AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #41 Skrevet 16. oktober 2018 Det kan være at utleier og bank går med på at depositumet betales over f.eks 3 eller 4 mnd. Jeg har selv fått utsettelse på det. Anonymkode: 26048...162 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #42 Skrevet 16. oktober 2018 1 time siden, Blondie65 skrev: Denne kontrakten er ugyldig da det ikke er leieboer som skal betale kostnaden for opprettelse av depositum konto og det er heller ikke lov å kreve mer enn en måned i forskuddsleie. Men du har signert kontrakten, så da får du skaffe et depositum som tilsvarer 2 måneders leie og spørre om du skal trekke fra beløpet en slik konto koster å opprette på neste husleie. Blir alltid så glad når du kommer med riktig info i slike tråder, blant flust av brukere som ikke aner hva de snakker om. 👍 Anonymkode: c274c...77f 6
Gjest Blondie65 Skrevet 16. oktober 2018 #43 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) 1 time siden, LasVegas skrev: Muntlig avtale er ikke bindende. Hvordan skal du bevise at du har gjort den avtalen muntlig? Det er snakk om tillit her. Hvis du avtaler med huseier muntlig og stoler på at den personen holder ord og ikke gjør det. Hvem er sleip da? Kan du ikke vise hvor i loven det står at muntlige avtaler ikke er bindende? Hvis du og venninnen din Kari avtaler å gå på kino, skal hun stå der og fryse da mens hun venter på deg som ikke fikk en skriftlig avtale? Man skal jammen lese mye dumt her i verden! Alle inngåtte avtaler er bindende *). Men muntlige avtaler er vanskeligere å bevise. I tilfellet med Kari kan det jo være du påstår at noe slikt har dere aldri avtalt - da blir det ord mot ord. Men så dukker Per opp som overhørte at dere avtalte. Og vips - den muntlige avtalen er bevist. Når en muntlig og en skriftlig avtale motsier hverandre har man et problem. Så med mindre man har vitner som kan bekrefte at den muntlige avtalen gjelder og spesielt hvis man ikke selv har satt den muntlige avtalen til side ved å signere på en avtale som motsier den muntlige så vil det være den skriftlige som er lettest og bevise og som oftest den som blir gjeldende. *) Forbehold: man er ikke forpliktet til å overholde avtaler som er i strid med andre lover, inngått under press eller forplikter en til å begå straffbare handlinger. Bare sånn før gjengen som skal kverulere og spekulere setter i gang møllen. Endret 16. oktober 2018 av Blondie65 PRESISERING
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #44 Skrevet 16. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt enig, UTLEIER skal ta utgiftene. Men her har TS skrevet under på at leietaker skal ta på seg utgiftene, noe som gjør dette til en god twist. Anonymkode: ab69e...f17 Det blir ingen twist av at leietaker har skrevet under på et dokument hvor det står at vedkommende skal betale depositumskonto. Denne delen av avtalen er ugyldig da den bryter med annen gjeldende lovgivning. Huseier SKAL BETALE depositumskonto, og kan ikke avtale seg ut av dette i leiekontrakten. Anonymkode: 029ac...3cf 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #45 Skrevet 16. oktober 2018 30 minutter siden, LasVegas skrev: Ok, hvordan skulle jeg bevise at det var gjort en avtale da? Bindende i hodet ditt kanskje men ikke i følge loven.. Kong Christian den Femtis Norske Lov: "En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver." Så jo, bindende i følge loven. Men vanskelig å bevise, som jeg allerede har sagt meg enig i. Ellers har @Blondie65 skrevet et godt innlegg om saken (uten at jeg tror det hjelper så mye, dessverre). Anonymkode: c5d56...820 1
Gjest Blondie65 Skrevet 16. oktober 2018 #46 Skrevet 16. oktober 2018 36 minutter siden, LasVegas skrev: Ok, hvordan skulle jeg bevise at det var gjort en avtale da? Bindende i hodet ditt kanskje men ikke i følge loven.. Anbefaler lesing av avtaleloven. Den er riktignok litt tung å lese da den har "et noget arkaisk språk" men det går aboslutt an å forstå den. Du vil bli sjokkert over å finne at det ikke står der noe sted at en avtale må være skriftlig for å være bindende.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #47 Skrevet 16. oktober 2018 3 timer siden, _popcorn_ skrev: Du har skrevet under på at du skal betale depositum, da skal du også gjøre det. Selv om kontaktpersonen din ikke sa det muntlig, så fikk du det skriftlig og valgte skrive under. Dem har all mulig rett til å kreve depositumet. Ta kontakt med dem, forklar situasjonen, og hør hvordan dere kan komme til en løsning sammen. Det er ikke depositum om man betaler det rett til konto hos husvert, det er husvert som skal etablere en depositumkonto. Det er svært svakt at husvert ikke kan ta det opp muntlig før nøklene utleveres og kontrakten skal skrives under. Den opplysningen bør være naturlig for en som skal leie ut. Når dette ikke er blitt gjort, så er selvsagt husvert ansvarlig for at dem ikke har opplyst det. Her trenger man kun å få en mellompart som er proff med å rydde opp i det som har blitt helt feil. Anonymkode: 5b9e4...b43
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #48 Skrevet 16. oktober 2018 30 minutter siden, LasVegas skrev: Jeg har skrevet alt oppe. Les før dere kommenterer. Du hadde en muntlig avtale står det, men står ikke noe om hvorfor. Fordi du ikke leverte skriftlig oppsigelse? Anonymkode: fb427...c20 1
Gjest LasVegas Skrevet 16. oktober 2018 #49 Skrevet 16. oktober 2018 27 minutter siden, Blondie65 skrev: Anbefaler lesing av avtaleloven. Den er riktignok litt tung å lese da den har "et noget arkaisk språk" men det går aboslutt an å forstå den. Du vil bli sjokkert over å finne at det ikke står der noe sted at en avtale må være skriftlig for å være bindende. Folkens det er ikke minn innlegg..jeg sa bare min mening. La meg være i fred a hahah
Gjest LasVegas Skrevet 16. oktober 2018 #50 Skrevet 16. oktober 2018 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du hadde en muntlig avtale står det, men står ikke noe om hvorfor. Fordi du ikke leverte skriftlig oppsigelse? Anonymkode: fb427...c20 Ja jeg leverte ikke skriftlig oppsigelse fordi huseier og jeg hadde muntlig avtale om at det er greit at jeg flytter innen 3 mnd. Men etter 3 mnd så sa huseieren at jeg har ikke levert skriftlig oppsigelse derfor leverte ikke han depositums pengene mine.. Endret 16. oktober 2018 av LasVegas
minister-mio Skrevet 16. oktober 2018 #51 Skrevet 16. oktober 2018 2 timer siden, Blondie65 skrev: Denne kontrakten er ugyldig da det ikke er leieboer som skal betale kostnaden for opprettelse av depositum konto og det er heller ikke lov å kreve mer enn en måned i forskuddsleie. Men du har signert kontrakten, så da får du skaffe et depositum som tilsvarer 2 måneders leie og spørre om du skal trekke fra beløpet en slik konto koster å opprette på neste husleie. Hvor har set blitt krevd mer enn en måned i forskuddsleie? 4
Gjest padawan Skrevet 16. oktober 2018 #52 Skrevet 16. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Eventuell depositumskonto opprettes og betales av leietaker". Anonymkode: bcf9b...3fb Kostnadene for opprettelse av depositumskonto skal vel strengt tatt utleier betale.
Papirfly Skrevet 16. oktober 2018 #53 Skrevet 16. oktober 2018 Tråden er ryddet for personangep. Papirføy, mod.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. oktober 2018 #54 Skrevet 16. oktober 2018 59 minutter siden, LasVegas skrev: Ja jeg leverte ikke skriftlig oppsigelse fordi huseier og jeg hadde muntlig avtale om at det er greit at jeg flytter innen 3 mnd. Men etter 3 mnd så sa huseieren at jeg har ikke levert skriftlig oppsigelse derfor leverte ikke han depositums pengene mine.. Her ble du lurt. Utleier må levere skriftlig oppsigelse - leietaker må ikke.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. oktober 2018 #55 Skrevet 16. oktober 2018 47 minutter siden, minister-mio skrev: Hvor har set blitt krevd mer enn en måned i forskuddsleie? I første innlegg - jeg siterer: Sitat "Husleie på tilsvarende to måneders leie skal betales sammen med innbetaling av første husleie. Eventuell depositumskonto opprettes og betales av leietaker".
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2018 #56 Skrevet 16. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blir alltid så glad når du kommer med riktig info i slike tråder, blant flust av brukere som ikke aner hva de snakker om. 👍 Anonymkode: c274c...77f Men det stemmer jo ikke helt. Selv om det stemmer at huseier skal betale depositumskonto, betyr ikke det at hele kontrakten er ugyldig. Anonymkode: c785e...2a4 3
Gjest LasVegas Skrevet 16. oktober 2018 #57 Skrevet 16. oktober 2018 23 minutter siden, Blondie65 skrev: Her ble du lurt. Utleier må levere skriftlig oppsigelse - leietaker må ikke. Det går bra.. jeg tok igjen
The Kitten Skrevet 17. oktober 2018 #58 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) 6 timer siden, Blondie65 skrev: I første innlegg - jeg siterer: Glem det! GIkk litt for i svingene... Endret 17. oktober 2018 av The Kitten
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2018 #59 Skrevet 17. oktober 2018 tviler at mange utleiere vet hva som kreves i depositum. Dem har hørt fra andre, og så balanserer dem på det. Her gjelder det at leietakere må ta ansvar og hjelpe utleiere med regler. Når utleiere driver kjører egne regler bare fordi dem er i en såkalt herredømme, og skal vise hvem som har makt, så bør dem jekkes flere etasjer ned for å forstå at det er faktisk kjøreregler for hvordan man driver i praksis å leie ut. Anonymkode: 5b9e4...b43 1
Gjest Albbas Skrevet 17. oktober 2018 #60 Skrevet 17. oktober 2018 Tror jeg ville svart utleier noe sånt som: "Hei, beklager så mye! Ettersom punktet om depositum/forsluddsleie i kontrakten er lovstridig har jeg sett vekk fra dette. Du har ikke anledning til å kreve mer enn en måned i forsluddsleie, og du har heller ikke anledning til å kreve at jeg betaler depositumskonto. Jeg ønsker gjerne ny kontrakt hvor dette punktet er redegjort for i henhold til loven, og hvor du enten ønsker forsluddsleie for en måned, eller depositum på konto du betaler for. Hører fra deg! " ... Og så skaffer du pengene fort som fy. Har du ikke pengene må du jo skrive noe lignende som over men langt mer ydmykt, men også legge deg langflat for at du faktisk ikke har pengene, og spørre hva huseier ønsker videre. Du har tabbet deg grovt ut ved å ikke lese kontrakten, og jeg er usikker på om det at punktet er ugyldig er god nok grunn til at du kan se fullstendig vekk fra det. Skriftlig visste du jo at huseier ønsket en form for ekstra penger, så det er lite tillitsvekkende å hevde at du ikke har dem overhodet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå