Gå til innhold

svigermor skal steke ribba dagen før julaften... HELVETTE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 26.10.2018 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Oppvarmet mat er no-go. Planlegg en annen middag 23.12 som okkuperer ovnen,da må hun bare vente til dagen etter.

Men...hun er hos dere fra 22.12 til 1.nyttårsdag??? Hvorfor skal hun være der så lenge?

Her kommer svigerfar 21.12 og vi hiver han på hue og ræv ut 2,juledag.Min mann har bestilt billett med flyet kl.06:00. Hadde tatt livet av meg om han hadde vært hos oss lengre.

Anonymkode: 32104...0b8

Hvis jeg hadde vært svigerfaren din, så hadde jeg ikke kommet på besøk dersom min svigerdatter hadde samme dårlig holdning som deg. Stakkars svigerfamilien din som har en svigerdatter som deg. Så masse dårlige mennesker rundt omkring, at voksne får til å oppføre seg slik. 

Anonymkode: f67fe...51d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 26.10.2018 den 21.42, abrasiveRefraction skrev:

Tørke pinnekjøtt? Er ikke det tørkt nok allerede?

Etter å ha kokt pinnekjøttet, er det faktisk veldig godt å steke det i ovnen i 10 min. Dette har blitt gjort én gang (i fjor) etter at jeg leste at flere kokker anbefalte det, og det smakte kjempegodt. 

Anonymkode: f67fe...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Hva med å lage to ribber? Den ene kan svigermor lage dagen før, og så lager du din på julaften. Svigermor må bare være klar over at du trenger stekeovnen julaften. 

Og hvis du leter litt rundt på nettet, så finner du sikkert en eller annen artikkel om at oppvarmet ribbe er en bakterie-katastrofe :fnise: Eller finn en eller annen ekspert-uttalelse fra f.eks. Hellstrøm om fersk-stekt ribbes fortreffelighet. 

Du kan jo selvsagt også sabotere svigermors ribbe - f.eks. skru opp varmen så mye at den blir brent, gi henne sukker og malt korianderfrø i stedet for salt og pepper til å sette inn ribba med, eller skru ut sikringen til stekeovnen Lille Julaften.

Anonymkode: 3fe02...cc6

Jeg har aldri spist ribbe på julaften som har blitt stekt dagen før, men jeg googlet - og da dukket det opp flere (seriøse) artikler om at ribba kan bli stekt dagen før, så det er visst ikke så unormalt. 

Wenche Anders, TV2 sin kokk anbefaler til og med folk til å steke ribba dagen før: https://www.tv2.no/a/7823424/

Coop-ekspertene skriver også at ribba kan stekes dagen før: https://coop.no/coop-prix/kjott/articles/6-steg-til-perfekt-ribbe/?fb_comment_id=1269773086419178_1285118744884612

Matoppskriften skriver under artikkelen "den perfekte svineribben" at "Ribba kan stekes tidlig på julaften eller dagen før." https://www.matoppskrift.no/artikkel/Den-perfekte-svineribben

Anonymkode: f67fe...51d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor stekte alltid ribba lille julaften. Så ble den skåret i stykker og varmet opp på julaften. Det var nydelig! Jeg tror dette stammer fra gamle dager da ribba vanligvis var fetere enn den er nå. Da ble fettet på kantene mindre, litt smeltet og brunt. Det var også vanlig å få tatt bort svoren fordi det var et tykt fettlag under. Sånn at ribba var brun og krydret oppå også.  Men hvis man skal ha ribbe med sprø svor kan det neppe bli vellykket med oppvarmet ribbe. 

Anonymkode: 8ba47...664

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2018 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Altså, er det DU som har ansvaret for maten, eller er det svigermor? Hvis det er svigemor som skal stå for kokkeleringen, så bør hun få bestemme hvordan hun gjør det. Hvis det er du, er det åpenbart "dine regler i ditt hus". Det er helt lov å si fra til overstyrende svigermødre om at "dette bestemmer du". 

Men jeg synes jo også at du er ganske vanskelig og da. Det er jo ikke sånn at dere ikke kan "slappe av og kose dere" selv om ribba stekes dagen før. Altså, man svelger jo noen kameler for husfreden, og jeg tenker at dette virkelig ikke er noen stor sak. Jada, julematen er viktig - men det får nå være måte på. Ribba blir ikke uspiselig om den varmes opp heller.

Stå på ditt, eller svelg kamelen og gjør som svigermor vil. Men ikke la dette ødelegge jula da. Det er bare ei ribbe. Ei ribbe som lager seg selv, enten den lages dagen før eller samme dag.

Anonymkode: 8a3be...663

Tror dette må være det beste rådet som har blitt gitt i denne tråden. Jeg blir helt satt ut av å lese kommentarene i denne tråden, folk er villig til å lage WW3 pga. en ribbe! Som du sier, noen gangen må en svelge kameler for husfreden - det er en del av livet. 

Anonymkode: f67fe...51d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 7.22, AnonymBruker skrev:

Ts her. Min mann tok mot til seg og informerte sin mor om at ribbesteikingen blir på VÅR måte. Hun ble skikkelig furt, satte seg regelrett på bakbeina og streiker og hun sa at hun KREVER å få det på sin måte for hvis ikke så blir det ingen gaver fra henne og hun kommer heller ikke til oss i julen hvis hun ikke får bestemme denne ene lille tingen som betyr så mye for henne. Uff, hva gjør vi nå? :sukk: Dette går jo ut  over barna også... Skal  vi la svigermor få viljen sin?

Anonymkode: d6f90...b02

Og da gikk det opp for meg at du troller, eller skriver hva som helst for å få sympati 😴

Anonymkode: f67fe...51d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2018 den 7.26, AnonymBruker skrev:

Neimen for i h**** da?! Jeg er ts. @Jerry Lee er IKKE ts.

OG DU Anonymkode: 87dd7...11a HAR AKKURAT SAMME BEHOV FOR Å BRUKE STORE BOKKSTAVER!? :opplyser: ..OG SKULLE DET LIKSOM BETY AT DU ER TS?

Anonymkode: d6f90...b02

Og, der kommer fram fram at du ikke akkurat er den triveligste personen. Bare måten du ordlegger deg får meg lyst til å ta avstanda fra deg, så kanskje svigerbror gjør seg selv en tjeneste og blir hjemme. 

Anonymkode: f67fe...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.11.2018 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Og, der kommer fram fram at du ikke akkurat er den triveligste personen. Bare måten du ordlegger deg får meg lyst til å ta avstanda fra deg, så kanskje svigerbror gjør seg selv en tjeneste og blir hjemme. 

Anonymkode: f67fe...51d

Unnsyld :sjenert:

Anonymkode: d6f90...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer helt fint. Er svoren stekt til perfeksjon og ribben deles opp i stykker når den er avkjølt er det bare å sette den tett på et brett på høy varme dagen etter

Anonymkode: f2a4b...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager alltid rikelig med mat julaften, og det blir igjen mye til dagen etter. Har aldri tenkt over at det skulle være problematisk å spise mat som ble tilberedt dagen før.

Dere som visstnok ikke kan spise dette, kaster dere all maten som blir til overs?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2018 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde vært svigerfaren din, så hadde jeg ikke kommet på besøk dersom min svigerdatter hadde samme dårlig holdning som deg. Stakkars svigerfamilien din som har en svigerdatter som deg. Så masse dårlige mennesker rundt omkring, at voksne får til å oppføre seg slik. 

Anonymkode: f67fe...51d

Enig! Så «hyggelig» med en svigerdatter som vil hive svigermor på hue og ræva ut. Og har man familien et stykke unna så er det vel ikke så merkelig å ville tilbringe endel dager sammen, når en først reiser. Jeg er jammen glad jeg ikke har en slik svigerdatter. Man vet aldri hvor lenge man har hverandre, så prøv å sette pris på de stundene man har sammen. Livet er kort. 

Anonymkode: 3713d...39f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 14.29, Brunello skrev:

Veldig mange bestemmer julemiddag ut fra tradisjon og ikke hva som er godt. Tror de færreste har ribbe og pinnekjøtt helt på topp over favorittmat. Selv om begge deler er relativt godt, ville jeg valgt noe annet dersom jeg skulle laget juletradisjon nå.

Begynte først å spise ribbe som 32åring jeg..nå gleder jeg meg mer enn ungene til julaften , så jeg får servert ribbe igjen for det er såååååå godt! 😄

Anonymkode: f982d...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma gjør det sånn, og den er like god på julaften som på lille julaften.. 

Anonymkode: a3a19...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke lagt energi i noe som dette. Jul handler om så mye mer enn hvordan tilberede maten og tro meg, det er ikke verdens undergang å spise oppvarmet ribbe. Jeg har gjort det i alle år da mamma synes det var stress å steke ribba julaften. Og maten var kjempegod likevel. 

Anonymkode: 94531...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.12.2018 den 3.10, Chaya skrev:

Vi lager alltid rikelig med mat julaften, og det blir igjen mye til dagen etter. Har aldri tenkt over at det skulle være problematisk å spise mat som ble tilberedt dagen før.

Dere som visstnok ikke kan spise dette, kaster dere all maten som blir til overs?

Det at man ønsker at årets kanskje viktigste måltid skal være så bra det bare kan betyr selvsagt ikke at man ikke kan spise rester. Merkelig logikk. 

Oppvarmet ribbe er godt, men nystekt ribbe er enda bedre. Og på julaften skal maten være så bra vi klarer å få den. Så enkelt er det faktisk for noen av oss. Dette er grunnen til at vi foretrekker julematen hos svigermor framfor hos svigerfar, selv om svigerfar er utdannet kokk og selvsagt både steker og varmer opp ribba etter alle kunstens regler. 

Anonymkode: 816a8...8e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2018 at 3:10 AM, Chaya said:

Vi lager alltid rikelig med mat julaften, og det blir igjen mye til dagen etter. Har aldri tenkt over at det skulle være problematisk å spise mat som ble tilberedt dagen før.

Dere som visstnok ikke kan spise dette, kaster dere all maten som blir til overs?

Sier det samme som brukeren over meg, man spiser da ikke rester til julemiddag. Jeg spiser mye restemat selv, men måltidene på høytidsdagene burde være nylaget mat.

For meg er ribbelukta på julaften en stor del av julestemningen. Man risikerer å ikke få sprø svor når man skal varme opp igjen ribba og. Jeg hadde blitt skuffa om vi plutselig skulle gjort om på tradisjonene rundt tillaging av julematen. Hadde det vært en spesiell praktisk grunn til at det måtte gjøres slik så greit nok, men "bare fordi" er ikke god nok grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Duckie skrev:

Sier det samme som brukeren over meg, man spiser da ikke rester til julemiddag. Jeg spiser mye restemat selv, men måltidene på høytidsdagene burde være nylaget mat.

For meg er ribbelukta på julaften en stor del av julestemningen. Man risikerer å ikke få sprø svor når man skal varme opp igjen ribba og. Jeg hadde blitt skuffa om vi plutselig skulle gjort om på tradisjonene rundt tillaging av julematen. Hadde det vært en spesiell praktisk grunn til at det måtte gjøres slik så greit nok, men "bare fordi" er ikke god nok grunn.

Jeg leste at oppvarmet mat var no-go, det synes jeg er tullete.

Vi spiser pinnekjøtt, men har også ribbe og diverse annet, og ribba kan gjerne være stekt kvelden før. Dette vet jeg mange som gjør, så det er ikke noe uvanlig. Viser dessuten til lenkene som en annen la inn i tråden, der Wenche Andersen og andre kokker også lager ribba dagen før, så at dette er noe som skal velte juletradisjonen, finner jeg sterkt overdrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Det går ikke. Svigermors sønn (min mann) er en tøffel og sier at vi ikke kan si i mot henne desverre. 

Anonymkode: d6f90...b02

Nei men kjære deg da. Skal svigermor komme hjem til dere og diktere hvordan DU skal steke ribba i DITT hjem? 

Gjør som du alltid har gjort, og fortell henne det. Når dere er hos henne kan hun jo få gjøre som hun vil med den ribba, men når de er invitert hos dere syns jeg det er på sin plass at du/dere som bor det skal få lov til å bestemme det der selv. 

Nå må du si fra! Drit i tøffelmannen din, seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...