Gå til innhold

Jo lengre jeg studerer i utlandet, jo mer misliker jeg Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg drar hjem synes jeg det blir verre og verre. Jeg synes Norge er et land fylt av konforme, uinteressante folk som kjemper om å være mest mulig gjennomsnittlige. Alle skal ta opp enorme boliglån og kjøre Volvo liksom. Det finnes lite av ekte ambisjoner og driv, drømmen er heller å vinne i Lotto. Det er lite dannelse, emosjoner og kulturell kunnskap, men mye sladder og materialisme. 

Andre som føler det samme? Jeg føler egentlig at det er utenkelig å bosette meg i Norge etter å ha vært et par år borte (år som har vært veldig bra for meg og gjort meg hel).

Anonymkode: b823c...5ca

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikker på at det ikke handler om at du omgås studenter når du studerer i utlandet?

Anonymkode: 38822...fd5

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig sak, men når jeg er i utlandet har jeg lettere for å prate med folk. 
I Norge... Folk er jævlig arrogante og bedrevitere. Dømmer folk konstant. Materialisme opp ørene. Meh. 
Utlandet har alltid føltes bedre, men Norge er jo hjemmet mitt.
Har derimot vurdert å reise verden rundt og leve av kunst :) 
Hadde vært så mye kult man kunne se, og oppleve alle kulturer. Den tunge "sikre" fremtiden folk prøver å prakke på deg i Norge, og janteloven og dømming av andre ned og hen... meh. Det er forståelig at man kan mislike Norge, når man opplever hvordan sosial kultur i andre land er. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tross alt oppvokst her så jeg ser ikke hvorfor jeg på dø og liv må flytte utenlands. Jeg er vant med det som er her. Jeg elsker jo Tyrkia, og får masse pes for det. Synd med religion, økonomi og politisk situasjon. Ellers skulle jeg lett bodd der jeg. 

Folk kommer ikke til Norge for annet enn godene her. Føler det egentlig bare har blitt et jobbsted for mange. "flytt til Norge for å tjene penger" liksom. Det er egentlig ikke noe annet som holder meg her. 
Ja, det er som det skrives her, at alle skal være like. Og så skal vi være så moderne, i hvertfall kvinnene. Virker  som det er om å gjøre å vise hvor bra det er å være fri kvinne. 
Det jeg hater med å være norsk er takknemmelighetsplikten. Vi skal være så takknemmlige som er født og oppvokst her, og er dumme dersom vi etablerer oss et annet sted. Alt er jo fattigere enn Norge omtrent, så man går til noe dårligere. Men alle leilighetene her til lands er jo omtrent like, alle skal ha nyoppusset, kjøre Tesla. Så er barna i bhg helt til aleneforsørgerne kommer og henter dem. 

Anonymkode: 69510...865

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utlandet vs norge.. utlandet er stort og det finnes mange sub grupper i norge. Så vanskelig å sammenligne. Er ikke alle voksne her som har bil, karriere og hus eller drømmer om det. 

 

Å være student i utlandet er digg. Å jobbe i Norge er ikke like digg. Å jobbe i utlandet er ikke spesielt digg det heller etter at honeymoon fasen er over. Rigid arbeidsstruktur, lavere lønn, svak velferdsstat, færre rettigheter som arbeidstaker, ikke-konsensusorientert arbeidsmiljø osv. Har snakket med en god del arbeidsinnvandrere her i landet. De sier det samme. De er her fordi det er jobb og få og fordi lønnen er bra. Hadde de hatt det samme, eller til og med bare halve lønnen av det de har her så ville de flyttet hjem der de kom fra. 

Anonymkode: 7215d...18e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier. Jeg har ingen kjedelige, materialistiske A4-venner, enda jeg har bodd i Norge i hele mitt liv. Jeg tror muligens det er dere som er så kjedelige at interessante folk ikke gidder å være sammen med dere. 

Anonymkode: 6226d...9ed

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Snodige greier. Jeg har ingen kjedelige, materialistiske A4-venner, enda jeg har bodd i Norge i hele mitt liv. Jeg tror muligens det er dere som er så kjedelige at interessante folk ikke gidder å være sammen med dere. 

Anonymkode: 6226d...9ed

Der har vi en klassisk Norsk nedlatende ****** :)
Takk for at du viser oss hvorfor vi trives bedre utfor Norge.

Anonymkode: 1d55e...10b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men dere sier at folk i norge er arrogante, matearlistiske og arrogante sladderslaver som dømmer alle...? Jeg er herved to av de nevnte. Jeg dømmer dere for arrogante og dømmende. Legg til et arrogant tonefall.

Anonymkode: c6d43...eaa

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:
 

Unnskyld meg, men dere sier at folk i norge er arrogante, matearlistiske og arrogante sladderslaver som dømmer alle...? Jeg er herved to av de nevnte. Jeg dømmer dere for arrogante og dømmende. Legg til et arrogant tonefall.

Anonymkode: c6d43...eaa

Arrogant kom med to ganger. Pytt pytt.

Anonymkode: c6d43...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være kult å studere i utlandet, har også gjort det selv. Men spørs om det er like gøy å jobbe utlandet hvis man velger å bli - det kan nemlig fort vise seg å ikke være like gøy siden svært mange land har et ennå tøffere arbeidsliv enn i Norge, med færre rettigheter i arbeidslivet, ingen fagforeninger av betydning, lavere lønn og tøffere konkurranse. I mange land må man også betale for det meste av det man tar for gitt i Norge, som f. eks. barnehageplass (full pris, ikke de subsidierte plassene man tross alt bare betaler deler av i Norge), helseforsikring, forsikring mot arbeidsløshet siden dagpenger ikke eksisterer osv. 

Man har faktisk ikke noe sammenligningsgrunnlag før man har jobbet litt i utlandet også, først da ser man om det er noe man kan tenke seg videre. Og min erfaring er at svært mange nordmenn drar hjem igjen, når de finner ut at de må prestere ganske mye mer mellom 07-21 som var forventet arbeidstid der jeg jobbet, enn det man må i Norge. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbrakt mye tid(over 6 mnd) Sverige, Japan, Spania, Sør-Korea, Kina, Danmark, England. Jeg har studert i NY, Maryland og Miami. 

Det jeg opplever er at det er fint når man er der som student og på ferie/arb.utveksling. Men å sette bo, det er noe helt annet! 

Alt er bedre slikt sett i Norge. Flere muligheter til å klatre på karrierestigen, permisjonsregler, bedre vilkår når man trenger sykehus, bedre fødselsomsorg, mer økonomisk uavhengighet, mulighet til hjelp ved sykdom, ulykker og uføre, hjemløsheten er mindre her isv osv. 

Jeg tenker man kan tenke mye fint om andre land, helt til man trenger hjelp. 

Anonymkode: 23371...d45

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe annet å være ung og fri student enn å ha jobb og familie. Når du kommer som utlending i et studiemiljø er du også mer spennede for andre. Dessuten er det mange som.blomstrer når de kommer til et nytt miljø. Det høres ut som du er en av dem. Det blir litt som i Paradise (og annen reality), man lever i en boble. Når studietiden er over vil du skjønne at det var omstendighetene som gjorde at du føler det du gjør. Nyt tiden du er borte, ta med deg det du lærer hjem. Eller, om du fremdeles syns Norge og nordmenn er helt.håpløst, er det jo ikke noe problem å bli der du er.

Anonymkode: 0b42a...fba

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg er helt uenig med alle som sier at det er  så stor forskjell på å jobbe og å studere k utlandet. USA er et kapittel for seg, men hvis vi holder oss til Vest-Europa synes jeg voksenlivet fungerer meget bra i utlandet. Det er mange i denne tråden som forsøker å bagatellisere eller vrenge på TS opplevelse, gjerne med en bedrevitende og arrogant holdning. Da lykkes man bare å bevise TS’ poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe for meg var det ingen vei tilbake, jeg ble værende etter studiet og har bodd her in 15 år nå.

Anonymkode: dbea8...ecd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Studere i utlandet er jo bra og fint, men den dagen du skal begynne å jobbe i utlandet kommer du nok tilbake til Norge pga alle godene vi har her.

Anonymkode: 07a33...dc2

Nordmenn er liksom programforpliktet til å si dette, jeg har akkurat samme goder som i Norge pluss gratis tannlege.

Anonymkode: dbea8...ecd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hver gang jeg drar hjem synes jeg det blir verre og verre. Jeg synes Norge er et land fylt av konforme, uinteressante folk som kjemper om å være mest mulig gjennomsnittlige. Alle skal ta opp enorme boliglån og kjøre Volvo liksom. Det finnes lite av ekte ambisjoner og driv, drømmen er heller å vinne i Lotto. Det er lite dannelse, emosjoner og kulturell kunnskap, men mye sladder og materialisme. 

Andre som føler det samme? Jeg føler egentlig at det er utenkelig å bosette meg i Norge etter å ha vært et par år borte (år som har vært veldig bra for meg og gjort meg hel).

Anonymkode: b823c...5ca

Jeg føler det samme ! Reiste tidlig ut på backpacking og falt aldri til ro hjemme etterpå. Men har ennå ikke flyttet ut igjen pga familie. 

Ikke minst synes jeg nordmenn ofte er selvgode og snevre

Anonymkode: 2c895...b6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Jeg er helt uenig med alle som sier at det er  så stor forskjell på å jobbe og å studere k utlandet. USA er et kapittel for seg, men hvis vi holder oss til Vest-Europa synes jeg voksenlivet fungerer meget bra i utlandet. Det er mange i denne tråden som forsøker å bagatellisere eller vrenge på TS opplevelse, gjerne med en bedrevitende og arrogant holdning. Da lykkes man bare å bevise TS’ poeng.

Joda, det er forskjell på landene i "utlandet" også selvsagt, men det er ingen arroganse i å påpeke at norske ordninger i mange sammenhenger er ganske gode selv sammenlignet med land i Vest-Europa, det er egentlig bare å påpeke et faktum. Etter finanskrisen har flere av disse landene også kuttet ganske kraftig i velferdsbudsjettene enn Norge. Mange opplever riktignok at de har omtrent samme vilkår i arbeidslivet, men forskjellene merker man gjerne den dagen man virkelig trenger hjelp f. eks. med dagpenger/sykepenger/uføretrygd osv. som i mange land er vesentlig lavere enn i Norge. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nordmenn er liksom programforpliktet til å si dette, jeg har akkurat samme goder som i Norge pluss gratis tannlege.

Anonymkode: dbea8...ecd

En del land har et godt helsevesen også ja, men der man gjerne merker at skoen trykker er når det gjelder rettigheter til dagpenger/tilsvarende AAP/uføretrygd etc. Man er ikke programforpliktet til å si det, men det er et faktum. Og de jeg ser drar tilbake, er de som trenger støtte senere i livet. Plutselig var ikke Norge så ille likevel. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...