Gå til innhold

Huseier krever depositum

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå er jeg helt enig i at leietakere kan gjøre husverter oppmerksom på regler dersom det er nødvendig, men helt ærlig så vanskelig er det faktisk ikke. Husleieloven er en av de lovene som er skrevet i et moderne språk. Den forteller om partenes plikter og rettigheter på en veldig ryddig måte.

Til alt overmål finnes også standard husleiekontrakter å få kjøpt eller laste ned. For husverter som synes disse er vanskelige å forholde seg til fordi det stiller krav til dem er det faktisk bare for leietaker å finne en annen husvert, for hvis standardkontrakten er for komplisert for husvert ja da mener jeg at de kanskje ikke burde leie ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

Tror jeg ville svart utleier noe sånt som:

"Hei, beklager så mye! Ettersom punktet om depositum/forsluddsleie i kontrakten er lovstridig har jeg sett vekk fra dette. Du har ikke anledning til å kreve mer enn en måned i forsluddsleie, og du har heller ikke anledning til å kreve at jeg betaler depositumskonto. Jeg ønsker gjerne ny kontrakt hvor dette punktet er redegjort for i henhold til loven, og hvor du enten ønsker forsluddsleie for en måned, eller depositum på konto du betaler for. Hører fra deg! " 

... Og så skaffer du pengene fort som fy. 

Har du ikke pengene må du jo skrive noe lignende som over men langt mer ydmykt, men også legge deg langflat for at du faktisk ikke har pengene, og spørre hva huseier ønsker videre. Du har tabbet deg grovt ut ved å ikke lese kontrakten, og jeg er usikker på om det at punktet er ugyldig er god nok grunn til at du kan se fullstendig vekk fra det. Skriftlig visste du jo at huseier ønsket en form for ekstra penger, så det er lite tillitsvekkende å hevde at du ikke har dem overhodet. 

Hvis TS velger å se helt bort fra kontrakten på den måten du foreslår risikerer hun at husverten sier henne opp med grunnlag i uenighet om kontrakten.

Mitt forslag er at TS først anskaffer depositumpengene og kontakter husvert om hvordan de skal få opprettet depositumkonto og gjort alle punkter i kontrakten gyldig. Det kan f.eks. være at de blir enig om å stryke punktet om ugyldig foiskuddsleie og "betales av leietaker". Og at begge signerer for endringen og at begge får hver sitt eksemplar der endringen er påført.

Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 said:

Hvis TS velger å se helt bort fra kontrakten på den måten du foreslår risikerer hun at husverten sier henne opp med grunnlag i uenighet om kontrakten.

Mitt forslag er at TS først anskaffer depositumpengene og kontakter husvert om hvordan de skal få opprettet depositumkonto og gjort alle punkter i kontrakten gyldig. Det kan f.eks. være at de blir enig om å stryke punktet om ugyldig foiskuddsleie og "betales av leietaker". Og at begge signerer for endringen og at begge får hver sitt eksemplar der endringen er påført.

Ja mitt ene forslag er jo ganske likt. Men det forutsetter at hun kan skaffe pengene. For mange vil det være plent umulig å skaffe 16 000, og da er det ikke så mye mer å gjøre enn å legge seg langflat og forberede seg på å finne nytt sted å bo. 

Skrevet
12 timer siden, LasVegas skrev:

Ok, hvordan skulle jeg bevise at det var gjort en avtale da? Bindende i hodet ditt kanskje men ikke i følge loven..

Fortsatt bindende etter loven. Faktisk etter den eldste gyldige loven i Norge (fra 1687)

En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har bodd i en leilighet alene siden 1.juli 2018. Huseier bruker et eiendomsfirma som står for utleie, betaling og slikt, så jeg skrev under kontrakten i mai 2018. Jeg skjønner jo at det er normalt å skulle ha depositum, men jeg snakket med denne damen mange ganger på telefonen før hun sendte meg kontrakten fordi de skulle pusse opp før jeg flyttet inn. Vi snakket masse om husleie, strøm og diverse ting, men hun nevnte aldri noe om at de skulle ha depositum. Jeg var nok dum som ikke spørte om dette selv, men bor i en liten by der det faktisk ikke er så normalt med depositum som i større byer. Her er det flere leiligheter tomme og de sliter med å leie ut. Jeg har betalt husleien til tiden hver måned.

Jeg har jo tydeligvis glemt å lese kontrakten til punkt og prikke før jeg skrev under på den, fordi de sendte meg plutselig melding nå 4 måneder etter jeg har leid for å si at de ikke har motatt depositum. Og jeg skjønte virkelig ingenting, men så leste jeg kontrakten på nytt, så ser jeg på aller siste side så står det i smått skrift i bunnen at "Husleie på tilsvarende to måneders leie skal betales sammen med innbetaling av første husleie. Eventuell depositumskonto opprettes og betales av leietaker". 

På hva slags måte kan de kreve dette av meg? Vet jo jeg har skrevet under, men jeg går på skole og jeg har gjeld så får verken mulighet til å ta depositumslån eller noe, men jeg betaler jo alltid på tiden! Skal ikke uansett depositum betales på en depositumskonto som huseier har krav på å betale egentlig? Jeg har nok med penger til husleie, strøm, mat og alt slikt, men jeg har ikke to måneders leie sånn på kort tid om det er det de mener. 

Hva skal jeg gjøre da? 

Anonymkode: bcf9b...3fb

på hvilken måte de kan kreve dette av deg? DU har skrevet under på en kontrakt DU ikke visste innholdet i. selvfølgelig kan de kreve deg for depsitum. er jo ikke deres feil at du ikke har lest kontrakten skikkelig. her kan du kun skylde på deg selv

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, LasVegas skrev:

Les gjennom kontrakten din. I et byråkrati land som Norge så må du ha alt på papir. Muntlig holder ikke seøv om dere har snakket sammen og huseieren har godtatt det. Har gått gjennom det samme før. Men da leverte jeg ikke nøklene før depositum tiden har gått ut. Huseiere er sleipe.. ikke stol på noen!!!

huseier sa aldri at ho IKKE skulle betale depositum.

Anonymkode: 20ea8...185

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, galaxy skrev:

på hvilken måte de kan kreve dette av deg? DU har skrevet under på en kontrakt DU ikke visste innholdet i. selvfølgelig kan de kreve deg for depsitum. er jo ikke deres feil at du ikke har lest kontrakten skikkelig. her kan du kun skylde på deg selv

spør om leieavtalen er ugyldig siden det ikke er betalt depositum. Vær ærlig å si du er fra bygda og er ikke vant med depositum betaling. Dessuten ville det være bedre om det ble understreket i visningen for hva som forventet med overtaking av leilighet.

Hvis det forventes at jeg må betale depositum, da ser jeg meg nødt til å flytte ut. Fordi jeg har ikke de pengene som kreves.

Gi meg en måned og jeg er ute av leiligheten og nedvasket.

Skrevet

Du må betale depositum, men du skal ikke betale for opprettelsen av dep. konto. Selv om du har underskrevet kontrakt der huseier opplyser om at du skal det, så er ikke det punktet gyldig, og man kan ikke avtale dårligere vilkår enn lovens krav. Så huseier kan ikke avtale seg vekk fra det punktet. 

Ta det med en jurist, i verste fall er hele kontrakten ugyldig og dere må sette opp på nytt. 

Anonymkode: 58e57...a8b

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, galaxy skrev:

Kravet deres er ulovlig da: 1. Det ikke er lov å kreve forskuddsbetalt leie for mer enn én måned, og: 2. Det er alltid utleier som skal stå for opprettelsen og kostnadene av en depositumskonto. Så her er det utleier som skal ha en smekk.

Anonymkode: c274c...77f

• Liker 1
Skrevet
På 18.10.2018 den 15.18, AnonymBruker skrev:

Kravet deres er ulovlig da: 1. Det ikke er lov å kreve forskuddsbetalt leie for mer enn én måned, og: 2. Det er alltid utleier som skal stå for opprettelsen og kostnadene av en depositumskonto. Så her er det utleier som skal ha en smekk.

feil. https://www.help.no/Fagomraader/Naborett-og-eiendom/Juridiske-artikler/Dette-er-reglene-for-depositum-paa-husleie

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor så mange skriver om forskuddsleie, det er kun snakk om depositum her - tilsvarende to husleier. Et depositum kan være opp til 6 mnd husleie, jmf husleieloven. 2 mnd er ikke mye. HI må selvsagt betale inn summen, men kan jo svare huseier at h*n har ventet på at huseier skal opprette konto (for det er det selvsagt huseier som skal gjøre).

Kan man ikke betale inn summen må man flytte.

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, mmd said:

Skjønner ikke hvorfor så mange skriver om forskuddsleie, det er kun snakk om depositum her - tilsvarende to husleier. Et depositum kan være opp til 6 mnd husleie, jmf husleieloven. 2 mnd er ikke mye. HI må selvsagt betale inn summen, men kan jo svare huseier at h*n har ventet på at huseier skal opprette konto (for det er det selvsagt huseier som skal gjøre).

Kan man ikke betale inn summen må man flytte.

Måten det er formulert i kontrakten på et slik at det kan tolkes som at ts selv kan velge å betale det som forskudd på husleie, eller selv betale for depositumskonto. Tydelig signal på at utleier ikke aner hva hun driver med. Klassiker. 

Skrevet

Totalt feil. Man kan kreve 6 mnd depositum

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, galaxy skrev:

Totalt feil. Man kan kreve 6 mnd depositum

Ja? Og så? Jeg snakker ikke om depositum i #1, men som TS har nevnt: "Husleie tilsvarende to måneders leie", altså forskuddsbetalt leie. Det er jo to helt forskjellige ting, og utleier kan ikke kreve to måneders forskuddsbetalt leie. Selvfølgelig kan man kreve opptil seks måneders depositum. Men som sagt, depositum og forskuddsbetalt leie er to helt forskjellige ting.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingenting i den artikkelen som sier at jeg tar feil. Jeg tror det er du som blander sammen "forskuddsbetalt leie" og "depositum". Det er to helt forskjellige ting. Førstnevnte kan man ikke kreve mer enn én måned av, sistnevnte kan man kreve opp til seks måneder av. Men altså: forskuddsbetalt leie og depositum er ikke det samme. Depositum skal på en egen depositumskonto, og gebyr betales av utleier.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Og så? Jeg snakker ikke om depositum i #1, men som TS har nevnt: "Husleie tilsvarende to måneders leie", altså forskuddsbetalt leie. Det er jo to helt forskjellige ting, og utleier kan ikke kreve to måneders forskuddsbetalt leie. Selvfølgelig kan man kreve opptil seks måneders depositum. Men som sagt, depositum og forskuddsbetalt leie er to helt forskjellige ting.

Ser ingenting i den artikkelen som sier at jeg tar feil. Jeg tror det er du som blander sammen "forskuddsbetalt leie" og "depositum". Det er to helt forskjellige ting. Førstnevnte kan man ikke kreve mer enn én måned av, sistnevnte kan man kreve opp til seks måneder av. Men altså: forskuddsbetalt leie og depositum er ikke det samme. Depositum skal på en egen depositumskonto, og gebyr betales av utleier.

Kanskje du da burde holde deg til saken da ettersom ts skriver DEPOSITUM og ikke forskuddsbetalt leie. Depositumet i ts sin sak er ikke kontraktbrudd eller gjør kontrakten ugyldig men pengene sksl inn på en depositumskonto selvsagt

Skrevet

Nei nå må du rulle inn. Ikke gi folk feil opplysninger.  "Størrelsen på depositumet skal også avtales mellom partene, men loven sier at beløpet ikke kan være høyere enn seks måneders husleie." Nr 2 stemmer. 

Anonymkode: 3758b...db4

Skrevet

hva snakket dere masse om husleie og strøm om? snakket dere om husleie pris? strøm inkl? Hva snakket dere egentlig om, for det er jo kjernen i hele saken som du ikke har nevnt noe om. Depositum er jo bagatell i dette temaet. 

Gjør du narr på alle lesere som vil bidra i saken?

Anonymkode: 5b9e4...b43

Skrevet

Det er ikke du som er ansvarlig for å opprette en depositumskonto. Det er det utleier som er. 

Anonymkode: 75369...654

Skrevet
19 hours ago, galaxy said:
Kanskje du da burde holde deg til saken da ettersom ts skriver DEPOSITUM og ikke forskuddsbetalt leie. Depositumet i ts sin sak er ikke kontraktbrudd eller gjør kontrakten ugyldig men pengene sksl inn på en depositumskonto selvsagt

TS skriver depositum i overskriften, men i kontrakten hun siterer er det formulert som om det betyr 3 måneders forskuddsbetaling. Setningen nr 2 om depositumskonto tyder på at de egentlig mener depositum, men det er ikke det som står i den første setningen. Jeg vet ikke noe om lovligheten av å kreve 3 måneders forskuddsbetaling i stedet for 1 som er vanlig, og det vil ha liten nytte som depositum.

Anonymkode: f8721...06a

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver depositum i overskriften, men i kontrakten hun siterer er det formulert som om det betyr 3 måneders forskuddsbetaling. Setningen nr 2 om depositumskonto tyder på at de egentlig mener depositum, men det er ikke det som står i den første setningen. Jeg vet ikke noe om lovligheten av å kreve 3 måneders forskuddsbetaling i stedet for 1 som er vanlig, og det vil ha liten nytte som depositum.

Anonymkode: f8721...06a

man kan ikke KREVE 3 månderes forskuddsbetaling men man har fullt mulighet til å foreslå det når ts ikke kan betale deposutimet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...