Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, grds skrev:

Her er avistegningen som vitnet sier (Vist på Gåten Orderud, episode 5, 15min 35sek). Bildet er fra Dagbladet 9. juli 1999.

Jeg syns ikke det ligner veldig verken på LG eller vitnets beskrivelse.

Vitnet sier også at mannen han så var tynnere enn det LG var i retten i 2001. Men jeg syns ikke LG virker særlig tykkere mellom bildene tatt ved pågripelsen (1999) og bildene fra herredsretten.

Hei :) Nå fant jeg ut at jeg kanskje har misforstått det som vitnet uttalte. Tegningen er fra den Dagbladutgaven som du postet bilde fra. Vitnet så fotografiet  på forsiden av et VG, og da gjetter jeg at det fotografiet var fra VG's papirutgave (30.04.01)  dagen etter kveldsfotograferingen av LG  av pressen for første gang. Altså denne:

native.jpg Og her er LG lik seg selv på bildet. Og vitnet hadde jo sett LG forfra og fra siden.

"så kjøpte jeg Dagbladet en dag, der sto det en gnistrende god tegning av Lars Grønnerød. Han var så godt gjengitt som den mannen jeg så ved Gjersjøen." Men her sa han VG: "Jeg ble oppringt og anmodet om å kjøpe VG (...) første bilde Lars Grønnerød lot seg fotografere. Jeg tenkte at, er det Grønnerød som sto på førstesiden, så hadde jeg ikke sett ham. Men inne i avisen sto det et bilde mer i den posisjonen som jeg hadde sett ham. Der mener jeg å kjenne igjen den"https://web.archive.org/web/20030110051233/http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=705&item=160370

Men hvis det uthevede stemmer, må det ha vært en tilsvarende tegning inni den VG-utgaven 30.04.2001, som det var i den Dagbladutgaven som du postet tegning fra.

Men nå vet jeg ikke lengre. Beklager at jeg maser. Det kan jo ha vært et fotografi av LG i Dagbladet 9. juli 1999, selv om LG ikke møtte pressen før på kvelden 29.04.01. Kanskje politiets fotografi av LG ble brukt i Dagbladet 9. juli 1999? Men det  igjen stemmer ikke med første bilde LG lot seg fotografere hvis første gang LG lot seg fotografere var i LG's første møte med pressen som var på kvelden 29.04.2001. 

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man kjøper Dagbladet pluss, får man tilgang på Dagbladet arkivet helt tilbake til 1869. Vil det si alle papirutgaver, og at alle avissider er fotografert slik at man kan lese hver enkelt papiravis? https://www.dagbladet.no/pluss-om Det hadde vært interessant :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man kjøper Dagbladet pluss, får man tilgang på Dagbladet arkivet helt tilbake til 1869. Vil det si alle papirutgaver, og at alle avissider er fotografert slik at man kan lese hver enkelt papiravis? https://www.dagbladet.no/pluss-om Det hadde vært interessant :) 

Vet ikke helt, prøv! 🙂

Endret av grds
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! :) Her er Dagbladets forside 09.07.1999. Jeg kan ikke se om det er noe foto av LG der?
native.jpg

Ser ut til at avistegningen jeg linket til tidligere, er med oppe til høyre på forsiden her. "Kaldt møte i retten"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/5/2019 at 8:23 AM, AnonymBruker said:

Takk! :) Det var også interessant å lese det du har hentet frem fra KK's forklaringer, bl.a i innlegget her :"Kristin: -Jeg kan ikke si (...) komme med flere nøyaktige detaljer, eller finne på noe mer."

Jeg synes at det er rart at ting som KK sa i sine forklaringer ble sett på som sant eller troverdig.

Helt enig! Jeg har ikke klart å forstå noe særlig av det KK har forklart.

Det er litt som VO har sagt, "den som har noe å bidra med, som kan bidra til å få noen dømt, den blir trodd".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, grds skrev:

Vet ikke helt, prøv! 🙂

Takk for svar! :)  Jeg ordner et prøveabonnement (1 uke gratis) i neste uke (for da har jeg bedre tid til å lese mye), og sjekker. Jeg gir tilbakemelding her, om man får lese hele aviser av gamle papirutgaver eller ikke.

1 time siden, grds skrev:

Ser ut til at avistegningen jeg linket til tidligere, er med oppe til høyre på forsiden her. "Kaldt møte i retten"

Takk! :)  Nå ser jeg det.

7 minutter siden, grds skrev:

Helt enig! Jeg har ikke klart å forstå noe særlig av det KK har forklart.

Det er litt som VO har sagt, "den som har noe å bidra med, som kan bidra til å få noen dømt, den blir trodd".

Det har du rett i :) Det er mye som er rart i denne saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! :)  Jeg ordner et prøveabonnement (1 uke gratis) i neste uke (for da har jeg bedre tid til å lese mye), og sjekker. Jeg gir tilbakemelding her, om man får lese hele aviser av gamle papirutgaver eller ikke.

Kjempebra! Det er faktisk litt spennende å følge dekningen av saken i kronologisk rekkefølge. Man får et inntryk av de tidlige spkeulasjonene i mediene og man legger merke til politiets strategiske lekkasjer til mediene.

I Gåten Orderud hoppes det kjapt over hele perioden etter drapene og man spoler fram til tiden etter dommen i herredsretten, allerede i første episode. Men i denne perioden skjer det mye som legger føringer for resten av saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, grds skrev:

Vitnet fra Gjersjøen sier at LG har blitt tykkere mellom 1999 og 2001. Vet ikke helt, syns egentlig han først og fremst ser yngre ut, selv om det har gått 2 år.

image.png.b2de8dc147cb95a901b00feee3d74fc7.png

Du har rett i at han ser yngre ut på de to nyeste bildene. Kanskje han er litt rundere i ansiktet (i kinnene) i 2001. Kanskje grunnet sunnere livsstil? Men det som er rart som vitnet fra Gjersjøen sa, var at han var overrasket over at LG var så gammel (da han fikk se han i retten) og at han trodde at han var yngre (ut i fra observasjonen ved Gjersjøen?). Det stemmer jo ikke med det du og jeg synes, men vitnet så jo angivelig LG på 10 meters avstand.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du har rett i at han ser yngre ut på de to nyeste bildene. Kanskje han er litt rundere i ansiktet (i kinnene) i 2001. Kanskje grunnet sunnere livsstil? Men det som er rart som vitnet fra Gjersjøen sa, var at han var overrasket over at LG var så gammel (da han fikk se han i retten) og at han trodde at han var yngre (ut i fra observasjonen ved Gjersjøen?). Det stemmer jo ikke med det du og jeg synes, men vitnet så jo angivelig LG på 10 meters avstand.

Ja enig i det du sier. Ble vel ikke like mye amfetamin under varetekt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, grds skrev:

Kjempebra! Det er faktisk litt spennende å følge dekningen av saken i kronologisk rekkefølge. Man får et inntryk av de tidlige spkeulasjonene i mediene og man legger merke til politiets strategiske lekkasjer til mediene.

I Gåten Orderud hoppes det kjapt over hele perioden etter drapene og man spoler fram til tiden etter dommen i herredsretten, allerede i første episode. Men i denne perioden skjer det mye som legger føringer for resten av saken.

Takk for tips og råd og informasjon! :) 

8 minutter siden, grds skrev:

Det har du rett i :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, grds skrev:

En ting angående 180-samtalen og skjellsordene. Jeg tenker at enten 1) har innringeren for vane å bruke nøyaktig disse skjellsordene, eller så 2) bruker han de ikke til vanlig men bruker de i samtalen for å villede eller eventuelt 3) i forsøk på å lede mistanken mot en bestemt person som bruker de skjellsordene. Hvis 3) har innringeren kjennskap til at denne personen bruker de skjellsordene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@grds  du skrev her om enda en tabbe av politiet. Rotet bort viktig bevis.

"Ståltråden som var brukt til å feste sprengladningen under Anne Orderud Pausts bil med, kunne blitt en viktig brikke i etterforskningen av attentatforsøkene og trippeldrapet. Men politiet har klart å rote bort beviset."

Det er nesten så jeg begynner å lure på om bevis ble rotet bort med vilje, på samme måte som at enkelte ting/spor kanskje med hensikt ble valgt at ikke skulle etterforskes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

@grds  du skrev her om enda en tabbe av politiet. Rotet bort viktig bevis.

"Ståltråden som var brukt til å feste sprengladningen under Anne Orderud Pausts bil med, kunne blitt en viktig brikke i etterforskningen av attentatforsøkene og trippeldrapet. Men politiet har klart å rote bort beviset."

Det er nesten så jeg begynner å lure på om bevis ble rotet bort med vilje, på samme måte som at enkelte ting/spor kanskje med hensikt ble valgt at ikke skulle etterforskes.

Ja det er fristende å tenke sånn. I en lang rekke tilfeller har jeg inntrykk av at politiet har gjort masse etterforskning men på en måte stoppet opp på et punkt hvor man kan tolke ting i forskjellige retninger. 180-sporet som et eksempel. Og hvor har det blitt av AOPs notatblokk? Den klarte man å miste. Utrolig.

Der kunne vi jo ha fått indikasjoner på hva AOP tenkte om forliksforhandlingene og hvem hun var redd for (masse kontanter, kniv i veska etc.)

Endret av grds
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, grds skrev:

Ja det er fristende å tenke sånn. I en lang rekke tilfeller har jeg inntrykk av at politiet har gjort masse etterforskning men på en måte stoppet opp på et punkt hvor man kan tolke ting i forskjellige retninger. 180-sporet som et eksempel. Og hvor har det blitt av AOPs notatblokk? Den klarte man å miste. Utrolig.

Der kunne vi jo ha fått indikasjoner på hva AOP tenkte om forliksforhandlingene og hvem hun var redd for (masse kontanter, kniv i veska etc.)

Takk for svar! :) Du har rett i at mye viktig informasjon kan ha gått tapt ved at AOP's notatblokk forsvant.

Det avhøret du skrev om her "Avhøret av den drapssiktede melkebondens jevnaldrende slektning ble foretatt kort tid etter drapene. "  og  dette "Flere i Orderud-familien hevder at" ... "står bak trippeldrapet."  har vel også påvirket etterforskernes syn på saken f.o.m. kort tid etter drapene.

Hvem den jevnaldrende slektningen kan være, vet jeg ikke. Jeg er sjokkert over de påstandene som de slektningene kom med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 22.53, grds skrev:

Mulig. Men et visst inntrykk får man vel. Tykk eller tynn, høy/lav osv.

Får man egentlig et godt inntrykk av høyde og vekt når man ser personer sittende i en bil ?  Setehøyde kunne vel justeres på den tiden også?  Om observasjonen ble gjort imellom de 2 attentatforsøkene var det vel sommer og personene i bilen forholdsvis lettkledde, men om det var kaldt og de var kledd i store dunjakker f.eks. hadde ikke jeg hatt en sjanse til å vurdere kroppsbygning.

Når meldte dette vitnet seg?  Om det var etter at POVO var lansert som mistenkte har jeg liten tro på at vitnet virkelig husker noe annet enn at hun var engstelig på denne tiden  (bortimot 1 år siden) og husker hun hadde bekymret seg for en bil som sto parkert med en kvinne og en mann .  I og for seg ikke noe uvanlig syn om den ene hadde kjørt den andre hjem og de pratet litt før de tok avskjed.

Om hun derimot rapporterte dette til politiet dagen etter og ga en beskrivelse som passer med POVO er det en interessant  observasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

KK snakker om datahjelp og minnebrikker: Artig hvordan Maurud fnyser av POs forklaring om datahjelp og minnebrikker, når KK i stor grad sier det samme, og hennes forklaringer er jo det mye av dommen hviler på..

"""""""""""""""

Det har vært endel snakk om minnebrikker, også omtalt som minnepinner og at PO bare kunne kjøpt dem selv i butikken på Sørum.  Når jeg tenker tilbake på 1999 krasjer det for meg.  Jeg kjøpte selv min første data i 1999, den kostet over 50.000 kr.  og hadde den gedigne lagringskapasitet på 1G  men ingen innstikk for minnepinner. 

Minnepinner /brikker hørte jeg ikke om før mange år etter årtusenskiftet ifølge mitt minnet .  Jeg lurer på om denne "minneutvidelsen" i Pers datamaskin var en installasjon i hjernen på dataen som faktisk krevde en viss innsikt.  Er det noen som har peiling på dette ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det avhøret du skrev om her "Avhøret av den drapssiktede melkebondens jevnaldrende slektning ble foretatt kort tid etter drapene. "  og  dette "Flere i Orderud-familien hevder at" ... "står bak trippeldrapet."  har vel også påvirket etterforskernes syn på saken f.o.m. kort tid etter drapene.

Hvem den jevnaldrende slektningen kan være, vet jeg ikke. Jeg er sjokkert over de påstandene som de slektningene kom med.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

PO sier ikke mye negativt om andre i avhørene og er heller ikke direkte pratsom, men han forteller faktisk at han mener politiet på Sørum er påvirket av at fetteren Harald har et nært forhold til en politimann der (tror det var Kampen?)  Dette har han hørt av andre i familien.  Denne Harald har jo også stått fram i Nrk-serien og tegnet et særdeles negativt bilde av POVO.  Om Harald og Per er jevnaldrende vet jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Dressing skrev:

PO sier ikke mye negativt om andre i avhørene og er heller ikke direkte pratsom, men han forteller faktisk at han mener politiet på Sørum er påvirket av at fetteren Harald har et nært forhold til en politimann der (tror det var Kampen?)  Dette har han hørt av andre i familien.  Denne Harald har jo også stått fram i Nrk-serien og tegnet et særdeles negativt bilde av POVO.  Om Harald og Per er jevnaldrende vet jeg ikke.

Takk for svar og informasjon! :) Det med at Harald hadde et nært forhold til en politimann har jeg ikke fått med meg før. Å  påvirke etterforskningen på en slik måte er ille. 

Mette Orderud sa "Vi burde ha tatt til motmæle mot forhåndsdømmingen i pressen. Men vi mente ingen ville være tjent med å føre saken i mediene. Det var en feilvurdering".
Støttespillerne mener Pers fetter Harald Orderud har fått komme for ensidig til orde. Han har flere ganger uttrykt at ekteparet er medskyldige.
Lars Orderud sa at Harald har uttalt seg på vegne av en liten gruppe, og at de fleste i slekten, både på mors- og farssiden, støtter Per og Veronica  
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bKK9vd/orderud-familien-slaar-tilbake

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dressing skrev:

Får man egentlig et godt inntrykk av høyde og vekt når man ser personer sittende i en bil ?  Setehøyde kunne vel justeres på den tiden også?  Om observasjonen ble gjort imellom de 2 attentatforsøkene var det vel sommer og personene i bilen forholdsvis lettkledde, men om det var kaldt og de var kledd i store dunjakker f.eks. hadde ikke jeg hatt en sjanse til å vurdere kroppsbygning.

Når meldte dette vitnet seg?  Om det var etter at POVO var lansert som mistenkte har jeg liten tro på at vitnet virkelig husker noe annet enn at hun var engstelig på denne tiden  (bortimot 1 år siden) og husker hun hadde bekymret seg for en bil som sto parkert med en kvinne og en mann .  I og for seg ikke noe uvanlig syn om den ene hadde kjørt den andre hjem og de pratet litt før de tok avskjed.

Om hun derimot rapporterte dette til politiet dagen etter og ga en beskrivelse som passer med POVO er det en interessant  observasjon.

Kvinnen forklarte seg til politiet kort tid etter attentatforsøket. Hun fortalte at hun observerte en mann og kvinne i en bil i det aktuelle området en eller to dager før. Hun ga en detaljert beskrivelse av personene i bilen.

Da Per og Veronica Orderud ble varetektsfengslet, og aviser brakte bilder av ekteparet, kontaktet hun igjen politiet og avga en ny politiforklaring. I denne forklaringen sier kvinnen at hun mener det var Per og Veronica som satt i bilen.  https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-glemte-vitne/65781325

Det hadde også vært interessant å vite innholdet i den detaljerte beskrivelsen av de to personene i bilen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...