Gå til innhold

Rettsmøte mellom familiemedlemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å se det fra en annen vinkel: Hvorfor flyttet ikke faren din opp i kårleiligheten da broren din overtok gården? Det er vel det som er vanlig rundt omkring, at de som eier og driver gården bor i hoved-våningshus, dvs her i hoveddelen.  

Anonymkode: 4bb0e...fb9

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å se det fra en annen vinkel: Hvorfor flyttet ikke faren din opp i kårleiligheten da broren din overtok gården? Det er vel det som er vanlig rundt omkring, at de som eier og driver gården bor i hoved-våningshus, dvs her i hoveddelen.  

Ja, du har rett i at det er vanlig. Men broren har ikke ønsket å bo i huset. Han og familien bor på en helt annen kant av landet, og har ingen planer om å flytte.

Anonymkode: 32ff1...b27

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil råde ts til å slutte å legge ut mer info i tråden. Forholdene er lett gjenkjennlige. Og når det er advokat på en sak, så kan advokaten frasi seg oppdraget når noen gå ut solo med saken. 

Folk gir råd om advokat og fri rettshelp/forsikringsdekning ol. Men tror dere ikke advokaten alt har gjort sin plikt og undersøkt alternative dekningsmuligheter? Det flere insinuerer er at advokaten ikke gjør jobben sin. 

Anonymkode: 61b98...66e

Forholdene er nok ikke så lett gjenkjennlige, og jeg har anonymisert det så godt jeg kan.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som broren din har ganske alvorlig det som kalles personlighetsforstyrrelse (skal ikke gå inn på navn).

Men hva om det kunne gått an å fått til en avtale der broren deres kjøper ut faren deres helt og at han får kjøpt seg en vedlikeholdsfri leilighet i fine omgivelser? Vet jo ikke hvor det er. Men det kunne kanskje vært litt hyggeligere enn å bo der?

Anonymkode: 630b7...18a

Jeg har tilbudt meg å kjøpte gården flere ganger, men får alltid nei uten forklaring. Det hele virker å være en eneste stor maktdemonstrasjon. Han liker ikke pappa engang, det er ikke naturlig at broren min eier gården. Har ikke tenkt å flytte dit engang.

Skrevet

Latterlig sak. 

Broren din har kastet ut faren fra halve huset som han har leid ut til andre for å så kreve at han skal stå ansvarlig for manglende vedlikehold? 

Hva malingen angår så koster det ikke 100000.- å male et hus, og her har jo andre søsken tilbudt seg å male det. Kravet munner nok ut i som du også nevner at han har økonomiske problemer. Derfor skyr han ingen midler for å få inn penger. 

Noe må vel være skrevet i kontrakten vedrørende vedlikehold her i forbindelse med både borett og utgifter. 

Boretten bør være tinglyst, men er ikke dermed sagt ugyldig om den ikke er det. Siden han har fått borett for lavere takst så skal det vel også være stadfestet om denne  boretten er vederlagsfri eller om han skal betale leie. 

Synes ikke det finnes noe hold her men send meg gjerne en pm så kan jeg prøve å hjelpe ytterligere. 

Ikke advokat eller jurist men jeg har som hobby å lese juss så kan endel :) 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, du har rett i at det er vanlig. Men broren har ikke ønsket å bo i huset. Han og familien bor på en helt annen kant av landet, og har ingen planer om å flytte.

OK. Takk for svar. Da er det jo spesielt at han vil tvinge din far ut av boligen. 

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det der avtalefrihet, men samtidig er det vel slik at avtaler inngått/signert under tvang, press og trusler sjelden er gyldige. F.eks. ble min far fortalt at om han ikke signerte avtale om redusert borett, ville han havna på gata/uten tak over hodet. Min svigerinne og bror har uttrykt dette både direkte og indirekte, nærmest godtet seg over det.

Men er det nærmest umulig å få kjent en slik avtale ugyldig selv om den ble signert under trusler og press?

Det er dette med bevis da. Kan det bevises at det er trusler og press eller er det bare en "beleilig" unnskyldning? 

For all del - den signerte avtalen må jo prøves i retten - det er tross alt mye som står på spill her. Alt som viser at din bror er troende til å true og herske er med på å styrke din fars sak. 

Skrevet
7 timer siden, Akay skrev:

Latterlig sak. 

Broren din har kastet ut faren fra halve huset som han har leid ut til andre for å så kreve at han skal stå ansvarlig for manglende vedlikehold? 

Hva malingen angår så koster det ikke 100000.- å male et hus, og her har jo andre søsken tilbudt seg å male det. Kravet munner nok ut i som du også nevner at han har økonomiske problemer. Derfor skyr han ingen midler for å få inn penger. 

Noe må vel være skrevet i kontrakten vedrørende vedlikehold her i forbindelse med både borett og utgifter. 

Boretten bør være tinglyst, men er ikke dermed sagt ugyldig om den ikke er det. Siden han har fått borett for lavere takst så skal det vel også være stadfestet om denne  boretten er vederlagsfri eller om han skal betale leie. 

Synes ikke det finnes noe hold her men send meg gjerne en pm så kan jeg prøve å hjelpe ytterligere. 

Ikke advokat eller jurist men jeg har som hobby å lese juss så kan endel :) 

Hei, takk for det. Hva mener du med at du ikke synes det er "noe hold" her?

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han mener at pappa skal betale nesten 500 000 i manglende vedlikehold og forsikring for årene 2010-2018. Bl.a. er det konkret nevnt beising av huset, som broren min har kommet med et krav på 100 000 for. Selv om jeg og mine andre søsken har sagt vi kan gjøre dette for pappa, sier broren vår at nei, det er "for sent." Også krav om tilbakebetaling av forsikring og kommunale avgifter som min bror har betalt.Jeg synes at slike krav burde i det minste komme som et varsel lang tid i forveien, med sjanse til å innfri kravene.

Det hører også med til historien at pappa i den opprinnelige avtalen hadde borett til hoveddelen av huset, men at broren min for litt over tre år siden, uten forvarsel ringte til pappa mens han var på besøk hos meg og familien min, og beordret ham til å rydde ut at alle sine eiendeler fra 2.etasjen, for de hadde økonomiske problemer og måtte leie ut denne for å få inn mer penger. Nå, mer enn tre år etter står 2.etasje -pluss kårleiligheten som også er i 2.etasje, tom. Pappa måtte gjøre om et av rommene i 1.etasje til sitt soverom, og skaffe et dusjkabinett siden det ikke var noe bad i 1.etasje. Dette skjedde altså uten noen som helst avtaleendring.

I den opprinnelige borettsavtalen, påla broren min pappa vedlikeholdsplikt for hoveddelen av våningshuset. Noe som er ganske heftig siden han er minstepensjonist.

Skal sies at huset er i god stand til tross for at pappa ikke har gjort mye på vedlikeholdssiden siden 2010, men det som er nødvendig er å beise huset -men det kan vi andre søsknene gjøre gratis for mamma, men det vil som sagt ikke broren vår akseptere. Han vil heller at pappa skal betale minst 100 000 for dette til dem (kanskje de vil leie inn noen til å gjøre det, hvem vet).

Hvor kom mamma inn i bildet her? Bor hun der også?

Anonymkode: 93ba8...d46

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kom mamma inn i bildet her? Bor hun der også?

Anonymkode: 93ba8...d46

Var visst en skrivefeil; skulle stå pappa. Mamma døde for mange år siden, lenge før alt dette styret med borett etc. Heldigvis for henne, kan man nesten si.

• Liker 1
Skrevet

Husk å forsikre faren deres at det alltid er plass hos deg og broren din om det skulle være noe, så han føler seg ivaretatt.

Anonymkode: 630b7...18a

• Liker 3
Skrevet

Nå er det bestemt at det blir rettsmøte om litt over to uker. Min bror har nå gitt pappa en utvidet frist til å komme seg ut av hoveddelen av våningshuset. Men saken er jo at han absolutt ikke ønsker dette, og ble truet med å ende opp hjemløs om han ikke skrev under en endret, begrenset borettsavtale.

Jeg lurer på om jeg burde bli med på rettsmøtet eller ikke, er det noen fordeler med dette? Kan jeg ha en rolle å spille som kan øke pappas sjanser for å vinne frem?

Hva skjer egentlig i et slikt rettsmøte? Fristen som broren min har satt, kan den helt bli satt til side og dette kravet om at pappa skal flytte til kårleeiligheten oppheves? Eller er dette for optimistisk av meg å håpe på?

Skrevet

På 28.9.2018 den 11.56, AnonymBruker skrev:

Han mener at pappa skal betale nesten 500 000 i manglende vedlikehold og forsikring for årene 2010-2018. Bl.a. er det konkret nevnt beising av huset, som broren min har kommet med et krav på 100 000 for. Selv om jeg og mine andre søsken har sagt vi kan gjøre dette for pappa, sier broren vår at nei, det er "for sent." Også krav om tilbakebetaling av forsikring og kommunale avgifter som min bror har betalt.Jeg synes at slike krav burde i det minste komme som et varsel lang tid i forveien, med sjanse til å innfri kravene.

Det hører også med til historien at pappa i den opprinnelige avtalen hadde borett til hoveddelen av huset, men at broren min for litt over tre år siden, uten forvarsel ringte til pappa mens han var på besøk hos meg og familien min, og beordret ham til å rydde ut at alle sine eiendeler fra 2.etasjen, for de hadde økonomiske problemer og måtte leie ut denne for å få inn mer penger. Nå, mer enn tre år etter står 2.etasje -pluss kårleiligheten som også er i 2.etasje, tom. Pappa måtte gjøre om et av rommene i 1.etasje til sitt soverom, og skaffe et dusjkabinett siden det ikke var noe bad i 1.etasje. Dette skjedde altså uten noen som helst avtaleendring.

I den opprinnelige borettsavtalen, påla broren min pappa vedlikeholdsplikt for hoveddelen av våningshuset. Noe som er ganske heftig siden han er minstepensjonist.

Skal sies at huset er i god stand til tross for at pappa ikke har gjort mye på vedlikeholdssiden siden 2010, men det som er nødvendig er å beise huset -men det kan vi andre søsknene gjøre gratis for mamma, men det vil som sagt ikke broren vår akseptere. Han vil heller at pappa skal betale minst 100 000 for dette til dem (kanskje de vil leie inn noen til å gjøre det, hvem vet).

På rettsmøtet kommer dommeren til å avgjøre spørsmålet om midlertidig forføyning. Deretter vil det bli satt en dato for hovedforhandlinger (selve rettsaken) i Tingretten. 

Faren din har gjort et par ubetenksomme avgjørelser som kan være vanskelige å komme forbi. Han har inngått en avtale om at han skal ha vedlikeholdet på hoveddelen av huset, uten at han i de 8 årene som har gått har utført noen form for vedlikehold. Likevel høres det svært urimelig ut at et slikt vedlikehold skal ha en prislapp på en halv million. Det er også opp til din far hvordan han ønsker at vedlikeholdet skal utføres såfremt ikke avtalen mellom ham og din bror sier noe annet.

På den annen side har broren din brutt avtalen med din far da han kastet ham ut fra 2. etasje. Faren din sitter altså nå med et redusert boareal, noe han bør kreve å bli økonomisk kompensert for.

Du kan bli med på rettsmøte om det er et åpent møte, spør advokaten til din far.

Men si meg, har ikke din bror bo- og driveplikt siden det er en gård?

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Lauv skrev:

På rettsmøtet kommer dommeren til å avgjøre spørsmålet om midlertidig forføyning. Deretter vil det bli satt en dato for hovedforhandlinger (selve rettsaken) i Tingretten. 

Faren din har gjort et par ubetenksomme avgjørelser som kan være vanskelige å komme forbi. Han har inngått en avtale om at han skal ha vedlikeholdet på hoveddelen av huset, uten at han i de 8 årene som har gått har utført noen form for vedlikehold. Likevel høres det svært urimelig ut at et slikt vedlikehold skal ha en prislapp på en halv million. Det er også opp til din far hvordan han ønsker at vedlikeholdet skal utføres såfremt ikke avtalen mellom ham og din bror sier noe annet.

På den annen side har broren din brutt avtalen med din far da han kastet ham ut fra 2. etasje. Faren din sitter altså nå med et redusert boareal, noe han bør kreve å bli økonomisk kompensert for.

Du kan bli med på rettsmøte om det er et åpent møte, spør advokaten til din far.

Men si meg, har ikke din bror bo- og driveplikt siden det er en gård?

Jo, har i utgangspunktet det. Jeg kjenner ikke til hvordan de har fått til dette, men siden pappa bor der, overholdes boplikten på den måten. Jorda leies ut til en bonde i bygda, og kommunen har visst ikke stilt noen krav utover det.

Gjest COSL Innovator
Skrevet

For en råtten bror du har. Jeg håper det får deres vei og at utgiftene din far får til advokat må betales av den råtne broren din.

Tenk å gjøre sånt mot sin egen far, jeg har ikke ord for hvor bedritent sånt er.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror jeg ville gjort alt jeg kunne for å få være tilstede.

Broren din har arvet gården. Hva skjer hvis din far flytter fra gården? Må broren din bo der selv eller kan han selge den for å unngå bo- og drive plikt? Jeg skjønner jo at din far ikke har lyst at gården skal forsvinne fra familien, men for en slyngel som din bror er vel kanskje trusler tilbake det eneste som nytter. Finn ut hva dere kan lovlig true med - f.eks. om man kan gjøre om på at din bror har arvet gården siden han åpenbart ikke er interessert i annet enn å lage spetakkel.

Når det gjelder signaturen på avtalen under trusler så er det et viktig moment for å få den ugyldiggjort. Men det er vel så viktig at fremtidige forsøk på å gjøre det samme blir slått ned på.

Vær tilstede hvis du kan, din far trenger din støtte.

Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg tror jeg ville gjort alt jeg kunne for å få være tilstede.

Broren din har arvet gården. Hva skjer hvis din far flytter fra gården? Må broren din bo der selv eller kan han selge den for å unngå bo- og drive plikt? Jeg skjønner jo at din far ikke har lyst at gården skal forsvinne fra familien, men for en slyngel som din bror er vel kanskje trusler tilbake det eneste som nytter. Finn ut hva dere kan lovlig true med - f.eks. om man kan gjøre om på at din bror har arvet gården siden han åpenbart ikke er interessert i annet enn å lage spetakkel.

Når det gjelder signaturen på avtalen under trusler så er det et viktig moment for å få den ugyldiggjort. Men det er vel så viktig at fremtidige forsøk på å gjøre det samme blir slått ned på.

Vær tilstede hvis du kan, din far trenger din støtte.

Det rare er at broren min ikke har noe ønske om å bo på gården selv, i så fall er det noe han holder hemmelig. Men jeg og min yngre bror har i flere år ønsket å kjøpe gården, men fått nei  -uten noen begrunnelse for hvorfor vi ikke får kjøpe.

Jeg har begynt å lage en kronologisk liste over hva de har holdt på med siden de kjøpte gården, men jeg kan ikke så mye om juss så har en vondt følelse i magen. Føles som om det kan gå begge veier.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som din bror er en simpel bondetamp/fattiglus,

som nå enser en mulighet til å slå seg opp (noe) økonomisk,

på bekostning av egen familie.

For en enkel stakkarslig fyr.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, puppi skrev:

Høres ut som din bror er en simpel bondetamp/fattiglus,

som nå enser en mulighet til å slå seg opp (noe) økonomisk,

på bekostning av egen familie.

For en enkel stakkarslig fyr.

Faktisk så er han ikke fattig i det hele tatt. Eier flere hus/eiendommer, også like i nærheten av gården - som leies ut ofte. Og bor et helt annet sted i landet i et stort hus, mangler ingenting. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Faktisk så er han ikke fattig i det hele tatt. Eier flere hus/eiendommer, også like i nærheten av gården - som leies ut ofte. Og bor et helt annet sted i landet i et stort hus, mangler ingenting. 

Det er ofte sånne som ikke eier samvittighet. Det jeg lurer på, skrev din far under på at han skulle flytte fra hovedhuset til kårboligen med vitner? 

Anonymkode: 69f45...ca9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...