Gå til innhold

Har høstferie, galt å sende barna i bhagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer ikke dy meg, barna har vært i barnehagen så langt denne uken. I morgen skal de få fri men tror jeg sender dem tor og fredag også.

 

Det er så godt å ha en pause fra dem om dagen og kunne gjøre andre nyttige ting. Det ene barnet vil heller være hjemme mens det andre vil i barnehagen om morgenen. Begge trives godt der, men de blir jo slitne. Er jeg fryktelig i tankegangen nå?

 

Får ikke gjort så mye praktisk i og utenfor hjemmet når de er hjemme.

Anonymkode: b8992...9af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo evt gi de litt kortere dager slik at dere kan finne på noe kjekt sammen også. Barna har veldig godt av kvalitetstid sammen med familien sin. Og det er ikke ofte de fleste har muligheten til det ellers i en hektisk hverdag. I tillegg er fulle dager i barnehagen man-fre som en fulltidsjobb for barna. De blir slitne og har nok godt av litt høstferie de også. 

Hilsen en barnehageansatt 

Anonymkode: 834ac...7ce

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er et enten-eller spørsmål (altså om det er greit å sende barn i barnehage når man selv har fri), det spørs på situasjonen totalt sett. Jeg har full forståelse for at man gjør det hvis det er klart definerte oppgaver man må få unna, for eksempel maling eller beising som er umulig å utføre med en toåring på slep. Eller hvis man er veldig utkjørt av jobb, er alene med ansvaret, ikke har vært på date med mannen sin det siste året, har masse ugjort husarbeid som ligger, sånne ting. Da kan det være veldig ansvarlig å sende barna i barnehagen mens man henter seg inn, gjør praktiske ting, eller får litt sårt tiltrengt alenetid med partneren.

Men hovedregelen for mitt vedkommende er at har jeg fri, har barna fri. Skal sies at jeg bare har seks ukers ferie i året. Syv uker sommerferie for eksempel vært for langt for mine barn, i alle fall for eldste som elsker barnehagen og kjeder seg etter noen ferieuker.

Bare mine personlige tanker om saken, for som sagt synes jeg ikke det er ett svar på dette spørsmålet. Det avhenger av den enkelte familie, både barna og de voksne.

Anonymkode: def7a...2db

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat rett eller galt, men jeg ville ikke gjort det. De trenger fri fra barnehagen innimellom (som en skrev over her er det en fulltidsjobb for barna, selv om de har det gøy også) og jeg ønsker å bruke tid med barna mine. Nyttige ting kan man gjøre sammen med dem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er du som avgjør hva som er best. Jeg har jo hatt barn i barnehage, samtidig som jeg var hjemme med mindre barn. Og selv om jeg da så klart benyttet meg av muligheten til å ikke ha for lange dager, så var de jo der nesten hver dag de hadde barnehage. Jeg hadde vel bare 80% plass på dem da, men ellers fulgte de vel planen. En venninne av meg som er lærer har brukt barnehagen i sommerferien, fordi det bortimot blir ny tilvenninng om ungene skal være hjemme i 7 uker i strekk. 

Jeg tenker at dersom du har et stort behov for å gå gjort ærend, husarbeid eller få hvile, så er det greit. Men benytt deg av anledningen til å ha litt bedre tid om morgenen og hent tidlig slik at de får god tid om ettermiddagen før leggetid. Det er jo kanskje det som er mest stressende med barnehagetiden syns jeg, det er så kort tid imellom henting og leggetid, så deilig de dagene man får en time eller to ekstra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest nyttige du kan gjøre er vel å få kvalitetstid med barna. Jeg ville hatt de hjemme så de kunne fått slappet av og kost seg masse før hverdagen starter igjen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare skjønner ikke....den holdningen med at det er så slitsomt med barn at man ikke engang orker å ha de hjemme når man selv har fri....? Men barn skal man ha........

Anonymkode: 8d6ca...57a

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes ikke det er et enten-eller spørsmål (altså om det er greit å sende barn i barnehage når man selv har fri), det spørs på situasjonen totalt sett. Jeg har full forståelse for at man gjør det hvis det er klart definerte oppgaver man må få unna, for eksempel maling eller beising som er umulig å utføre med en toåring på slep. Eller hvis man er veldig utkjørt av jobb, er alene med ansvaret, ikke har vært på date med mannen sin det siste året, har masse ugjort husarbeid som ligger, sånne ting. Da kan det være veldig ansvarlig å sende barna i barnehagen mens man henter seg inn, gjør praktiske ting, eller får litt sårt tiltrengt alenetid med partneren.

Men hovedregelen for mitt vedkommende er at har jeg fri, har barna fri. Skal sies at jeg bare har seks ukers ferie i året. Syv uker sommerferie for eksempel vært for langt for mine barn, i alle fall for eldste som elsker barnehagen og kjeder seg etter noen ferieuker.

Bare mine personlige tanker om saken, for som sagt synes jeg ikke det er ett svar på dette spørsmålet. Det avhenger av den enkelte familie, både barna og de voksne.

Anonymkode: def7a...2db

Vi er to voksne i denne familien, så har ingen unskyldning der. Samboer tar ungene til barnehagen 2 ganger i uken, ellers er det oftest jeg som har dem både kveld og dag pluss fleste helgene. Samboer jobber veldig mye og jeg jobber en del mindre (70%).

Vi bor på gård, så det er ganske mye praktiske ting som må bli gjort. I dag har jeg henta grus og lakt på veien. Og satt inn vindu i fjøs. Må få fikset brems på traktor også denne uken, men ellers skal jeg bare fixe antikk møbler fra 1800 tallet som blir mer hobby. Umulig å få gjort med barn uansett, da må bruke farlig utsyr og løsemidler.

 

Men dette er ikke den eneste grunnen. Jeg synes det er fryktelig digg å kunne sulle for seg selv også, uten å ha ansvar noen timer.

 

 

Anonymkode: b8992...9af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bare skjønner ikke....den holdningen med at det er så slitsomt med barn at man ikke engang orker å ha de hjemme når man selv har fri....? Men barn skal man ha........

Anonymkode: 8d6ca...57a

Det er jo ikke alltid man har fri, selv om man ikke er på jobb/skole. For mange barnehagebarn kan det nok være bedre å få en kort dag i barnehagen og full oppmerksomhet når de er hjemme, enn at de skal dras rundt på masse ærend og aktivisere seg selv mens forelderen vasker gulv og rydder. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Arkana skrev:

 Nyttige ting kan man gjøre sammen med dem.

Ikke så mye man kan gjøre av praktiske ting med en 2åring og 4 åring. Husarbeid går fint eller hagearbeid. Tørr ikke ta med meg noen yngre en 7 hvis jeg må bruke sag f eks. Samtidig vanskeligere å ha fokus, hvis ting skal gjøres nøyaktig når det er unger rundt, synes jeg da.

Anonymkode: b8992...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og det er få barn som har fri. Skammelig. "Jeg trenger fri jeg også". Hvorfor få barn? Tror du ikke barna hadde vært glad å få være hjemme med foreldrene sine?

Anonymkode: f2cc8...a0b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter skal i barnehagen to dager i ferien.(den ene dagen blir kort). Da kan jeg gå til frisør, tannlege og optiker. I tillegg skal jeg gjøre diverse husarbeid. Tror ikke en ettåring synes det hadde vært særlig stas å være med på disse tingene. En dag skal jeg unne meg litt alenetid på spa også. Det tror jeg alle har godt av innemellom. Ellers i hverdagen drar jeg rett fra jobb for å hente i bhg. Tiden med den lille er hellig, og jeg unngår helst å gjøre ting med venninner E. L. før hun er lagt. 

Barnet er også nettopp tilvent barnehagen, og vil unngå å starte helt på nytt. 

Synes det blir helt feil å si at man ikke burde fått barn om man sender dem i barnehagen når man har fri fra jobb. Barnehagen er ikke bare en oppbevaringsplass mens mor og far er på arbeid. 

Anonymkode: f0dd6...e17

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg jobber i barnehage og det er få barn som har fri. Skammelig. "Jeg trenger fri jeg også". Hvorfor få barn? Tror du ikke barna hadde vært glad å få være hjemme med foreldrene sine? 

Anonymkode: f2cc8...a0b

De fleste jobber vel selv den uka det er høstferie. Ikke alle er lærere, skjønner du.

Anonymkode: c9015...0b0

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med at barna kan få kortere dager?  Jobber selv i bhg og vet flere foreldre har fri denne uken, allikevel har barna fulle dager.

Jeg tenker at det må vel være herlig å kunne få litt mer tid med barna

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg jobber i barnehage og det er få barn som har fri. Skammelig. "Jeg trenger fri jeg også". Hvorfor få barn? Tror du ikke barna hadde vært glad å få være hjemme med foreldrene sine?

Anonymkode: f2cc8...a0b

Har selv jobbet i barnehage for mange herrens år siden. Husker dette var tema da også. Kjærringer som syntes dette var en stor synd og at det bestandig var så trivelig å være hjemme med barna. Dette er da husmødre som neppe gjorde mer en å sitte i sofaen å strikke eller rydde hus i utganspunktet.

 

Enig i at det kan være trivelig å være hjemme med barna, helt klart. Men hvis man må gjøre ting og er lærer, tror du ikke det er godt å lufte hodet litt med ungefri og få gjort unna litt hodebry?

Anonymkode: b8992...9af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Filifjonkamor skrev:
 

Hva med at barna kan få kortere dager?  Jobber selv i bhg og vet flere foreldre har fri denne uken, allikevel har barna fulle dager.

Jeg tenker at det må vel være herlig å kunne få litt mer tid med barna

Det er herlig å ha tid med barna, men da må det være tid man faktisk bruker på dem. Hvis denne tiden går på å gjøre ting uten å ha fullt fokus på dem, har det en tendens til å ikke bli så herlig. Synes desverre det er godt å koble ut ved deres fravær også. Men når klokka nermer seg 1-2 da savner jeg dem og drar.

Anonymkode: b8992...9af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er herlig å ha tid med barna, men da må det være tid man faktisk bruker på dem. Hvis denne tiden går på å gjøre ting uten å ha fullt fokus på dem, har det en tendens til å ikke bli så herlig. Synes desverre det er godt å koble ut ved deres fravær også. Men når klokka nermer seg 1-2 da savner jeg dem og drar.

Anonymkode: b8992...9af

Ja men da får de kortere dager og det liker jeg å høre. Mange slitne barn nå merker jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortere dager er sikkert fint. Barna har det jo bra i bhg, og der får de fritt utløp for litt energi ihvertfall 😅

Anonymkode: 704b2...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laduena87
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har selv jobbet i barnehage for mange herrens år siden. Husker dette var tema da også. Kjærringer som syntes dette var en stor synd og at det bestandig var så trivelig å være hjemme med barna. Dette er da husmødre som neppe gjorde mer en å sitte i sofaen å strikke eller rydde hus i utganspunktet.

 

Enig i at det kan være trivelig å være hjemme med barna, helt klart. Men hvis man må gjøre ting og er lærer, tror du ikke det er godt å lufte hodet litt med ungefri og få gjort unna litt hodebry?

Anonymkode: b8992...9af

Altså.... hæ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...