Gå til innhold

Mellomvalget i USA 6. nov 2018


ops2

Anbefalte innlegg

Jeg lager en egen tråd for det, siden jeg synes det er spennende. Like spennende som valget i Sverige var.

Først: Hva er mellomvalget i USA?

Kongressen i USA er todelt.

Den består av Representenes Hus, og Senatet. (Heretter forkorter jeg til Huset og Senatet)

Huset velges for to år av gangen, Senatet for 6 år av gangen.

Huset har 435 seter, og alle skal velges inn på nytt.

Dette er utfallet etter valget 2016: Rødt = Republikanere, Blå = Demokrater

Viewers_to_Voters_House_of_Representativ

Demokratene må vinne mange seter for å ta tilbake flertallet. Men det er ikke umulig, siden 36 republikanske representanter ikke stiller til nyvalg. Det er vanskeligere å kaste en representant som forsvarer sitt sete, enn å vinne over en som stiller til valg første gang.

For oss i Norge, vil det at Dem tar tilbake Huset, bety en tsunami av spekulasjoner om Trump vil stilles for Riksrett, siden Huset tar ut tiltale i Riksrett, og det er nok med simpelt flertall. Selv om en Riksrettsak ikke vil føre til at Trump blir dømt, så vil presidenten bli forhindret i mange av sine gjøremål, siden han må bruke tid på å forsvare seg.

Et Dem styrt Hus vil uansett føre til masse oppstyr og det blir vanskelig å få vedtatt lover, siden nye lover må godkjennes av både Huset og Senatet. Et Hus som har Dem flertall, vil stemme ned alle lover som Rep ønsker.

Huset kan også starte alle mulige slags granskninger.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om mange politiske kommentatorer tror at Dem kan vinne Huset, tror de at Rep vil beholde flertall i Senatet.

171213033236-senate-12-13-full-169.jpg

Rep kan tape et sete, siden visepresidenten i USA stemmer i Senatet, og han er Republikaner.... og han har dobbeltstemme.

Her kommer 6-års regelen inn, det er ikke alle setene som skal velges, men 26 av Demokratenes seter og bare 8 av Republikanerenes .

Demokratenes oppgave er nesten umulig, de må forsvare alle sine seter og vinne to av Republikanerenes.

For å gjøre det enda verre, så er ti av Demokratenes seter i områder som Trump vant med solid margin.

Hva kan Senatet gjøre, uavhengig av Huset? De kan fortsette å godkjenne dommere. De trenger bare simpelt flertall. Nye utnevnelser som den av Kavanaugh, vil de kunne fortsette med, uhindret av et eventuelt endret flertall i Huset.

For å dømme i Riksrett, kreves det 2/3 flertall i Senatet. For å avsi dom i Riksrett, må derfor mange, mange Republikanere stemme med Demokratene.

Senatet kan ikke vedta lover uten at Huset også vedtar de, så der blir de stående.

Endret av ops2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beto - effekten.

Siden norsk massemedia heier så sterkt på Demokratene, så vil vi se positive artikler om Beto O'Rourke fram mot valget. ( Robert Francis O'Rourke )

Innen media som CNN, WaPost og NY Times håper de at Beto skal vinne Texas, ikke senator Ted Cruz.

"Beto" er de liberales golden boy, og han har fått en uvanlig stor pengestøtte på 62 millioner dollar, til å drive valgkamp for. I motsetning har Cruz bare fått 30 millioner dollar.

Cruz har en ganske sikker ledelse. Spørreundersøkelser har i beste fall vist Beto likt med Cruz. Kun i sommer var det noen som ga Beto en liten ledelse. De siste gir Cruz 7% ledelse.

images?q=tbn:ANd9GcQ-S6GqLgaBm5vDDq9R1W0

 

Kun 2 år skiller Beto og Cruz, men media omtaler Beto som ung og framstormende, og Cruz som gammel og satt.

Beto - effekten er først og fremst å trekke velgere som stemmer på Demokratene. Selv om Beto taper plassen i Senatet til Cruz, så er det ikke mindre enn 36 seter fra Texas som skal velges til Representantenes Hus. (Huset)

Det kan bli ubehagelig jevnt i Huset, og hvis Texas tar over noen flere seter for Demokratene, så kan det være akkurat de setene som skal til for å sikre flertall i Huset.

Jo høyere valgdeltagelse, jo bedre ser det ut for Demokratene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff blir en fæl tid om dems tar over, de vil jo avslutte ICE uten noe reel erstatning til dette, og det ned tanke på de 3000 som reiser til USA som bærer flagget til deres land og kaller Trump antichrist. 

Jeg liker ikke Trump i det hele tatt men ønsker pr dags dato republikanernes seier nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer fargete alltid på Demokratene?

Trump øker i støtte hos fargete. Pussig nok. En undersøkelse NAACP gjorde, viser at han ikke har flertall i noen grupper. Men med all den negative omtalen Trump får, så synes jeg tallene er merkelige. Trump fikk kun 8% stemmer fra svarte i 2016.

https://www.naacp.org/latest/new-poll-nations-competitive-races-may-hinge-trumps-racism/

Nå er det 21% blacks som er fornøyd med jobben Trump gjør. 35% latino. 43% native (Indianere).

graph2of2.jpg

Hvorfor er 21% svarte fornøyd med en rasist?!

NAACP ( National Association for the Advancement of Colored People ) må ikke forveksles med Rasmussen's Report, som har Trumps approval among blacks på 36%.

Jeg tror at NAACP har pålitelige tall, Rasmussen litt høye tall.

Trumps personlige popularitet er høyere enn den for det Republikanske partiets kandidat.

graph1of2.jpg

Dette er interessant for meg. Betyr det at skattelette og lav arbeidsledighet vil føre til at de fargete kan tippe over på en Republikansk representant?

Arbeidsledigheten hos fargete er rekordlav.

Her forklarer en representant for Rasmussen hvorfor deres rating alltid er høyere for Republikanerene. Det er fordi de kun bruker svar fra de som sannsyligvis kommer til å stemme, enn de som er registrerte velgere.

https://canadafreepress.com/article/rasmussen-explains-the-methodology-that-showed-trump-with-36-percent-black

Rasmussen anslo at Clinton ville vinne "popular vote" med 2%, og hun vant med 2,1%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ramble said:
 

Uff blir en fæl tid om dems tar over, de vil jo avslutte ICE uten noe reel erstatning til dette, og det ned tanke på de 3000 som reiser til USA som bærer flagget til deres land og kaller Trump antichrist. 

Jeg liker ikke Trump i det hele tatt men ønsker pr dags dato republikanernes seier nå.

Hvis du spør meg nå, akkurat i dag, tror jeg at Rep vinner både Senatet og Huset.

Jeg vil tro at de får 1-2 flere seter i Senatet, og taper mellom 10 og 20 i Huset.

De tapte setene i Huset blir ikke så mange at de mister flertallet, men det krymper til 3 - 10 seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Migrantkaravanen:

merlin_145546452_40c7fdf6-62c2-436b-8014

Bilder som det over, er egnet til å få Republikanske velgere til å strømme til valglokalene.

Kunne det kommet på at verre tidspunkt for Demokratene?

https://www.nytimes.com/2018/10/20/us/politics/trump-migrant-caravan-midterm.html

https://www.washingtontimes.com/news/2018/oct/21/migrant-caravan-swells-5000-advances-toward-us/

Fra kommentarfeltet:

- What do they expect from the U.S. when they get here? Do they have the money for an apartment, food, transportation or do they expect us to care for them?

- This is how Europe, with the notable exception of Hungry, was over run by "refugees" from the arab world . Collapsing their cultures and over stressing their economies. Stop the lawless invasions now!

- I would think that every American citizen would be against this caravan. This is crazy. I have had a relative waiting her turn in line to immigrate here LEGALLY for 10 years.

- Immigration done legally and both those who actually respect and honor our nation are welcomed people. But,this whole onslaught of invading unskilled, disrespectful, rude, and lawless mob of anti American beings is a staged and plotted attack on our sovereignty, security, peace and tranquility. There is nothing we can do accept DEFEND with all our might everything we cherish and value and if people die or get hurt because of it, then it was because of an act of declared aggression on us, not because of us.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd! Kommer til å følge den. En artikkel litt på siden, men som er en av faktorene ved valget:

The Right Finds the Perfect Weapon Against the Left

 

https://www.bloomberg.com/view/articles/2018-10-18/elizabeth-warren-dna-response-shows-failure-of-liberalism

 

Hvordan Republikanere bruker "politisk korrekthet" og identittetspolitikk som våpen mot demokratene. Den jevne amerikaner (alle etnisiteter) ønsker ikke de helt ekstreme variantene av identietspolitikk, likevell faller enkelte Demokrater for fristelsen og tyr til disse varianter for å "lokke" ut rasister med det utfall at de fleste synes de liberale blir for ekstreme i denne rasistjakten.

Endret av fotosyntesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg blir sjokkert om ikke demokratene vinner tilbake huset. Republikanerne som parti har, etter min mening, ikke lyktes med å verve velgere i løpet av tiden siden Trump vant. På den andre siden har alle som er mot Trump egentlig bare en måte å protestere på, nemlig å stemme på demokratene. Så summen av alle som ikke liker Trump, og republikanernes mangel på å tiltrekke seg velgere, vil føre til at flertallet i huset skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Overrasket said:
 

Jeg blir sjokkert om ikke demokratene vinner tilbake huset. Republikanerne som parti har, etter min mening, ikke lyktes med å verve velgere i løpet av tiden siden Trump vant. På den andre siden har alle som er mot Trump egentlig bare en måte å protestere på, nemlig å stemme på demokratene. Så summen av alle som ikke liker Trump, og republikanernes mangel på å tiltrekke seg velgere, vil føre til at flertallet i huset skifter.

Mulig, mulig.

Jeg holder begge deler åpent. Men Kavanaugh-effekten gjorde at republikanerene ble mer gira.

Det er hvor mange som stemmer som betyr noe, ikke meningsmålinger. Vi så hvordan meningsmålingene fra Sverige mente SD skulle få minst 5% flere stemmer enn de fikk ved valget. De beste meningsmålingene for SD hadde de faktisk som største parti.

Jeg har tenkt på hvordan det kunne gå så feil, og kom til at mange av de som sa "SD!" når de ble oppringt, var støttespillere bare der og da, men ved valget var de ikke så sikre lenger. Jeg tror også at mange av de 1 millioner svenske statsborgere med utenlandsk opprinnelse ikke svarte på undersøkelsen. Fordi de ikke snakket godt norsk svensk til å gjøre det.

Siste målinger viser at 72% av demokratenes velgere er "oppglødde" mot 68% av republikanerenes velgere. Det er mye jevnere enn det var i sommer.

Entusiasme får folk til å gå og stemme.

Vikitige demokrater som Bernie Sanders sier nå at de ikke tror på en "bølge" av demokrater som skal ta over i Huset. Sanders sier det blir jevnt. https://www.bustle.com/p/bernie-sanders-suggests-the-blue-wave-is-a-myth-that-should-seriously-motivate-you-to-vote-12796962

Å faktisk stemme blir viktigere enn noen gang, siden det kan bli bare "en håndfull" stemmer som avgjør.

Dette er veldig smart sagt av Sanders. Velgerene deres må ikke tro de har vunnet allerede, så de trenger ikke gå og stemme.

Det er også mulig at dette skjedde i Sverige, meningsmålingene viste en så dramatisk oppgang for SD at noen ikke brydde seg om å stemme.

 

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra denne linken: https://www.nbcnews.com/politics/politics-news/republicans-outpacing-democrats-early-voting-key-states-nbc-news-finds-n922881

Det er åpnet for å forhåndsstemme i mange stater, og republikanske velgere er i flertall i syv av de åtte statene som er analysert av NBC News Data Analytics Lab.

Dette er selvsagt bare grove tall, og det er 14 dager til selve valgdagen.

Men forhåndsstemmene indikerer at det blir en rekordartet valgdeltagelse i år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 13.28, ops2 skrev:
 

 

1. Et Dem styrt Hus vil uansett føre til masse oppstyr og det blir vanskelig å få vedtatt lover, siden nye lover må godkjennes av både Huset og Senatet. Et Hus som har Dem flertall, vil stemme ned alle lover som Rep ønsker.

2. Huset kan også starte alle mulige slags granskninger.

 

1. For eksempler følg Mitch McConnells karriere under obamadministrasjonen.

2. Google Benghazi for sinnsyke eksempler på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
44 minutter siden, ops2 said:
 

Mulig, mulig.

Jeg holder begge deler åpent. Men Kavanaugh-effekten gjorde at republikanerene ble mer gira.

Det er hvor mange som stemmer som betyr noe, ikke meningsmålinger. Vi så hvordan meningsmålingene fra Sverige mente SD skulle få minst 5% flere stemmer enn de fikk ved valget. De beste meningsmålingene for SD hadde de faktisk som største parti.

Jeg har tenkt på hvordan det kunne gå så feil, og kom til at mange av de som sa "SD!" når de ble oppringt, var støttespillere bare der og da, men ved valget var de ikke så sikre lenger. Jeg tror også at mange av de 1 millioner svenske statsborgere med utenlandsk opprinnelse ikke svarte på undersøkelsen. Fordi de ikke snakket godt norsk svensk til å gjøre det.

Siste målinger viser at 72% av demokratenes velgere er "oppglødde" mot 68% av republikanerenes velgere. Det er mye jevnere enn det var i sommer.

Entusiasme får folk til å gå og stemme.

Vikitige demokrater som Bernie Sanders sier nå at de ikke tror på en "bølge" av demokrater som skal ta over i Huset. Sanders sier det blir jevnt. https://www.bustle.com/p/bernie-sanders-suggests-the-blue-wave-is-a-myth-that-should-seriously-motivate-you-to-vote-12796962

Å faktisk stemme blir viktigere enn noen gang, siden det kan bli bare "en håndfull" stemmer som avgjør.

Dette er veldig smart sagt av Sanders. Velgerene deres må ikke tro de har vunnet allerede, så de trenger ikke gå og stemme.

Det er også mulig at dette skjedde i Sverige, meningsmålingene viste en så dramatisk oppgang for SD at noen ikke brydde seg om å stemme.

 

Jeg snakker ikke om meningsmålinger. Jeg sluttet å snakke om meningsmålinger før det ble kult å slutte å snakke om de. Før siste presidentvalg reiste jeg rundt i USA i flere måneder og bare pratet med folk. Ansikt til ansikt. Ingen statistikk og tall, bare ord og følelser. Jeg fikk informasjon og innsikt som man ikke kan bruke i store avanserte datamodeller. Og jeg visste ganske tidlig at Trump hadde en sjanse. 

For det som er med USA, det finnes ikke en datamodell, eller en kombinasjon av modeller, som faktisk kan relfektere USA. Man kan ikke bruke en datamaskin til å lage meningsfull grafikk. Modellene fungerer kanskje i byene forresten, men ikke for nasjonen. Ikke for virkelige, hverdagslige folk ute i distriktene.

Men når jeg løfter blikket opp fra avanserte modeller og infografikk, og vektlegger logikk som ikke kan trykkes inn i et beregningsprogram, er det slående hvor overveldende sannsynlig det er at demokratene vinner tilbake huset. 

Om det vil ha no å si å ha flertall i huset er noe annet.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Overrasket said:
 

Jeg snakker ikke om meningsmålinger. Jeg sluttet å snakke om meningsmålinger før det ble kult å slutte å snakke om de. Før siste presidentvalg reiste jeg rundt i USA i flere måneder og bare pratet med folk. Ansikt til ansikt. Ingen statistikk og tall, bare ord og følelser. Jeg fikk informasjon og innsikt som man ikke kan bruke i store avanserte datamodeller. Og jeg visste ganske tidlig at Trump hadde en sjanse. 

For det som er med USA, det finnes ikke en datamodell, eller en kombinasjon av modeller, som faktisk kan relfektere USA. Man kan ikke bruke en datamaskin til å lage meningsfull grafikk. Modellene fungerer kanskje i byene forresten, men ikke for nasjonen. Ikke for virkelige, hverdagslige folk ute i distriktene.

Men når jeg løfter blikket opp fra avanserte modeller og infografikk, og vektlegger logikk som ikke kan trykkes inn i et beregningsprogram, er det slående hvor overveldende sannsynlig det er at demokratene vinner tilbake huset. 

Om det vil ha no å si å ha flertall i huset er noe annet.

Men hvorfor tror du at virkelige, hverdagslige folk vil ha tilbake et Hus med flertall av demokrater? Siden arbeidsledigheten aldri har vært så lav på mange tiår, hvorfor "change a winning team"?

Har ikke Trump levert på mange områder, selv om han ikke fikk gjennom å fjerne Obamacare og å bygge en fysisk mur?

Han har gitt de skattelette, enklere forhold for bedrifter (ved å fjerne reguleringer) og to konservative dommere i Høyesterett.

Er det ikke flere konservative i distriktene enn i byene? Flere som verdsetter religion, vil ha streng kontroll ved grensene, flere som misliker hvordan identitetspolitikken har blitt så sterk i universitetene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkrigen i vest. https://www.courthousenews.com/trump-orders-fast-track-for-water-projects-in-california-the-west/

Trump og det republikanske partiet står svakt i California, noe Trump håper å bedre ved å love farmerene mer vann til avlingene.

Dette er omdiskutert, siden miljøvernorganisasjoner hevder at å gi farmene mer vann til avlingene, vil true dyrelivet langs de få elvene den tørre staten California har.

Republikanerene lover derimot å lytte til farmerene, og sette økonomisk vekt først. Noe som Trump lovde under sin valgkamp.

Samtidig gjør det fiskere og miljøvernaktivister rasende. Man man kan regne med at miljøvernere ikke ville stemt republikansk uansett om månen var en gul ost. Så det er ingen stemmer tapt.

Håpet for republikanerene er at de vil vinne stemmer fra landbruket som ikke hadde bestemt seg, og som er redd for at et Hus styrt av demokratene vil forkaste dette forslaget om å sette opp tempoet, fjerne reguleringer, og gi farmene mer vann.

Dette kan spesielt påvirke Jeff Denhams (R) sete i Huset, siden hans valgdistrikt ikke er typisk republikansk, men mer for demokratene. Et sete vunnet  for GOP i en usikker valgkrets, er et spesielt stort tap for demokratene, siden de må vinne alle sine seter og minst 23 til.

Quote

“Some of the best farmland in the world, by the way, can’t be used because they don’t have water; but they actually have a lot of water,” Trump said, flanked by Denham, Rep. Kevin McCarthy, R-Bakersfield, and others.

Others were less amused by the order. Restore the Delta, a group dedicated to protecting the San Francisco Bay-Delta estuary, called Trump’s order a political stunt meant to save congressional seats ahead of the Nov. 6 election.

 

Endret av ops2
lagt til sitat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Kritt said:
 

Bra tråd - takk for mange interessante innspill! :) 

Takk skal du ha.

Ta denne linken med en klype salt - nei, en spade full. Den er veldig optimistisk på vegne av en dobbeltseier for republikanerene.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6303125/PIERS-MORGAN-abuse-throw-Trump-makes-stronger-Democrats-heading-disaster.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ops2 skrev:
 

Takk skal du ha.

Ta denne linken med en klype salt - nei, en spade full. Den er veldig optimistisk på vegne av en dobbeltseier for republikanerene.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6303125/PIERS-MORGAN-abuse-throw-Trump-makes-stronger-Democrats-heading-disaster.html

 

Ja, det er mange mekanismer her som ikke er synlige på overflaten, i hvertfall ikke den norske.Menigmann her tror jo alt er veldig opplagt og har veldig sort/hvitt syn på det amerikanske samfunnet og politikken der.  "Ingen" trodde at Trump kunne vinne presidentvalget heller (selv om mange i ettertid påstod det var akkurat det de gjorde...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
20 hours ago, Overrasket said:
 

Jeg blir sjokkert om ikke demokratene vinner tilbake huset. Republikanerne som parti har, etter min mening, ikke lyktes med å verve velgere i løpet av tiden siden Trump vant. På den andre siden har alle som er mot Trump egentlig bare en måte å protestere på, nemlig å stemme på demokratene. Så summen av alle som ikke liker Trump, og republikanernes mangel på å tiltrekke seg velgere, vil føre til at flertallet i huset skifter.

Du leser for mye fake news. Flere og flere mennesker kommer til å stemme på republikanerne. Hørt om walkaway kampanjen? Demokratene er blitt til anarkister som fremmer vold og ustabilitet. Ingen med sine fulle fem ønsker å ha kriminelle og pedofile i sitt nabolag. 

Hørt om Red tsunami? Nei? Det er det som kommer til å skje 6 nov. Gleder meg til å se libtards grine på TV mens de anklager russerne for å ha påvirket valget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  :roll: 

 

Jeg kommer til å følg med her. Jeg gleder meg veldig til valget. Det blir skikkelig interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...