Gå til innhold

Huseier krever depositum

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har bodd i en leilighet alene siden 1.juli 2018. Huseier bruker et eiendomsfirma som står for utleie, betaling og slikt, så jeg skrev under kontrakten i mai 2018. Jeg skjønner jo at det er normalt å skulle ha depositum, men jeg snakket med denne damen mange ganger på telefonen før hun sendte meg kontrakten fordi de skulle pusse opp før jeg flyttet inn. Vi snakket masse om husleie, strøm og diverse ting, men hun nevnte aldri noe om at de skulle ha depositum. Jeg var nok dum som ikke spørte om dette selv, men bor i en liten by der det faktisk ikke er så normalt med depositum som i større byer. Her er det flere leiligheter tomme og de sliter med å leie ut. Jeg har betalt husleien til tiden hver måned.

Jeg har jo tydeligvis glemt å lese kontrakten til punkt og prikke før jeg skrev under på den, fordi de sendte meg plutselig melding nå 4 måneder etter jeg har leid for å si at de ikke har motatt depositum. Og jeg skjønte virkelig ingenting, men så leste jeg kontrakten på nytt, så ser jeg på aller siste side så står det i smått skrift i bunnen at "Husleie på tilsvarende to måneders leie skal betales sammen med innbetaling av første husleie. Eventuell depositumskonto opprettes og betales av leietaker". 

På hva slags måte kan de kreve dette av meg? Vet jo jeg har skrevet under, men jeg går på skole og jeg har gjeld så får verken mulighet til å ta depositumslån eller noe, men jeg betaler jo alltid på tiden! Skal ikke uansett depositum betales på en depositumskonto som huseier har krav på å betale egentlig? Jeg har nok med penger til husleie, strøm, mat og alt slikt, men jeg har ikke to måneders leie sånn på kort tid om det er det de mener. 

Hva skal jeg gjøre da? 

Anonymkode: bcf9b...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dep skal normalt bet innen innflytting. Jeg har aldri turt å leie ut uten... (selv om det sjelden dekker skader ved mislighold eller ramponering. Du befinner deg neppe i den kategorien) Det er mulig du ikke har en veldig dreven utleier der. Sender denne SMS?..  Edit, nøkler utleveres ikke om ikke dep/leie er innbetalt. I allefall om det er firma som står som representant for utleier.

Endret av Ironically_me
Fikk ikke m siste setn
  • Liker 4
Skrevet

Du er nok pent nødt til å betale depositum, men det er feil at det er du som skal opprette konto og betale for den, for det er det utleier som skal gjøre. 

Du kan kjøpe en depositumsgaranti hos firma også, det koster deg en viss sum ift hvor mye depositum som skal på konto. Banker kan hende også er grei så du får lån til depositum siden det er låste penger i banken deres slik at de ikke taper noe på det. (Såsant de ikke må betale ut noe hvis utleier krever dekning for ubetalte husleier eller andre ting i leiligheten.)

Sjekk om du får lån i banken. Sjekk med firma som selger garantier. Og så snakker du med utleier at det er de som skal stå for depositumskonto. Og ikke betal noe til dem direkte, det kan straffe seg siden. 

Anonymkode: f93fd...397

• Liker 13
Skrevet

Du har skrevet under på at du skal betale depositum, da skal du også gjøre det. 
Selv om kontaktpersonen din ikke sa det muntlig, så fikk du det skriftlig og valgte skrive under. 

Dem har all mulig rett til å kreve depositumet. 

Ta kontakt med dem, forklar situasjonen, og hør hvordan dere kan komme til en løsning sammen. 

• Liker 16
Gjest LasVegas
Skrevet

Les gjennom kontrakten din. I et byråkrati land som Norge så må du ha alt på papir. Muntlig holder ikke seøv om dere har snakket sammen og huseieren har godtatt det. Har gått gjennom det samme før. Men da leverte jeg ikke nøklene før depositum tiden har gått ut. Huseiere er sleipe.. ikke stol på noen!!!

Gjest HanenIFlokken
Skrevet (endret)

Endret av HanenIFlokken
Skrevet

Veldig dumt å skrive under på en kontrakt man ikke har lest. Men gjort er gjort. Nå må du bare få tak i penger til depositum, du har ikke noe annet valg, med mindre du flytter. 

Det er ikke du som skal betale for depositumskonto. 

Anonymkode: 0adfa...1f7

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt skal du betale depositum! 

Anonymkode: c785e...2a4

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, LasVegas skrev:

Les gjennom kontrakten din. I et byråkrati land som Norge så må du ha alt på papir. Muntlig holder ikke seøv om dere har snakket sammen og huseieren har godtatt det. Har gått gjennom det samme før. Men da leverte jeg ikke nøklene før depositum tiden har gått ut. Huseiere er sleipe.. ikke stol på noen!!!

Det å kreve et depositum på to stakkarslige månedsleier (det er absolutt ikke mye) er da vitterlig ikke et tegn på en sleip utleier man må passe seg for. Her er det TS selv som ikke har fulgt med i timen, og ingen andre å skylde på. 

Anonymkode: c5d56...820

• Liker 18
Gjest LasVegas
Skrevet (endret)

.

Endret av LasVegas
Gjest LasVegas
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å kreve et depositum på to stakkarslige månedsleier (det er absolutt ikke mye) er da vitterlig ikke et tegn på en sleip utleier man må passe seg for. Her er det TS selv som ikke har fulgt med i timen, og ingen andre å skylde på. 

Anonymkode: c5d56...820

Vil du betale 2 stakkarslige husleier for meg eller? 16 tusen kr bare.. du kan vippse meg dem hvis du vil...jo da. Når sleipe huseieren sier først ok til alt. Så på utflyttings dagen sier, du har ikke levert skriftlig oppsigelse da er det en sleip huseier. Ferdig snakka.

Skrevet
2 minutter siden, LasVegas said:

Vil du betale 2 stakkarslige husleier for meg eller? 16 tusen kr bare.. du kan vippse meg dem hvis du vil...jo da. Når sleipe huseieren sier først ok til alt. Så på utflyttings dagen sier, du har ikke levert skriftlig oppsigelse da er det en sleip huseier. Ferdig snakka.

Det vanlige er jo 3 husleier så ser ikke helt problemet. Og 16000 bør du ha på buffer ja.

Anonymkode: 5cd72...90a

• Liker 16
Gjest LasVegas
Skrevet (endret)

.

Endret av LasVegas
Gjest LasVegas
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vanlige er jo 3 husleier så ser ikke helt problemet. Og 16000 bør du ha på buffer ja.

Anonymkode: 5cd72...90a

Jeg har ikke noe problem med nåværende huseier.. Betalt 3 mnd depositum pg betaler leien tidsnok.. Du må snakke til han/ hun som har skrevet dette innlegget. Jeg fortalte den personen bare om at han ikke skal stole på huseieren sin ord og at dem må derfor få det på papir hvis noe avtales.

Skrevet

Alle vet da at det skal betales depositum ved leie???

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok pent nødt til å betale depositum, men det er feil at det er du som skal opprette konto og betale for den, for det er det utleier som skal gjøre. 

Du kan kjøpe en depositumsgaranti hos firma også, det koster deg en viss sum ift hvor mye depositum som skal på konto. Banker kan hende også er grei så du får lån til depositum siden det er låste penger i banken deres slik at de ikke taper noe på det. (Såsant de ikke må betale ut noe hvis utleier krever dekning for ubetalte husleier eller andre ting i leiligheten.)

Sjekk om du får lån i banken. Sjekk med firma som selger garantier. Og så snakker du med utleier at det er de som skal stå for depositumskonto. Og ikke betal noe til dem direkte, det kan straffe seg siden. 

Anonymkode: f93fd...397

Helt enig, UTLEIER skal ta utgiftene. Men her har TS skrevet under på at leietaker skal ta på seg utgiftene, noe som gjør dette til en god twist.

Anonymkode: ab69e...f17

• Liker 3
Gjest LasVegas
Skrevet
4 minutter siden, got2go skrev:

Alle vet da at det skal betales depositum ved leie???

Ja , men det alle ikke vet at når de skal flytte ut fra det stedet så må oppsigelsen leveres skriftlig. Selv om dere avtaler det mutlig så kan huseier beholde depositum pengene og si at du har ikke levert skriftlig oppsigelse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...