Gå til innhold

Jo lengre jeg studerer i utlandet, jo mer misliker jeg Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke bare-bare å bli frivillig medlem, man må oppfylle visse kriterier eller ha en spesiell grunn. 

Anonymkode: dbea8...ecd

Alle norske kan det, om du velger å flytte ut av norge. Du må betale for det. 7-8%.

Anonymkode: 12494...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, *melis* skrev:
 

Jeg har bare studert i utlandet og jobbet i Norge, så jeg har ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag når det gjelder arbeidslivet. Jeg forstår likevel godt hva TS mener; den store ulempen med å bo her i landet er det litt kvelende forventningspresset om at alle skal være så like og at det bare finnes èn riktig måte å leve livet på, nemlig å kjøpe bolig, skaffe seg barn og familie og en fast og trygg jobb med høyest mulig lønn. Man skal ikke langt utenfor landegrensene før man møter en langt mer åpen kultur med større forståelse for at folk er ulike og at det finnes alternative måter å leve på. 

Her beskriver du godt hvordan man kan oppfatte Norge når man har bodd/reist mye utenfor Norge. Veldig ensporet/stereotype folkeslag dessverre...men heldigvis så finnes det noen som har våknet opp 🙂 Handler om å omgås de rette menneskene.

Vil anbefale alle å reise ut, komme seg ut av Norge så ofte som mulig for å åpne øynene. Sitte hjemme å bygge fordommer om at vi er best på alt kommer man ingen vei med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
Alle norske kan det, om du velger å flytte ut av norge. Du må betale for det. 7-8%.

Anonymkode: 12494...46a

Det koster langt mer enn 7-8%. Det koster 9.1% for helsedelen og 41.4% om du vil ha pensjon, helsedelen og sykepenger. (kilde) Helt vilt, og dette kommer i tilegg til hva du betaler i lokale skatter. 

Og at alle norske kan bli medlem er feil.

Quote

Hvem kan bli frivillig medlem?

Du må ha vært medlem i folketrygden i minst tre av de siste fem kalenderårene før søknadstidspunktet og ha nær tilknytning til det norske samfunnet eller til norsk næringsliv, for å bli medlem. Fyller du disse vilkårene, kan du ha rett til å bli medlem når du i tillegg:

  • er arbeidstaker i utlandet og er ansatt i en virksomhet med hovedsete i Norge
  • studerer ved universitet eller høgskole i utlandet og ikke mottar støtte fra Statens lånekasse for utdanning
  • har et offentlig oppdrag eller stipend i utlandet
  • er pensjonist med lang botid i Norge

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/frivillig-medlemskap-opphold-utenfor-norge

 

Frivilig medlemskap i folketrygden er ikke mye verdt. Den dekker ikke operasjoner i utlandet, du må reise hjem til Norge og stille deg i kø. Det er derfor svært få som gidder å betale for frivilig medlemskap i folketrygden.

Om du har planer om å utnytte norsk helsevesen, så kan du like så godt reise tilbake til Norge, vente til du blir medlem i folketrygden igjen og be om behandling.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg synes det er påfallende at mange sider senere er denne tråden nøyaktig lik seg selv. Bedrevitende og nedlatende nordmenn undergraver hele TS innlegg, istedenfor å ta innover seg at noe kanskje er sant. Det er faktisk ikke bare naive studenter som har deltatt i denne tråden, men reflekterte mennesker med et vidt spekter av bakgrunner.

Men jeg går mot strømmen og legitimerer noe av det TS sier. En av tingene man opplever i utlendighet er at ikke alle stereotyper er usanne. Noen av dem er idioti, men noen av dem er faktisk sanne. Og når det gjelder noe av det som sies om nordmenn, ja noe er faktisk sant.

Til slutt er det en observasjon at fem sider inn er fortsatt offentlige økonomiske goder som det dominerende argumentet for at Norge er så flott. Men det er faktisk noen av oss som vektlegger andre sider av et samfunn en sannsynligheten for store månedlige økonomiske overføringer. Og det må være greit, uten å få nedlatende og belærende og faktisk småkranglete irettesettelser.

De fleste av dere har lykkes i å bevise at TS har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia
1 time siden, GiftMann38 skrev:
 

Veldig morsomt å lese tråder startet av studenter som tror de vet noe som helst om hvordan livet fungerer 😂

Og nå bekrefter du egentlig ts sitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Overrasket skrev:
 

Jeg synes det er påfallende at mange sider senere er denne tråden nøyaktig lik seg selv. Bedrevitende og nedlatende nordmenn undergraver hele TS innlegg, istedenfor å ta innover seg at noe kanskje er sant. Det er faktisk ikke bare naive studenter som har deltatt i denne tråden, men reflekterte mennesker med et vidt spekter av bakgrunner.

Men jeg går mot strømmen og legitimerer noe av det TS sier. En av tingene man opplever i utlendighet er at ikke alle stereotyper er usanne. Noen av dem er idioti, men noen av dem er faktisk sanne. Og når det gjelder noe av det som sies om nordmenn, ja noe er faktisk sant.

Til slutt er det en observasjon at fem sider inn er fortsatt offentlige økonomiske goder som det dominerende argumentet for at Norge er så flott. Men det er faktisk noen av oss som vektlegger andre sider av et samfunn en sannsynligheten for store månedlige økonomiske overføringer. Og det må være greit, uten å få nedlatende og belærende og faktisk småkranglete irettesettelser.

De fleste av dere har lykkes i å bevise at TS har rett.

Ja det eneste folk kommer med til hvorfor Norge er bra er hvor mye gratis penger man kan grafse til seg. Det er ingen som sier noe som helst om at nordmenn er et bra folkeslag eller at det er spennende ting å oppleve. Nei ene og alene en velferdsstat som ikke engang er bærekraftig. Jeg vil heller ha mange opplevelser og føle at jeg lever et godt liv enn å være misfornøyd med å bo et sted bare i tilfelle jeg en dag blir syk og kanskje kan få litt mer enn jeg ville et annet sted. 

Jeg kjenner folk som har vært kreftsyke og de måtte kjempe med systemet i månedsvis både for behandling og sykepenger. Bare flaks at vedkommende hadde hatt en god jobb tidligere og hadde kunnet spare opp for å klare seg i de månedene det tok. Så vennligst ikke fortell meg at Norge er så fantastisk i forhold til helsehjelp for det er det ikke og verre skal det bli.

Anonymkode: b823c...5ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ja det eneste folk kommer med til hvorfor Norge er bra er hvor mye gratis penger man kan grafse til seg. Det er ingen som sier noe som helst om at nordmenn er et bra folkeslag eller at det er spennende ting å oppleve. Nei ene og alene en velferdsstat som ikke engang er bærekraftig. Jeg vil heller ha mange opplevelser og føle at jeg lever et godt liv enn å være misfornøyd med å bo et sted bare i tilfelle jeg en dag blir syk og kanskje kan få litt mer enn jeg ville et annet sted. 

Jeg kjenner folk som har vært kreftsyke og de måtte kjempe med systemet i månedsvis både for behandling og sykepenger. Bare flaks at vedkommende hadde hatt en god jobb tidligere og hadde kunnet spare opp for å klare seg i de månedene det tok. Så vennligst ikke fortell meg at Norge er så fantastisk i forhold til helsehjelp for det er det ikke og verre skal det bli.

Anonymkode: b823c...5ca

Ja, enig! Dette er et veldig viktig poeng, disse fantastiske pengesummene man får kastet etter seg kommer ikke til å vare. Norge kommer til å trenge en velferdsmessig bærekraftsrevolusjon. Velferdsgodene er for bra. Det minner om den historiske tradisjonen om å dele ut brød til folket for å kjøpe deres lojalitet. Men hva når melkverna stopper å kverne?

Og når det gjelder å tilby folket mer enn penger, nemlig tjenester (skole, helse, politi) så er ikke Norge utpreget bra på noe. Vi tror vi får topp tjenester, men det er en sosialdemokratisk løgn. Det eneste vi får mye av, er økonomisk støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Det jeg savner fra Norge er lange, lyse sommernetter, vestlandskysten, særlig Ålesund, skiturer på søndagsmorgenen før andre turgåere våkner, bading i Akerselva i juli og juleøl. Jeg savner ikke en ting fra menneskelig væremåter, fra næringsliv og verdiskapning eller fra offentlige tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i utlandet før, nå bor vi her. Jeg likte meg nok bedre i utlandet enn her. Vi flyttet hit fordi vi trodde det kom til å bli bra. Det er greit nok, men ikke sånn helt fantastisk. Vi flyttet hit fordi min mor ble syk, og jeg ville gjerne være der gor henne de siste årene hennes. 

Det spiller ikke så veldig stor rolle om lønna er god, for det er så dyrt å leve. Dessuten går det jo anna tjene gode penger i utlandet også. 

Bompenger, parkering, er drepen. Denne 0.2 promillegrense er også temmelig drepen. Været er temmelig surt. Livet er temmelig tungrodd. På med klær, fyr i ovnen, kjøpe ved, og betale, betale, betale. 

Folketrygd er jo et gode for den som er syk. Det er derimot ikke slik at de ikke har folketrygd i resten av Europa. De har ambulanser og de har sykehus. Ikke alltid like bra som i Norge, men det er ikke private ordninger man må betale for selv. De andre europeiske land er ikke så ulike Norge. Sykelønn hsr de også. Jeg har aldri opplevd kutt i lønn pga en influensa. Det er ikke slik at utlandet nødvendigvis er “Shit-hole-countries”

Vi flytter nok utenlands igjen, når min mor går bort, om vi ikke venter til ungene er blitt voksne. De er temmelig Happy med venner, skole og nettverk. 

Anonymkode: 61557...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Overrasket said:
 

Det jeg savner fra Norge er lange, lyse sommernetter, vestlandskysten, særlig Ålesund, skiturer på søndagsmorgenen før andre turgåere våkner, bading i Akerselva i juli og juleøl. Jeg savner ikke en ting fra menneskelig væremåter, fra næringsliv og verdiskapning eller fra offentlige tjenester.

Man klarer seg fint i utlandet om man har skaffet seg en OK betalt jobb, nok penger til å leve, greit med fritid til å være sosial og holde på med ting man trives med. Og sammenligner man en nordmann som har dette med en italiener, amerikaner ++ som har dette, så ja, de har det sikkert mer spennende og sosialt i livet. Men poenget med velferdsgoder handler ikke bare om å føle seg trygg eller få litt ekstra. Fordi, sammenligner du en syk eller arbeidsledig nordmann med en syk eller arbeidsledig amerikaner eller andre nasjonaliteter, så er det nordmannen som får mest hjelp. 

Jeg har sett uteliggere i Oslo og Bergen, men i enkelte andre land er det verre. Jeg har sett barn som bor på gata, jeg har hørt hjemløse skrike fordi de fryser og ikke har noe sted å gå. Også er det liksom bedre å leve der enn i Norge?? Det er bedre for de som er så heldige at de har det de trenger, ja. Men de ser kanskje ikke hvordan det er å leve på bunnen av samfunnet, og hvor langt Norge faktisk har kommet for å sørge for at alle har det bra. Vi nordmenn kan også enklere velge å bosette oss i et annet land fordi vi har ressursene til det. 

Skal man se på om et land er bra eller ikke, så kan man ikke bare se på kultur og arkitektur, sosialt liv og det der. Man må jo se på hvordan menneskene i det landet blir behandlet. Det er fks også flere land der de ikke har kommet like langt ift diskriminering mot kvinner, funksjonshemma, homofile, andre raser osv. 

Anonymkode: 582c1...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
Jeg har sett uteliggere i Oslo og Bergen, men i enkelte andre land er det verre. Jeg har sett barn som bor på gata, jeg har hørt hjemløse skrike fordi de fryser og ikke har noe sted å gå. Også er det liksom bedre å leve der enn i Norge?? Det er bedre for de som er så heldige at de har det de trenger, ja. Men de ser kanskje ikke hvordan det er å leve på bunnen av samfunnet, og hvor langt Norge faktisk har kommet for å sørge for at alle har det bra.

Så man skal bo i Norge fordi de på bunn i samfunnet blir behandlet bedre? Når man velger bosted så tenker man på seg selv, og ikke på hvor som er best for langvarig syke.

Jeg føler også at du fokuserer for mye på materiell velstand. Det er sjeldent grunnen til at man flytter ut. Norge er et fantastisk land for de som er 100% norske. Folk flest har "riktige" meninger, de har samme interesser, maten er best i verden, naturen er fantastisk, etc. Men for de som har andre interesser og meninger så blir Norge et vanskelig sted å bo.

Velferdstaten er heller ikke bærekraftig, det kommer til å bli flere som havner på bunn i samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Man klarer seg fint i utlandet om man har skaffet seg en OK betalt jobb, nok penger til å leve, greit med fritid til å være sosial og holde på med ting man trives med. Og sammenligner man en nordmann som har dette med en italiener, amerikaner ++ som har dette, så ja, de har det sikkert mer spennende og sosialt i livet. Men poenget med velferdsgoder handler ikke bare om å føle seg trygg eller få litt ekstra. Fordi, sammenligner du en syk eller arbeidsledig nordmann med en syk eller arbeidsledig amerikaner eller andre nasjonaliteter, så er det nordmannen som får mest hjelp. 

Jeg har sett uteliggere i Oslo og Bergen, men i enkelte andre land er det verre. Jeg har sett barn som bor på gata, jeg har hørt hjemløse skrike fordi de fryser og ikke har noe sted å gå. Også er det liksom bedre å leve der enn i Norge?? Det er bedre for de som er så heldige at de har det de trenger, ja. Men de ser kanskje ikke hvordan det er å leve på bunnen av samfunnet, og hvor langt Norge faktisk har kommet for å sørge for at alle har det bra. Vi nordmenn kan også enklere velge å bosette oss i et annet land fordi vi har ressursene til det. 

Skal man se på om et land er bra eller ikke, så kan man ikke bare se på kultur og arkitektur, sosialt liv og det der. Man må jo se på hvordan menneskene i det landet blir behandlet. Det er fks også flere land der de ikke har kommet like langt ift diskriminering mot kvinner, funksjonshemma, homofile, andre raser osv. 

Anonymkode: 582c1...d5f

Nå vet jeg ikke hva slags land du mener, men det høres ikke akkurat ut som Vest-Europa, jeg har ihvertfall til gode å se hjemløse barn utenom i Asia og Afrika,  og direkte diskriminering er ikke verre i Vest-Europa enn i Norge. Og som en annen nevner her, man flytter jo av egoistiske grunner ut fra personlig trivsel.

Anonymkode: dbea8...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 10.35, AnonymBruker skrev:
 

Dette viser vel heller hvor lite du har å klage på. Sannheten er nemlig at vi nordmenn er født med en sølvskje i munnen, vi har det bedre enn ca 99 prosent av verdens befolkning, og da blir det ganske så platt at det eneste vi har å klage på, er at Norge er " kjedelig og slitsomt".

Anonymkode: eb98e...8e4

Ville heller bodd to andre steder som jeg vet om og der jeg har bodd, enn i Norge, men noen ganger kan man ikke flytte fordi livet er der man har endt opp. 

Anonymkode: 25727...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i utlandet, og har aldri angret på det. Men det har fått meg til å sette enda større pris på godene Norge har å tilby, spesielt etter at jeg fikk familie: Gratis helsevesen, gratis skole, sykepenger, gratis høyere utdanning, sykt barn-dager - og ikke minst fritid! Mulighet til at begge foreldre kan jobbe fulltid i krevende yrker OG faktisk se barna sine! 

TS kommer nok etter når hen får noen år og mer livserfaring på baken. 

Anonymkode: 54218...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg studerte i utlandet, og har aldri angret på det. Men det har fått meg til å sette enda større pris på godene Norge har å tilby, spesielt etter at jeg fikk familie: Gratis helsevesen, gratis skole, sykepenger, gratis høyere utdanning, sykt barn-dager - og ikke minst fritid! Mulighet til at begge foreldre kan jobbe fulltid i krevende yrker OG faktisk se barna sine! 

TS kommer nok etter når hen får noen år og mer livserfaring på baken. 

Anonymkode: 54218...b0c

Det finnes andre land i verden med disse godene og faktisk i enda bedre form.

Det er annet til livet enn pølse ved et bål i skogen og sport på tv. Jeg kommer ikke på noe annet man gjør i Norge, som nordmenn i utlandet kan savne. 

Norge er helt OK. litt kjedelig, men OK. 

Anonymkode: 25727...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg studerte i utlandet, og har aldri angret på det. Men det har fått meg til å sette enda større pris på godene Norge har å tilby, spesielt etter at jeg fikk familie: Gratis helsevesen, gratis skole, sykepenger, gratis høyere utdanning, sykt barn-dager - og ikke minst fritid! Mulighet til at begge foreldre kan jobbe fulltid i krevende yrker OG faktisk se barna sine! 

TS kommer nok etter når hen får noen år og mer livserfaring på baken. 

Anonymkode: 54218...b0c

Merkelig, jeg bor ikke i Norge og har alt du nevner.

Anonymkode: dbea8...ecd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Overrasket skrev:
 

Jeg synes det er påfallende at mange sider senere er denne tråden nøyaktig lik seg selv. Bedrevitende og nedlatende nordmenn undergraver hele TS innlegg, istedenfor å ta innover seg at noe kanskje er sant. Det er faktisk ikke bare naive studenter som har deltatt i denne tråden, men reflekterte mennesker med et vidt spekter av bakgrunner.

Men jeg går mot strømmen og legitimerer noe av det TS sier. En av tingene man opplever i utlendighet er at ikke alle stereotyper er usanne. Noen av dem er idioti, men noen av dem er faktisk sanne. Og når det gjelder noe av det som sies om nordmenn, ja noe er faktisk sant.

Til slutt er det en observasjon at fem sider inn er fortsatt offentlige økonomiske goder som det dominerende argumentet for at Norge er så flott. Men det er faktisk noen av oss som vektlegger andre sider av et samfunn en sannsynligheten for store månedlige økonomiske overføringer. Og det må være greit, uten å få nedlatende og belærende og faktisk småkranglete irettesettelser.

De fleste av dere har lykkes i å bevise at TS har rett.

Ironien er at mange av dere som valgte å bli boende i utlandet går i den samme fella selv, ved å fremstå som både bedrevitende og nedlatende mot andre som tok et annet valg enn dere selv, så snakk om å gå på limpinnen. Vi som har gjort begge deler, bodd lenge i utlandet og hjemme, har nok et mer nyansert syn på det, og det er minst like mange negative stereotyper for folk i mange andre land, som nordmenn i utlandet kanskje ikke vil vedkjenne seg. 

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor man egentlig skal henge seg opp i stereotyper...De er nettopp det, men det betyr ikke at man trenger å være sånn selv, eller at man nødvendigvis må oppsøke disse miljøene. Både i Norge, og en rekke andre land, står man fritt til å henge i de miljøene man selv ønsker, uansett om det er stereotypisk for det landet man bor i eller ikke. 

Videre er det slett ikke bare personlige interesser inn i velferdsstaten som er relevant i økonomispørsmålet; for utover betydningen for individet viser all forskning at land med relativt små forskjeller (der man har et utjevnende skatte- og avgiftssystem) også fungerer bedre på makronivå. Mindre kriminalitet, mindre fattigdom, mer verdiskapning og en generelt mer fornøyd befolkning er konsekvenser av et fungerende samfunn og en fungerende velferdsstat. Jeg sier ikke at noe slikt ikke eksisterer i andre land også, men Norge er et av relativt få slike samfunn i verdenssammenheng. 

Anonymkode: df1ca...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
8 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ironien er at mange av dere som valgte å bli boende i utlandet går i den samme fella selv, ved å fremstå som både bedrevitende og nedlatende mot andre som tok et annet valg enn dere selv, så snakk om å gå på limpinnen. Vi som har gjort begge deler, bodd lenge i utlandet og hjemme, har nok et mer nyansert syn på det, og det er minst like mange negative stereotyper for folk i mange andre land, som nordmenn i utlandet kanskje ikke vil vedkjenne seg. 

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor man egentlig skal henge seg opp i stereotyper...De er nettopp det, men det betyr ikke at man trenger å være sånn selv, eller at man nødvendigvis må oppsøke disse miljøene. Både i Norge, og en rekke andre land, står man fritt til å henge i de miljøene man selv ønsker, uansett om det er stereotypisk for det landet man bor i eller ikke. 

Videre er det slett ikke bare personlige interesser inn i velferdsstaten som er relevant i økonomispørsmålet; for utover betydningen for individet viser all forskning at land med relativt små forskjeller (der man har et utjevnende skatte- og avgiftssystem) også fungerer bedre på makronivå. Mindre kriminalitet, mindre fattigdom, mer verdiskapning og en generelt mer fornøyd befolkning er konsekvenser av et fungerende samfunn og en fungerende velferdsstat. Jeg sier ikke at noe slikt ikke eksisterer i andre land også, men Norge er et av relativt få slike samfunn i verdenssammenheng. 

Anonymkode: df1ca...819

Du har like store skylapper som alle andre ser jeg, selv om du ser på deg selv som en opphøyd dommer som har funnet den helt rette balansen i dine synspunkter. 

Jeg har anerkjent den andre sidens hovedargument om at Norge har fantastiske økonomiske velferdsordninger. Fordi de økonomiske ordningene er veldig bra. Så sier jeg videre at det bare ikke er viktig for meg personlig å ha krav på masse offentlig støtte. Og jeg bør respekteres for at det ikke er viktig for meg, akkurat som at det er helt greit for meg at andre velger å vektlegge disse økonomiske ordningene.

Vi velger forskjellig og lever livet vårt så bra som vi kan etter egne ønsker. Også bør det være lov å gi TS litt rett. Norge er rett og slett ikke verdensmester i samfunnsorganisering. Norge har gjort mye bra, men svakhetene er for synlige for meg personlig.

Det er nemlig et helt klart skille i denne tråden. Du har de som prøver å påtvinge andre definisjonen på  rette og gale valg (kritiserer du Norge er du en dum student ), og som ikke lar  seg bli påtvunget andres meninger. Ingen i hele verden MÅ leve slik som jeg gjør. Men alle må synes det er greit at jeg vektlegger andre ting ved et samfunn enn det som er normen for nordmenn i denne tråden, uten å fortelle meg hvor mye jeg kommer til å angre når jeg er åtti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...