Gå til innhold

Mellomvalget i USA 6. nov 2018


ops2

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest alt her inne, men er det noen som vet når resultatene vil være klare? 😊Må vi i Europe vente helt til i morgen tidlig før det er klart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎22‎.‎10‎.‎2018 den 15.48, Overrasket skrev:
 

Jeg blir sjokkert om ikke demokratene vinner tilbake huset. Republikanerne som parti har, etter min mening, ikke lyktes med å verve velgere i løpet av tiden siden Trump vant. På den andre siden har alle som er mot Trump egentlig bare en måte å protestere på, nemlig å stemme på demokratene. Så summen av alle som ikke liker Trump, og republikanernes mangel på å tiltrekke seg velgere, vil føre til at flertallet i huset skifter.

Nettopp!.....   Det er et veldig spennende mellomvalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
27 minutter siden, Chiyo said:
 

Jeg har ikke lest alt her inne, men er det noen som vet når resultatene vil være klare? 😊Må vi i Europe vente helt til i morgen tidlig før det er klart?

Resultatene kommer på løpende bånd, med hovedvekt mellom kl. 1 og 3 i natt norsk tid. Det tar jo lengre å få alle resultatene, men man trenger trolig ikke å vite hvert eneste resultat for å se hvor haren hopper.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Resultatene kommer på løpende bånd, med hovedvekt mellom kl. 1 og 3 i natt norsk tid. Det tar jo lengre å få alle resultatene, men man trenger trolig ikke å vite hvert eneste resultat for å se hvor haren hopper.

Nei, man pleier jo å vite resultatet før alt er telt opp. Jeg får følge med så lenge jeg gidder. Ellers får jeg bare lese nettaviser i morgen tidlig. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:
Hvis Sanders blir demokratenes kandidat så vil han vinne med enorm margin.

Sanders ligger lenger til venstre enn Clinton, og hun tapte, så jeg tror ikke Sanders vil klare å vinne hvis han blir nominert for Demokratene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
13 minutter siden, Testosteron said:
 

Sanders ligger lenger til venstre enn Clinton, og hun tapte, så jeg tror ikke Sanders vil klare å vinne hvis han blir nominert for Demokratene.

Demokratene hadde vunnet med Sanders som kandidat mener jeg. Clinton tapte bl.a. fordi hun lå for langt til høyre/for nære "makta", ergo ikke lyktes med å mobilisere protsetvelgere. Valget i 2016 var et protestvalg, og de hadde bare en protestkandidat å stemme på. Hadde demokratene også gått for en protestkandidat (Sanders) ville mye sett annerledes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Overrasket skrev:
Demokratene hadde vunnet med Sanders som kandidat mener jeg. Clinton tapte bl.a. fordi hun lå for langt til høyre/for nære "makta", ergo ikke lyktes med å mobilisere protsetvelgere. Valget i 2016 var et protestvalg, og de hadde bare en protestkandidat å stemme på. Hadde demokratene også gått for en protestkandidat (Sanders) ville mye sett annerledes ut.

Ja. For mange av de som stemte på Trump, var det et protestvalg mot Obama, men jeg tror ikke Sanders hadde klart å hente stemmer fra dem som stemte på Trump. Sanders lå for langt til venstre. Sanders hadde nok kunnet fått noen som lot være å stemme til å stemme på seg, men samtidig hadde han nok også mistet noen stemmer fra dem som hadde stemt på Clinton

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skrotnisse86 skrev:
 

Herregud hvor latterlig det er og se på den venstresosialistiske-feministkanalen TV2..

Veldig relevant brukernavn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Så langt har ingen plasser skiftet side, men titter vi på opptellingene som er underveis og ikke avgjort, ser vi at demokratene har ledelser i Kentucky sixth og Virigina tenth, som var republikanske distrikter. I guvernørvalget i Florida har den progressive demokratiske kandidaten så langt en ørliten ledelse, der han kjemper mot en meget Trump-vennlig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Nå er det vel kun formaliteter som gjenstår når det gjelder huset: Deokratene har vunnet i nær-urbane områder og stater som var republikanske men som ble frastøtt av presidentens retorikk. Trump er altså ikke akkurat en stemmesanker på vegne av partiet. Det er fortsatt noen interessante enkeltkamper igjen i morgentimene, men for å lodde stemningen rundt den sittende presidenten ser vi at nasjonen som helhet er heller lunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/7/2018 at 5:56 AM, Overrasket said:

Nå er det vel kun formaliteter som gjenstår når det gjelder huset: Deokratene har vunnet i nær-urbane områder og stater som var republikanske men som ble frastøtt av presidentens retorikk. Trump er altså ikke akkurat en stemmesanker på vegne av partiet. Det er fortsatt noen interessante enkeltkamper igjen i morgentimene, men for å lodde stemningen rundt den sittende presidenten ser vi at nasjonen som helhet er heller lunken.

Jo, ja, men republikanerne gjorde det bra i Senatet. Alt i alt, ingen blå flodbølge, men demokratene tok tilbake Huset.

Når jeg skriver dette, er ikke tellingen ferdig, det er seter igjen som ikke er ferdig bestemt - sikkert på grunn av omtelling.

Republikanerne har allerede tatt to ekstra i Senatet, men i Huset har de tapt 28. I huset er det 15 seter igjen å telle opp. Selv om absolutt alle de siste 15 setene går til Demokratene, så er det en bedre jobb enn det Obama gjorde i 2008 - 2010, da han mister 63 seter i Huset. I tillegg mistet Obama Huset i 2014.

Så jeg gir Trump godkjent, ikke minst fordi Obama var elsket av pressen og fungerte som heiagjeng for han, mens Trump har blitt motarbeidet av de fleste, først og fremst CNN, WaPost og NYTimes. https://nordic.businessinsider.com/trump-actually-did-way-better-than-obama-in-his-first-midterm-2018-11?r=UK&IR=T

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/6/2018 at 8:51 PM, jabx said:

Beto "har fått"? Hvor har han fått pengene fra egentlig? Er ikke det individuelle donasjoner? Har han ikke nektet å ta imot penger fra bedrifter, mens det meste av pengene til Cruz kommer fra korrupsjon (bedrifter)?

Haha, Beto har nektet å ta imot fra bedrifter? PAC er det eneste han ikke har tatt imot fra.

https://www.opensecrets.org/members-of-congress/summary?cid=N00033540

Dessverre, det er nok ikke grasrota som gir han mesteparten av de private pengene, men stjerner som ikke engang bor i Texas. Det er lov å ta imot gaver fra utenom ditt valgdistrikt. Demokratene har jevnt over fått større donasjoner fra utenfor distriktet sitt, republikanerene har jevnt over fått større donasjoner fra utenfra distriktet.

http://www.tmz.com/2018/11/01/beto-orourke-campaign-donations-celebs/

Republikanerene får dobbelt så mye i donasjoner fra private enn demokratene.

https://www.opensecrets.org/overview/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
39 minutter siden, ops2 said:

Jo, ja, men republikanerne gjorde det bra i Senatet. Alt i alt, ingen blå flodbølge, men demokratene tok tilbake Huset.

Når jeg skriver dette, er ikke tellingen ferdig, det er seter igjen som ikke er ferdig bestemt - sikkert på grunn av omtelling.

Republikanerne har allerede tatt to ekstra i Senatet, men i Huset har de tapt 28. I huset er det 15 seter igjen å telle opp. Selv om absolutt alle de siste 15 setene går til Demokratene, så er det en bedre jobb enn det Obama gjorde i 2008 - 2010, da han mister 63 seter i Huset. I tillegg mistet Obama Huset i 2014.

Så jeg gir Trump godkjent, ikke minst fordi Obama var elsket av pressen og fungerte som heiagjeng for han, mens Trump har blitt motarbeidet av de fleste, først og fremst CNN, WaPost og NYTimes. https://nordic.businessinsider.com/trump-actually-did-way-better-than-obama-in-his-first-midterm-2018-11?r=UK&IR=T

Jeg gir den sittende presidenten ikke godkjent. 

Valgordningen til senatet gjør det til et dårlig barometer på enhver sittende president. Det faktum at man kun velger deler av senatet om gangen, og at man aldri har alle plassene på valg samtidig, gjør at man nå se litt mellom linjene når det kommer til resultatet i senatet. Det gjelder ikke bare i år.

Det faktum at republikanerne mistet flertallet i huset, etter nærmest et tiår uten demokratisk seier, er uten tvil en stor kritikk av Trump. Husk at dette skjer i en periode med stabil og grei nok innenriksøkonomi, relativt lav arbeidsløshet og relativt stor optimisme i befolkningen rundt landets økonomiske tilstand. Slike forhold skulle normalt tilsi at den sittende presidenten ville gjort det bedre i huset. Vi vet også at demokratene har ikke egentlig seg selv å takke, de førte igjen ikke en optimal valgkamp og har egentlig ikke én nasjonal frontfigur av riksdekkende interesse nå som mulig president. Det er Trump som drev velgere til å stemme demokratene. 

Så skal det sies at demokratene gjorde heller ikke noe brakvalg, det er ingen grunn til å sprette den dyreste champisen. Spesielt guvernør-tapene i Florida og Texas er bitre. 

Men en objektiv konklusjon kan ikke være at Trump gjorde det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er da ikke så fornøyd med Trump at jeg synes han gjorde et perfekt valg, godkjent er fordi han styrket Senatet med flere republikanere, og fordi kandidatene i de statene han besøkte klarte å vinne.

Han begrenset også tapet i Huset, sett i forhold til den medgangen og de gode tallene demokratene hadde i sommer, så ville kun å beholde flertallet i Huset vært bedre.

En ting som Trump kan utnytte, er at Nancy Pelosi er like avskydd av republikanerne som Trump er av demokratene. Jeg tror også at Trump liker at han har fått renset ut noen moderate republikanere.

Det blir nå et renere "Trump" parti enn det var før. Republikanere som stiller til lokale valg, må nå være tydlige Trump medspillere, for å vinne.

Hva skjer med demokratene nå? Vil det være taktisk lurt å åpne for å stille Trump for riksrett? Pelosi er nå "walking back" snakket om riksrett, og sier at demokratene ikke vil gjøre det uten at republikanerne støtter det, eller at Muller kommer med avgjørende bevis for at presidenten kan stilles for riksrett.

Vil dette skuffe alle de velgerne som stemte for demokratene? Kan de oppildne de en gang til, med de samme løftene?

Mens Trump kan si til velgerne: "Jeg ga dere skattelette, jobbvekst og økonomisk vekst, og så kom demokratene og ødela alt. Vil dere ha mer av det samme som de to første årene? Velg flere republikanere for meg denne gangen".

Jeg regner med at Trump sparker Muller og avslutter etterforskningen. Han vil si at Muller må vise kortene, har han noe nå? Hvis ikke Muller har det, så vil demokratene snakke stort og opphisset om riksrett, men uten bevis, så vil det bli med snakket.

Det vil bli nok en gang demokratene ikke lykkes i å avsette Trump, forskjellen er at nå har de flertall i Huset. Det blir ikke lett å forklare det for den mest ekstremistiske delen av partiet. Det verste som kan skje demokratene, er at ytterste venstre bryter ut og danner et nytt parti, til venstre for demokratene. Det kan skje, men jeg ser ikke at det skal skje akkurat nå. Men mye kan forandre seg.

Jeg ser også fram til trådene her på forumet, hvor mange vil bli lykkelige og tro at nå, nå skjer det, Trump blir stilt for riksrett. Det har vært noen av disse trådene i to år nå.

Sier fremdeles godkjent.... Eller er bestått et bedre ordvalg? Ikke perfekt, men ingen katastrofe i dette ekstremt fientlige mediaklimaet. Du sier det er et enestående dårlig valg i forhold til at det er god økonomi og optimisme i folket. Jeg sier det er enestående lav dekning i media av det samme, og ingen ting som presidenten gjør, får han kreditt for.

Endret av ops2
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ops2 skrev:

Jeg er da ikke så fornøyd med Trump at jeg synes han gjorde et perfekt valg, godkjent er fordi han styrket Senatet med flere republikanere, og fordi kandidatene i de statene han besøkte klarte å vinne.

Han begrenset også tapet i Huset, sett i forhold til den medgangen og de gode tallene demokratene hadde i sommer, så ville kun å beholde flertallet i Huset vært bedre.

En ting som Trump kan utnytte, er at Nancy Pelosi er like avskydd av republikanerne som Trump er av demokratene. Jeg tror også at Trump liker at han har fått renset ut noen moderate republikanere.

Det blir nå et renere "Trump" parti enn det var før. Republikanere som stiller til lokale valg, må nå være tydlige Trump medspillere, for å vinne.

Hva skjer med demokratene nå? Vil det være taktisk lurt å åpne for å stille Trump for riksrett? Pelosi er nå "walking back" snakket om riksrett, og sier at demokratene ikke vil gjøre det uten at republikanerne støtter det, eller at Muller kommer med avgjørende bevis for at presidenten kan stilles for riksrett.

Vil dette skuffe alle de velgerne som stemte for demokratene? Kan de oppildne de en gang til, med de samme løftene?

Mens Trump kan si til velgerne: "Jeg ga dere skattelette, jobbvekst og økonomisk vekst, og så kom demokratene og ødela alt. Vil dere ha mer av det samme som de to første årene? Velg flere republikanere for meg denne gangen".

Jeg regner med at Trump sparker Muller og avslutter etterforskningen. Han vil si at Muller må vise kortene, har han noe nå? Hvis ikke Muller har det, så vil demokratene snakke stort og opphisset om riksrett, men uten bevis, så vil det bli med snakket.

Det vil bli nok en gang demokratene ikke lykkes i å avsette Trump, forskjellen er at nå har de flertall i Huset. Det blir ikke lett å forklare det for den mest ekstremistiske delen av partiet. Det verste som kan skje demokratene, er at ytterste venstre bryter ut og danner et nytt parti, til venstre for demokratene. Det kan skje, men jeg ser ikke at det skal skje akkurat nå. Men mye kan forandre seg.

Jeg ser også fram til trådene her på forumet, hvor mange vil bli lykkelige og tro at nå, nå skjer det, Trump blir stilt for riksrett. Det har vært noen av disse trådene i to år nå.

Sier fremdeles godkjent.... Eller er bestått et bedre ordvalg? Ikke perfekt, men ingen katastrofe i dette ekstremt fientlige mediaklimaet. Du sier det er et enestående dårlig valg i forhold til at det er god økonomi og optimisme i folket. Jeg sier det er enestående lav dekning i media av det samme, og ingen ting som presidenten gjør, får han kreditt for.

Gitt han ikke har vært på valg, må man virkelig si han har gjordt ett fantastisk godt valg. Uten tvil. Som du påpeker, har han styrket SIN posisjon i Senatet, og det gir han litt bedre handlingsrom beslutningsmessig enn tidligere. 

Og han har tross alt fått disse valgresultatet etter å knapt fått til en eneste ting som president i løpet av perioden han har sittet der med republikansk flertall i begge hus. Stort sett alt han faktisk har fått gjennomslag for, har vært gjennom presidentordrer;  eller der sakene  har vært så grunnleggende republikanske at selv Hillary hadde fått det gjennom. Dette blir direkte imponerende i lys av hvilke saker som har vært de viktige i valget.

Det stemmer at Nancy har lyst å starte valgkampen, og at hun derfor ønsker å trekke partiet mot en mer konstruktiv taktikk i forhold til demokratisk politikk. Men Nancy er en dyktig yrkespolitiker, hvis hun gir deg en utstrakt hånd, bør du studere nøye hva som skjer hvis du tar den; spesielt hvis du ikke er god i det politiske spillet. Og Trump er totalt ute av sitt rette element i alt som har med strategisk politikk å gjøre.

Jeg har ikke til nå forstått hvorfor Trump har akseptert at etterforskningen av han har trukket så langt ut i tid. Det finnes en gambit der den går til konklusjon og Trump kommer ut renvasket i tide til valget, men hvis dette er målsetningen, er det på tide å la Mueller få avslutte, for Trump har trenert denne saken inn til ett veldig farlig punkt, og han har alt startet valgkampen sin. 

Hvis han nå tvinger igjennom en avslutting av  etterforskningen, kan faktisk Demokratene starte etterforskning og riksrettsak på det punktet alene, og diskusjonen kommer til å gå fra om Trump faktisk snakker med sin sønn, til en diskusjon om dokumenterbare fakta som har pågått på twitter og i pressen. På lik linje med Clintons tukling med innleide sekretærer kommer det neppe til å sette han av, men det kommer til å fjerne nok av støttespillerene til at han taper det neste valget. Og det er demokratene veldig fornøyd med, for han kommer til å vinne kampen om å bli republikanerenes kandidat.

Trumps store gevinst, er at han har splittet demokratene. Selv om Demokratene har styrket seg signifikant på mange områder, har de fortsatt ikke en samlende favoritt for neste valg, og de har ingen samlende strategi for de neste to årene i huset. Nancy Pelosi er ikke bare hatet av republikanerene, hun splitter også demokratene.   

For øyeblikket står Trump klar for sin andre periode. Men det forutsetter at Mueller får avslutte og at han snart blir ferdig med en konklusjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...