Gå til innhold

Huseier krever depositum

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, LasVegas skrev:

Ja , men det alle ikke vet at når de skal flytte ut fra det stedet så må oppsigelsen leveres skriftlig. Selv om dere avtaler det mutlig så kan huseier beholde depositum pengene og si at du har ikke levert skriftlig oppsigelse..

Ja og muntlig avtale er fremdeles bindende og bla bla bla. De fleste oppegående skjønner at slike ting må foregås skriftlig, om det så skulle vært innad i familie så skal alt på papir! 

Blir så oppgitt over folk som tydeligvis er voksne nok til å bo alein,men ikke voksne nok til å ta ansvar.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest LasVegas
Skrevet (endret)

.

Endret av LasVegas
Gjest LasVegas
Skrevet
2 minutter siden, got2go skrev:

Ja og muntlig avtale er fremdeles bindende og bla bla bla. De fleste oppegående skjønner at slike ting må foregås skriftlig, om det så skulle vært innad i familie så skal alt på papir! 

Blir så oppgitt over folk som tydeligvis er voksne nok til å bo alein,men ikke voksne nok til å ta ansvar.

Muntlig avtale er ikke bindende. Hvordan skal du bevise at du har gjort den avtalen muntlig? Det er snakk om tillit her. Hvis du avtaler med huseier muntlig og stoler på at den personen holder ord og ikke gjør det. Hvem er sleip da? 

Skrevet
3 minutter siden, LasVegas skrev:

Muntlig avtale er ikke bindende. Hvordan skal du bevise at du har gjort den avtalen muntlig? Det er snakk om tillit her. Hvis du avtaler med huseier muntlig og stoler på at den personen holder ord og ikke gjør det. Hvem er sleip da? 

Har ikke folk lært seg å ikke stole på andre i slike sammenhenger? Få.det.ned.på.papir!

Gjest LasVegas
Skrevet (endret)

.

Endret av LasVegas
Gjest LasVegas
Skrevet
1 minutt siden, got2go skrev:

Har ikke folk lært seg å ikke stole på andre i slike sammenhenger? Få.det.ned.på.papir!

Folk lærer seg jo. Men de må få smell først. Og gamle huseieren min trodde han var smart skjønner du, helt til huset hans ble bombadert med ballonger som er fylt med rosa maling. What goes around comes back around ;)

Skrevet
12 minutter siden, LasVegas skrev:

Folk lærer seg jo. Men de må få smell først. Og gamle huseieren min trodde han var smart skjønner du, helt til huset hans ble bombadert med ballonger som er fylt med rosa maling. What goes around comes back around ;)

Og da fikk du hvertfall ikke igjen noen depositum tenker jeg meg? 

Ufattelig barnslig opplegg å ødelegge hus og leiligheter til masse penger. 

Anonymkode: fb427...c20

• Liker 10
Skrevet
47 minutter siden, LasVegas skrev:

Vil du betale 2 stakkarslige husleier for meg eller? 16 tusen kr bare.. du kan vippse meg dem hvis du vil...jo da. Når sleipe huseieren sier først ok til alt. Så på utflyttings dagen sier, du har ikke levert skriftlig oppsigelse da er det en sleip huseier. Ferdig snakka.

Har du ikke råd til å betale to måneders depositum har du valgt en leilighet du ikke har råd til, og bør finne noe billigere, evt. et kollektiv. Depositum er en selvfølge, og to måneder er mindre enn vanlig. Og resten av innlegget ditt er da ikke relevant for denne tråden i det hele tatt. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vanlige er jo 3 husleier så ser ikke helt problemet. Og 16000 bør du ha på buffer ja.

Anonymkode: 5cd72...90a

Nettopp. :) 

19 minutter siden, LasVegas skrev:

Muntlig avtale er bindende, dette er til og med nedfelt i lov. Å bevise at avtalen er inngått blir vanskelig, så du har selvsagt rett i at viktige avtaler bør inngås skriftlig. Men det er ikke det samme som at muntlige avtaler ikke er bindende. 

Anonymkode: c5d56...820

• Liker 3
Gjest LasVegas
Skrevet (endret)

.

Endret av LasVegas
Gjest LasVegas
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke råd til å betale to måneders depositum har du valgt en leilighet du ikke har råd til, og bør finne noe billigere, evt. et kollektiv. Depositum er en selvfølge, og to måneder er mindre enn vanlig. Og resten av innlegget ditt er da ikke relevant for denne tråden i det hele tatt. 

Nettopp. :) 

Muntlig avtale er bindende, dette er til og med nedfelt i lov. Å bevise at avtalen er inngått blir vanskelig, så du har selvsagt rett i at viktige avtaler bør inngås skriftlig. Men det er ikke det samme som at muntlige avtaler ikke er bindende. 

Anonymkode: c5d56...820

Ok, hvordan skulle jeg bevise at det var gjort en avtale da? Bindende i hodet ditt kanskje men ikke i følge loven..

Gjest LasVegas
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da fikk du hvertfall ikke igjen noen depositum tenker jeg meg? 

Ufattelig barnslig opplegg å ødelegge hus og leiligheter til masse penger. 

Det føltes deiliiiiiiig skal jeg si deg hahaha Han ga meg en lekse, jeg ga han 10 lekser

Skrevet
1 minutt siden, LasVegas skrev:

Det føltes deiliiiiiiig skal jeg si deg hahaha Han ga meg en lekse, jeg ga han 10 lekser

Hva gjorde huseier for å fortjene dette da? 

Du ga han nok ingen lekse desverre, de som leier etter deg må sikkert betale både høyere leie og depositum for mange mnd mer enn du måtte. 

Samt at sånne som deg er grunnen til at nav garanti ol ikke lenger blir sett på som trygt. 

• Liker 8
Gjest LasVegas
Skrevet (endret)

.

Endret av LasVegas
Gjest LasVegas
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde huseier for å fortjene dette da? 

Du ga han nok ingen lekse desverre, de som leier etter deg må sikkert betale både høyere leie og depositum for mange mnd mer enn du måtte. 

Samt at sånne som deg er grunnen til at nav garanti ol ikke lenger blir sett på som trygt. 

Det er ikke mitt problem. Han tok mine 20 tusen, jeg tok igjen og ga han et helvete 😂😂

Endret av LasVegas
Gjest LasVegas
Skrevet

En rosa helvete 😂😂 Skal ikke skrive mer på det innlegget. Angrer ikke, hadde gjort det igjen. See ya all

Skrevet
2 minutter siden, LasVegas skrev:

Det er ikke mitt problem. Han tok mine 20 tusen, jeg tok igjen og ga han et helvete 😂😂

Hvordan tok han dine 20.000 ? Hadde du satt inn depositum på en privat konto og ikke på bankens depositums konto?

Og hvorfor tok han så mye?? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, LasVegas skrev:

Og hvorfor tok huseier depositumet ditt i utgangspunktet? 

Anonymkode: 37d40...dfd

Gjest LasVegas
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan tok han dine 20.000 ? Hadde du satt inn depositum på en privat konto og ikke på bankens depositums konto?

Og hvorfor tok han så mye?? 

Jeg har skrevet alt oppe. Les før dere kommenterer. ;)

Skrevet

Man kan prøve å få kontant depositum fra NAV, du må bevise at du ikke kan få lån i banken og ikke har mulighet til å spare opp til depositum selv. Jeg får dette i fra NAV da jeg ødela kredittverdigheten min i mine yngre og dumme dager. Forresten, så jeg tror ikke utleier har lov til å kreve at leietaker skal betale for depositumskontoen. Det skal betales av utleier. 

Anonymkode: 213cb...108

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har bodd i en leilighet alene siden 1.juli 2018. Huseier bruker et eiendomsfirma som står for utleie, betaling og slikt, så jeg skrev under kontrakten i mai 2018. Jeg skjønner jo at det er normalt å skulle ha depositum, men jeg snakket med denne damen mange ganger på telefonen før hun sendte meg kontrakten fordi de skulle pusse opp før jeg flyttet inn. Vi snakket masse om husleie, strøm og diverse ting, men hun nevnte aldri noe om at de skulle ha depositum. Jeg var nok dum som ikke spørte om dette selv, men bor i en liten by der det faktisk ikke er så normalt med depositum som i større byer. Her er det flere leiligheter tomme og de sliter med å leie ut. Jeg har betalt husleien til tiden hver måned.

Jeg har jo tydeligvis glemt å lese kontrakten til punkt og prikke før jeg skrev under på den, fordi de sendte meg plutselig melding nå 4 måneder etter jeg har leid for å si at de ikke har motatt depositum. Og jeg skjønte virkelig ingenting, men så leste jeg kontrakten på nytt, så ser jeg på aller siste side så står det i smått skrift i bunnen at "Husleie på tilsvarende to måneders leie skal betales sammen med innbetaling av første husleie. Eventuell depositumskonto opprettes og betales av leietaker". 

På hva slags måte kan de kreve dette av meg? Vet jo jeg har skrevet under, men jeg går på skole og jeg har gjeld så får verken mulighet til å ta depositumslån eller noe, men jeg betaler jo alltid på tiden! Skal ikke uansett depositum betales på en depositumskonto som huseier har krav på å betale egentlig? Jeg har nok med penger til husleie, strøm, mat og alt slikt, men jeg har ikke to måneders leie sånn på kort tid om det er det de mener. 

Hva skal jeg gjøre da? 

Anonymkode: bcf9b...3fb

Loven er klikende klar her: Det er utleier som SKAL betale for opprettelsen av depositumskonto

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_3#§3-5

Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet.

Sannsynligvis må dere begge møte opp når kontoen skal opprettes, det er temmelig vanlig. Men bankene har forskjellig praksis.

ALDRI betal inn depositum på privat konto til utleier!

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Viktig poeng her: Ditt navn, din konto, dine renter.

Anonymkode: 26048...162

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...