Gå til innhold

Har høstferie, galt å sende barna i bhagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.10.2018 den 22.54, AnonymBruker skrev:
 

Jeg jobber i barnehage og det er få barn som har fri. Skammelig. "Jeg trenger fri jeg også". Hvorfor få barn? Tror du ikke barna hadde vært glad å få være hjemme med foreldrene sine?

Anonymkode: f2cc8...a0b

Tror det er litt både og. Blir det for lang tid tror jeg ungene kjeder seg og blir rastløse hjemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 9.10.2018 den 22.32, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes ikke det er et enten-eller spørsmål (altså om det er greit å sende barn i barnehage når man selv har fri), det spørs på situasjonen totalt sett. Jeg har full forståelse for at man gjør det hvis det er klart definerte oppgaver man må få unna, for eksempel maling eller beising som er umulig å utføre med en toåring på slep. Eller hvis man er veldig utkjørt av jobb, er alene med ansvaret, ikke har vært på date med mannen sin det siste året, har masse ugjort husarbeid som ligger, sånne ting. Da kan det være veldig ansvarlig å sende barna i barnehagen mens man henter seg inn, gjør praktiske ting, eller får litt sårt tiltrengt alenetid med partneren.

Men hovedregelen for mitt vedkommende er at har jeg fri, har barna fri. Skal sies at jeg bare har seks ukers ferie i året. Syv uker sommerferie for eksempel vært for langt for mine barn, i alle fall for eldste som elsker barnehagen og kjeder seg etter noen ferieuker.

Bare mine personlige tanker om saken, for som sagt synes jeg ikke det er ett svar på dette spørsmålet. Det avhenger av den enkelte familie, både barna og de voksne.

Anonymkode: def7a...2db

Har du bare 6ukers ferie?!😱 Jeg har kun 5uker,og den ene brukes på plandager (5stk i kalenderåret) så da blir det lite fri i vinter og høstferie og jul og påske....jeg har altså barna mine(3stk) mye i bhg i slike friuker😉

Anonymkode: fd6ba...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Og nei de kommer ikke sent å leverer barna, de kommer tidligst mulig og senest hjem. Og når de har fri så er ikke barna inkludert da heller. Ikke greit. 

Anonymkode: 181ec...791

Nei, det er jeg helt enig i. Men dette er ikke nødvendigvis de samme som har fri på dagtid og bruker dagen til egentid? Hvordan vet du nøyaktig hva disse foreldrene gjør hver dag? 

Jeg tror ikke personalet i barnehagen til sønnen min aner om jeg jobber dag, natt eller bare har turnusfri fra dag til dag, så det forundrer meg at du vet det?

Anonymkode: e64c5...400

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, det er jeg helt enig i. Men dette er ikke nødvendigvis de samme som har fri på dagtid og bruker dagen til egentid? Hvordan vet du nøyaktig hva disse foreldrene gjør hver dag? 

Jeg tror ikke personalet i barnehagen til sønnen min aner om jeg jobber dag, natt eller bare har turnusfri fra dag til dag, så det forundrer meg at du vet det?

Anonymkode: e64c5...400

Men jeg vet da ikke det. Og jeg syns det er helt greit at folk sender barna sine i barnehagen selv om de har turnusfri, eller der en av foreldrene er hjemme. Unger skal gå i barnehagen for det sosial kompetanse, lek og læring. De fleste med en forelder som er hjemme henter gjerne barna litt tidligere, har dager hvor de skal bade eller gjøre andre aktiviteter med barnet inkludert. Eller de med turnusfri velger å levere barnet litt seinere. 

Det er noen som det ser ut til vil at andre skal passe barna deres. Der barna blir plassert bort heller enn å være med på skitur eller andre aktiviteter. Det er foreldre som lever tidlig og henter seint, der barna er i barnehagen hver ferie, der foreldrene emrett og slett ikke prioriterer dem. Det er noe ansatte i barnehagen legger merke til. De 2 eller den ene som aldri blir hentet før barnehagen stenger, som blir så utrolig glade når de ser foreldrene sine når de endelig kommer, men som igjen må vike for telefonsamtaler med jobben. Eller hobbyen. Når har de tid til ungene sine? 

Anonymkode: 181ec...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna er nok i barnehagen om de ikke skal være der når foreldrene har ferie også rett og slett. 

Anonymkode: 181ec...791

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og har høstferie.

Barna er i barnehagen mens jeg styrer hjemme og får opp energi til jobb etter høstferien

Anonymkode: 66206...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber turnus og mye nattevakter, men sender ofte i bhg på "fridager." Men jeg leverer ca 9 og henter 15. Tiden i mellom der passer jeg på å få gjort unna husarbeid/ærend, og å lade batteriene litt. Det er rett og slett ikke mulig å gjøre noe med lille på slep, det går i hundre hele tiden og alt som ikke er lov er spennende. Fly fra rom til rom (som ikke er barnevennlige), klatre opp på bordet osv. Har liten evne til å underholde seg selv, og det ER begrenset hva og hvor lenge en 2-åring kan hjelpe til med husarbeid. Alternativet er å finne frem skjermen. Da er det faktisk bedre å benytte seg av bhg. Men vi tar jevnlig fridager også, hvor vi drar bort på besøk eller finner på noe annet gøy. 

Anonymkode: d0c36...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er lærer og har høstferie.

Barna er i barnehagen mens jeg styrer hjemme og får opp energi til jobb etter høstferien

Anonymkode: 66206...6c3

Hvorfor har du barn når du ikke har energi til dem?

Anonymkode: 4aaa1...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor har du barn når du ikke har energi til dem?

Anonymkode: 4aaa1...8fd

Som lærer har man kontakt med barn konstant. Da kan det være lurt med slike dager der egne unger har vanlige rutiner i barnehagen mens mor eller far får unna ting som ikke er relatert til barn. Eller får pustet litt ut. Handler ikke om å ikke ha energi til barn, men om å prioritere slik at man er skikkelig tilstede når man faktisk er sammen!! 

Anonymkode: 8381e...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Som lærer har man kontakt med barn konstant. Da kan det være lurt med slike dager der egne unger har vanlige rutiner i barnehagen mens mor eller far får unna ting som ikke er relatert til barn. Eller får pustet litt ut. Handler ikke om å ikke ha energi til barn, men om å prioritere slik at man er skikkelig tilstede når man faktisk er sammen!! 

Anonymkode: 8381e...89e

Barna kan ingenting for hva foreldrene jobber som

Anonymkode: 4aaa1...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pia_1991 skrev:
 

Så hvorfor da kommentere «dette tenker jeg også» til hvorfor hun har barn i det heletatt? Hun skal jo ikke være hjemme å slappe av og ta livet med ro, de har en gård - noe som er en fulltids jobb i seg selv som regel.. Barna er gjerne med ellers. Det vet vi ingenting om.. 

er ikke samfunnet bedre om vi styker og støtter hverandre istedenfor å være trangsynte og slemme? 

Jeg kommenterte "dette tenker jeg også" til det vedkommende skrev om holdning, at hun/han ikke forstår holdningen om at det er så slitsomt med barn at man ikke engang kan være sammen med dem når man har fri.  Jeg tenker det samme, at det er uforståelig. 

Tror barn har det flott i barnehagen.  Det er sosialt og lærerikt, akkurat som vi voksne har det i jobbene våre.  Men vi trenger å ha fri i blant også, både store og små.  Sove til vi våkner av oss selv, spise lang frokost osv. 

Jeg er bestemor nå.  Derfor vet jeg at tiden man har barna hos seg går fortere enn man tror.  Om jeg var ung mor i dag ville jeg brukt mye mer tid sammen med barna mine enn det jeg gjorde da jeg var ung. 
.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du bare 6ukers ferie?!😱 Jeg har kun 5uker,og den ene brukes på plandager (5stk i kalenderåret) så da blir det lite fri i vinter og høstferie og jul og påske....jeg har altså barna mine(3stk) mye i bhg i slike friuker😉

Anonymkode: fd6ba...cef

Prøv å se det i sammenheng med setningen som kommer rett etterpå ;) Jeg klager ikke over egen ferielengde, da har du misset poenget.

Jeg ønsker å ha mest mulig fri sammen med barna nettopp fordi ferien min er begrenset (selv om den er en uke lenger enn din er det fremdeles snakk om 3 uker sommerferie pluss utvalgte andre ferieuker/langhelger. Jeg kan ikke få alt, to uker i jula og full påske, høst- og vinterferie, noe moren min som er lærer fremdeles har problemer med å forstå. Hæ, skal dere ikke på hytta i vinterferien? :ler:  Øh, hvilken vinterferie?!) Hadde jeg hatt sju uker sammenhengende sommerferie, ville det nok vært mer sannsynlig at barna gikk i barnehagen i løpet av ferien. Antagelig ville ikke femåringen min hatt lyst til å være sju uker borte fra barnehagen engang, selv om han kunne, og han er neppe alene om det.

Anonymkode: def7a...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2018 den 22.54, AnonymBruker skrev:
 

Jeg jobber i barnehage og det er få barn som har fri. Skammelig. "Jeg trenger fri jeg også". Hvorfor få barn? Tror du ikke barna hadde vært glad å få være hjemme med foreldrene sine?

Anonymkode: f2cc8...a0b

Du tror alle foreldre har høstferie og har barna der for moro skyld? Vi har alle ulike jobber som gjør at man ikke alltid kan ha fri akkurat i høstferien. Akkurat som om det er akkurat da det er best for barna og ha fri? Jeg jobber turnus i helsevesenet og der er det få av oss som får fri i høstferien. Noen må faktisk jobbe også. Håper ikke du viser denne holdningen din til foreldrene. 

Og en annen ting, jeg jobber redusert for å være mer med barna. Har barna hjemme minst en dag i uka. Selv om de ikke har høstferie akkurat da mange andre har det. 

Anonymkode: 136c6...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hovedsak synes jeg barna skal få mest mulig fri fra barnehagen. De trenger ikke underholdes konstant, de synes også det er digg å sulle hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dagens foreldre er ikke vant til å være sammen med barna sine , og derfor er det slitsomt og vanskelig(ikke naturlig) når det e iblant skjer. Det et noe man må øve på faktisk.

Anonymkode: 86220...abb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...