Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 😊 Å vite er noe sterkere enn å gå ut fra. Dessuten er det du nevner kun en måte som P og V angivelig snakket om i følge K. 

Anonymkode: d551b...45b

vel jeg tror veronica og per var med på planlegging, fordi det ikke rimer i mine øyne at kristin verken hadde motiv for å utføre drapet samt i tillegg ville at halvsøsteren skulle bli dømt for drap når hun var uskyldig. Men jeg tror Kristin kan ha vært med på drapene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, miss spjåk skrev:

Det er bare hennes måte å distansere seg fra sin rolle tenker jeg. Hun har visst det lenge, prøvd å rekruttere flere bekjente på sommeren. Men hennes forklaring er at hun "tilfeldigvis" får med seg drapsplanene i juleselskapet. Som hun overhørte mens hun pyntet tre. Lite troverdig. I et intervju sier hun også at hun ikke føler seg ansvarlig for å ha skaffet drapsvåpnene fordi veronica og per jo hadde greid å utføre drapene uansett.. Hun bagatelliserer og  minimerer sin egen rolle og delaktighet hele veien. Kanskje fordi hun enten mangler litt empati eller fordi hun ikke greier forsvare det overfor seg selv. Hun er delaktig uansett, punktum. 

Du tenker veldig godt! 😊 
Jeg ser ikke bort fra at det var noen helt andre enn Per og Veronica som hadde drapsplaner som Kristin visste om.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miss spjåk skrev:

vel jeg tror veronica og per var med på planlegging, fordi det ikke rimer i mine øyne at kristin verken hadde motiv for å utføre drapet samt i tillegg ville at halvsøsteren skulle bli dømt for drap når hun var uskyldig. Men jeg tror Kristin kan ha vært med på drapene. 

Jeg forstår. Men hva om Kristin eventuelt ble presset (av en eller annen grunn) av en/flere (som er den/de som står bak drapene) til å legge skylden på Per og Veronica?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker veldig godt! 😊 
Jeg ser ikke bort fra at det var noen helt andre enn Per og Veronica som hadde drapsplaner som Kristin visste om.

Anonymkode: d551b...45b

Jeg har tilgode å lese om andre som har bedre motiv, bortsett fra en viss person i Paust-familien. Kristian sier i et avhør at Per kan være involvert i attentatet, Anne var bekymret for sine foreldres sikkerhet etter attentatet, og Kristin som skrøt av at hun angivelig utførte dynamittattentatet (der hun i første runde ble dømt), med dynamitt fra samme stjålne parti i Grønneruds leilighet. Kristin er den linken som har mye informasjon, og drar veronica og per inn i det. Enten snakker hun sant, eller så dekker hun over for en person hun er redd. Jeg mener det første er mest sannsynlig, hun kunne ha trukket inn hvemsomhelst bortsett fra sin egen halvsøster. 

Anonymkode: 5392e...a06

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tilgode å lese om andre som har bedre motiv, bortsett fra en viss person i Paust-familien. Kristian sier i et avhør at Per kan være involvert i attentatet, Anne var bekymret for sine foreldres sikkerhet etter attentatet, og Kristin som skrøt av at hun angivelig utførte dynamittattentatet (der hun i første runde ble dømt), med dynamitt fra samme stjålne parti i Grønneruds leilighet. Kristin er den linken som har mye informasjon, og drar veronica og per inn i det. Enten snakker hun sant, eller så dekker hun over for en person hun er redd. Jeg mener det første er mest sannsynlig, hun kunne ha trukket inn hvemsomhelst bortsett fra sin egen halvsøster. 

Anonymkode: 5392e...a06

Takk for svar!😊 Hvis hun dekker over for en person hun er redd, så kan hun ikke trekke inn hvem som helst. Hun måtte gi skylden til noen som hadde motiv, tenker jeg. Og hvem "hvem som helst" kunne hun trekke inn og kaste skyld på, i det miljøet hun var i uten å bli utsatt for represalier?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er også mulighet for at den/de som K eventuelt dekket over for, bestemte at hun skulle si at det var P og V som sto bak.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dette tenker jeg at Per umulig kan ha hatt noe med drapene å gjøre. Jeg har også tenkt noe av det samme før.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest dette tenker jeg at Per umulig kan ha hatt noe med drapene å gjøre. Jeg har også tenkt noe av det samme før.

Anonymkode: d551b...45b

tja, om man går utifra at per og veronica er skyldige var jo ikke det å drepe alle 3 samtidig den opprinnelige planen. Første plan var jo å ta Anne alene (attentatene), og det greide de nesten med propanopplegget, hadde det ikke vært for at Paust våknet av lukten. Dynamittattentatet var helt amatørmessig, men mulig Kristin (om det var henne) var rusa eller feiget ut og derfor med vilje gjorde ting halvveis. Så da ble jo siste alternativ å ta alle samtidig. Vedkommende som skrev innlegget nevner underskriften, men det er ikke så enkelt. Som jeg har nevnt før, Per jobbet 20år gratis. Hvem hadde ikke blitt forbanna og bitter når faren din setter seg på bakbena og er vanskelig. Folk glemmer at forholdet var ikke-eksisterende, 2 år uten kommunikasjon. Det sier mye. Det handler ikke kun om underskriften. Det er viktig å huske at veronica og per antagelig aldri hadde blitt felt om det ikke hadde vært for at kristin snakket. Og det hadde de ikke regnet med. Selv om drapet var amatørmessig utført med x-antall skudd var det lite å gå utifra ifh tekniske spor, fotspor som ikke linket direkte til paret, mangel på vitner. Hadde ikke kristin og lars snakket hadde veronica og per antagelig gått fri. Så hvorfor er det usannsynlig at paret tenkte de ville komme seg unna med drap? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miss spjåk skrev:

tja, om man går utifra at per og veronica er skyldige var jo ikke det å drepe alle 3 samtidig den opprinnelige planen. Første plan var jo å ta Anne alene (attentatene), og det greide de nesten med propanopplegget, hadde det ikke vært for at Paust våknet av lukten. Dynamittattentatet var helt amatørmessig, men mulig Kristin (om det var henne) var rusa eller feiget ut og derfor med vilje gjorde ting halvveis. Så da ble jo siste alternativ å ta alle samtidig. Vedkommende som skrev innlegget nevner underskriften, men det er ikke så enkelt. Som jeg har nevnt før, Per jobbet 20år gratis. Hvem hadde ikke blitt forbanna og bitter når faren din setter seg på bakbena og er vanskelig. Folk glemmer at forholdet var ikke-eksisterende, 2 år uten kommunikasjon. Det sier mye. Det handler ikke kun om underskriften. Det er viktig å huske at veronica og per antagelig aldri hadde blitt felt om det ikke hadde vært for at kristin snakket. Og det hadde de ikke regnet med. Selv om drapet var amatørmessig utført med x-antall skudd var det lite å gå utifra ifh tekniske spor, fotspor som ikke linket direkte til paret, mangel på vitner. Hadde ikke kristin og lars snakket hadde veronica og per antagelig gått fri. Så hvorfor er det usannsynlig at paret tenkte de ville komme seg unna med drap? 

Takk for svar! 😊 Du har jo rett i det du skriver, ut i fra den teorien du beskriver. I så fall var ikke Per og Veronica klar over at Kristin på forhånd (angivelig i følge vitner) spredte rykter om Per og Veronica om deres angivelige ønske om våpen og om at flere skulle drepes.

Ryktespredningen (hvis det er sant) synes jeg at stemmer bedre med at det var en/flere andre enn Per og Veronica som sto bak drapene. Fordi at da hadde det vært grunn til å spre slike rykter for å kaste mistanke på de og for at den reelle morderen ikke skulle bli mistenkt.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele tatt høres det for meg rart ut av Kristin å spre disse ryktene (hvis det er sant at hun gjorde det) hvis det var slik at hun spilte på lag med Per og Veronica.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forteller at i Kripos-videoen fra åstedet ser vi at de undersøker fotspor i åkeren utenfor kårboligen. Hvor finner man denne videoen?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen forteller at i Kripos-videoen fra åstedet ser vi at de undersøker fotspor i åkeren utenfor kårboligen. Hvor finner man denne videoen?

Anonymkode: d551b...45b

Beklager, men jeg må bare få si at det virker som om de aller fleste er ferdige med saken nå som serien er over. Ikke kom det mye nytt utav den heller. Du virker i overkant opptatt av saken, kanskje du skulle samlet spørsmål i et eget innlegg, de aller fleste innleggene er fra deg, ofte flere innlegg etter hverandre.

Anonymkode: d3051...cca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg må bare få si at det virker som om de aller fleste er ferdige med saken nå som serien er over. Ikke kom det mye nytt utav den heller. Du virker i overkant opptatt av saken, kanskje du skulle samlet spørsmål i et eget innlegg, de aller fleste innleggene er fra deg, ofte flere innlegg etter hverandre.

Anonymkode: d3051...cca

Hvorfor siterte du i det hele tatt innlegget mitt, uten at du skrev noe som helst relatert til det som sto i det innlegget som du siterte? 

Til det uthevede: Kanskje har du rett, kanskje har du ikke rett. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om KK og LG og om bevegelser etter drapsnatten (inkl turen til Holmestrand) og om at LG satte inn sikkerhetslås i døra av frykt  https://www.nrk.no/norge/sjalusi-arsak-til-krangel-1.522851

KK og LG hadde mange muligheter til å samordne sine forklaringer, og de kunne ha lest om gårdstvisten på Orderud i avisen før de ble tatt inn til avhør https://www.nrk.no/norge/--kristin-ikke-troverdig-1.522666

Sulland sa at det er ingen annen logisk forklaring på hvorfor våpenet ble gjemt (på låven), enn at våpenet skulle til en torpedo, altså til en helt annen person. https://www.nrk.no/norge/--kristin-ikke-troverdig-1.522666

Hvor gassbeholdere angivelig ble stjålet fra https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7llEkW/kristin-tilstod-attentatene

 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

I det hele tatt høres det for meg rart ut av Kristin å spre disse ryktene (hvis det er sant at hun gjorde det) hvis det var slik at hun spilte på lag med Per og Veronica.

Anonymkode: d551b...45b

såvidt jeg husker var det kun en person hun hadde nevnt Pers navn ovenfor. At Per ville miste gården og noen måtte derfor dø. Hvilke andre rykter tenker du på? Ikke glem at hun brukte amfetamin. Har du vært i nærheten av noen som er rusa på amfetamin er det enklere å forstå at hun snakket uten å tenke seg om.  Utrolig slitsomt å forholde seg til, man prater i ett kjør uten stopp om man har tatt store mengder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Våpenfunn ved Lutvann 

 

Dagbladet skriver i dag at et av politiets med konkrete tips som nå har kommet inn, gjelder er våpenfunn ved Lutvann.

 

Noen som har opplysninger om dette?

 

Anonymkode: 24286...b78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2018 den 14.51, miss spjåk skrev:

såvidt jeg husker var det kun en person hun hadde nevnt Pers navn ovenfor. At Per ville miste gården og noen måtte derfor dø. Hvilke andre rykter tenker du på? Ikke glem at hun brukte amfetamin. Har du vært i nærheten av noen som er rusa på amfetamin er det enklere å forstå at hun snakket uten å tenke seg om.  Utrolig slitsomt å forholde seg til, man prater i ett kjør uten stopp om man har tatt store mengder. 

Takk for svar!😊 Jeg har ikke oversikt over alt som har kommet frem om vitner som har sagt at KK angivelig skal ha sagt noe til de om det som skulle skje på Orderud gård. Innholdet i den øverste av de to linkene under, er noe jeg tror jeg ikke har lest om før.
* 17. juli i år [1999] sto en mann i 20-årene anonymt fram i VG og hevdet at Kristin Kirkemo hadde forsøkt å verve ham som drapsmann på Orderud. Vervingsforsøket skal ha funnet sted senere enn juleselskapet.

* I juli i år [1999] fortalte 30-åringen til politiet at han hadde fått en tilsvarende forespørsel fra Lars Grønnerød.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våpenfunn ved Lutvann 

 

Dagbladet skriver i dag at et av politiets med konkrete tips som nå har kommet inn, gjelder er våpenfunn ved Lutvann.

 

Noen som har opplysninger om dette?

 

Anonymkode: 24286...b78

Jeg finner ikke noe om det, men her er en nyhetssak fra i dag https://www.dagbladet.no/nyheter/har-fatt-opplysninger-som-vi-tar-hoyst-alvorlig/70624523

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...