ete det man får. Synes dette er veldig utakknemlig av svigers her. 

Og ja, livet er kort. Hadde svigers kunnet satt pris på de stundene de har isteden for å komme inn i huset til slektninger og skal begynne å bestemme, så hadde alt vært greit, men det er jo hun som starter hele greia her med å oppføre seg så frempå og frekt. 

Det bør forøvrig ikke bli «krig» her heller, da svigermor bør være såpass at hun respekterer sin svigerdatter i hennes hjem. Det bør være et minstekrav, og faktisk null problem hos folk flest. 

Å la svigermor ta seg av ribba betyr selvfølgelig ikke at man lar seg overkjøre?! Hvilken verden lever man i når man blir kjempefornærmet og føler seg overkjørt pga. av en litt pågående svigermor som ønsker å hjelpe til med å lage en god julemiddag? Hun ønsker bare å være til hjelp og tror at ribben blir best når den stekes dagen før, pga. at det er slik hun er vant til. Når en er i familie tenker en kanskje ikke på seg selv som "gjest", og en ønsker gjerne å være til hjelp. Hun er kanskje pågående, men det er ikke vondt ment og en trenger ikke å ta det ille opp og begynne å oppføre seg som en trassig tenåring.

En får ikke et godt forhold til mennesker dersom en skal bli dødelig fornærmet over dette. 

Anonymkode: f67fe...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 21.54, Påkrevd skrev:

Pinnekjøtt kan ha godt av en liten tur innom ovnen (på grillfunksjon). Ikke for å tørke, men raskt danne en halvcrispy overflate. Fargen på kjøttet blir også finere.

Kan tipse å strø bittelitt sukker over pinnekjøttet før det grilles i tillegg! Herlig salt og litt søtt kombo👌🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å la svigermor ta seg av ribba betyr selvfølgelig ikke at man lar seg overkjøre?! Hvilken verden lever man i når man blir kjempefornærmet og føler seg overkjørt pga. av en litt pågående svigermor som ønsker å hjelpe til med å lage en god julemiddag? Hun ønsker bare å være til hjelp og tror at ribben blir best når den stekes dagen før, pga. at det er slik hun er vant til. Når en er i familie tenker en kanskje ikke på seg selv som "gjest", og en ønsker gjerne å være til hjelp. Hun er kanskje pågående, men det er ikke vondt ment og en trenger ikke å ta det ille opp og begynne å oppføre seg som en trassig tenåring.

En får ikke et godt forhold til mennesker dersom en skal bli dødelig fornærmet over dette. 

Anonymkode: f67fe...51d

En får ikke noe godt forhold til folk om man nekter å respektere sin egen svigerdatters hjem heller. Og det er hennes hus, så her er det faktisk hun som har siste ordet. 

Hva om Ts hadde kommet og skulle bestemme julemat som hadde vært planlagt på forhånd i svigermors hus? Hadde det vært ok og da eller? Eller et det sånn at svigermor skal ha bestemmelsesrett her også?

Er foresten ikke snakk om å bli «dødelig fornærmet» heller, men sunn fornuft og respekt. 

Endret av Sizz-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.12.2018 den 2.32, misssssnorway skrev:

Kan tipse å strø bittelitt sukker over pinnekjøttet før det grilles i tillegg! Herlig salt og litt søtt kombo👌🏻

Hmm, har ikke prøvd det før. Takk for tips👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 2.22, AnonymBruker skrev:

Å la svigermor ta seg av ribba betyr selvfølgelig ikke at man lar seg overkjøre?! Hvilken verden lever man i når man blir kjempefornærmet og føler seg overkjørt pga. av en litt pågående svigermor som ønsker å hjelpe til med å lage en god julemiddag? Hun ønsker bare å være til hjelp og tror at ribben blir best når den stekes dagen før, pga. at det er slik hun er vant til. Når en er i familie tenker en kanskje ikke på seg selv som "gjest", og en ønsker gjerne å være til hjelp. Hun er kanskje pågående, men det er ikke vondt ment og en trenger ikke å ta det ille opp og begynne å oppføre seg som en trassig tenåring.

En får ikke et godt forhold til mennesker dersom en skal bli dødelig fornærmet over dette. 

Anonymkode: f67fe...51d

Hjertelig takk og gledelig jul ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det ikke åt  hellvete. Svigermor fikk vi på glid ved å rose hennes multekrem opp i skyene, slik at hun tar seg av den og vi alle får nystekt ribbe med sprø svor i dag :hoppendeglad: God Jul :nissevink:

Anonymkode: d6f90...b02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her gikk det ikke åt  hellvete. Svigermor fikk vi på glid ved å rose hennes multekrem opp i skyene, slik at hun tar seg av den og vi alle får nystekt ribbe med sprø svor i dag :hoppendeglad: God Jul :nissevink:

Anonymkode: d6f90...b02

Fint at det endte godt da haha:)) God jul og kos dere med deilig nystekt ribbe!:nissevink:

Endret av Nemo<33
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...