Gå til innhold

Alkoholservering. Er dette greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎15‎.‎10‎.‎2018 den 18.25, AnonymBruker skrev:
 

Ja helt innafor! 6 glass vin blir man drita på så det holder.  Smart å ikke ha fri bar, bar eller medbrakt så man risikerer å få brylluppet ødelagt av overberusa folk som skal spy, krangle, grine, sloss eller velter bordet :)

Anonymkode: 4ce49...502

kommer da svært ann på alkoholprosenten i vinen og hvor lang tid du bruker på å konsumere 6 glass vin. jeg kan fint drikke 6 glass vin over en 8 timers periode uten å bli "drita"

Anonymkode: 76d7a...f7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, veggteppe skrev:
 

Tja.. mye bra du sier her, selv om jeg ikke er enig i absolutt alt.

Takk. Greit at vi ikke er enige i alt.

57 minutter siden, veggteppe skrev:

Først av alt, så er det ikke «freidig» å be om et glass til i festlig lag.

Nei, normalt sett ikke. Jeg synes det er hyggelig om folk ber om mer av det jeg har å tilby. Det viser at de koser seg og liker det.

Men når verten tydelig viser at hun har motforestillinger, som her: hun satte korken på og handlingen viste at det var nok), så er det faktisk litt freidig og litt provoserende å be om mer. Det var sikkert ikke denne eldre mannens intensjon, men når hun så sier at "nei, du får ikke mer" (noe som også viser smålighet), er det freidig å be om noe mer, vil jeg si. Han kunne holdt seg for god til det. Unødvendig. Han visste jo at verten ikke var villig til det.

Og så kan det være freidig å be om mer når det skal deles på det man har. 

57 minutter siden, veggteppe skrev:

Så en slik kommentar vil jeg si er å påta segselv «skyld» for å «de-fuse» ubehaget med å bli «irettesatt».

Tja, skyld og skyld. Er det virkelig nødvendig å alltid skylde på?

57 minutter siden, veggteppe skrev:

For min del kan det bikke inn mot en «unnskyld at jeg eksisterer» væremåte.

Hvis man føler det sånn, så må man kanskje jobbe med seg selv med de følelsene? Jeg føler det ikke sånn at jeg unnskylder min eksistens, fordi om jeg unnskylder meg med smilende at jeg ikke ville virke belastende/uforskammet/freidig/få verten til å føle seg utilpass.

57 minutter siden, veggteppe skrev:

Mannen har ingenting å beklage. Han trenger derfor ikke påta seg skyld fordi han har trampet utenfor hennes rigide ramme. Å be om unnskyldning og påta segselv skyld vil også bekrefte hennes opplevelse av at hun har handlet rett.

Nei, han trenger ikke påta seg skyld i den forstand, men det skader aldri å si at at det ikke var meningen å virke freidig eller få noen til å være utilpass. Da kan man godt unnskylde det. Det er overskudd å vise det. Og det er romslig.

 

57 minutter siden, veggteppe skrev:

Den gamle mannen var veldig populær. Det kom nok av at han var utrolig romslig ja. Og pålitelig. Han hadde også takhøyde for at folk var ulik og fikk være seg selv sammen med han samtidig som at ingen overkjørte han eller trampet på hans grenser.

Så fint. Herlig med sånne mennesker. 

57 minutter siden, veggteppe skrev:

Det er lett å «heve seg» via å tråkke andre ned. Å insinuere at andre drikker for mye og trenger hjelp til å beherske seg er nettopp det.

Ja, uff, det burde hun jo ikke. Men hun visste vel ikke bedre. 

Når han visste at han ikke trengte hjelp, så følte han seg vel heller ikke såret? Jo, klart, sårt kan man jo føle uansett, eller kanskje en skuffelse for sine medmennesker. Men man blir nok enda mer såret om man føler seg truffet, vil jeg tro.

57 minutter siden, veggteppe skrev:

Det er derfor jeg misliker mennesker som forsøker å ta kontroll over andre også. Det vitner om liten vilje til inkludering og stort behov for selvhevdelse. 

Det er sant. men det er kanskje ikke alltid viljen det stor på. Noen ganger er det feil/gammeldags måte man har lært seg ved sin oppvekst, eller bare manglende evne av en eller annen grunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

kommer da svært ann på alkoholprosenten i vinen og hvor lang tid du bruker på å konsumere 6 glass vin. jeg kan fint drikke 6 glass vin over en 8 timers periode uten å bli "drita"

Anonymkode: 76d7a...f7a

Det kan vel de fleste.  Jeg hadde ikke vært brisen engang etter så lite alkohol på så mange timer.  Jeg kan drikke en flaske på 12 %  på 4 timer uten å bli nevneverdig brisen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, exictence skrev:
 

Takk. Greit at vi ikke er enige i alt.

Nei, normalt sett ikke. Jeg synes det er hyggelig om folk ber om mer av det jeg har å tilby. Det viser at de koser seg og liker det.

Men når verten tydelig viser at hun har motforestillinger, som her: hun satte korken på og handlingen viste at det var nok), så er det faktisk litt freidig og litt provoserende å be om mer. Det var sikkert ikke denne eldre mannens intensjon, men når hun så sier at "nei, du får ikke mer" (noe som også viser smålighet), er det freidig å be om noe mer, vil jeg si. Han kunne holdt seg for god til det. Unødvendig. Han visste jo at verten ikke var villig til det.

Og så kan det være freidig å be om mer når det skal deles på det man har. 

Tja, skyld og skyld. Er det virkelig nødvendig å alltid skylde på?

Hvis man føler det sånn, så må man kanskje jobbe med seg selv med de følelsene? Jeg føler det ikke sånn at jeg unnskylder min eksistens, fordi om jeg unnskylder meg med smilende at jeg ikke ville virke belastende/uforskammet/freidig/få verten til å føle seg utilpass.

Nei, han trenger ikke påta seg skyld i den forstand, men det skader aldri å si at at det ikke var meningen å virke freidig eller få noen til å være utilpass. Da kan man godt unnskylde det. Det er overskudd å vise det. Og det er romslig.

 

Så fint. Herlig med sånne mennesker. 

Ja, uff, det burde hun jo ikke. Men hun visste vel ikke bedre. 

Når han visste at han ikke trengte hjelp, så følte han seg vel heller ikke såret? Jo, klart, sårt kan man jo føle uansett, eller kanskje en skuffelse for sine medmennesker. Men man blir nok enda mer såret om man føler seg truffet, vil jeg tro.

Det er sant. men det er kanskje ikke alltid viljen det stor på. Noen ganger er det feil/gammeldags måte man har lært seg ved sin oppvekst, eller bare manglende evne av en eller annen grunn.

 

Må bare presisere at han visste nok ikke at han ville få et nei. Han tok heller for gitt at det var naturlig å få både ett og to glass til. Nettopp derfor han ble perpleks når vertskapet begynner å legge føring for hvor mye man kan få. Ikke handlet det om å dele på konjakken heller, men at svigerdatter ønsket å sette grenser for svigerfar sitt alkoholinntak, fordi ut ifra hennes perspektiv skal ikke han drikke mer enn x-antall enheter. det handler heller ikke om hans adferd. Om han har drukket ett glass eller fire synes ikke. Men at hun har tellt glassene og konkludert med hva hun synes er passende antall enheter og skal styre det sånn at gjesten(e) tilpasser seg hennes retningslinjer. Akkurat som TS i tråden her.

At du byr på mer til dine gjester viser jo at du har samme «normale» folkeskikk som resten av majoriteten av befolkninga. Om jeg skulle begrense noen handler det heller om at jeg ser de er påvirket mer enn de burde (uavhengig av om de drakk to glass eller tolv) - fordi jeg teller ikke hva andre drikker men observerer heller deres adferd og humør. 

Skuffelsen handler ikke om at man vet at selv at man ikke har er problem, men at noen man føler seg nær (familie) viser en form for fordom/ubehag/rigide grenser i hvordan man skal «få lov» til å være når man skal kose seg og slappe av.

Da trekker man seg unna fordi man vil jo kunne være seg selv og få lov til å kose seg på sine egne premisser også.

Jeg er jo sånn at jeg orker ikke at noen skal sitte å telle hvor mange glass jeg drikker på fest. Da føler jeg meg virkelig gransket og vurdert. Det er ukoselig. Anstrengende. Og unaturlig. 

 Men jeg hadde absolutt hatt takhøyde for om noen (diskré) hadde bedt meg drikke litt vann eller tone meg ned (ikke at det noensinne har skjedd, fordi jeg klarer som sagt å begrense megselv) 

poenget er at det er forskjell på å sitte å ha påta seg rollen som kontrollør over hva andre voksne drikker for å «se til» at de ikke viker fra ens egne preferanser, kontra å «oppdage underveis» at noen kanskje burde begrense seg før det blir for mye. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det @veggteppe skriver.

Jeg har også en kommentar til den oppfatningen en del har, om at når man er invitert til noen/noe så skal man være fornøyd og takknemlig uansett hva man får. Er man gjest et sted skal man selvfølgelig være takknemlig for at man er invitert, men jeg mener også at man som vert har et ansvar for å gjøre gjesten til lags. Er vellykket selskap er en symbiose mellom gjest og vert, der verten gjør sitt beste for at gjesten skal trives og gjesten møter med godvilje og takknemlighet. De fleste voksne mennesker er fullt ut i stand til å oppføre seg i sosiale sammenhenger, og den type regler som skisseres her oppfattes fort som ubehagelig overformynderi. Det rokker ved den symbiosen, at verten går utenfor sitt "mandat" som vert, og jeg tror mange gjester vil føle ubehag ved det, uavhengig av ønsket alkoholinntak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant dem som ikke reagerer noe voldsomt på mengden. 6 glass er kanskje det jeg selv ville drukket om det ikke var skikkelig fest.

Som veldig mange andre her, er det fordelingen middagen og resten av kvelden jeg reagerer på. 2 glass til maten blir veldig fort oppfattet som gjerrig. Jeg mener minst 3 og aller helst 4 glass til maten er mer passe.

Min personlige erfaring er også at mengden folk drikker i bryllup ikke helt kan sammenlignes med mengden man drikker ellers. En flaske per pers til gjennom en bryllupsmiddag på 4 timer har for eksempel en annen effekt enn en flaske på et vors på noen timer hvor man bare spiser potetgull. De eneste bryllupene jeg har vært i som har utviklet seg til mer fyllefester utover natten har vært fester hvor brudeparet har hatt lyst på nettopp en skikkelig fest, og lagt opp opplegget der etter (fri bar/muligheten til å ha med medbrakt, musikkvalg, fest på et lokale uten stengetid osv.) og selv er skikkelige festfolk.

Dersom dere ønsker å begrense, tror eg at jeg ville lagt opp selve feiringen litt etter det. For eksempel ved å ha en litt senere middag, der middagen på en måte er selve festen - og ikke lagt opp til for eksempel musikk og dans etterpå(kan være koselig det også altså). Evnt. er faktisk et helt alkoholfritt bryllup også et veldig greit alternativ.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.10.2018 den 18.12, Mousj skrev:
 

Hva med velkomstdrink, konjakk/likør til kaffien, eller øl for dem som ikke liker vin? Skal det ordnes via et bongsystem, eller hva er greia? Jeg synes det hørtes rigid ut, selv om mengden sikkert er ok. 

Nå skriver ts at det blir velkomstdrink og øl istedet for vin. Men altså, 6 glass vin er mer enn nok! Hvis man drikker mer, så havner man på dritafylla og hvorfor skal man det i er bryllup? Jeg hadde ikke ønsker overstadig berusede folk i mitt bryllup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 18.04, Peonjenta skrev:
 

Det kan vel de fleste.  Jeg hadde ikke vært brisen engang etter så lite alkohol på så mange timer.  Jeg kan drikke en flaske på 12 %  på 4 timer uten å bli nevneverdig brisen. 

Men så er ikke alle veldig erfarne alkonauter i ett og samme selskap. De fleste av oss drikker ikke så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 12.38, Kokuyo skrev:
 

En slik detaljstyring kan fort bli det store samtaleemnet i et bryllup. Jeg ville nok ikke ønsket å bli husket som hun som telte glassene til alle gjestene, men heller som den bruden som hadde et åpent og inkluderende morsomt lag der ingen følte for å drikke seg pære dritings. Jeg tror man kan begrense alkoholmengden mer med type selskap en å telle antall glass.

Den norske drikke kulturen er dessverre helt på trynet. Så jeg hadde ikke stolt på at folk lot være å drikke seg full. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ItchyBitchySpider said:
 

Nå skriver ts at det blir velkomstdrink og øl istedet for vin. Men altså, 6 glass vin er mer enn nok! Hvis man drikker mer, så havner man på dritafylla og hvorfor skal man det i er bryllup? Jeg hadde ikke ønsker overstadig berusede folk i mitt bryllup. 

Det er et veldig fokus på rus i denne tråden. Når en først planlegger noe så flott som en bryllupsmeny, så (bør) mat og drikke gå hånd i hånd. En velkomstdrink - både med og uten alkohol skjerper apetitten, og gjør klart for måltidet. TS skriver jo ingenting om hva som serveres, om det er treretters eller bare en hovedrett, men regner da med at det i alle fall er en dessert og kakeservering senere. Hver rett bør ledsages av vin som passer til. Da er det vanlig med ett glass tørr vin til forrett, to glass vin som passer til hovedretten, og et glass dessertvin til desserten. Etter det bør man kunne ta et glass vin, øl eller cider mens man mingler, og kaffi og kaker er det vanlig å ledsage med et glass konjakk eller likør. Etterpå er det vel sikkert dans og musikk, og da er det hyggelig å ha mulighet til å ta 1 - 3 enheter før det hele avsluttes. Et slikt standardbryllup som dette varer gjerne fra klokka er 15 - 16 til midnatt, og med fokus på god mat, gode smaker som passer sammen og god prat, så er ikke dette oppskriften på fyll. Alternativt kan en jo selvsagt line opp en gruppe rimelige trelitersdunker og dele ut noen bonger, hvis man ikke bryr seg om slikt. Poenget mitt er at alkoholholdig drikke ikke er bare for å bli brisen, men en del av en måltidsopplevelse. På samme måte bør det heller ikke bare stå Cola og annen brus på bordet, men alkoholfrie alternativer som også passet til måltidet. F.eks, eplemost, clausthaler, cider og limonade, alt ettersom hvilken meny en har valgt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mousj skrev:
 

Det er et veldig fokus på rus i denne tråden. Når en først planlegger noe så flott som en bryllupsmeny, så (bør) mat og drikke gå hånd i hånd. En velkomstdrink - både med og uten alkohol skjerper apetitten, og gjør klart for måltidet. TS skriver jo ingenting om hva som serveres, om det er treretters eller bare en hovedrett, men regner da med at det i alle fall er en dessert og kakeservering senere. Hver rett bør ledsages av vin som passer til. Da er det vanlig med ett glass tørr vin til forrett, to glass vin som passer til hovedretten, og et glass dessertvin til desserten. Etter det bør man kunne ta et glass vin, øl eller cider mens man mingler, og kaffi og kaker er det vanlig å ledsage med et glass konjakk eller likør. Etterpå er det vel sikkert dans og musikk, og da er det hyggelig å ha mulighet til å ta 1 - 3 enheter før det hele avsluttes. Et slikt standardbryllup som dette varer gjerne fra klokka er 15 - 16 til midnatt, og med fokus på god mat, gode smaker som passer sammen og god prat, så er ikke dette oppskriften på fyll. Alternativt kan en jo selvsagt line opp en gruppe rimelige trelitersdunker og dele ut noen bonger, hvis man ikke bryr seg om slikt. Poenget mitt er at alkoholholdig drikke ikke er bare for å bli brisen, men en del av en måltidsopplevelse. På samme måte bør det heller ikke bare stå Cola og annen brus på bordet, men alkoholfrie alternativer som også passet til måltidet. F.eks, eplemost, clausthaler, cider og limonade, alt ettersom hvilken meny en har valgt.

Problemet er at ikke alle vil ha fyll i bryllup. Ingen trenger mer enn 6 (!) glass vin. Eller øl. Ingen trenger sprit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ItchyBitchySpider said:
 

Problemet er at ikke alle vil ha fyll i bryllup. Ingen trenger mer enn 6 (!) glass vin. Eller øl. Ingen trenger sprit. 

Det var da et merkelig svar på denne posten? Er du sikker på at du har sitert rett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 11.16, Kitcat skrev:
 

Spørsmålet handler ikke om å beregne mengde, men hvor mye hver enkelt skal få lov å drikke og til hvilket tidspunkt under festen. Samt at det bare er lov å drikke øl/vin. 

Selv drikker jeg langt mindre enn 6 enheter på en kveld, men ville synes denne detaljstyringen var rigid. Jeg drikker kanskje 1-2 glass til maten og foretrekker en drink til festen etterpå! Liker ikke øl, og foretrekker en drink over vin når jeg skal danse og ha det gøy. Blir så trøtt av vin!

Brennevin er ihverfall tabu her! Aldri i verden om det blir noe sterkere enn vin. 

Anonymkode: fe6e5...dea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Brennevin er ihverfall tabu her! Aldri i verden om det blir noe sterkere enn vin. 

Anonymkode: fe6e5...dea

En drink med 2cl vodka (40%) og fylt opp med is og blandevann gir ikke mer alkohol enn et glass vin. (12-14%). De færreste driver vel og shotter bart brennevin i et bryllup 😂

Jeg drikker ekstremt lite alkohol, kun en sjelden gang. Men jeg blir faktisk mer brisen av et glass vin enn en 2cl blandet drink. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kitcat skrev:
 

En drink med 2cl vodka (40%) og fylt opp med is og blandevann gir ikke mer alkohol enn et glass vin. (12-14%). De færreste driver vel og shotter bart brennevin i et bryllup 😂

Jeg drikker ekstremt lite alkohol, kun en sjelden gang. Men jeg blir faktisk mer brisen av et glass vin enn en 2cl blandet drink. 

 

Ok? Rart det der. Jeg drikker lite selv. Hater brennevin fordi jeg drakk det to ganger, og kroppen var helt på tur. Klar i hodet, men ikke fysisk. Veldig ubehagelig 😕

 

Anonymkode: fe6e5...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ok? Rart det der. Jeg drikker lite selv. Hater brennevin fordi jeg drakk det to ganger, og kroppen var helt på tur. Klar i hodet, men ikke fysisk. Veldig ubehagelig 😕

 

Anonymkode: fe6e5...dea

Hm, da kan det være du har reagert allergisk eller noe. Jeg er veldig glad i god vin som er samstemt med et godt festmåltid en sjelden gang. Øl liker hverken mannen min eller jeg smaken av, så det kjøper vi bare til gjester. Men som sagt, mer enn litt vin til maten blir jeg veldig trøtt av. Skal jeg danse og komme i litt festmodus vil jeg heller ha en Mojito e.l. noe annet kaldt og forfriskende. Men folk er forskjellige, og klart at brudeparet kan bestemme som de vil over gjestene sine denne dagen. Selv har jeg tilgode og oppleve et bryllup som utartet til fyllefest. Vi hadde middag med viner, og bryggedans med band og fri bar og "drinkmeny". Men vi hadde det privat så da ble det ikke så dyrt. Fikk strålende tilbakemeldinger på festen. Vi avsluttet kl. 01, da gjestene ble hentet med båt, så da begrenset festen seg litt selv.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nerine_ skrev:
 

Jeg er ikke glad i øl eller vin, så jeg må si det høres fryktelig kjedelig ut. 

Det er skikkelig harry å drikke sprit til maten. Det er et bryllup, ikke rølpefest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:
 

Nå skriver ts at det blir velkomstdrink og øl istedet for vin. Men altså, 6 glass vin er mer enn nok! Hvis man drikker mer, så havner man på dritafylla og hvorfor skal man det i er bryllup? Jeg hadde ikke ønsker overstadig berusede folk i mitt bryllup. 

Ingen utenom fjortiser blir drita fulle av 6 enheter på 8-9 timer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:
 

Det er skikkelig harry å drikke sprit til maten. Det er et bryllup, ikke rølpefest. 

Er rusbrus man heller i et pent glass harry?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...