Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?

Litjmusa

Anbefalte innlegg

Gjest Sjokokake
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den raden med eksterne sitater viser jo bare igjen at man ikke skjønner, eller ikke vil skjønne, det mange finner problematisk. Det er nevnt tidligere i tråden at det er vel ingen som her som mener at bloggerne er fritatt for kritikk. (Men det er et utsagn som det ser ut til at man ignorerer som man selv ønsker og fortseter å hamre løs på egen oppbygget stråmann).

TS anklages også for å være dobbelmoralsk. Her skal man gå litt stille i dørene, siden det er vist at flere i denne tråden også er det. (Reagerer sterkt på bruk av "dere", men gjør det selv mot alle ABere/Snakker om saklig kritikk og har blitt vist at vedkommende skriver hetsende innlegg som går på utseende). Hvorvidt noen er det eller ikke er heller ikke relevant for selve kritikkken.

Anonymkode: 36c8c...1eb

Sitatene var ment til blant andre disse kommentarene:

På 5.10.2018 den 18.51, magikeren skrev:

Hva mener du det ikke er sånn samfunnet fungerer? Du tror ikke at politikere bevisst velger hvilke intervju de stiller opp til, hva de sier, når og hvordan de forteller om privatlivet sitt slik at de skaper sympati og støtte blant folk? Som et eksempel. 

Mange bloggere er psykisk syke, så jeg ser ikke hvordan det å kritisere dem skal hjelpe noe særlig. 

På 6.10.2018 den 13.14, AnonymBruker skrev:

INntrykket mitt er at det er kun her dette belyses. Man klager på at avisene verken svarer eller skriver om selvmotsigelsene.

i tillegg er ikke fokuset i virkeligheten så stort på dette. 

jeg tror helt ærlig at trådene våre på rampelys ofte genererer fler klikk til bloggerne enn de ville hatt til vanlig

Anonymkode: cd398...4f2

På 6.10.2018 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Jepp det vet jeg. Jeg har forøvrig ikke debattert brukere på rampelys, men fenomenet bloggkritikere og sagt jeg syns det er sykelig. At man ikke syns det er hyggelig å høre er nå en gang noe man må regne med i en debatt. Kanskje, forhåpentligvis fører det til en endring i dette sykelige opphenget i bloggere man ikke liker. Siden boikott ikke er mulig for noen

På 7.10.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke kritikken mot enkeltpolitikere er ok heller, faktisk synes jeg den er forkastelig. Jeg har mange ganger tenkt at det å være politiker, uavhengig av parti, må være verdens mest utakknemmlige jobb, siden alle som sitter hjemme i sofaen kan gjøre jobben bedre enn deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

"Det er innafor å tulle med ting som blir gjort, sagt og skrevet av folk i offentligheten.

Ønsker du at folk skal slutte å kritisere deg i offentligheten er det verdens ærligste sak - men da må du faktisk heller velge en yrkesvei som ikke baserer seg på oppmerksomhet i nettopp dét: offentligheten."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/bKvywd/mads-hansen-svarer-ikke-mobbing

Det finnes dusinvis av artikler og kronikker skrevet av fagpersoner og institusjoner som advarer mot å utlevere barn, mot å bruke dem som reklameplakater, mot å forherlige kjøpegalskap og mot å legge ut retusjerte bilder med innsugd mage for å fremme kroppspress. Men nå er det vel ingen tvil om at det meste bloggerne driver med er forkastelig. Vi trenger ikke retusjerte folk med hvitblekede tenner som hyller svisker, selvbruningskremer og underlivsdeodoranter - og som faktisk tror at det de gjør er samfunnsnyttig (!!). Det er vel avklart og vel så det.

Her har heller debatten gått videre og går nå ut på om det er greit å avsløre disse uetiske folka. Og til det må vi kunne rope et skingrende ja. Gudskjelov til KG-folka som oppdaget at fotballfrua redigerte vekk halve ryggen og deler av gravidmagen for å se slankere ut. Hurra for KG-folka som fant ut at Lars Kristian Eriksen herjet i egne kommentarfelt under beskyttede yrkestitler som lege og advokat. Det er virkelig ikke bra når voksne folk med titusenvis av lesere holder på sånn....

Anonymkode: c29b6...509

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Sjokokake said:

Sitatene var ment til blant andre disse kommentarene:

Et av de sitatene var mine, og jeg mente selvsagt kritikk som enten er usaklig eller som blir hets grunnet mengde over tid. 

For bloggernes del er det jo snakk om systematisk kritikk med lupe på alt de sier og gjør, hver dag, av flere, over flere år. At man ikke ser det problematiske i dette klarer jeg bare ikke å fatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokokake
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et av de sitatene var mine, og jeg mente selvsagt kritikk som enten er usaklig eller som blir hets grunnet mengde over tid. 

For bloggernes del er det jo snakk om systematisk kritikk med lupe på alt de sier og gjør, hver dag, av flere, over flere år. At man ikke ser det problematiske i dette klarer jeg bare ikke å fatte.

Da bør du skrive det, men det var også andre sitat. Det er ulike bruker som mener forskjellig. Du kan ikke forvente at alle kun skal svare på dine innlegg? Du har fått flere gode svar fra andre på hvorfor det ikke er problematisk. At du ikke klarer å fatte det, er i orden for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært interessant å utføre et eksperiment. Lage en tråd som kritiserte bloggkritikerne på samme måte som de gjør. Følge det de skriver her på KG og kritisere alt fra skrivestil, avatar og innhold hver dag. Om det ikke er noe nytt å kritisere så drar man enten opp noe gammelt eller bare gjentar kritikken igjen og igjen. Saklig og usaklig, alt blir analysert, daglig. Over flere år.

Jeg lurer på om de hadde synes det føltes like greit da.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært interessant å utføre et eksperiment. Lage en tråd som kritiserte bloggkritikerne på samme måte som de gjør. Følge det de skriver her på KG og kritisere alt fra skrivestil, avatar og innhold hver dag. Om det ikke er noe nytt å kritisere så drar man enten opp noe gammelt eller bare gjentar kritikken igjen og igjen. Saklig og usaklig, alt blir analysert, daglig. Over flere år.

Høyst tvilsomt, siden i denne debatten hvor ingen navn er nevnt er de mannsterke i å forsvare sin misjon og kalle motstanderene for hetsere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke akkurat det som skjer i denne tråden? Usaklige kommentarer, siteringer fra poster i andre tråder, personangrep (= hets) ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Berga said:

Er det ikke akkurat det som skjer i denne tråden? Usaklige kommentarer, siteringer fra poster i andre tråder, personangrep (= hets) ... 

Jo, man fortsetter bare denne tråden med å følge etter dere og kommentere, kritisere og latterliggjøre alt dere poster på KG hver dag i flere år. Egentlig burde man opprette egen tråd for hver bruker, slik det er gjort for bloggerne. Nå har dere jo styrken i å være en samlet gjeng. 

(Jeg vet det er mot reglene, så kommer ikke til å gjøre det. Men det sier litt om omfanget i disse bloggetrådene).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man fortsetter bare denne tråden med å følge etter dere og kommentere, kritisere og latterliggjøre alt dere poster på KG hver dag i flere år. Egentlig burde man opprette egen tråd for hver bruker, slik det er gjort for bloggerne. Nå har dere jo styrken i å være en samlet gjeng. 

(Jeg vet det er mot reglene, så kommer ikke til å gjøre det. Men det sier litt om omfanget i disse bloggetrådene).

Jeg har en mistanke om at du beskriver situasjonen som ville oppstått dersom det var lov med AB i Rampelys-forumet. Bare en mistanke altså. Noe jeg bare tror. Ikke noe jeg har bevis for. 

🎩

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta det opp med KG hvis du mener praksisen med egen tråd per blogger er feil.

Ellers er denne tråden vel akkurat så hetsene, spekulativ og personforfølgende som du ønsker? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Inocybe said:

Du får ta det opp med KG hvis du mener praksisen med egen tråd per blogger er feil.

Ellers er denne tråden vel akkurat så hetsene, spekulativ og personforfølgende som du ønsker? 

Denne tråden er akkurat lik bloggetrådene - noe saklig, noe usaklig, og de tråden er rettet mot tar ikke til seg noe av kritikken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er akkurat lik bloggetrådene - noe saklig, noe usaklig, og de tråden er rettet mot tar ikke til seg noe av kritikken.

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle noen ta til seg ting som ikke er korrekt? Flere i denne tråden har allerede forklart hvorfor det du sier er feil. Ser ingen grunn til å gjenta disse argumentene til det kjedsommelige. Les tilbake i tråden. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Inocybe said:

Hvorfor skulle noen ta til seg ting som ikke er korrekt? Flere i denne tråden har allerede forklart hvorfor det du sier er feil. Ser ingen grunn til å gjenta disse argumentene til det kjedsommelige. Les tilbake i tråden. 

Er det feil at bloggerne blir kritisert og ofte latterliggjort på daglig basis på det meste av det de foretar seg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det feil at bloggerne blir kritisert og ofte latterliggjort på daglig basis på det meste av det de foretar seg?

Seriøs kritikk er alltid innafor. At denne kritikken kommer så jevnt gjenspeiler bare bloggernes jevnlige regelbrudd. Siden bloggerne bryter lovverk og etiske retningslinjer såpassofte vil kritikken også komme ofte. Enkel matematikk. 

Latterliggjøring er vel et brudd på KGs retningslinjer og vil bli ryddet. Rapporter når du ser det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inocybe said:

Seriøs kritikk er alltid innafor. At denne kritikken kommer så jevnt gjenspeiler bare bloggernes jevnlige regelbrudd. Siden bloggerne bryter lovverk og etiske retningslinjer såpassofte vil kritikken også komme ofte. Enkel matematikk. 

Latterliggjøring er vel et brudd på KGs retningslinjer og vil bli ryddet. Rapporter når du ser det. 

Da tar jeg svaret ditt som et "ja" på mitt spørsmål. Jeg mener det ikke er innafor med den mengde og type kritikk så ofte over så lang tid, du mener det er det. Det handler ikke om rett eller feil  (er det rart jeg skriver at noen tror de har monopol på sannheten), men om ulike meninger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar jeg svaret ditt som et "ja" på mitt spørsmål. Jeg mener det ikke er innafor med den mengde og type kritikk så ofte over så lang tid, du mener det er det. Det handler ikke om rett eller feil  (er det rart jeg skriver at noen tror de har monopol på sannheten), men om ulike meninger. 

Finnes det ikke en objektiv sannhet? Vi kan for eksempel krangle om hvorvidt jorda er flat eller rund, men det finnes et objektivt og faktabasert svar. På samme måte finnes det sannsynligvis et faktabasert og objektivt svar på hvorvidt det har en hensikt å kritisere en bransje, konkretisert ved de største aktørene i denne bransjen. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...