Gå til innhold

For en makt KrF sitter på! Abort


Parasoll

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Capt. Obvious said:
Man må knytte slike diskusjoner til opplevd praksis, for de fleste døve blir selvstendige mennesker nesten på lik linje med alle andre ettersom det ikke dreier seg om en sterk svekkelse av de mentale evnene. Døvhet medfører sjelden at foreldre må ta vare på barnet resten av sine liv. Det kan ikke sammenliknes.

Men det er ikke fjernt å tro at foreldre som vet de vil få et funksjonshemmet barn vil føle press til abort, spesielt hvis de vet at det vil koste samfunnet store summer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Ron Paul skrev:
 

Her viser du jo greit at du ikke forstår grunnleggende biologi, overraskende er det ikke. Fosterets hjerne er allerede svært utviklet på samme tid som fosteret kan føle smerte, altså uke seks eller syv. 

Hahaha, jeg tror jeg ler meg ihjel. Du leste ikke linken jeg la ved sist gang du sa det samme altså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, linsejesus skrev:
 

Men det er ikke fjernt å tro at foreldre som vet de vil få et funksjonshemmet barn vil føle press til abort, spesielt hvis de vet at det vil koste samfunnet store summer.

Tror ingen som får barn bryr seg om kostandene for samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:
 

Men det er ikke fjernt å tro at foreldre som vet de vil få et funksjonshemmet barn vil føle press til abort, spesielt hvis de vet at det vil koste samfunnet store summer. 

Et press har man uansett i den ene eller andre retningen, og det er jo ikke bedre å forby abort akkurat, siden man da uansett presses inn i at man må gjennomføre svangerskapet. Det er derfor foreldrene bør ha et valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Pipaluk skrev:
 

Nei, det er ikke samfunnsnyttig. Er det da greit at vi bare fjerner det? Svelger en pille med gifto  og kjenner at barnet ikke spreller lenger. Skal man da begravet fosteret etterpå, eller hva gjør man?

Hva med alle sykdommer/skader som kommer, eller viser seg etter fødselen, bør vi utvide grensen slik at vi avslutter livet etter at barnet er født også? Jeg er også redd for å få et funksjonshemmet barn. Det verste for meg ville nok ikke vært Downs, men en autist som gjorde om leiligheten til en krigssone, og smørte bæsj opp etter veggen.

Det jeg mener er at hvis en selv er voksen nok til å få barn så må en også ta ansvaret med å oppfostre dem, uansett resultat. Du har ingen garantier i livet. Du vet aldri hvordan livet blir.

Igjen, dette handler ikke om å ta livet av levende mennesker, men abort. Foreldre bør få vite det og mulighet til abort om de finner ut at fosteret har downs syndrom. Så kan de heller få muligheten til å føde et friskt barn ved en senere anledning. 

Og ja, livet skjer, noen ganger skjer uventede ting. Men har man mulighet til å få et valg før en fødsel så har man i det minste en mulighet til å velge, og være bevisst på det. Det kan også styrke foreldre som velger å beholde barnet også, om at man valgte nettopp det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Zikkzakk skrev:
 

Hahaha, jeg tror jeg ler meg ihjel. Du leste ikke linken jeg la ved sist gang du sa det samme altså? 

Forskere fra ulike steder har ulike meninger om saken, og enkelte mener altså at ved sjette til syvende uke er hjernen godt utviklet og fosteret i stand til å føle smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Ron Paul skrev:
 

Orker man ikke oppdra barnet selv finnes det alternativer utover å ta livet av de, å avslutte et liv kun fordi fosteret har downs minner om menneskesyn fra land vi neppe vil sammenlignes med og et moralsk forfall som egoismen feministene har fremmet de siste tiårene.

Man avslutter livet lenge før det er blitt et barn som er levedyktig utenfor livmoren. Og her snakker jeg ikke om Downs konkret, men om alt av avvik som forårsaker mye ekstra behov. Det er et hav av kromosomfeil som gir alvorlige funksjonshemninger i forskjellig grad. Noen barn klarer seg trolig litt bedre enn andre, men for veldig mange er det ikke tilfelle.

Jeg mener at det å se på kvinner kun som inkubatorer som bærer fram og føder et levende menneske er kvalmende og absolutt i tråd med de landene du ikke vil sammenligne deg med. Tenk litt på dine egne holdninger. Skal kvinnen gå gravid i 9 måneder og føde bare for å forlate barnet? Skal hun bære og føde et uønsket barn og plutselig bare glemme denne delen av sitt liv? Tenker du i det hele tatt over påkjenningen, sorgen, hvor ødeleggende det er for et menneske? Sikkert også for fedrene, men i utrolig mye større grad for mødrene. Svangerskap og fødsel er veldig risikable for kvinnens helse, mye kan gå galt og kvinnens liv kan også gå tapt. Hvorfor vil du tvinge kvinner til å bære fram og føde et uønsket barn? Du må gå litt i deg selv og tenke på holdningene du har. En kvinne som ønsker å beholde barnet uansett, hun ville ikke brydd seg å teste for avvik. Kvinner som tester gjør det fordi de ikke ønsker å få barn med alvorlige avvik. Ikke alle kan og vil være med på det. Bare fordi en kvinne ikke ønsker et annerledes barn og å være småbarnsforelder livet ut, betyr ikke det at man hater funksjonshemmede. Bare at man ikke vil ha ansvaret for en funksjonshemmed selv. De som føder og oppdager etterhvert at noe er galt er en annen gruppe. Og nei, en celleklump er ikke et barn ennå. Det er en celleklump med potensial å bli til et barn senere.

Helt utrolig at i 2018 er det så mange med så kvinnefiendtlige holdninger i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekk og gru hvis abort skal forbys! Tenk på den kvinnen som blir voldtatt og blir ufrivillig gravid. Vel, det er vel da hun kan håpe at hun er en av de kvinnene som ikke klarer å få barn. 

Kvinner som i desperasjon vil prøve å bli kvitt barnet, ved å drikke masse alkohol. Da risikerer barnet heller å bli sykt og da blir det enda verre. 

Dessuten risikerer vi at nav får mer penger å ut med. Da blir det enda flere ufrivillige alenemødre som må ha støtte, for sannsynligheten kan da bli stor for at den gravide er en "fattig" student eller noen som kanskje ikke engag har begynt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ron Paul skrev:
 

Forskere fra ulike steder har ulike meninger om saken, og enkelte mener altså at ved sjette til syvende uke er hjernen godt utviklet og fosteret i stand til å føle smerte.

Hjernen er ganske langt fra godt utviklet ved 6-7 uker. Har du sett bilder, tegninger, annet? Fra Wikipedia. Dette er ikke hjerne, dette er nevral tube som begynner å forme forskjellige deler som etterhvert blir til deler av hjernen og resten av nervesystemet. image.thumb.png.cacd2cfce0afbc8d33d5f2718e690ba3.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, linsejesus skrev:
 

Men det er ikke fjernt å tro at foreldre som vet de vil få et funksjonshemmet barn vil føle press til abort, spesielt hvis de vet at det vil koste samfunnet store summer.

Det er neppe deres første tanke. Det er tanken om hvordan det vil påvirke dem som individer, familien som enhet og alles fremtidige utsikter som kommer først. Det er der de største kostandene ligger, ikke hvor mange millioner det vil koste Ola og Kari.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ron Paul skrev:
 

Forskere fra ulike steder har ulike meninger om saken, og enkelte mener altså at ved sjette til syvende uke er hjernen godt utviklet og fosteret i stand til å føle smerte.

Da burde du lese mer forskning om emnet. Hjernen er ikke godt utviklet i 6-7 uke og fosteret er ikke i stand til å oppleve smerte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drizzt skrev:

Og nei, en celleklump er ikke et barn ennå. Det er en celleklump med potensial å bli til et barn senere.

Et foster i tolvte uke er ikke en celleklump, men et godt utviklet foster med evne til å føle smerte som ifølge noen forskere skjer allerede ved sjette til syvende uke. Her er det ulike meninger, men ved uke tolv kan man ikke lenger bare kalle det en celleklump, men et liv med ukrenkelig rett til liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zikkzakk skrev:
 

Da burde du lese mer forskning om emnet. Hjernen er ikke godt utviklet i 6-7 uke og fosteret er ikke i stand til å oppleve smerte. 

Noen forskere mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ron Paul skrev:
 

Noen forskere mener det.

Alle kan kalle seg forsker, men det betyr ikke at det de sier nødvendigvis er korrekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ron Paul skrev:
 

Et foster i tolvte uke er ikke en celleklump, men et godt utviklet foster med evne til å føle smerte som ifølge noen forskere skjer allerede ved sjette til syvende uke. Her er det ulike meninger, men ved uke tolv kan man ikke lenger bare kalle det en celleklump, men et liv med ukrenkelig rett til liv.

Godt utviklet som klarer seg kanskje utenfor livmoren? Ingen forskere som har selvrespekt vil si at i 6-7 uke smerte kan føles. Dette er overhodet ikke sant, så stol på seriøs forskning istedet. Mye senere kan det registreres at det går signaler og det antas at kanskje det føles noe, men om det er smerte er ren spekulasjon. Dessuten så fram til uke 9 kalles det for embryo, ikke foster. Ingen har en ukrenkelig rett til liv. Hadde det vært sant, ville død ikke eksistert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Drizzt skrev:

Godt utviklet som klarer seg kanskje utenfor livmoren? Ingen forskere som har selvrespekt vil si at i 6-7 uke smerte kan føles. Dette er overhodet ikke sant, så stol på seriøs forskning istedet. Mye senere kan det registreres at det går signaler og det antas at kanskje det føles noe, men om det er smerte er ren spekulasjon. Dessuten så fram til uke 9 kalles det for embryo, ikke foster. Ingen har en ukrenkelig rett til liv. Hadde det vært sant, ville død ikke eksistert.

Tester som har blitt gjort viser at foster reagerer på påført smerte allerede i sjette til syvende uke. Men her er det altså ulike meninger. Md ukrenkelig rett mener jeg at ingen stat bør kunne ta fra en denne retten, heller ikke ved å tillate abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, Capt. Obvious said:
Et press har man uansett i den ene eller andre retningen, og det er jo ikke bedre å forby abort akkurat, siden man da uansett presses inn i at man må gjennomføre svangerskapet. Det er derfor foreldrene bør ha et valg.

Jeg mener ikke at abort skal forbys, men det handler om et unntak i abortloven for fostere med Downs. Jeg ser ikke hvordan det er etisk forsvarlig, for Downs er ikke uforenlig med et godt liv.

Det er stort sett enighet om en grense på 12 uker fordi folk tillegger fosteret en egenverdi etter det. Hvis det gjøres unntak for Downs, betyr det at de fosterene har mindre verdi enn de normale. Da må man i det minste være ærlig om at det er det man mener. Ellers er det like prinsippløst som å si at såkalt tvillingabort er verre enn abort av et foster som er alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ron Paul skrev:
 

Tester som har blitt gjort viser at foster reagerer på påført smerte allerede i sjette til syvende uke. Men her er det altså ulike meninger. Md ukrenkelig rett mener jeg at ingen stat bør kunne ta fra en denne retten, heller ikke ved å tillate abort.

Da er det vel bedre at foreldrene reiser til utlandet for abort, eller dumper det levende barnet i skogen etter fødsel? 

Og det er tross alt foreldrene som blir sittende igjen med byrden det kan være. Hvorvidt et menneske får et verdig liv, spesielt et så sårbart et har med foreldrene å gjøre. De er de best kvalifiserte til å avgjøre om de klarer å gjøre den jobben som kreves. 

Jeg og min samboer er helt enige om at hun hadde tatt abort om hun blir gravid med et barn med Downs. Ikke fordi ikke det kan finnes glede i å ha barn med det heller, men fordi jeg vet en del om hva som kreves. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, linsejesus skrev:
 

Jeg mener ikke at abort skal forbys, men det handler om et unntak i abortloven for fostere med Downs. Jeg ser ikke hvordan det er etisk forsvarlig, for Downs er ikke uforenlig med et godt liv.

Det er stort sett enighet om en grense på 12 uker fordi folk tillegger fosteret en egenverdi etter det. Hvis det gjøres unntak for Downs, betyr det at de fosterene har mindre verdi enn de normale. Da må man i det minste være ærlig om at det er det man mener. Ellers er det like prinsippløst som å si at såkalt tvillingabort er verre enn abort av et foster som er alene.

Det handler vel så mye om når det er mulig å avdekke Downs ved fosteret. 

Så er det mange, inkludert meg, som mener at det vel så viktig at barnet er friskt og får mulighet til å leve et verdig liv. 

Så kan spørre seg om hvor verdig liv et uønsket barn får, i tillegg til alle problemene som syndromet medfører. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Example skrev:
 

Da er det vel bedre at foreldrene reiser til utlandet for abort, eller dumper det levende barnet i skogen etter fødsel? 

Og det er tross alt foreldrene som blir sittende igjen med byrden det kan være. Hvorvidt et menneske får et verdig liv, spesielt et så sårbart et har med foreldrene å gjøre. De er de best kvalifiserte til å avgjøre om de klarer å gjøre den jobben som kreves. 

Jeg og min samboer er helt enige om at hun hadde tatt abort om hun blir gravid med et barn med Downs. Ikke fordi ikke det kan finnes glede i å ha barn med det heller, men fordi jeg vet en del om hva som kreves. 

Det er ulovlig isåfall, med flere års fengsel som resultat. Abort eller å oppdra barnet selv er heller ikke eneste mulighetene de har, det finnes andre alternativer idag, og går man inn for det kan man sikkert finne enda flere.Det er synd at den minste motstands vei har blir normalen, istedenfor at man forsøker å finne løsninger som krever litt mer av en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...