Gå til innhold

Hvor høy utdanning har du, og hva er jobbtittelen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke all verden med utdannelse. Tre år på yrkesskole. Fikk ikke lærlingplass innen yrket jeg studerte. Begynte på gulvet innenfor et annet område. Jobbet meg oppover stigen der. Tok kurs som privatist. Både innen fag og ledelse. Jobbet meg opp til en tittel som jeg var den første kvinnen som hadde oppnådd. Flyttet begynte i et nytt felt som leder. Arbeidsstedet ble lagt ned. Begynte her jeg er nå som teknisk koordinator, blitt mer og mer potet og er nå administrasjonsleder.

Anonymkode: d290d...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har studert i 7 år, men var under utredning for kronisk sykdom de 2 første studieårene. Strøk på absolutt alt av eksamener, den tiden hadde man kun 1 eksamen per år. 

Ble operert og fikk medisiner, startet rett på bachelor/master - fikk gode karakterer på det aller meste. 

Jobber som rådgiver som krever masterutdanning med noen års erfaring. 

Kunne tenkt meg å være fagansvarlig og ta mer utdanning om det ble relevant sålenge jobben betalte/tilrettela. 

Ikke interessert i usikker jobb i akademia, og hvertfall ikke i å skrive PhD for meg selv i en 3-4 år. Virker veldig ensomt og frustrerende, og så ender man med midlertidig stilling.

Kjenner jo flere med doktorgrad som bare er overkvalifisert og sliter med full/fast jobb.

Synes ikke arbeidsmiljøet i akademia alltid heller virker helt topp. Mye særinger :P 

Anonymkode: a6d92...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har doktorgrad, er førsteamanuensis. Jeg kan jo ikke ta utdannelse på høyere nivå enn jeg allerede har, men kommer sikkert til å ta noen studiepoeng i fremtiden også, alltid ting igjen å lære. 

Anonymkode: 0cb9b...5b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du påpeker det. Jeg er voksen student og jeg blir litt sprø av all teorien som i Mine øyne er bare vas for å fylle tid/ sysselsette lærere/ sanke poeng. Man må vel ikke lære seg x antall teoretiske modeller for å fungere i praksis ? Mye av undervisningen på den bacheloren jeg går på er helt selvsagt i mine øyne  (etter mange år i service-bransje) Men jeg er muligens en praktiker / doer jeg bare gjør ting! Vurderer nesten hoppe av og behynne å jobbe igjen.  Input på dette noen - burde jeg evt lage en tråd på dette ?

Anonymkode: 810a6...bba

Ofte kan det være vanskelig å se den praktiske nytten av alle modellene man lærer, men etter min mening er fordelen med utdanning de analytiske egenskapene man tilegner seg. Jeg husker egentlig veldig lite konkret av det jeg lærte under studiene, men det jeg sitter igjen med er evnen til kritisk sans og vurderingsevne, gode analytiske evner og et godt teoretisk rammeverk. Ville aldri ha vært det foruten.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, *melis* skrev:

Ofte kan det være vanskelig å se den praktiske nytten av alle modellene man lærer, men etter min mening er fordelen med utdanning de analytiske egenskapene man tilegner seg. Jeg husker egentlig veldig lite konkret av det jeg lærte under studiene, men det jeg sitter igjen med er evnen til kritisk sans og vurderingsevne, gode analytiske evner og et godt teoretisk rammeverk. Ville aldri ha vært det foruten.  

Jeg tror jeg er kritisk nok 🙈😂 

men joda skjønner hva du mener. 

Anonymkode: 810a6...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg er kritisk nok 🙈😂 

men joda skjønner hva du mener. 

Anonymkode: 810a6...bba

Hvis du hadde tatt utdanning så hadde du garantert merket en forskjell på hvordan du tenkte før og etter :) 

Anonymkode: ea139...785

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bachelor og 2 års videreutdanning innen juss og gjeldsrådgivning. Stillingstitlel gjeldsrådgiver. Er fornøyd med det! 

Anonymkode: a23ff...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bachelorgrad + 2-årig flygeleder utdanning. Tittel: supervisor (flygeleder).

Anonymkode: 6bf92...b7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎09‎.‎2018 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Jeg har to bachelorgrader, en fra utenlandsk universitet og en fra en norsk høyskole. Jeg er prosjektingeniør og synes jeg har for mye utdanning. Skulle ønske jeg ikke sløste bort 6 år på piss.

Synes det er synd at så mange vektlegger høyere utdanning så tungt, det er så mye utdanning som er helt bortkastet. Nivået på mye av den høyere utdanningen er helt latterlig lav.

Anonymkode: da9b6...a77

Applauderer denne!  Jeg synes det er trist å se unge måtte bruke så mye tid for å skaffe seg formell kompetanse som de i realiteten ikke får bruk for i utøvelsen av jobben sin.  De trenger dette kun for å få foten innenfor.  Det må være utrolig demotiverende!

Der det var tilstrekkelig med en Bachelor da jeg var ung, kreves det nå minst en Master.  Helst mer i tillegg.  Selve arbeidet har ikke endret seg.  Faktisk vil jeg påstå at den teknologiske utviklingen har gjort mitt fagfelt enklere enn tidligere.  


Forstå det den som kan....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bachelor. Er sykepleier. Ikke tenkt å gå et sekund til på skolen 😝

Anonymkode: 41c65...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har seks-syv års universitetsutdanning, master + litt til, er bla. lingvist. Jobbet i forlag, men er nå dessverre arbeidsufør grunnet MS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er cand.jur. (jurist). Tittel direktør. Måtte evt tatt doktorgrad, men det blir i overkant akademisk for meg. Finjussen er ikke det mest spennende. 

Anonymkode: 96112...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bachelor + studiepoeng som tilsvarer 2 år + master

Nå tar jeg ny master 😂 Nei jeg trenger ikke mer utdanning enn denne jeg tar nå, ja jeg tar utdanning for å få jobb. Har ikke fått jobb med det jeg har tatt tidligere..Jobbet i butikk i alle år ellers..

Anonymkode: 03ed2...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adjunkt med opprykk, er formell tittel - men kalles lærer til daglig. Ønsker mer utdanning og ut av skolen

Anonymkode: 4cb1f...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2018 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Har mastergrad og et par årsstudium. Er førstekonsulent. Lønnsmessig er jeg misfornøyd, og er på utkikk etter noe annet.

Ph.d. er ikke fristende, da jeg jobber på universitetet og ser hvor mye konkurranse det er, hvor mye universitetene har begynt å ligne på høyskolene, hvor viktig det er med finansiering og tilknytning til bedrifter og nettverksbygging og spisse albuer. Får man seg en stilling ved universitetet etterpå blir det mest undervisning og lite forskning. Har flere venner med ph.d. som har sluttet i akademia og heller blitt lektorer. Mer stabilt arbeid, og god lønn.

Anonymkode: 91412...070

Hei. Hva mener du med sluttet i akademia og blitt lektorer? Er ikke lektorer i akademia? Eller er det jeg som ikke har skjønt det? Mener du at de har sluttet å forske og heller jobber som lektorer og da med undervisning? 

Anonymkode: 4c7fb...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...