Gå til innhold

Alkoholservering. Er dette greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes to glass til middagen høres lite ut. Spørs jo hva som skal serveres men man sitter gjerne flere timer til bords pga taler osv.. enn sier gjerne 3 til 4 enheter per person bare under middagen, så mindre det er tilgang til vann eller brus ved siden av disse 2 glassene er det altfor lite..

Beregn 1 enhet til velkomst, 2 til 4 enheter til middag, og 1 enhet til kakebord, dessert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, veggteppe said:
 

Ja jeg synes generelt brullyp er dønn kjedelig og hovedattraksjonen er åpen bar.

Selvfølgelig møter jeg opp med smil og godt humør for å feire paret. 

Det er mye i livet man gjør av omtanke og respekt, selv om man ikke synes det er verdens morsomste ting. Men med åpen bar heves jo såklart lista noen hakk. 

For meg er hovedattraksjonen å se to mennesker gifte seg med hverandre.

Men du går i bryllup for å drikke deg beruset på andres kostnad? Dette er hverken omtenksomt eller respektfullt for vertskapet.

Husk på at det er de som gifter seg som skal få bestemme hva slags fest de vil ha. Dette er deres svært spesielle og helt enestående dag - mens gjestene har mang en annen anledning til å drikke seg fulle.

Jeg støtter TS sitt ønske om å ha grenser mtp. alkoholmengden. Synes forslaget til @tussi84 er fornuftig.

TS: Gratulerer så mye og til lykke med den store dagen! :blomst:

Anonymkode: 9fe9f...45c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

For meg er hovedattraksjonen å se to mennesker gifte seg med hverandre.

Men du går i bryllup for å drikke deg beruset på andres kostnad? Dette er hverken omtenksomt eller respektfullt for vertskapet.

Husk på at det er de som gifter seg som skal få bestemme hva slags fest de vil ha. Dette er deres svært spesielle og helt enestående dag - mens gjestene har mang en annen anledning til å drikke seg fulle.

Jeg støtter TS sitt ønske om å ha grenser mtp. alkoholmengden. Synes forslaget til @tussi84 er fornuftig.

TS: Gratulerer så mye og til lykke med den store dagen! :blomst:

Anonymkode: 9fe9f...45c

😴

Man kan synes noe er litt kjedelig og fortsatt oppføre seg som en normal person vet du. De fleste jeg kjenner går ikke rundt å gleder seg til andre sine brullyp i ukesvis. De synes det er ... ofte litt langdrygt. 

et brullyp kan vare helt fra kl 13.00-05.00. Om jeg drikker bare vann eller ei flaske med vin er ikke din sak med mindre min oppførsel blir uanstendig. Det kan den forøvrig også bli om noen er edru. Det er ikke sånn at avholdsfolk er bedre eller mer skinnhellig enn andre. Har da sagtens vært i sosialt lag hvor den som var klinke edru presterte å skape dårlig stemning.

Så nei, som normalt oppegående voksen må jeg hverken drikke meg drita eller glede meg i ekstase, for å delta i et brullyp. Jeg kan si noe de aller fleste tenker: brullyp kam være tidkrevende og tidvis kjedelig. Langtekkelig. Da er det i det minste en «opptur» at man kan spise og drikke godt. At noen skal bestemme hvor mye gjestene drikker på forhand virker veldig anstrengt og lite uformelt for meg (ha da i betraktning at brullyp er formelle nok som det er)

For meg ville det fremstå beklemt og anstrengt (kontrollerende) og avvikende fra «normen»/kultur, om jeg på forhand fikk beskjed om hvor mange enheter med drikke jeg maksimum fikk konsumere.

Hva blir det neste? 

Begrensning på antall kakestykker for å tilse at gjestene ikke får sukkersjokk?

 

Endret av veggteppe
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for merkelig. Hadde ikke likt at andre voksene mennesker skulle bestemt mitt alkoholforbruk. Selv om jeg ikke hadde drukket mere en to glass vin. Det handler ikke nødvendigvis om mengden, men det at andre mennesker ikke skal bestemme over meg. Ha heller ett alkoholfritt bryllup hvis du er redd for fyll. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, exictence skrev:
 

Så merkelig holdning? Drikke for å bli full i et bryllup? Synes det høres helt feil ut. Det er lite hyggelig å være sammen med fulle personer. 

Men å drikke litt vin til maten, kose seg, det er jo det som er hyggelig.

 

2 timer siden, exictence skrev:
 

Ja, selvfølgelig.

 

Men er ikke folk såpass dannete at de ikke sluker ned vinglass etter vinglass? Hva med å sette frem de vinflaskene (mengede 2 glass på hver) på bordene til maten? Alle skjenker seg ett glass. Noen mer og kanskje noen sier seg fornøyde?

Etter middag kan settes den drikken frem som dere har tenkt, og så forsyner gjestene seg. Blir det tomt, så er det ikke mer. Helt greit.

Det er forskjell på folk.

Ett glass vin til hver rett er ikke unormalt. Forrett, hovedrett og dessert. = 3 glass vin.

Dette har kanskje blitt konsumert over noen timer med mye mat.

Så er det «festen» starter med musikk og dans. Om folk er ferdig med maten senest rundt kl 20.00 blir det mildt sagt blanding av pinlig og traurig om folk skal sitte å rasjonere de resterende tre glassene de har utover nattetimene.

Store trauste menn på 100kg skal sitte å nippe til det siste glasset vin de har fått rasjonert ut?? Fordi en annen gjest er i risiko for å drikke for mye ?  Wow, så trivelig 🙄

Da er det faktisk bedre å si at brullypet slutter klokka 22.00 eller noe sånt.

Så er man kvitt problemet med både fyllerøl og for mye drikke. 

Og ja; jeg er selv gift. I mitt brullyp var jeg edru og absolutt ikke sistemann hjem. Hvor mye gjestene drakk, hvem som dro hjem først eller sist, og om noen ble litt full på slutten; kunne da virkelig ikke brydd meg mindre!!

Det er voksne folk på fest. La dem kose seg. Finn andre strategier for å luke ut «negativ adferd» hos «problemgjestene» enn å mikrostyre alkoholkonsumet til hver og en gjest. 

Det er direkte Pinlig!

 

Endret av veggteppe
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 glass vin til en bryllupsmiddag er for lite. Hva skal dere si når noen ber om påfyll til sitt 3. glass "nei, du har brukt opp kvoten din, nå blir det ikke mer vin før senere, da kan du få 4 glass til". Dette opplegget ville jeg revurdert, det blir altfor rigid.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, veggteppe skrev:
 

 

Det er forskjell på folk.

Ett glass vin til hver rett er ikke unormalt. Forrett, hovedrett og dessert. = 3 glass vin.

Dette har kanskje blitt konsumert over noen timer med mye mat.

Så er det «festen» starter med musikk og dans. Om folk er ferdig med maten senest rundt kl 20.00 blir det mildt sagt blanding av pinlig og traurig om folk skal sitte å rasjonere de resterende tre glassene de har utover nattetimene.

Store trauste menn på 100kg skal sitte å nippe til det siste glasset vin de har fått rasjonert ut?? Fordi en annen gjest er i risiko for å drikke for mye ?  Wow, så trivelig 🙄

Da er det faktisk bedre å si at brullypet slutter klokka 22.00 eller noe sånt.

Så er man kvitt problemet med både fyllerøl og for mye drikke. 

Og ja; jeg er selv gift. I mitt brullyp var jeg edru og absolutt ikke sistemann hjem. Hvor mye gjestene drakk, hvem som dro hjem først eller sist, og om noen ble litt full på slutten; kunne da virkelig ikke brydd meg mindre!!

Det er voksne folk på fest. La dem kose seg. Finn andre strategier for å luke ut «negativ adferd» hos «problemgjestene» enn å mikrostyre alkoholkonsumet til hver og en gjest. 

Det er direkte Pinlig!

 

Hadde nå syntes det var greit, jeg da. 

Når du nevner å luke ut negativ adferd i andre situasjoner heller, er jeg uenig med deg. I et bryllup bør folk kunne vise dannelse og ikke bli for fulle. Så kan de heller drikke seg fulle på en type fyllafest, ikke i et bryllup. Tror ikke de fleste brudepar setter særlig pris på fulle folk i sitt bryllup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lille humla skrev:
 

Synes det blir for merkelig. Hadde ikke likt at andre voksene mennesker skulle bestemt mitt alkoholforbruk. Selv om jeg ikke hadde drukket mere en to glass vin. Det handler ikke nødvendigvis om mengden, men det at andre mennesker ikke skal bestemme over meg. Ha heller ett alkoholfritt bryllup hvis du er redd for fyll. 

Hadde tenkt det, men samboeren vil at gjestene skal få senket skuldrene litt.

Anonymkode: fe6e5...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hadde tenkt det, men samboeren vil at gjestene skal få senket skuldrene litt.

Anonymkode: fe6e5...dea

Jeg tenker litt at man ikke kan få i pose og sekk. Jeg hadde hatt bar, men bare med øl og ikke vin etter det som er med ved måltidene. Ikke sprit, vin og drinker. Øl er mye lettere å kontrollere (promille) og folk blir fort mette på det. Jeg hadde servert ett lite glass konjakk til kaker. Men hadde aldri satt en flaske på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, exictence skrev:
 

Hadde nå syntes det var greit, jeg da. 

Når du nevner å luke ut negativ adferd i andre situasjoner heller, er jeg uenig med deg. I et bryllup bør folk kunne vise dannelse og ikke bli for fulle. Så kan de heller drikke seg fulle på en type fyllafest, ikke i et bryllup. Tror ikke de fleste brudepar setter særlig pris på fulle folk i sitt bryllup.

Nettopp! Derfor trenger man ikke styre og kontrollere hva folk drikker.

 Det fremstår som at brudeparet ikke har tillit til egne gjester. 

Pinlig. 

Endret av veggteppe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hadde tenkt det, men samboeren vil at gjestene skal få senket skuldrene litt.

Anonymkode: fe6e5...dea

De skal få ha det litt artig men ikke for mye? Altså, hva er det egentlig dere er redd for? 

Jeg har vært i mange brullyp og har aldri opplevd at noen har vært utidig eller laga bråk. De som drikker mest og muligens litt for mye gjør det isåfall klokka fire på natta, ikke rundt middagsbordet. Hva med å heller sørge for at brullypet slutter før den tid om det er hva dere frykter? Eller ser dere for dere at festen skal vare til midt på natta, når folk har gått de siste to, tre timene etter midnatt uten å få mer drikke fordi de har drukket opp rasjonen de fikk tildelt ut ifra hva brudeparet anså som anstendig? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, veggteppe skrev:
 

Nettopp! Derfor trenger man ikke styre og kontrollere hva folk drikker.

 Det fremstår som at brudeparet ikke har tillit til egne gjester. 

Pinlig. 

Enig i det. 

Men nå er det nå sånn at vi er forskjellige. Det er mange grunner som kan ligge til grunn for det. F.eks at noen ikke kan kontrollere seg så godt når det gjelder alkohol. Eller bare at en av brudeparet har den erfaringen fra før? 

Synes ikke det er grunn til at ting er pinlig for det om folk velger å gjøre det de selv føler for blir det riktige ut i fra deres syn/erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, exictence skrev:
 

Enig i det. 

Men nå er det nå sånn at vi er forskjellige. Det er mange grunner som kan ligge til grunn for det. F.eks at noen ikke kan kontrollere seg så godt når det gjelder alkohol. Eller bare at en av brudeparet har den erfaringen fra før? 

Synes ikke det er grunn til at ting er pinlig for det om folk velger å gjøre det de selv føler for blir det riktige ut i fra deres syn/erfaring.

Jeg ville tolket det som at brudeparet skal ha kontroll over alkoholkonsumet til hver enkelt gjest.

Da er det mangel på tillit.

Brudeparet forventer med andre ord at gjestene er såpass vanskelige/sosialt inkompetent/ lite kultivert; at de evner ikke passe sitt eget alkoholkonsum og trenger grensesetting siden de ikke har noen selv.. .

Og det fremstår ganske krampaktig, pinlig og kontrollerende.

ja tilogmed nedlatende og litt arrogant..

Med mindre som sagt at en av partene kommer fra en særdeles dysfunksjonell familie.

Det er jo egentlig signaler her:

«familien vår er så dysfunksjonell at de takler ikke beherske seg med åpen bar eller tilgang på alkoholservering, så vi må sette grenser og kontroll for dem». 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, veggteppe skrev:
 

Jeg ville tolket det som at brudeparet skal ha kontroll over alkoholkonsumet til hver enkelt gjest.

Da er det mangel på tillit.

Kanskje er det mangel på tillit. Kanskje din tolkning stemmer. Hva så?

Sitat

Brudeparet forventer med andre ord at gjestene er såpass vanskelige/sosialt inkompetent/ lite kultivert; at de evner ikke passe sitt eget alkoholkonsum og trenger grensesetting siden de ikke har noen selv.. .

Kanskje brudeparet har et  problem med å passe på sitt eget alkoholkonsum. Eller kanskje de vet av erfaring at gjestene ikke har evne til å passe på sitt eget alkoholforbruk. Uansett om brudeparet tror ikke de evner selv, eller at noen av gjestene ikke evner, så kunne de sikkert gjort det på en annen måte, ja, men hvis de kommer frem til at de ønsker å gjøre det på denne måten, så synes jeg folk burde synes det var helt greit.

 

Sitat

Og det fremstår ganske krampaktig, pinlig og kontrollerende.

ja tilogmed nedlatende og litt arrogant..

Så synd at folk har sånne fordommer mot hva andre mennesker velger å ville foreta seg som i dette eksempelet.

Sitat

Med mindre som sagt at en av partene kommer fra en særdeles dysfunksjonell familie.

Ja, så du er egentlig ikke fordomsfull?  Selvfølgelig er ikke dette en særdeles dysfunksjonell familie (bare nevner det, så ingen tror det er det jeg sikter til)., men hva hvis det er en dysfunksjonell familie? Kan ikke man akseptere og glede seg over hvordan andre mennesker liker og vil velge å ha det i sine bryllup for det? Er ikke de menneskene like mye verdt som mennesker som har trygghet og alt på stell og gjør alt riktig for å tilfredstille alle. Forresten går det dessverre sjelden an å tilfredstille alle. Det er synd. I hvert fall når man gjerne vil gjøre det man selv føler for i egne selskap.

Sitat

Det er jo egentlig signaler her:

«familien vår er så dysfunksjonell at de takler ikke beherske seg med åpen bar eller tilgang på alkoholservering, så vi må sette grenser og kontroll for dem». 

 

Tenker du virkelig det?

Jeg tenker ikke det. Men la oss si du har rett. Kan man ikke vise storhet og imøtekommenhet for det?

Hva ville du gjort hvis du skulle gifte deg, og du visste om familiemedlemmer som du ville ha der, hadde problemer med å innta for mye alkohol hvis det var tilgjengelig, slik at de ble ufyselige å være med?

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, exictence skrev:
 

Kanskje er det mangel på tillit. Kanskje din tolkning stemmer. Hva så?

Kanskje brudeparet har et  problem med å passe på sitt eget alkoholkonsum. Eller kanskje de vet av erfaring at gjestene ikke har evne til å passe på sitt eget alkoholforbruk. Uansett om brudeparet tror ikke de evner selv, eller at noen av gjestene ikke evner, så kunne de sikkert gjort det på en annen måte, ja, men hvis de kommer frem til at de ønsker å gjøre det på denne måten, så synes jeg folk burde synes det var helt greit.

 

Så synd at folk har sånne fordommer mot hva andre mennesker velger å ville foreta seg som i dette eksempelet.

Ja, så du er egentlig ikke fordomsfull?  Selvfølgelig er ikke dette en særdeles dysfunksjonell familie (bare nevner det, så ingen tror det er det jeg sikter til)., men hva hvis det er en dysfunksjonell familie? Kan ikke man akseptere og glede seg over hvordan andre mennesker liker og vil velge å ha det i sine bryllup for det? Er ikke de menneskene like mye verdt som mennesker som har trygghet og alt på stell og gjør alt riktig for å tilfredstille alle. Forresten går det dessverre sjelden an å tilfredstille alle. Det er synd. I hvert fall når man gjerne vil gjøre det man selv føler for i egne selskap.

Tenker du virkelig det?

Jeg tenker ikke det. Men la oss si du har rett. Kan man ikke vise storhet og imøtekommenhet for det?

Hva ville du gjort hvis du skulle gifte deg, og du visste om familiemedlemmer som du ville ha der, hadde problemer med å innta for mye alkohol hvis det var tilgjengelig, slik at de ble ufyselige å være med?

 

Fordi jeg liker ikke mennesker som forsøker å ta kontroll over andre og/eller dupere andre.

Først la oss ha noe klart: Jeg har sagt at jeg ville imøtekomme kravet. Jeg har sagt at jeg ville dratt så det er ikke problemet. Ikke få dette til å handle om noe det ikke gjør.

TS spør her på forhand: "Hva hadde du tenkt/er dette greit"?

MITT svar er: "Jeg hadde tenkt brudeparet kommer fra en dysfunksjonell familie, og/eller er kontrollfreaks".

 

Så jeg svarer på H.I.

Det er ikke norm i norsk kultur (tar for gitt nå da siden vi bor i Norge og Ts ikke nevner kulturelle forskjeller) - å på forhand si ifra til gjestene om at de må  rasjonere drikken sin fordi vertene har innført forbud mot å drikke mer enn en bestemt mengde enhet.

Normen er da heller å ha et alkoholfritt brullyp.

 

Det er helt OK at folk gjør ting utenfor boksen og den kulturelle rammen. Som regel er det dog noe man gjør fordi det er litt morsomt, noe fantasifullt og annerledes. Her er det snakk om noe som har som intensjon i å kontrollere gjestene. Dette behovet for kontroll skjønner jeg ikke, fordi jeg er ikke en kontrollfreak. Og jeg misliker andre som er det.

Jeg kjenner til et eksempel hvor en eldre herremann ble invitert av et familiemedlem hjem til jul. Der fikk han kun servert et begrenset antall enheter. Mannen, som nå var i 70åra, var glad i å ta seg både ett og to glass vin og konjakk. Han hadde levd et langt liv hvor han hadde oppnådd mye mer enn de fleste. Og aldri vært på kant med hverken lovverket eller andre mennesker. Aldri vært ubehagelig i fylla. Men han drakk nok mer enn hva vertskapet anså som "anstendig". 

Hvem skal bestemme hva den 70år gamle mannen drikker? Hans pripne svigerdatter som har et anstrengt forhold til alkohol? Eller mannen selv som aldri har gjort en flue fortred ? og som (om han ble påvirket av alkoholen) - "at worst" - duppet av i godstolen?

Uansett, resultatet var vel at han ikke orket å feire jul der året etter. Han opplevde det som utrolig ydmykende. Og forsøk på å kontrollere han, enda det var det absolutt ikke noe behov for. Han ville bare kose seg. Og ja; det innebar en større mengde enheter enn det svigerdatter anså som "politisk korrekt".

Jeg misliker folk som forsøker å tre sine egne regler og grenser ned over hodet på andre. Spesielt om de "andre" ikke har gjort noen skade, og føler seg litt ydmyket i prosessen.

Som jeg sa tidligere: Hva blir det neste? Brudens mor er lettere overvektig dermed innfører de begrensning på antall kakestykker? 

Hva med å ha litt tillit? Tillit til at folk klarer å begrense seg selv? hva med å slippe litt kontroll? 

Og til ditt siste spørsmål: Hva annet jeg foreslår om de har en i familien med et alkoholproblem som tidligere har "utagert" i fylla: jeg har gitt flere forslag: Paret kan alliere seg med andre familiemedlemmer som kan bistå med å passe litt på at ting ikke går ute av kontroll. De kan sette en grense for hvor lenge festen varer. De kan jo tilogmed ta en snakk med den det gjelder på forhand og vise til eksemplet de frykter. 

Om en av brudeparet selv er tørrlagt alkoholiker, så skjønner jeg som sagt at de må gjøre det på denne måten. Men spørsmålet her hva "er dette greit"? Jeg svarer da og sier at jeg ville synes det var veldig merkelig. Og tolket det som prippent og forsøk på kontroll og mangel på tillit overfor gjestene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant i å se hvordan brudeparet planlegger å "fordele" de 6 glassene pr person.

Vanlig i selskaper er vel : velkomstdrink - 1 gl til forretten - 2 gl til hovedretten - 1 gl til dessert/kaffe - Da sitter vi igjen med 2-3 gl pr pers, avhengig av om velkomstdrinken teller som del av disse.

Personlig syns jeg vel ikke det høres så ille ut - men ville nok da vurdert å ettersjenke en gang til på hovedretten, iallfall hvis det er mange taler og sånt. Kan bli litt lenge å sitte til bords ellers. At man får to glass til etter maten er helt ok i mine øyne, MÅ ikke være fri sjenk utover natta i mitt hode.

Og så tar jeg det for gitt at vann/mineralvann er ad libitum, slik at man ikke trenger å sitte og tørste, selv om man må drøye litt med alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En bryllupsmiddag varer fort 4-5 timer. To glass vin er altfor lite. Pinlig når folk må skåle med tomt glass. 

Om du MÅ begrense, ville jeg heller begrenset vinen etter middagen. 

Anonymkode: 42077...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To glass vin/øl til en bryllupsmiddag er for lite. Man sitter tilbords i timesvis og du må da forvente at folk vil bli sittende med tomme glass og skåle i vann. Det virker sært. Et glass til forrett, to til hovedrett og ett til dessert er vanlig. Husk at vinglass skjenket ute er små!

Å begrense fri bar med bonger e.l etter middag er helt greit. Da er det en bong til kaffe avec, og så får dere vurdere hvor mye som skal følge. To bonger er mer enn nok hvis gjestene kan kjøpe selv etterpå. 

Personlig synes jeg det virker kjedelig med bare øl og vin i et bryllup, regner med det er betjent bar på stedet ellers ville det vel blitt vanskelig å kontrollere hvor mange enheter folk drikker. 

Skjønner veldig godt at dere ikke vil ha noen fyllefest, men tenk litt over hvordan det vil bli med en fest hvor folk blir tvunget å drikke vann eller brus fra kl 22... Kan man ikke la gjestene kjøpe i baren? 

Hvis dere har store alkoholproblemer i familien, hva med å vurdere alkoholfritt bryllup. Da vet folk hva man går til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 glass vin, er ikke det en hel flaske? Det burde da holde med en flaske vin pr gjest, er det vanlig å beregne mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 enheter pr pers høres flott utt for min del. Langt mer enn det jeg er vant til. Men å porsjonere ut to eneter til maten og fire etterpå blir for detaljstyrt.

Anonymkode: e6630...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...