Gå til innhold

Jo lengre jeg studerer i utlandet, jo mer misliker jeg Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 hours ago, Camlon said:
 

Så man skal bo i Norge fordi de på bunn i samfunnet blir behandlet bedre? Når man velger bosted så tenker man på seg selv, og ikke på hvor som er best for langvarig syke.

Jeg føler også at du fokuserer for mye på materiell velstand. Det er sjeldent grunnen til at man flytter ut. Norge er et fantastisk land for de som er 100% norske. Folk flest har "riktige" meninger, de har samme interesser, maten er best i verden, naturen er fantastisk, etc. Men for de som har andre interesser og meninger så blir Norge et vanskelig sted å bo.

Velferdstaten er heller ikke bærekraftig, det kommer til å bli flere som havner på bunn i samfunnet.

Nei. Folk her inne mener at Norge er et rævva land, så tar de med seg de norske penga sine eller utdannelsen sin og koser seg i et annet land mens et par unger fryser i hjel i nabobyen pga fattigdom. Så sitter de og feiter seg mens de klager over hjemlandet. 

Fint at de har det godt da i hvert fall. 

Anonymkode: 582c1...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei. Folk her inne mener at Norge er et rævva land, så tar de med seg de norske penga sine eller utdannelsen sin og koser seg i et annet land mens et par unger fryser i hjel i nabobyen pga fattigdom. Så sitter de og feiter seg mens de klager over hjemlandet. 

Fint at de har det godt da i hvert fall. 

Anonymkode: 582c1...d5f

Ja i alle land utenfor Norge fryser barn ihjel daglig. Og vi har ingen andre interesser enn å klage på Norge. Og siden vi kun er interessert i å feite oss opp og klage nyter vi litt å se folk fryse ihjel på gaten slik at vi selv skal føle oss bedre. Slik er alle nordmenn som har valgt å bosette seg utenfor Norge.

Anonymkode: dbea8...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer og bor i utlandet (en av de største, mest attraktive byene i den vestlige verden) og jeg savner Norge noe helt innfjorjævlig. Det er sant at det er flere "muligheter" i Norge, men ingenting kan konkurrere med den friske luften, genuine mennesker og trygg kultur.

Anonymkode: f1f64...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg studerer og bor i utlandet (en av de største, mest attraktive byene i den vestlige verden) og jeg savner Norge noe helt innfjorjævlig. Det er sant at det er flere "muligheter" i Norge, men ingenting kan konkurrere med den friske luften, genuine mennesker og trygg kultur.

Anonymkode: f1f64...df6

Enig i frisk luft og rent vann (selv om dette ikke ble nevnt) genuine mennesker??? Virkelig, jeg syntes ikke at dette stemmer med beskrivelsen av nordmenn, det er mye falskhet her dessverre. Kulturen er trygg for deg fordi du har vokst opp her muligens? Norge er et trygt land og det er bra. Mulighetene man har er på en måte flere i Norge (fordi universitetene er gratis), men på en måte ferre, fordi man snart må ha bacelor i renhold for å jobbe som renholder, og fordi det er vanskeligere å starte opp egen bedrift her til lands, vanskelig å starte fra scratch.

Personlig ville jeg selvfølgelig ikke valgt å bo i India eller Saudi Arabia😛 for kulturelle grunner, men det finnes land der kulturen er ganske trygg for noen som har vokst opp i vesten. 

Til personen over som klager over at her inne syntes folk at Norge er et rævva land: Norge er OK. Bra vann, bra luft, lang fødselsperm, ren natur, gratis universitet ( selv om studentene må sette seg i enorm gjeld likevel, bare for å leve). OK mennesker, tre og en halv stjernes helsesystem. Pølse i skogen ved bålet. 

Norge er helt OK, om enn litt kjedelig og kaldt. 

Patriotene syns at Norge er så mye bedre enn alle andre land, det er dette som provoserer oss som har bodd og sett hvordan det kan være i andre land, fordi idealet ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Man kan ha det minst like bra andre steder. Man kan også ha det verre andre steder, dette spørs helt hvor du er og hvordan du klarer deg i den kulturen du er i. 

Det er ganske provoserende når folk oppfører seg som om Norge er "verdens navle" når Norge er så lite og ubetydelig i verdens sammenheng og folk utenfor Norge vet svært lite om dette lille landet. 

 

Anonymkode: 25727...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎10‎.‎2018 den 18.49, Overrasket skrev:
 

Det er det jeg sier, Norsk velferdsstat er verdensmester i månedlige pengeoverføringer i rene kroner til brukernes konto. Ingen er flinkere enn Norge til å gi penger ut. Du kan gjerne synes at det er viktig for deg og lage eplekjekke bemerkninger om folk som flytter tilbake, men for meg er det ikke symbolet på et godt samfunn at jeg kan få masse offentlige penger inn på konto. Og jeg stiller nok også spørsmål om det et noen kanskje flytter hjem fordi de trenger økonomisk støtte er et så godt argument som du kan slå deg på brystet med. For meg er det et tegn på strukturell svakhet at det eneste som frister folk tilbake er kontanter på konto, og ikke andre mer bærekraftige yrkes- og livsgrunnlag. Til slutt må vi huske på at den offentlige velferdsutgiften ikke er bærekraftig, og må reduseres. Alle politikere vet det, men ingen på stortinget tør å si det høyt grunnet frykt for egen karriere.

Når du blir enke og er pensjonist, setter du pris på at staten gir deg pensjon. En ordning en ikke har i alle land, blant annet Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sommermor skrev:
 

Når du blir enke og er pensjonist, setter du pris på at staten gir deg pensjon. En ordning en ikke har i alle land, blant annet Tyrkia.

De fleste vesteuropeiske land har pensjonsordninger, det er ikke unikt for Norge. Det fins nok av land hvor man får pensjon og kan i tillegg tegne private pensjonsordninger. At det ikke fins i feks Tyrkia er jo irrelevant dersom man bor i et land hvor det fins.

Anonymkode: dbea8...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
37 minutter siden, sommermor said:
 

Når du blir enke og er pensjonist, setter du pris på at staten gir deg pensjon. En ordning en ikke har i alle land, blant annet Tyrkia.

Penger, penger, penger
Masse mere enn vi trenger

Med Norges rike stat
Kan vi alle være lat
Livets opphold blir servert
På et utømmelig gullfat

Men hva med dem som er for unge
Med fremtidsvyer som er for tunge
Best å leve her og nå
Tidens tann du hører runge

Kan statlig rikdom virkelig bestå
Når alt og alle rundt oss må forgå
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde en periode i utlandet og stortrivdes. Tenkte mye i de samme banene som deg TS. Så måtte jeg hjem til Norge for en periode og var helt innstillt på at dette kun var midlertidig. Nå innser jeg hvor bra vi faktisk har det her og jeg kunne aldri tenkt meg å flyttet igjen. 

Sånn om du ser bort i fra midt i de værste vinterstormene. Da er jeg rimelig klar for å emigrere 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd og jobbet utlandet i over åtte år og syns det er et punkt mange her glemmer, nemlig EGEN evne til å integrere seg. 

Uavhengig om man bor i Norge (flytter til en annen by) eller i et land langt unna så må man sette seg godt inn i de sosiale ordningene, hva plassen har å tilby av positive ting, hva man kan utnytte (sol, vær, natur, gratis ordninger), mulighetene, pliktene, og knekke den sosiale koden. 

Det er ikke sånn at man blir automatisk inkludert i lokalsamfunnet av bare fordi man befinner seg i et spesielt land. At mange andre kulturer er flinkere på å ta seg av sine egne (familie, venner osv) er nok sant, men det kan likevel ta lang tid å komme ordentlig inn i et lite samfunn om du er helt ukjent. Ja, de smiler hyggelig og tar lett av en prat. Men det betyr ikke at man blir inkludert inn i den innerste sirkelen før man har blitt godt kjent. Og det kan ta mangen år. 

Syns det er morsomt at nordmenn blir kategorisert som kalde og egoistiske (det sosiale systemet som har blitt bygget opp seier noe annet), når det faktisk tar tid å bli GODT kjent med andre kulturer og få gode venner over alt. 

At nordmenn generelt kan være litt keitete, litt uinteressert mot nye bekjentskaper er jo sant. Og vi har nok mye å lære av de andre europeiske landene når det gjelder å sosialisere med ukjente. Vi liker oss godt i de varme husene våre, spesielt om vinteren. 

Norge har mye å tilby av natur, forskjellige aktiviteter (ikke bare på snø), sosiale opplegg, men man må jo selvsagt komme seg UT AV DØRA. Som man også må I alle andre land. Selvsagt har jo forskjellig land forskjellige ting å tilby, jeg elsker været her hvor jeg bor. Men må jo også organisere meg selv på mange goder som i Norge nesten kommer automatisk. 

 

Husk også på at Europa i seg selv er privilegert og man har nok et betre utgangspunkt enn veldig mange andre land. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 9.24, Camlon skrev:
 

Har du aldri vært utenfor Norge eller?

Her er noen fakta for deg
1. Det er mye som påvirker kriminalitet utenom sosiale forskjeller.
2. Det er mange steder utenfor Norge hvor barna kan løpe ute fritt og leke. Det er også steder i Norge hvor det ikke anbefales på grunn av trafikk eller kriminalitet. 

Herlighet. Jeg snakker om en total pakke her, ikke bare ulike elementer. Men det ser jeg at du ikke evner å forstå. Jeg tror du må være ganske ung og ignorant for å svare som du gjør. De aller fleste opplyste mennesker vet at kriminalitet oftest skyldes sosiale forskjeller, fattigdom, lediggang osv, og alle disse henger nøye sammen.

Jeg har reist jorden rundt, har oppholdt meg i flere lengre perioder i utlandet og er gift med en utlending og vi har barn sammen. Få deg litt basiskunnskaper og livserfaring før du svarer neste gang!

Anonymkode: a3abf...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:
 

Herlighet. Jeg snakker om en total pakke her, ikke bare ulike elementer. Men det ser jeg at du ikke evner å forstå.

Anonymkode: a3abf...95e

Nei, du skrev 

"Ja og så må du spørre deg selv hvor mye mer kriminalitet det er i et land som Tyskland, hvor store er de sosiale forskjellene? Kan unger løpe ute fritt og leke? Det skal jeg love deg de ikke gjør. "

Dette viser en total mangel på kunnskap om verden rundt deg. Tyskland har ikke enorme forskjeller sammenlignet med Norge. Tyskland har ikke mye høyere kriminalitet enn i Norge. Og det er mange tyske barn som er ute og leker fritt. 

Quote

Jeg tror du må være ganske ung og ignorant for å svare som du gjør. De aller fleste opplyste mennesker vet at kriminalitet oftest skyldes sosiale forskjeller, fattigdom, lediggang osv, og alle disse henger nøye sammen.

Opplyste mennesker forstår at ting er litt mer komplisert enn som så. Her er eksempel; Kina er et land med store sosiale forskjeller. Kan du forklare hvorfor kriminaliteten i Venezuela er mye høyere? Det er ikke på grunn av krisen, fordi kriminaliteten var også skyhøy tidligere. 

Sosiale forskjeller kan ikke forklare forskjellen mellom Venezuela og Kina. Det handler om andre ting, som kinas boretslagsystem, politi og kultur. Jeg sier ikke at sosiale forskjeller ikke er en faktor, men det er mange andre faktorer som påvirker kriminalitet.

 

Quote

 Jeg har reist jorden rundt, har oppholdt meg i flere lengre perioder i utlandet og er gift med en utlending og vi har barn sammen. Få deg litt basiskunnskaper og livserfaring før du svarer neste gang!

Det var et retorisk spørsmål basert på din manglende kunnskap om forholdene i Tyskland. Jeg vet godt at å besøke/bo i utlandet er ingen garanti for faktisk kunnskap om verden rundt seg.

Jeg har også reist rundt om i verden, oppholdt meg i flere lange perioder i utlandet, er gift med en utlending og vi har barn sammen. Hvis jeg ikke har nok livserfaring, så har ikke du det heller. Dette er også noe jeg skrev i denne tråden, så det er tydlig at du ikke leste mine innlegg og vet derfor ingenting om min livserfaring. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2018 den 0.24, AnonymBruker skrev:
 

Studere i utlandet er jo bra og fint, men den dagen du skal begynne å jobbe i utlandet kommer du nok tilbake til Norge pga alle godene vi har her.

Anonymkode: 07a33...dc2

Litt morsomt at noen tror at Norge er et paradis bare på grunn av godene vi har. Ja vel, vi har et godt sikkerhetsnett her men for noen, eller mange, så er det andre goder som er viktigere og som man kanskje ikke får i Norge ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 19.31, millennial skrev:
 

Litt morsomt at noen tror at Norge er et paradis bare på grunn av godene vi har. Ja vel, vi har et godt sikkerhetsnett her men for noen, eller mange, så er det andre goder som er viktigere og som man kanskje ikke får i Norge ;) 

 

Ja kultur, livskvalitet og en annen mentalitet er viktige grunner til å velge utlandet. Dersom man tenker seg å få en karriere er det også flere muligheter i utlandet. I noen land trenger man faktisk ikke betale 90 % av lønna i skatter og avgifter for at folk på KG skal få alt de peker på. 

Anonymkode: b823c...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja kultur, livskvalitet og en annen mentalitet er viktige grunner til å velge utlandet. Dersom man tenker seg å få en karriere er det også flere muligheter i utlandet. I noen land trenger man faktisk ikke betale 90 % av lønna i skatter og avgifter for at folk på KG skal få alt de peker på. 

Anonymkode: b823c...5ca

Nei, men det hjelper jo ikke hvis man likevel må betale det samme eller i mange tilfeller mer i utgifter til forsikringer, barnehager, helsehjelp, utdanning osv. 

Amerikanske og engelske venner av meg med barn misunner forholdene vi har i Norge, og selv om de tjener bra, så har de store utgifter til forsikringer, sparing til barnas utdanning, sparing til eventuell arbeidsledighet, full pris i barnehage osv. Det er selvfølgelig mye bra kultur og livskvalitet i mange andre land også, men at det skulle være så mye bedre enn i Norge stemmer ikke i mange tilfeller. (Og ja, jeg har bodd i flere land). 

Det med at det er lettere å få karriere er en sannhet med modifikasjoner. Det er kanskje flere muligheter hvis man har den rette kompetansen, og det kan i noen tilfeller være lettere å få en jobb i utgangspunktet siden utgiftene for arbeidsgiver i mange tilfeller er lavere enn for en norsk arbeidsgiver. Men det kreves ofte til gjengjeld mer å komme langt i karrieren, og uten vernet i en nordisk arbeidsmiljølov er det mange som jobber ekstremt mye i flere bransjer for å komme opp og frem. Fallhøyden er også større, og i min bransje er det ikke unormalt med mye raskere oppsigelser i utlandet hvis leder syntes man ikke får gjort nok. Men klart, er man ung og med mindre forpliktelser enn en familie så kan en periode i utlandet være fint. Men med familieforpliktelser er det mange som opplever at det blir langt tyngre. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 16.14, AnonymBruker skrev:
 

Ja kultur, livskvalitet og en annen mentalitet er viktige grunner til å velge utlandet. Dersom man tenker seg å få en karriere er det også flere muligheter i utlandet. I noen land trenger man faktisk ikke betale 90 % av lønna i skatter og avgifter for at folk på KG skal få alt de peker på. 

Anonymkode: b823c...5ca

Nettopp... :) 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen må angripe TS for å ha en mening om Norge som ikke er patriotisk. Det er alltid fordeler og ulemper i alle land, og for TS så er det flere ulemper enn fordeler. Det er lov å ha den meningen samtidig som det er lov å mene det motsatte. 

 

 

Endret av millennial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde det meste av min ungdomstid i utlandet og elsket det, men nå som jeg er tilbake i Norge synes jeg det og er helt fantastisk. Jeg vil påstå at trivsel har vel så mye med egen innstilling og personlighet å gjøre som landet man er i. Jeg bodde et halvt år i Kenya og synes det var helt rått, til tross for dårlige kår. Nå bor jeg på Oslos finere strøk og synes livet er helt fantastisk her og. 

Anonymkode: e124e...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.10.2018 den 6.32, AnonymBruker skrev:
 

Nordmenn er liksom programforpliktet til å si dette, jeg har akkurat samme goder som i Norge pluss gratis tannlege.

Anonymkode: dbea8...ecd

Hvor bor du? 

Anonymkode: 33397...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvor bor du? 

Anonymkode: 33397...d94

Tyskland

Anonymkode: dbea8...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at selvfølelsen min gradvis knuses igjen hver gang jeg er tilbake i Norge. Det var jo en interessant oppdagelse. Men må bo her de neste årene på grunn av jobb. Håper det blir bedre. 

Anonymkode: 13452...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...