Gå til innhold

Jo lengre jeg studerer i utlandet, jo mer misliker jeg Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Du har like store skylapper som alle andre ser jeg, selv om du ser på deg selv som en opphøyd dommer som har funnet den helt rette balansen i dine synspunkter. 

Jeg har anerkjent den andre sidens hovedargument om at Norge har fantastiske økonomiske velferdsordninger. Fordi de økonomiske ordningene er veldig bra. Så sier jeg videre at det bare ikke er viktig for meg personlig å ha krav på masse offentlig støtte. Og jeg bør respekteres for at det ikke er viktig for meg, akkurat som at det er helt greit for meg at andre velger å vektlegge disse økonomiske ordningene.

Vi velger forskjellig og lever livet vårt så bra som vi kan etter egne ønsker. Også bør det være lov å gi TS litt rett. Norge er rett og slett ikke verdensmester i samfunnsorganisering. Norge har gjort mye bra, men svakhetene er for synlige for meg personlig.

Det er nemlig et helt klart skille i denne tråden. Du har de som prøver å påtvinge andre definisjonen på  rette og gale valg (kritiserer du Norge er du en dum student ), og som ikke lar  seg bli påtvunget andres meninger. Ingen i hele verden MÅ leve slik som jeg gjør. Men alle må synes det er greit at jeg vektlegger andre ting ved et samfunn enn det som er normen for nordmenn i denne tråden, uten å fortelle meg hvor mye jeg kommer til å angre når jeg er åtti.

Skylappene er det du som har, som ikke greier å se at Norge har annet bra å by på utover de økonomiske ordningene. Men det har liksom blitt "poppis" å bashe sitt opphavsland, fordi det er "trendy" å være såkalt "bereist" og internasjonal. Lite forstår man at også Norge har blitt differensiert med årene, og du finner mange subgrupper og kulturelle tilbud også "her på berget" om man bosetter seg de riktige stedene ut fra egne interesser. 

Det handler også om at du ikke ser svakheter i andre land. Jeg har på ingen måte hevdet at Norge er verdensmester på hverken samfunnsorganisering eller noe annet, men det å tro at man ikke finner svakheter i andre land - om ikke på de samme feltene- er i beste fall bare ufattelig naivt. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Merkelig, jeg bor ikke i Norge og har alt du nevner.

Anonymkode: dbea8...ecd

Så fint. Det er mange land med gode ordninger. Men det er også mange land som bare har gode ordninger for noen. Det perfekte  samfunnet finnes ikke, men jeg har reist og bodd lenge nok i utlandet til å skjønne at for en famile som min, er det få andre land som ville gitt oss (eller aller mest meg) de samme mulighetene som vi har her. 

 

Anonymkode: 54218...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Skylappene er det du som har, som ikke greier å se at Norge har annet bra å by på utover de økonomiske ordningene. Men det har liksom blitt "poppis" å bashe sitt opphavsland, fordi det er "trendy" å være såkalt "bereist" og internasjonal. Lite forstår man at også Norge har blitt differensiert med årene, og du finner mange subgrupper og kulturelle tilbud også "her på berget" om man bosetter seg de riktige stedene ut fra egne interesser. 

Det handler også om at du ikke ser svakheter i andre land. Jeg har på ingen måte hevdet at Norge er verdensmester på hverken samfunnsorganisering eller noe annet, men det å tro at man ikke finner svakheter i andre land - om ikke på de samme feltene- er i beste fall bare ufattelig naivt. 

Anonymkode: df1ca...819

Du legger ord i munnen på folk, det er det du er flink til. Så her viser du en typisk svakhet som jeg ofte opplever i Norge, manglende evne til sosial bruk av god retorikk. For jeg kan faktisk peke på et innlegg tidligere i tråden der jeg f.eks. Trekker frem USA som et svært mangelfullt samfunn. Så før du forteller andre hva de mener, bør du utvide forståelsen din for hva andre mennesker faktisk sier, en evne vi ofte kalle for å lytte. 

Så må vi også huske på avgrensingen for temaet, noe vi kaller for saklighet. Temaet er Norge, ikke alle andre svakheter i alle andre land i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 21 åring flyttet jeg til et middelhavsland, skulle jobbe der ett år. Ett ble nesten til fem. For å tjene sånn passelig så hadde jeg to jobber, til tider tre. Jeg kunne språket og følte meg godt integrert i landet. Etter som årene gikk, begynte jeg å bli lei av å jobbe meg i hjel og kun ha en fridag i uken. Det siste året jeg bodde der gikk med på grubling over hvor jeg skulle slå meg ned for godt og tankene på å etablere familie dukket også opp. Jeg tok sats og valgte å flytte hjem igjen, noe jeg ikke angrer på siden jeg bare 7 år senere fikk en alvorlig diagnose og dermed ble avhengig av trygdeytelser. 

Angrer uansett ikke på oppholdet i utlandet, det var en fantastisk lærerik erfaring. Men, livet er uforutsigbart så jeg ser på det å bo i Norge som det tryggeste stedet man kan bo når livet plutselig tar en uventet vending.

Anonymkode: fca7f...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg har forresten kommet på en samfunnsstruktur i Norge som jeg mener er helt perfekt, valgordningen og de politiske mulighetene. Jeg har sett mange valgordninger i mange land, og Norge har det beste systemet. Mange forskjellige partier, lav terskel for å representeres i nasjonalforsamlingen, lav korrupsjon, alle har lik mulighet til å bli folkevalgt og mange småpartier som får mye oppmerksomhet i pressen. Dette har vi virkelig skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:
 

Du legger ord i munnen på folk, det er det du er flink til. Så her viser du en typisk svakhet som jeg ofte opplever i Norge, manglende evne til sosial bruk av god retorikk. For jeg kan faktisk peke på et innlegg tidligere i tråden der jeg f.eks. Trekker frem USA som et svært mangelfullt samfunn. Så før du forteller andre hva de mener, bør du utvide forståelsen din for hva andre mennesker faktisk sier, en evne vi ofte kalle for å lytte. 

Så må vi også huske på avgrensingen for temaet, noe vi kaller for saklighet. Temaet er Norge, ikke alle andre svakheter i alle andre land i verden.

Du har selv snakket om at den eneste fordelen du ser med Norge er de økonomiske fordelene, at du syntes dette er å legge ord i munnen på folk må du nesten ta på egen kappe. Jeg lytter til andre jeg, men jeg innrømmer gjerne at viljen til å lytte blir mindre når man bygger sin argumentasjon på floskler og stereotyper, snarere enn å vise til hvilke svakheter man ser med det man diskuterer, i dette tilfellet Norge. Så før du belærer andre om "god retorikk", så bør du ta en titt på din egen manglende vilje eller evne til å konkretisere hva du mener er svakheter. 

At andre land også har svakheter er høyst relevant å trekke frem når du argumenterer med at Norge har "svakheter" på generelt grunnlag, all den tid du mener utlandet er "bedre". 

Anonymkode: df1ca...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2018 den 0.21, AnonymBruker skrev:
 

Hver gang jeg drar hjem synes jeg det blir verre og verre. Jeg synes Norge er et land fylt av konforme, uinteressante folk som kjemper om å være mest mulig gjennomsnittlige. Alle skal ta opp enorme boliglån og kjøre Volvo liksom. Det finnes lite av ekte ambisjoner og driv, drømmen er heller å vinne i Lotto. Det er lite dannelse, emosjoner og kulturell kunnskap, men mye sladder og materialisme. 

Andre som føler det samme? Jeg føler egentlig at det er utenkelig å bosette meg i Norge etter å ha vært et par år borte (år som har vært veldig bra for meg og gjort meg hel).

Anonymkode: b823c...5ca

Det har i en tid vært mye fokus rundt dette med å ha mål og drømmer. "Stå på for å komme til neste steg" "vær beste versonen av deg selv". Alt bunnet rundt økonomi. Samtidig stort fokus på kropp og det overfladiske. Alt skal bli målt som om det er en del av markedet. Jeg liker ikke dette.

 

Slik jeg ser det er nordmenn tradisjonelt gode på å ta livet med ro, men trenden har snudd noe her også. Så nei akkurat rundt dette er jeg totalt uenig.

 

Har vært mye rundt om kring. Og kan ikke se at nordmenn er så forskjellig når det gjelder det meste du beskriver. Det er mer samhold i norge en andre steder og mindre skille mellom samfunnslag, slik jeg har opplevd det. Er du styrtrik i norge, ser du ikke automatisk på andre som noe mindre verdig. Slik er det ikke mange andre steder i verden.

 

Det eneste jeg kan være enig om er sladder og boliglån. Men sladder bunner nok i at norge fremdeles har mye folk boende på mindre steder. Folk over hele kloden slarver mer når forholdene er små. Du finner uansett stor variasjon av type folk, uavhengig av land.

 

Endret av kikkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Skylappene er det du som har, som ikke greier å se at Norge har annet bra å by på utover de økonomiske ordningene. Men det har liksom blitt "poppis" å bashe sitt opphavsland, fordi det er "trendy" å være såkalt "bereist" og internasjonal. Lite forstår man at også Norge har blitt differensiert med årene, og du finner mange subgrupper og kulturelle tilbud også "her på berget" om man bosetter seg de riktige stedene ut fra egne interesser. 

Det handler også om at du ikke ser svakheter i andre land. Jeg har på ingen måte hevdet at Norge er verdensmester på hverken samfunnsorganisering eller noe annet, men det å tro at man ikke finner svakheter i andre land - om ikke på de samme feltene- er i beste fall bare ufattelig naivt. 

Anonymkode: df1ca...819

Det interessante er imidlertid at i denne tråden er det ingen som klarer å nevne noe annet enn økonomiske fordeler. Jeg har ennå ikke lest et innlegg her inne som trekker inn fordeler med Norge utover det økonomiske.

Jeg flyttet forøvrig til Norge etter studier fordi jeg var blitt innprentet at det var fornuftig pga bedre arbeidsbetingelser, økonomiske ordninger osv. Imidlertid oplevde jeg ikke at Norge var så fantastisk, arbeidslivet var ikke noe spesielt bra, den korte tiden jeg var arbeidsledig var det ikke noe hjelp å få annet enn fra foreldre. Jeg trivdes ikke tross diverse kulturtilbud som du nevner, og etter et par år flyttet jeg igjen og trives kjempebra. Men hver gang jeg er i Norge må jeg høre et foredrag fra venner at Norge er mye bedre pga trygdekassen og når kommer du hjem igjen. 

Anonymkode: dbea8...ecd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det interessante er imidlertid at i denne tråden er det ingen som klarer å nevne noe annet enn økonomiske fordeler. Jeg har ennå ikke lest et innlegg her inne som trekker inn fordeler med Norge utover det økonomiske.

Jeg flyttet forøvrig til Norge etter studier fordi jeg var blitt innprentet at det var fornuftig pga bedre arbeidsbetingelser, økonomiske ordninger osv. Imidlertid oplevde jeg ikke at Norge var så fantastisk, arbeidslivet var ikke noe spesielt bra, den korte tiden jeg var arbeidsledig var det ikke noe hjelp å få annet enn fra foreldre. Jeg trivdes ikke tross diverse kulturtilbud som du nevner, og etter et par år flyttet jeg igjen og trives kjempebra. Men hver gang jeg er i Norge må jeg høre et foredrag fra venner at Norge er mye bedre pga trygdekassen og når kommer du hjem igjen. 

Anonymkode: dbea8...ecd

Ja men så kutt sutret å vær der du er, hvis det er så mye bedre. Hvilket land er d du bor i da? Har mye å si det også, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker konforme, kjedelige Norge. Her er det trygt, rolig, ryddig og effektivt. Ingen ting er verre enn folk som skal "lære" nordmenn å "føle" (les: bli overfølsomme dramaqueens), og bli mer "åpne" (les: falske og oversosiale masekopper) osv. Det er en grunn til at det er så bra i Norge og skandinavia og det er fordi vi har en kultur for å være effektiv, velge kampene sine med omhu, holde følelsene i privaten og la folk få være i fred og ro. Sånn vil jeg gjerne at det skal fortsette. 

Anonymkode: ae230...b1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, kikkana skrev:
 

Ja men så kutt sutret å vær der du er, hvis det er så mye bedre. Hvilket land er d du bor i da? Har mye å si det også, selvfølgelig.

Jeg sutrer ikke, jeg diskuterer. Jeg bor i Tyskland, men det er da andre land som er vel så bra.

Anonymkode: dbea8...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
51 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Det interessante er imidlertid at i denne tråden er det ingen som klarer å nevne noe annet enn økonomiske fordeler. Jeg har ennå ikke lest et innlegg her inne som trekker inn fordeler med Norge utover det økonomiske.

Jeg flyttet forøvrig til Norge etter studier fordi jeg var blitt innprentet at det var fornuftig pga bedre arbeidsbetingelser, økonomiske ordninger osv. Imidlertid oplevde jeg ikke at Norge var så fantastisk, arbeidslivet var ikke noe spesielt bra, den korte tiden jeg var arbeidsledig var det ikke noe hjelp å få annet enn fra foreldre. Jeg trivdes ikke tross diverse kulturtilbud som du nevner, og etter et par år flyttet jeg igjen og trives kjempebra. Men hver gang jeg er i Norge må jeg høre et foredrag fra venner at Norge er mye bedre pga trygdekassen og når kommer du hjem igjen. 

Anonymkode: dbea8...ecd

Enig! Selv var jeg faktisk syk en gang i ett år (i utlandet). Jeg fikk all oppfølgingen jeg trengte og all behandlingen helt gratis, nyeste vitenskapen ble brukt og ikke minst: Jeg ble helt frisk! Tenk at det skjedde i et annet land enn Norge, er det mulig ... Jeg gikk gratis til tannlegen, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Enig! Selv var jeg faktisk syk en gang i ett år (i utlandet). Jeg fikk all oppfølgingen jeg trengte og all behandlingen helt gratis, nyeste vitenskapen ble brukt og ikke minst: Jeg ble helt frisk! Tenk at det skjedde i et annet land enn Norge, er det mulig ... Jeg gikk gratis til tannlegen, også.

Fordi du hadde dyr og fin forsikring? Er riktig nok flere land med gode helse tilbud for hele befolkningen, men ikke riktig så mange som tilbyr helt gratis og med gratis tannlege attpå.

Anonymkode: 03095...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Fordi du hadde dyr og fin forsikring? Er riktig nok flere land med gode helse tilbud for hele befolkningen, men ikke riktig så mange som tilbyr helt gratis og med gratis tannlege attpå.

Anonymkode: 03095...e2e

Folketrygden er heller ikke gratis, det trekkes en liten del av lønnen. På samme måte som i andre vest-europeiske land. Man trenger ikke dyr og fin forsikring.

Anonymkode: dbea8...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2018 den 0.21, AnonymBruker skrev:
 

Hver gang jeg drar hjem synes jeg det blir verre og verre. Jeg synes Norge er et land fylt av konforme, uinteressante folk som kjemper om å være mest mulig gjennomsnittlige. Alle skal ta opp enorme boliglån og kjøre Volvo liksom. Det finnes lite av ekte ambisjoner og driv, drømmen er heller å vinne i Lotto. Det er lite dannelse, emosjoner og kulturell kunnskap, men mye sladder og materialisme. 

Andre som føler det samme? Jeg føler egentlig at det er utenkelig å bosette meg i Norge etter å ha vært et par år borte (år som har vært veldig bra for meg og gjort meg hel).

Anonymkode: b823c...5ca

Samme som meg da,  bare motsatt fortegn - jeg syns de som kommer hjem fra utlandet ofte blir mer og mer uspiselige jo mer "opplyste" de blir :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Folketrygden er heller ikke gratis, det trekkes en liten del av lønnen. På samme måte som i andre vest-europeiske land. Man trenger ikke dyr og fin forsikring.

Anonymkode: dbea8...ecd

trekkes ganske mye mer i form av skatt. Men så hadde nok helseforsikringen kostet mye mer en tilsvarende skatt om man bare hadde hatt helseforsikring som i trump land.

 

Ikke alle vest europeiske land som kan måle seg med norge, tvert om.

Anonymkode: 03095...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2018 at 6:14 AM, AnonymBruker said:
 

Jeg er enig. Har ikke studert i utlandet, men har reist en del. Absolutt mye positivt som ikke eksisterer i Norge, men mtp jobb/arb.ledighet, barn, permisjon, sykdom og sånn er det mye bedre i Norge. 

Jeg har vært i Japan fks, og jeg elsket landet. Kunne godt tenke meg å være der lenger enn to uker. Men undersøker man nærmere på innsiden er det helt andre kjønnsroller og syn, lite rettigheter mtp overtidsjobbing og sånt. Skal du kjøpe deg et sted å bo må du belage deg på en knøttliten, trang leilighet om du ikke er millionær... 

I USA er du fucked om du blir alvorlig syk eller skada og ikke har forsikring, eller du mister jobben. 

Her i Norge er jeg trygg på at om jeg blir syk eller arbeidsledig, så vil jeg fremdeles klare å leve et OK liv og få støtte og hjelp. 

Anonymkode: 582c1...d5f

Må rette på en viktig ting- man er fucka MED "forsikring "I USA.  Fotdi

 

Er helt vanlig at folk med amerikansk UFATTELIG DYR OG JÆKLI forsiktig,  når de blir dausyke så må de selge alt de eier og resten av livet drive kriminalitet for overleve.

Det er nesten en fordel å være en hjemløs hooligan uten en krone som når ulykken skjer! ,som ikke er registeret i medicaid eller noe som helst , da hender det at sykehus har fond som dekker behandling .

USA er det mest råe samfunnet og landet jeg noensinne har vært i og priser meg lykkelig for å være rik og å når som helst flytte til Norge. 

Anonymkode: 784ad...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar, det virker som folk tror det å ha "forsikring "I USA er bra. DET ER DET IKKE!!! Koster ca 5000/6000/7000 nok i mnd(!😯) , kan IKKE dra til hverken sykehus eller lege en foretrekker,  man må betale MYYYYYYE selv om noe skjer. Penger man ikke har!  Obamacare er grufull,  har null respekt for Obama, Clinton eller noen i det demokratiske partiet utenom Bernie Sanders! 

Jeg tror ikke  

Anonymkode: 784ad...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
8 hours ago, AnonymBruker said:
 

Fordi du hadde dyr og fin forsikring? Er riktig nok flere land med gode helse tilbud for hele befolkningen, men ikke riktig så mange som tilbyr helt gratis og med gratis tannlege attpå.

Anonymkode: 03095...e2e

Igjen, fordommer. Antagelser. Arroganse. Bedrevitenhet. Bare bevis og bevis og bevis TS opprinnelige poeng. 

Og svaret er nei. Sist jeg hadde dyr og fin forsikring var faktisk i Norge. I utlandet har jeg ikke trengt det.

Det er nemlig sånn at Norge tilbyr ikke verdens beste helsetjenester. Vi tror det, men det er bare ikke sant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...