Gå til innhold

Har høstferie, galt å sende barna i bhagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer og har ungen ( aktiv gutt på 5) i bhg selv om jeg har fri. Har prøvd å ha han hjemme, men han kjeder seg og henger rundt meg hele dagen. Da jeg er ei rotehøne og bruker mye tid på barn etter jobb til vanlig, har jeg ikke dårlig samvittighet for å sende barnet i bhg i ferier. Da jeg har unger nærmest inne i hodet både på jobb og hjemme, trenger jeg litt alenetid for å rydde i hus og hode. Jeg tror barna har det bedre med en fulladet mamma enn en utladet mamma! 

Anonymkode: ce49d...22f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg jobber som lærer og har ungen ( aktiv gutt på 5) i bhg selv om jeg har fri. Har prøvd å ha han hjemme, men han kjeder seg og henger rundt meg hele dagen. Da jeg er ei rotehøne og bruker mye tid på barn etter jobb til vanlig, har jeg ikke dårlig samvittighet for å sende barnet i bhg i ferier. Da jeg har unger nærmest inne i hodet både på jobb og hjemme, trenger jeg litt alenetid for å rydde i hus og hode. Jeg tror barna har det bedre med en fulladet mamma enn en utladet mamma! 

Anonymkode: ce49d...22f

Er så enig med deg. Nyt ferien din med god samvittighet! Dere lærere er helter, jobben deres har jeg stor respekt for. 

Anonymkode: 3c32a...e9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hjerte til å ikke ha de hjemme om jeg har ferie en uke. Jeg jobber turnus og tar noen «meg-dager» når jeg har fri midt i uka, mest for å få unna ting som stadig hoper seg opp. Men når jeg først har ferie vil jeg ha ferie sammen med dem, mens jeg enda kan styre det selv i så stor grad som jeg kan mens de går i barnehagen. De er nok like slitne som meg selv om de koser seg maks i barnehagen, og trenger litt fri de også. Jeg får jo ikke akkurat ladet batteriene skikkelig, men det får så være.

Anonymkode: 0a06d...053

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes ikke det er et enten-eller spørsmål (altså om det er greit å sende barn i barnehage når man selv har fri), det spørs på situasjonen totalt sett. Jeg har full forståelse for at man gjør det hvis det er klart definerte oppgaver man må få unna, for eksempel maling eller beising som er umulig å utføre med en toåring på slep. Eller hvis man er veldig utkjørt av jobb, er alene med ansvaret, ikke har vært på date med mannen sin det siste året, har masse ugjort husarbeid som ligger, sånne ting. Da kan det være veldig ansvarlig å sende barna i barnehagen mens man henter seg inn, gjør praktiske ting, eller får litt sårt tiltrengt alenetid med partneren.

Men hovedregelen for mitt vedkommende er at har jeg fri, har barna fri. Skal sies at jeg bare har seks ukers ferie i året. Syv uker sommerferie for eksempel vært for langt for mine barn, i alle fall for eldste som elsker barnehagen og kjeder seg etter noen ferieuker.

Bare mine personlige tanker om saken, for som sagt synes jeg ikke det er ett svar på dette spørsmålet. Det avhenger av den enkelte familie, både barna og de voksne.

Anonymkode: def7a...2db

Bare 6 ukers ferie??? Vanlig er 5.. 

Anonymkode: f1011...752

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har selv jobbet i barnehage for mange herrens år siden. Husker dette var tema da også. Kjærringer som syntes dette var en stor synd og at det bestandig var så trivelig å være hjemme med barna. Dette er da husmødre som neppe gjorde mer en å sitte i sofaen å strikke eller rydde hus i utganspunktet.

Anonymkode: b8992...9af

Virkelig? Kjente du mange hjemmeværende mødre som ikke gjorde det skapte grann hele uka og hadde barna i barnehagen, og prøvde å gi andre dårlig samvittighet? Jeg synes det høres mest ut som du prøver å bygge opp undet egne synspunkter ved å påpeke at "de andre" uansett er dust, noe som ikke akkurat styrker argumentet. Jeg jobber i en helt vanlig stressende jobb og synes også det er trivelig å ha barna hjemme, det tror jeg mange synes. Noen ganger hender det jeg kunne tenkt meg å gjøre noe alene (siden det omtrent aldri skjer ellers i hverdagen), men velger å ha fri samtidig fordi barna har godt av det. Men jeg ser, og de få "strikkekjerringene" jeg har møtt har også vist forståelse for det, at det kan være nødvendig å ha fri hjemme uten barn av mange grunner.

TS bor på gård, da kan jeg tenke meg at det er masse som må gjøres som ikke passer for de minste barna.

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Synes det blir helt feil å si at man ikke burde fått barn om man sender dem i barnehagen når man har fri fra jobb. Barnehagen er ikke bare en oppbevaringsplass mens mor og far er på arbeid. 

Anonymkode: f0dd6...e17

Enig i dette. Barnehagen og det pedagogiske opplegget der (og alle vennene, ikke minst) har en egenverdi for barn, det er ikke slik at det alltid er best å være hjemme mest mulig, uansett. Å ta eldstemann ut av barnehagen da minstemann ble født var for eksempel aldri noe alternativ, selv om det praktisk sett hadde vært mulig.

Vår barnehage kjører litt oppbevaringsmodus midt i ferietiden (primært juli når det er veldig få barn og lite personale, og i innkjøringsfasen om høsten), men i høstferien, vinterferien etc går dagene med samme opplegg som vanlig. For min eldste, som er 5, er det mye ved barnehagen han gleder seg til og liker å være med på. Han liker å ha fri selvfølgelig, og trenger fri. Til å være sammen med familien, slappe av, reise på ferie og oppleve nye ting. Men det er ikke et mål i seg selv at han skal være minst mulig i barnehagen. Til det er tilbudet altfor godt! :)

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Bare 6 ukers ferie??? Vanlig er 5.. 

Anonymkode: f1011...752

6 uker er ikke uvanlig det heller, men det er ikke poenget. Poenget var at jeg har såpass lite ferie i løpet av et år at sommerferien stort sett blir 3 uker (jeg kan ta 4, men da er det fryktelig lite igjen til påske, jul, planleggingsdager osv) og derfor har jeg høyere terskel for å ha fri uten barn enn jeg nok ville hatt hvis sommerferien var 7 uker. Jeg aner ikke hva som er vanlig å gjøre blant lærere og har ingen formening om at noe skal være rett eller galt, men basert på egen erfaring som barnehagemamma er det godt mulig jeg ville sendt barna i barnehagen første eller siste uka i ferien når det likevel er mange uker å ta av og barna liker seg i barnehagen.

Når sommerferien er på 3 uker ønsker vi jo å bruke den tiden sammen som familie, med mindre det er noe helt uvanlig som krever mye av oss foreldre. Da moren min lå for døden sendte jeg barna i barnehagen i de ikke-røde dagene i påsken, for eksempel, selv om jeg hadde fri fra jobb.

Anonymkode: def7a...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lurt å spørre om slikt her inne. Da får du høre hvor egoistisk og fæl du er uansett hva du spør om. Jeg syns det er helt i orden å sende barna i barnehagen når du har fri. Dessuten bor du på gård, og har jobb å gjøre der også. Det er jo ikke slik at du ligger og drar deg på sofaen hele dagen mens ungene er borte og nyter barnefri (ikke at det egentlig hadde vært noe galt i det heller). 

Send ungene i barnehagen på torsdag og fredag også du, de får jo familietid i helgen når far evt. også er hjemme. 

Anonymkode: 7c09c...177

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi er to voksne i denne familien, så har ingen unskyldning der. Samboer tar ungene til barnehagen 2 ganger i uken, ellers er det oftest jeg som har dem både kveld og dag pluss fleste helgene. Samboer jobber veldig mye og jeg jobber en del mindre (70%).

Vi bor på gård, så det er ganske mye praktiske ting som må bli gjort. I dag har jeg henta grus og lakt på veien. Og satt inn vindu i fjøs. Må få fikset brems på traktor også denne uken, men ellers skal jeg bare fixe antikk møbler fra 1800 tallet som blir mer hobby. Umulig å få gjort med barn uansett, da må bruke farlig utsyr og løsemidler.

 

Men dette er ikke den eneste grunnen. Jeg synes det er fryktelig digg å kunne sulle for seg selv også, uten å ha ansvar noen timer.

 

 

Anonymkode: b8992...9af

Skjønner jeg godt! Send barna i barnehagen og heller lever sent/hent tidlig f.eks. Det er helt menneskelig å trenge litt egentid rett og slett 😀

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to dager i høstferien hjemme. Alene. Mann på jobb og barn i bhg. Resten av ferien var vi sammen på cruise. På de to dagene fikk jeg gjort mye mer enn på de siste månedene til sammen. Våre barn er 2 og 4 år også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Du har mulighet til å ha en uke med kvalitetstid med barna dine og du velger det bort? Selv ville jeg valgt tid sammen med barna foran absolutt alt annet.

Anonymkode: 9d5f6...3e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bare skjønner ikke....den holdningen med at det er så slitsomt med barn at man ikke engang orker å ha de hjemme når man selv har fri....? Men barn skal man ha........

Anonymkode: 8d6ca...57a

Det er forskjell på nå og før. Før var barna med på arbeidet som skulle gjøres, og det var en del av utdanningen og oppdragelsen  deres å skulle det.

Nå er barna liksom en ekstra ting som foreldre skal ha tid til oppå jobb. Der barna skal fraktes hit og dit, og foreldre skal sitte på sidelinja og heie på. 

Før var barna noen som skulle ta over etter foreldrene, men nå er barna noen som skal bæres fram som trofeer. Henting og bringing, bruke helga på fotballcup eller i svømmehall. Hvem liker det egentlig?

Og ja, jeg ser for meg at det er megaslitsomt å ha barn i dagens samfunn, fordi de kommer på toppen av alt du allerede må prestere på jobb. Også kommer disse timene på ettermiddagen, og alle helgene på diverse cuper i tillegg. Det gir meg ærlig talt bakoversveis bare ved tanken på det!!

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som dere blir uglesett og snakka stygt om av de som jobber i barnehagen - med rette.

Makan til egoistiske og selvsentrerte folk. 

Barn trenger også en pause, og få noen dager med ro rundt seg hjemme. Barna blir dønn slitne av å være i barnehagen. 

Og hvilke voksenpersoner er det et barnehagebarn ser mest av i løpet av en dag.....? Det er _ikke_ mamma og pappa.

De minste er vel knapt så en rekker å få i dem middagen før de skal i seng. Men når foreldrene endelig har mulighet til å virkelig være sammen med ungene sine - så skal en jaggu sende dem bort likavel...??!! 

Anonymkode: 49c27...0a9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

snakka stygt om

:takke: jo bare hyggelig.  

 

Det finnes vel en halvvei å møtes på? At de ikke er i bhg hele dagen alle dagene i uken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kjenner da noen som har ungen i barnehage og ikke jobber enda. Mannen jobber da og det er selvbestemt at mor går hjemme. Har alt på stell altså. Men ungen er da i barnehagen selv om. 

Anonymkode: 181ec...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen er ikke bare en oppbevaringsplass

Jobben er heller ikke en opbevaringsplass, men er godt med fri fra den likevel.

Anonymkode: 66cf3...add

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Majott skrev:
 

Det er forskjell på nå og før. Før var barna med på arbeidet som skulle gjøres, og det var en del av utdanningen og oppdragelsen  deres å skulle det.

Nå er barna liksom en ekstra ting som foreldre skal ha tid til oppå jobb. Der barna skal fraktes hit og dit, og foreldre skal sitte på sidelinja og heie på. 

Før var barna noen som skulle ta over etter foreldrene, men nå er barna noen som skal bæres fram som trofeer. Henting og bringing, bruke helga på fotballcup eller i svømmehall. Hvem liker det egentlig?

Og ja, jeg ser for meg at det er megaslitsomt å ha barn i dagens samfunn, fordi de kommer på toppen av alt du allerede må prestere på jobb. Også kommer disse timene på ettermiddagen, og alle helgene på diverse cuper i tillegg. Det gir meg ærlig talt bakoversveis bare ved tanken på det!!

 

Det er ofte curlingforeldrene som blir mest slitne av å ha barn. Og de orker heller ikke passe på mer enn en av gangen, forståelig nok da de oppdrar barna til å bli veldig krevende.

Anonymkode: 66cf3...add

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hmm kjenner da noen som har ungen i barnehage og ikke jobber enda. Mannen jobber da og det er selvbestemt at mor går hjemme. Har alt på stell altså. Men ungen er da i barnehagen selv om. 

Anonymkode: 181ec...791

I dagens samfunn er jo man avhengig av at barna er i barnehage dersom man ønsker at de skal ha litt kontakt med jevnaldrende barn i løpet av dagen. Jeg vil også tro at skolestart må være en sjokkopplevelse dersom man kun har vært hjemme med foreldre og søsken hele oppveksten. 

Jeg håper vel at barnehagepersonale generelt har andre ting å gjøre på enn å snakke stygt om foreldre og at de gir folk litt slakk siden man jo ikke har full oversikt over hva folk sliter med ellers. Kanskje har man syke foreldre, andre barn med store behov eller et stort behov for å ta seg inn igjen pga. dårlig helse/psykisk helse. Kanskje er man midt i et stort oppussingsprosjekt som gjør det vanskelig å ha barna hjemme hele dagene. De som har fri i høstferien er vel ofte de som enten jobber som lærere, har eldre barn som trenger pass og ikke har sfo-plass eller man går på en utdanning som har høstferie. Da kan det godt hende at man som lærer har masse rettearbeid/forbereding som må gjøres, man har oppgaver som student som må skrives eller man har større barn som vil på aktiviteter som ikke så lett lar seg kombinere med å ha med et lite barn. Når jeg har jobbet i sfo/barnehage, så har jeg hatt null niks peiling på om foreldrene har hatt fri eller ikke, så lenge de ikke har sagt det til meg selv. Og jeg har ikke stilt meg til doms over hvordan de bruker tiden sin, så lenge de leverer og henter innenfor barnehagens åpningstider. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bare skjønner ikke....den holdningen med at det er så slitsomt med barn at man ikke engang orker å ha de hjemme når man selv har fri....? Men barn skal man ha........

Anonymkode: 8d6ca...57a

Barn burde blitt født som fiks ferdige 6-åringer. Det ville nok ha vært ideelt for dem som blir så uhorvelig slitne av småbarn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg er litt nyskjærrig. Hvorfor fikk du barn egentlig? 

Anonymkode: 8c279...20e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

TS. Jeg er litt nyskjærrig. Hvorfor fikk du barn egentlig? 

Anonymkode: 8c279...20e

Nyskjærrig? Nysgjerrig heter det. 

Anonymkode: 181ec...791

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...