Gå til innhold

svigermor skal steke ribba dagen før julaften... HELVETTE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv svigermor og feirer oftest jul med barn og svigerbarn og da er det en uskreven lov som gjelder:

Hjemme hos dem - de bestemmer; hjemme hos meg - jeg bestemmer. Denne loven har ikke blitt diskutert engang, det går på folkeskikk og respekt for andres måte å gjøre ting på.

I dette tilfellet er det svigermor som skal føye seg, ikke omvendt.

Anonymkode: 0ec0a...062

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, applestories skrev:
 

Velger nok en litt større enn som så. Men det beste er egentlig stuffingen.

Stuffingen skal selvsagt ikke stuffes. Og det som er stuffet inn der kastes.
Et år prøvde jeg å lage saus eller sjy etter Prior sin oppskrift som fulgte med.

Sjy ble det ikke. Innholdet skulle først brunes i en kasserolle. Lukten som kom derfra har så langt kun blitt slått av spurven katten kastet opp i vinduskarmen en sommernatt. Ble muligens posesaus i stedet.

Tenk hva en svigermor ville gjort! Hadde sikkert stekt fuglen dagen før!

Har aldri skjønt det stuffinggreiene. 

Skal man stappe fuglen full av waldorfsalat? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har alltid langtidsstekt ribbe lillejulaften og den er aldri tørr. Blir ikke det hvis en gjør det riktig. Spist flere ekle, dissende ribber som har blitt stekt på selve dagen, de er ikke gode.

Anonymkode: ea7e8...1f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Har aldri skjønt det stuffinggreiene. 

Skal man stappe fuglen full av waldorfsalat? 

Det har nok noe med å blande smakene, å la fettet trekke inn i brødet i stuffingen, og la smaker fra stuffingen trekke inn i kalkunen.

Min erfaring er at det blir en soggy brødmasse som verken smaker godt eller ser (eller høres) særlig apetittvekkende ut.

Derfor stekes den heller i en form for seg. Da er den minst like poplulær som selve fuglen.

Waldorf stuffer jeg i meg, ikke i fuglen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, applestories skrev:
 

Det har nok noe med å blande smakene, å la fettet trekke inn i brødet i stuffingen, og la smaker fra stuffingen trekke inn i kalkunen.

Min erfaring er at det blir en soggy brødmasse som verken smaker godt eller ser (eller høres) særlig apetittvekkende ut.

Derfor stekes den heller i en form for seg. Da er den minst like poplulær som selve fuglen.

Waldorf stuffer jeg i meg, ikke i fuglen.

Kan du forklare hvordan man lager stuffing av vassent brød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar gjerne det jeg skrev tidligere; Gjestene føyer seg etter vertskapets måte å lage maten på, gjerne tilby seg å hjelpe til etter de anvisningene man får. Selv om det gjøres på en annen måte enn man selv pleier, så blir det uansett mat. Og mens man lager maten kan man kaskje lære noe nytt, og ha det trivelig underveis. Dette er min oppskrift for den som er julegjest hos andre.

Anonymkode: 0ec0a...062

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

P.S. Nå var det ribbe denne tråden handlet om og ikke kalkun. :P

Anonymkode: 0ec0a...062

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Kan du forklare hvordan man lager stuffing av vassent brød?

Det blir ikke vassen om du ikke stuffer det i kalkunen først.

Du lar loffskiver tørke litt, deler i terninger, steker så i stekepanne så de blir litt sprø.
Da har du allerede stekt løk og selleri i smør.
Så blander du i salt, pepper, kyllingkrydder og kyllingbuljong, koker litt i pannen.
Steker en liten halvtime i ovnen når fuglen er ferdig.

Noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

P.S. Nå var det ribbe denne tråden handlet om og ikke kalkun. :P

Anonymkode: 0ec0a...062

Ribbefolket var så kranglete at for leservennlighetens skyld var litt fugletitting nødvendig 🦃

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, applestories skrev:
 

Det blir ikke vassen om du ikke stuffer det i kalkunen først.

Du lar loffskiver tørke litt, deler i terninger, steker så i stekepanne så de blir litt sprø.
Da har du allerede stekt løk og selleri i smør.
Så blander du i salt, pepper, kyllingkrydder og kyllingbuljong, koker litt i pannen.
Steker en liten halvtime i ovnen når fuglen er ferdig.

Noe sånt.

Du mener krutonger? De har de ferdig på obsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

P.S. Nå var det ribbe denne tråden handlet om og ikke kalkun. :P

Anonymkode: 0ec0a...062

Prøver du å ribbe tråden for fjærkre?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, applestories said:
 

Ribbefolket var så kranglete at for leservennlighetens skyld var litt fugletitting nødvendig 🦃

Don*t get me started on stuffing...:laugh:

Prøv malte nøtter istedet for alskens brødgraps. :wow:

Anonymkode: 0ec0a...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, applestories skrev:
 

Steker den dagen før, deler i stykker, varmer steker så sammen med mårpølse i ovnen dagen etter, samtidig som man tørker pinnekjøttet litt.

Blir mye bedre stekeskorpe på alle kanter på den måten.

(aldri stekt ribbe selv, men er slik min mor gjør det)

Det er jeg oppvokst med og foretrekker den dag i dag. Liker best stekeskorpe på alle sidene.

Anonymkode: c8520...4dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er jeg oppvokst med og foretrekker den dag i dag. Liker best stekeskorpe på alle sidene.

Anonymkode: c8520...4dc

Er det deg, gutten min?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, applestories skrev:
 

Velger nok en litt større enn som så. Men det beste er egentlig stuffingen.

Stuffingen skal selvsagt ikke stuffes. Og det som er stuffet inn der kastes.
Et år prøvde jeg å lage saus eller sjy etter Prior sin oppskrift som fulgte med.

Sjy ble det ikke. Innholdet skulle først brunes i en kasserolle. Lukten som kom derfra har så langt kun blitt slått av spurven katten kastet opp i vinduskarmen en sommernatt. Ble muligens posesaus i stedet.

Tenk hva en svigermor ville gjort! Hadde sikkert stekt fuglen dagen før!

Beste sausen til kalkun får du ved å dele opp kalkunen i alle de store bitene du kan få til. Jeg deler den i 8 biter og legger de med skinnsiden opp. Krydrer ekstra med kyllingkrydder. Så heller jeg 1-2 bokser med fløte og tilsvarende med vann. La det laaaaaaangsteke i minst 8-12 timer på 100 grader, så øker du siste timen til 200.

Sil av krafta og lag saus av det du sitter igjen med. Litt meljevning må nok til. I mens har du kalkunen på hvil under folie.

All innmaten kastet jeg rett i søpla, bruker det overhode ikke.

Anonymkode: 35aba...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo du som bestemmer i eget hus, så enkelt er det. Ribbe er definitivt ikke like godt dagen etter som nylaget. Og ribbe lager seg selv og krever vært lite så det er ingen grunn til å ikke lage den samme dag den skal spises.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å si fra at du vil gjøre det på din måte? Hva er det verste som kan skje?

Anonymkode: c2e1a...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tenkte at vi skulle slappe av og kose oss og gjøre det slik som vi har gjort det i alle år, men neida svigermor (hun er invitert til oss i julen og hun kommer den 22. desember og hun blir hos oss til 1. nyttårsdag) mener at det beste er å steke den på lillejuleaften og varme den opp på julaften! Det blir jo ikke godt i det hele tatt hvis det skal gjøres på svigermors måte! Hva skal jeg gjøre! 

Anonymkode: d6f90...b02

Altså, er det DU som har ansvaret for maten, eller er det svigermor? Hvis det er svigemor som skal stå for kokkeleringen, så bør hun få bestemme hvordan hun gjør det. Hvis det er du, er det åpenbart "dine regler i ditt hus". Det er helt lov å si fra til overstyrende svigermødre om at "dette bestemmer du". 

Men jeg synes jo også at du er ganske vanskelig og da. Det er jo ikke sånn at dere ikke kan "slappe av og kose dere" selv om ribba stekes dagen før. Altså, man svelger jo noen kameler for husfreden, og jeg tenker at dette virkelig ikke er noen stor sak. Jada, julematen er viktig - men det får nå være måte på. Ribba blir ikke uspiselig om den varmes opp heller.

Stå på ditt, eller svelg kamelen og gjør som svigermor vil. Men ikke la dette ødelegge jula da. Det er bare ei ribbe. Ei ribbe som lager seg selv, enten den lages dagen før eller samme dag.

Anonymkode: 8a3be...663

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det finnes faktisk noen ganske kreative og morsomme nettroll 😂

Anonymkode: 87325...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...