Gå til innhold

Jo lengre jeg studerer i utlandet, jo mer misliker jeg Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Puny said:
Det er gøy å bo i utlandet når du er ung og livet er en lek. Når du blir syk, får barn etc. Da setter man virkelig pris på Norge og velferdsgodene vi har her. 

Enig. Har selv jobbet både i USA og Japan. Men kom tilbake til Norge da jeg ble gravid(norsk mann). Er også greit med tanke på kontakt med familien.

Anonymkode: 38822...fd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Enig med de som sier situasjonen endrer seg i det man faktisk flytter til utlandet. Å studere er som å være på ferie, kan ikke sammenlignes. 

Jeg har bodd i utlandet i 4 år nå (fast jobb, meldt meg ut av folketrygden i Norge) og det er ikke bare bare. Jo, jeg har fått goder som gratis p-piller, rigeligere tannlege, jeg trenger ikke betale egenandel når jeg er innom legekontoret og mat er billigere. Men så  må jeg også akseptere svært lav lønn sammenlignet med mine venner i Norge. Jeg betaler mer enn dem i husleie. Jeg jobber 10 timers dager. Jeg holder på å kjøpe leilghet og må ut med svimlende beløp i skatt pluss utgifter for advokater og sjekker opp og ned i mente. Kjøper jeg nytt hus her en gang så må jeg ut med det trippelte i skatt. Prosessen har tatt månedsvis og er enda ikke ferdig. Norge er også langt bedre på miljø og tilrettelegger for at folk skal kunne leve mer miljøvennlig. Man må også arbeide ved en arbeidsplass i 2 år sammenhengende for å få støtte til mammapermisjon. Pappapermisjonen er 2 uker. Når man først har fått barn og er tilbake i jobb, så må man gjerne betale for barnevakt fordi man igjen, har 10 timers arbeidsdag. 

Enig i at mange folk føles "friere" og oppleves som mer åpne og gjerne mer "dannet" som du sier. Det kan se ut til at det settes mer krav i skolen rundt om, enn i Norge, og ikke minst media dekker bedre også i mange land (og mange land ikke). Jeg er enig med deg når du sier at folk er mer gjennomsnittlige i Norge. Folk oppeves også mer avslappet sosialt i utlandet. Men så har man til gjengjeld en mye større klasseforskjell enn det man har i Norge/Skandinavia. Og denne følger deg hele livet, både på skole og karriere. Her jeg bor er aristokratiet enda svært gjeldende - alternativt, så føles det svært gjeldende for en som er oppvokst i Norge. 

Du sier "alle skal ta opp enorme boliglån og kjøre Volvo liksom." På et tidspunkt ønsker de fleste å investere pengene sine i egen bolig. Med mindre man ønsker å være så fri at man godtar å betale tusenvis i leie, penger man aldri vil se igjen. Da er det veldig fint å ha hatt en BSU noen år (en ordning som høres ut som utopia for folk i andre land). Jeg kjøper ikke leilighet fordi jeg ønsker å slå meg ned. Jeg kjøper fordi jeg er lei av å betale leie og har sjangsen til å kjøpe. Jeg er ikke ferdig med reising. Den dagen jeg ønsker å ta meg et halvår i utlandet (fra der jeg bor nå), så blir det supert å kunne leie ut og la lånet betale seg selv. 

Jeg er enig i at materialisme er ganske gjeldende for nordmenn, det er noe også jeg har lagt merke til. Her føler jeg sosial kapital er viktigere. 

Jeg skjønner godt at du opplever der du studerer som "bedre", gøyere, friere. Men jeg vet i hvertfall at ut fra egen erfaring og etter hvert som jeg blir eldre...så setter jeg veldig pris Norge. Ting blir litt annerledes når du flytter på papiret og skal skatte, tjene og level etter andre regler. 

Anonymkode: 3fa15...1d6

Nå spørs det jo hvor man bor da, for jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg jobber 8 timer om dagen med fleksitid, ingen sjekker når jeg kommer og går, har frynsegoder og 6 ukers ferie pluss en haug med helligdager. God lønn og mye lavere levekostnader. 

Å kjøpe leilighet var kjapt og smertefritt, betalte litt i skatt men ikke store summer. Vi har kildesortering og sykkelstier overalt.

Blir man syk blir man straks sendt til spesialist og jeg har gratis tannlege.

Kan sette av masse på skatten og får en pen sum tilbake hvert år.

Anonymkode: dbea8...ecd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nå spørs det jo hvor man bor da, for jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg jobber 8 timer om dagen med fleksitid, ingen sjekker når jeg kommer og går, har frynsegoder og 6 ukers ferie pluss en haug med helligdager. God lønn og mye lavere levekostnader. 

Å kjøpe leilighet var kjapt og smertefritt, betalte litt i skatt men ikke store summer. Vi har kildesortering og sykkelstier overalt.

Blir man syk blir man straks sendt til spesialist og jeg har gratis tannlege.

Kan sette av masse på skatten og får en pen sum tilbake hvert år.

Anonymkode: dbea8...ecd

Hvilket land er dette? 

Slett ikke sånn i de fleste land. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvilket land er dette? 

Slett ikke sånn i de fleste land. 

Anonymkode: df1ca...819

Tyskland. 

Anonymkode: dbea8...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Overrasket skrev:
 

Øhhh ... på høyden med Norge? Kvaliteten på offentlige tjenester ute i mange land i Europa overgår norske tjenester. Det eneste den norske velferdsstaten er verdensmester i er å overføre kontantbeløp fra felleskassen til brukernes konto, men når det gjelder å faktisk levere en tjeneste til innbyggerne skiller ikke Norge seg spesielt bra ut. Det er ikke alle av oss som først og fremst vil bo der de statlige velferdsoverføringene er høyest.

I noen land, så kan man oppleve bedre helsevesen ja. I sin tid opplevde jeg faktisk bedre oppfølging fra NHS (Britisk helsevesen) enn det jeg har opplevd fra norsk helsevesen. Tannlege var også betalt over skatteseddelen, noe som også da var bedre enn Norge, siden alle over 20 år må betale selv eller ha tannlegeforsikring her til lands. 

Men så har man trygderettigheter, dagpenger, rettigheter til sosialpenger, barselspermisjon, pappapermisjon osv. Disse tingene er det slett ikke mange land som er like gode eller bedre på, det er som regel heller dårligere. Det er helt greit å se bort fra disse tjenestene, men kom ikke og klag den dagen livet blir vanskelig og jeg ser svært mange av dere stikke halen mellom beina og dra hjem til Norge. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 minutter siden, AnonymBruker said:
 

 

Men så har man trygderettigheter, dagpenger, rettigheter til sosialpenger, barselspermisjon, pappapermisjon osv. Disse tingene er det slett ikke mange land som er like gode eller bedre på, det er som regel heller dårligere. Det er helt greit å se bort fra disse tjenestene, men kom ikke og klag den dagen livet blir vanskelig og jeg ser svært mange av dere stikke halen mellom beina og dra hjem til Norge. 

Anonymkode: df1ca...819

Det er det jeg sier, Norsk velferdsstat er verdensmester i månedlige pengeoverføringer i rene kroner til brukernes konto. Ingen er flinkere enn Norge til å gi penger ut. Du kan gjerne synes at det er viktig for deg og lage eplekjekke bemerkninger om folk som flytter tilbake, men for meg er det ikke symbolet på et godt samfunn at jeg kan få masse offentlige penger inn på konto. Og jeg stiller nok også spørsmål om det et noen kanskje flytter hjem fordi de trenger økonomisk støtte er et så godt argument som du kan slå deg på brystet med. For meg er det et tegn på strukturell svakhet at det eneste som frister folk tilbake er kontanter på konto, og ikke andre mer bærekraftige yrkes- og livsgrunnlag. Til slutt må vi huske på at den offentlige velferdsutgiften ikke er bærekraftig, og må reduseres. Alle politikere vet det, men ingen på stortinget tør å si det høyt grunnet frykt for egen karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Drakan skrev:

Merkelig sak, men når jeg er i utlandet har jeg lettere for å prate med folk. 

Det kan jo være fordi du er utlending, og de finner deg litt interessant? Jeg har reist mye over store deler av Europa, og midtøsten. Kjenner meg litt igjen, noen er lettere å komme i snakk med en nordmenn, men ikke i noen veldig stor grad. Du må ha noe å leve av, og du trenger ikke tenke status i Norge heller, velg heller venner og omgangskrets med omhu. Lenger syd er det mange flere som er "fattige" og derfor heller ikke samme statusjaget. 

Men i Frankrike oppdaget jeg en ting blant annet at de som var ute og koste seg på restauranter og barer ikke satt og trykte på sine mobiltelefoner, var ikke noen som hadde dette oppe i det hele tatt, de koste seg mer med hverandre og snakket og var sosiale. Her i Norge er jo dette ekstremt. De fleste faller inn i mobilen sin og sitter der og taster hele tiden, selv i familiebesøk.

En forferdelig uvane som veldig mange har. Fjesboka er livet og det sosiale for mange virker det som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Det er det jeg sier, Norsk velferdsstat er verdensmester i månedlige pengeoverføringer i rene kroner til brukernes konto. Ingen er flinkere enn Norge til å gi penger ut. Du kan gjerne synes at det er viktig for deg og lage eplekjekke bemerkninger om folk som flytter tilbake, men for meg er det ikke symbolet på et godt samfunn at jeg kan få masse offentlige penger inn på konto. Og jeg stiller nok også spørsmål om det et noen kanskje flytter hjem fordi de trenger økonomisk støtte er et så godt argument som du kan slå deg på brystet med. For meg er det et tegn på strukturell svakhet at det eneste som frister folk tilbake er kontanter på konto, og ikke andre mer bærekraftige yrkes- og livsgrunnlag. Til slutt må vi huske på at den offentlige velferdsutgiften ikke er bærekraftig, og må reduseres. Alle politikere vet det, men ingen på stortinget tør å si det høyt grunnet frykt for egen karriere.

Nei, det er ikke eplekjekt, men et tilsvar om realiteten om livet i utlandet. For all del, jeg har også bodd i utlandet, og det er mye bra, men jeg opplevde at det var mange som også fikk en ganske grei smakebit på det som ikke var fullt så bra. 

Når det gjelder offentlige penger, så er det ikke lenger slik at det deles ut i hytt og pine, man kan f. eks. ikke så mye for at man blir syk. Det jeg sier er at det da er en del som velger å dra hjem, fordi de ofte opplever et bedre støtteapparat i Norge.Og selv om man kutter en del, som man sannsynligvis må, vil Norge fortsatt være bedre enn de fleste land i verden når det gjelder støtte når noe uforutsett(og som ofte skyldes forhold man ikke har kontroll over) i livet oppstår. At du kaller det en strukturell svakhet er nå så, men det er like fullt noe en del av oss andre, som ikke er velferdsmottakere, men som likevel setter pris på sikkerhetsnettet hvis noe skulle skje, setter pris på. Du finner drøssevis av hardtarbeidende mennesker også i Norge, selv om de kanskje ikke er så synlige som i mange andre land. Men de er der, hadde de ikke vært det, så hadde ikke velferdsstaten eksistert for fem flate øre. 

Dette, kombinert med andre tjenester som f. eks. helsetjenester som - om de ikke nødvendigvis er på 1. plass - ligger svært høyt opp på lista, gjør faktisk Norge til et av landene i verden det er best å leve. Om dere som har bosatt dere permanent i utlandet ikke tror på det, så se til alle utenlandske statsborgere som ønsker å komme til Norge. Det er kanskje ikke det aller mest spennende kulturelle landet sett innenfra, men det er mange som ønsker å bo og jobbe i landet, fordi det er relativt gode lønnsvilkår og et godt sikkerhetsnett hvis noe skulle gå galt. Trygghet har neppe gått ut på dato, selv om verdensvante nordmenn som reiser verden rundt syntes det. Men det kommer en tid når man kommer et stykke opp i åra, der den trauste, norske tryggheten blir viktigere for mange. Og det er nettopp disse jeg sikter til når jeg nevner at jeg så mange som dro hjem igjen etter en viss tid. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, det er ikke eplekjekt, men et tilsvar om realiteten om livet i utlandet. For all del, jeg har også bodd i utlandet, og det er mye bra, men jeg opplevde at det var mange som også fikk en ganske grei smakebit på det som ikke var fullt så bra. 

Når det gjelder offentlige penger, så er det ikke lenger slik at det deles ut i hytt og pine, man kan f. eks. ikke så mye for at man blir syk. Det jeg sier er at det da er en del som velger å dra hjem, fordi de ofte opplever et bedre støtteapparat i Norge.Og selv om man kutter en del, som man sannsynligvis må, vil Norge fortsatt være bedre enn de fleste land i verden når det gjelder støtte når noe uforutsett(og som ofte skyldes forhold man ikke har kontroll over) i livet oppstår. At du kaller det en strukturell svakhet er nå så, men det er like fullt noe en del av oss andre, som ikke er velferdsmottakere, men som likevel setter pris på sikkerhetsnettet hvis noe skulle skje, setter pris på. Du finner drøssevis av hardtarbeidende mennesker også i Norge, selv om de kanskje ikke er så synlige som i mange andre land. Men de er der, hadde de ikke vært det, så hadde ikke velferdsstaten eksistert for fem flate øre. 

Dette, kombinert med andre tjenester som f. eks. helsetjenester som - om de ikke nødvendigvis er på 1. plass - ligger svært høyt opp på lista, gjør faktisk Norge til et av landene i verden det er best å leve. Om dere som har bosatt dere permanent i utlandet ikke tror på det, så se til alle utenlandske statsborgere som ønsker å komme til Norge. Det er kanskje ikke det aller mest spennende kulturelle landet sett innenfra, men det er mange som ønsker å bo og jobbe i landet, fordi det er relativt gode lønnsvilkår og et godt sikkerhetsnett hvis noe skulle gå galt. Trygghet har neppe gått ut på dato, selv om verdensvante nordmenn som reiser verden rundt syntes det. Men det kommer en tid når man kommer et stykke opp i åra, der den trauste, norske tryggheten blir viktigere for mange. Og det er nettopp disse jeg sikter til når jeg nevner at jeg så mange som dro hjem igjen etter en viss tid. 

Anonymkode: df1ca...819

Poenget er jo at disse rause ordningene ikke kommer til å vare. Det kommer titusener av utlendinger hvert år som havner rett på nav og hele oljefondet er bundet opp i pensjonsforpliktelser til dessertgenerasjonen. Det fødes nesten ikke norske barn, utlendinger har en lavere sysselsettingsgrad enn nordmenn. Det ender som i Sverige med en nedbrytning av velferdsstaten der folk betaler skatt som aldri før mens helsekøene er enorme. Til slutt finnes ingenting igjen av velferden og man har heller ikke fått spart eller hatt råd til forsikring. For oss som er i 20-årene nå er fremtiden hvis man stoler på staten bekmørk. En ordning som i USA med forsikring er mer pålitelig enn det som velferdsstaten ender med.

Anonymkode: b823c...5ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Overrasket skrev:
 

Det er det jeg sier, Norsk velferdsstat er verdensmester i månedlige pengeoverføringer i rene kroner til brukernes konto. Ingen er flinkere enn Norge til å gi penger ut. Du kan gjerne synes at det er viktig for deg og lage eplekjekke bemerkninger om folk som flytter tilbake, men for meg er det ikke symbolet på et godt samfunn at jeg kan få masse offentlige penger inn på konto. Og jeg stiller nok også spørsmål om det et noen kanskje flytter hjem fordi de trenger økonomisk støtte er et så godt argument som du kan slå deg på brystet med. For meg er det et tegn på strukturell svakhet at det eneste som frister folk tilbake er kontanter på konto, og ikke andre mer bærekraftige yrkes- og livsgrunnlag. Til slutt må vi huske på at den offentlige velferdsutgiften ikke er bærekraftig, og må reduseres. Alle politikere vet det, men ingen på stortinget tør å si det høyt grunnet frykt for egen karriere.

 Har også jobbet noen år i forskjellige europeiske land. Jeg elsket det,  og har fortsatt gode venner i de landene. Men var glad jeg hadde flyttet tilbake til Norge da jeg fikk familie.  Følte meg privilegert som fikk et års betalt permisjon for hvert barn,  og at det ble tatt hensyn til at vi skulle hente i barnehagen,  og derfor måtte gå fra jobb klokken 16.00. Jeg har også utenlandske venner som jobber i Norge,  som setter stor pris på det familievennlige arbeidslivet her.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Poenget er jo at disse rause ordningene ikke kommer til å vare. Det kommer titusener av utlendinger hvert år som havner rett på nav og hele oljefondet er bundet opp i pensjonsforpliktelser til dessertgenerasjonen. Det fødes nesten ikke norske barn, utlendinger har en lavere sysselsettingsgrad enn nordmenn. Det ender som i Sverige med en nedbrytning av velferdsstaten der folk betaler skatt som aldri før mens helsekøene er enorme. Til slutt finnes ingenting igjen av velferden og man har heller ikke fått spart eller hatt råd til forsikring. For oss som er i 20-årene nå er fremtiden hvis man stoler på staten bekmørk. En ordning som i USA med forsikring er mer pålitelig enn det som velferdsstaten ender med.

Anonymkode: b823c...5ca

Det er jo en mulighet for det riktignok, men det er ingenting som er helt sikkert og det blir uansett litt meningsløst å spekulere hva som skjer i tiden fremover. Konsekvensen av at det blir mindre penger i kassa kan jo faktisk føre til at Norge blir mindre attraktivt for utenlandsk innvandring også, og sånn sett balansere budsjettene bedre. 

Men per i dag er Norge i verdensklasse når det gjelder sosialt sikkerhet og i det minste OK muligheter for de fleste. Amerikansk forsikring er faktisk meget dyrt for mange, amerikanske venner av meg betaler skjorta. Det gjelder særlig dem som har en eller annen diagnose i utgangspunktet, slik at forsikringspremien langt overgår den andelen man betaler i skatt for helsetjenester i Norge. 

Anonymkode: df1ca...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Nå spørs det jo hvor man bor da, for jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg jobber 8 timer om dagen med fleksitid, ingen sjekker når jeg kommer og går, har frynsegoder og 6 ukers ferie pluss en haug med helligdager. God lønn og mye lavere levekostnader. 

Å kjøpe leilighet var kjapt og smertefritt, betalte litt i skatt men ikke store summer. Vi har kildesortering og sykkelstier overalt.

Blir man syk blir man straks sendt til spesialist og jeg har gratis tannlege.

Kan sette av masse på skatten og får en pen sum tilbake hvert år.

Anonymkode: dbea8...ecd

Ja og så må du spørre deg selv hvor mye mer kriminalitet det er i et land som Tyskland, hvor store er de sosiale forskjellene? Kan unger løpe ute fritt og leke? Det skal jeg love deg de ikke gjør. For deg er dette kanskje ikke relevant, der høres ikke ut som du har familie. Men det er den totale pakken av velferdsgoder, samt at Norge er et nokså trygt land, som gjør at mange foretrekker å bo her.

Anonymkode: a3abf...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke et så fantastisk sted som patriotene skal ha det til... heller ganske kjedelig og slitsomt.

Anonymkode: 25727...759

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det mer aksept for dette i andre land? Jeg er så lei av å få blikk fordi jeg ikke har mann, barn eller eier hus. :( 

Anonymkode: 13452...1ec

Samme her, blir jo omtrent hatet i Norge om man ikke har mann og barn før man er 30 :( 

Anonymkode: 1d3ad...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, frekvens skrev:
 

Jeg har jobbet i Russland, Irland, Danmark, Skottland, Kypros, Nederland og en del andre land de siste 15 årene og jeg ser helt klart store forskjeller men ikke alltid til det bedre.

det er stor forskjell på nordmenn og det er stor forskjell på folk i andre land. Kypros for eksempel.. når man jobber et sted der turisme ikke har noen betydning for næringslivet så blir man ikke nødvendigvis behandlet noe særlig bra. Slik har jeg opplevd det mange plasser.

 

hva er det forresten med den holdningen? De siste årene har jeg møtt på fler og fler nordmenn som hever seg over oss andre som tydeligvis ikke har skjønt hvor fæle vi er. Hva trur dere folka dere henger med EGENTLIG synes om dere og all klagingen deres?

Er det ikke typisk norsk å tro man er bedre enn andre, å ha behov for å selvhevd og å klage på alt det fine i Norge da 😂

Anonymkode: 15cfd...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja og så må du spørre deg selv hvor mye mer kriminalitet det er i et land som Tyskland, hvor store er de sosiale forskjellene? Kan unger løpe ute fritt og leke? Det skal jeg love deg de ikke gjør. For deg er dette kanskje ikke relevant, der høres ikke ut som du har familie. Men det er den totale pakken av velferdsgoder, samt at Norge er et nokså trygt land, som gjør at mange foretrekker å bo her.

Anonymkode: a3abf...95e

Kriminalitetsraten avhenger av byen, det er forskjell på berlin og bayern feks. Det er nok mye mer kriminalitet i feks Oslo enn i Sør-Tyskland hvor jeg bor.  I utkanten av byen løper barn rundt og leker. Ja det er kanskje mer sosiale forskjeller, men det påvirker jo ikke meg. Jeg har ikke barn, men har kollegaer og venner med barn og ser ikke at de lider noen nød. Ordningene er kanskje ikke like bra som i Norge, men de tar da mamma og pappaperm og har barnehageplass osv. 

Anonymkode: dbea8...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er stor forskjell på å studere og «bo» i utlandet, jeg gjør sistnevnte.

Norge er helt topp om man er A4 hvit nordmann med jobb,familie,hus og bil - samt hytte og/eller båt i en viss alder.

At Norge er et velferdssamfunn har dessverre hatt en negativ konsekvens på befolkingen. Nordmenn (generelt) er late, bortskjemte, selvsentrerte og sære med en «meg først» mentalitet. Ta en titt på kontorene på fredager og kø-mentaliteten i butikk og av/på kollektiv trafikk, den sier sitt.

Jeg savner norsk natur og familie og «uskyldigheten» eller naiviteten til nordmenn, men lite ellers. Det er trist å si det, men Norge har en trist utvikling, det er lett å se når man bor utenlands.

Anonymkode: 0f4bc...2b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er stor forskjell på å studere og «bo» i utlandet, jeg gjør sistnevnte.

Norge er helt topp om man er A4 hvit nordmann med jobb,familie,hus og bil - samt hytte og/eller båt i en viss alder.

At Norge er et velferdssamfunn har dessverre hatt en negativ konsekvens på befolkingen. Nordmenn (generelt) er late, bortskjemte, selvsentrerte og sære med en «meg først» mentalitet. Ta en titt på kontorene på fredager og kø-mentaliteten i butikk og av/på kollektiv trafikk, den sier sitt.

Jeg savner norsk natur og familie og «uskyldigheten» eller naiviteten til nordmenn, men lite ellers. Det er trist å si det, men Norge har en trist utvikling, det er lett å se når man bor utenlands.

Anonymkode: 0f4bc...2b5

Ja, innvandringen kommer til å få alt av velferd til å forsvinne.

Anonymkode: b823c...5ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:
 

Nå spørs det jo hvor man bor da, for jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg jobber 8 timer om dagen med fleksitid, ingen sjekker når jeg kommer og går, har frynsegoder og 6 ukers ferie pluss en haug med helligdager. God lønn og mye lavere levekostnader. 

Å kjøpe leilighet var kjapt og smertefritt, betalte litt i skatt men ikke store summer. Vi har kildesortering og sykkelstier overalt.

Blir man syk blir man straks sendt til spesialist og jeg har gratis tannlege.

Kan sette av masse på skatten og får en pen sum tilbake hvert år.

Anonymkode: dbea8...ecd

Jeg bor i UK. Må ut med nærmere 100.000 NOK i utgifter til skatt og det juridiske. Tyskland er mer likt Skandinavia enn de fleste andre land i Europa.

 

 

Anonymkode: 3fa15...1d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:
 

Ja og så må du spørre deg selv hvor mye mer kriminalitet det er i et land som Tyskland, hvor store er de sosiale forskjellene? Kan unger løpe ute fritt og leke? Det skal jeg love deg de ikke gjør. For deg er dette kanskje ikke relevant, der høres ikke ut som du har familie. Men det er den totale pakken av velferdsgoder, samt at Norge er et nokså trygt land, som gjør at mange foretrekker å bo her.

Anonymkode: a3abf...95e

Har du aldri vært utenfor Norge eller?

Her er noen fakta for deg
1. Det er mye som påvirker kriminalitet utenom sosiale forskjeller.
2. Det er mange steder utenfor Norge hvor barna kan løpe ute fritt og leke. Det er også steder i Norge hvor det ikke anbefales på grunn av trafikk eller kriminalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...